۱۰ ناو هواپیمابر بزرگ و خوفناک دنیا؛ غول هایی که اقیانوس ها را تسخیر کرده اند

۱۰ ناو هواپیمابر بزرگ و خوفناک دنیا؛ غول هایی که اقیانوس ها را تسخیر کرده اند

قرن ها قبل از آن که هواپیماها ساخته شوند، کشتی ها بر دریاها حکمرانی می کردند و حتی زمانی که تکنولوژی های جنگی دیگر هنوز شکل نگرفته بودند، نیروی دریایی هر کشوری بزرگ ترین و قدرتمند ترین بخش ارتش آن کشور به شمار می آمد. نیروی دریایی از آب های مجاور کشورها محافظت کرده و نقش حمایتی از دیگر بخش های ارتش را بر عهده داشتند. در طول تاریخ همواره هر چه کشتی بزرگ تر بوده است قدرت آن نیز بیشتر بوده و فرماندهان نظامی آن را به کشتی های کوچکتر ترجیح می داده اند.

از این رو زمانی که در حدود ۱۰۰ سال پیش، نیروی دریایی بریتانیا ناو هواپیمابر غول پیکر اچ ام اس دردناوت را ساخت، فرماندهان نظامی سراسر دنیا به فکر ساخت ناو هواپیمابر در همین اندازه افتادند. امروزه دیگر ناوهای  ۱۰۰.۰۰۰ تنی یک وسیله نظامی معمولی و شناخته شده در نظر گرفته می شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ نمونه از بزرگ ترین، خوفناک ترین و مجهزترین ناوهای هواپیمابر جهان آشنا کنیم.

۱۰- ناو هواپیمابر بازسازی شده کلاس کلمنسیو (برزیل)

ناو هواپیمابر

این ناو در واقع یک ناو هواپیمابر کلاس کلمنسیو فرانسه است که در سال ۲۰۰۰ توسط نیروی دریایی برزیل به قیمت ۱۲ میلیون دلار خریداری شد. نام این ناو  به سائوپائولو تغییر کرده و بازسازی های زیادی در آن انجام گرفته است. این ناو هواپیمابر اکنون می تواند ۳۹ هواپیمای جنگی را در خود جای دهد.

۹- ناو هواپیمابر بازسازی شده کلاس آدمیرال کوزنتسوف (چین)

ناو هواپیمابر

چینی ها این ناو بزرگ را از روسیه خریداری کرده اند و با بازسازی ها و تغییراتی که در آن ایجاد کرده اند آن را لیائونینگ نامیده اند. این ناو اولین ناو نیروی دریایی چین در این کلاس است که توانایی حمل هواپیما دارد. مقامات چین ادعا کرده بودند که این ناو را برای استفاده به عنوان کازینو و یک جاذبه گردشگری و تفریحی خریداری کرده اند اما وقتی در سال ۲۰۱۲ این ناو با تغییرات ایجاد شده و با نام متفاوتی به آب انداخته شد همه متوجه واقعیت ماجرا شدند. این ناو هواپیمابر توانایی حمل نزدیک به ۳۰ جنگنده را داشته و عمدتاً برای مقاصد آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

۸- ناو هواپیمابر کلاس شارل دوگل (فرانسه)

ناو هواپیمابر

ناو غول پیکر شارل دوگل اولین ناو ساخت کشور فرانسه است که از سوخت هسته ای استفاده می کند و در واقع تنها ناو هواپیمابر هسته ای است که به نیروی دریایی ایالات متحده تعلق ندارد. این ناو با هزینه ی ۴ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۰۱ به آب انداخته شد. ناو هواپیمابر شارل دوگل توانایی حمل ۴۰ فروند هواپیمای جنگی را داشته و بدون سوختگیری مجدد، ۲۰ سال به فعالیت خود ادامه خواهد داد. در ابتدا مشکلاتی در زمینه طراحی، ساخت و نگهداری از آن وجود داشت اما پس از رفع این مشکلات، ناو شارل دوگل به ماموریت های مختلفی در آب های سراسر جهان فرستاده شده است.

۷- ناو هواپیمابر بازسازی شده کلاس کیِف (هند)

ناو هواپیمابر

ناو هواپیمابر آی ان اس ویکرامادیتا نسخه بازسازی شده ناو کلاس کیف ساخت شوروی سابق در دهه ۱۹۸۰ بوده و یکی از دو ناو بزرگ نیروی دریایی هند به شمار می آید. این ناو با قیمت ۲.۳۵ میلیارد دلار از روسیه خریداری شده و قبل از تحویل، بازسازی ها و تعمیرات زیادی در آن صورت گرفت. در واقع این ناو به یک ناو هواپیمابر کامل تبدیل شده و با توانایی حمل بیش از ۳۶ هواپیمای جنگی در سال ۲۰۱۳ به آب انداخته شد.

۶- ناو هواپیمابر کلاس ایزومو (ژاپن)

ناو هواپیمابر

ناو هواپیمابر کلاس ایزومو ژاپن تنها نمونه ای است که از این کلاس ساخته شده است اما ژاپن قصد دارد یک فروند دیگر نیز از آن بسازد. این ناو مخصوص حمل هلی کوپتر طراحی شده و توانایی شکار زیردریایی های دشمن را دارد. ناو ایزومو گنجایش ۱۴ هلی کوپتر، ۴۰۰ سرباز و تجهیزات سنگین را دارد. برای ساخت این ناو بیش از ۱.۲ میلیارد دلار هزینه شده و به دلیل قانون اساسی ژاپن تنها برای مقاصد دفاعی مورد استفاده قرار می گیرد.

۵- ناو کلاس کایروف (روسیه)

ناو هواپیمابر

ناو روسی کلاس کایروف یک ناوشکن با سوخت هسته ای است که برای عملیات دفاعی طراحی شده است. در دهه ۱۹۸۰ میلادی چهار فروند از این ناوشکن ها ساخته شده بود که هر کدام از آن ها بیش از ۲ میلیارد دلار قیمت دارند. از این تعداد تنها یک فروند عملیاتی است و سه فروند دیگر نیز در حال بازسازی و روزآمدسازی شدن هستند.

۴- ناو هواپیمابر کلاس آدمیرال کوزنتسوف (روسیه)

ناو هواپیمابر

ناو آدمیرال کوزنتسوف یک ناو هواپیمابر سنگین است که دارای قابلیت های تدافعی و تهاجمی بوده و به موشک های ضد کشتی و ضد زیردریایی مجهز شده است. تنها یک فروند از این ناوها باقی مانده و مابقی به چین فروخته شده اند. این ناو که در سال ۱۹۹۰ ساخته شده تنها ناو هواپیمابر بزرگ نیروی دریایی روسیه است که توانایی حمل ۳۰ هواپیما را دارد.

۳- ناو هواپیمابر کلاس یو اس وَسپ (ایالات متحده)

ناو هواپیمابر

تاکنون ۸ فروند ناو کلاس وسپ در نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شده که هدف آن ها پشتیبانی از نیروهای زمینی در حال نبرد در سراسر جهان است. هر کدام از این ناوهای هواپیمابر کوچک بیش از ۷۵۰ میلیون دلار قیمت دارد و با ۱.۰۰۰ خدمه می توانند بیش از ۲.۰۰۰ سرباز نیروی دریایی و تعدادی هواپیما، هلی کوپر و دیگر تجهیزات نظامی بزرگ را در خود جای دهد.

۲- ناو هواپیمابر کلاس یو اس آمریکا (ایالات متحده)

ناو هواپیمابر

ناو هواپیمابر کلاس یو اس آمریکا یک ناو غول پیکر دو منظوره است که اولین نمونه از آن با هزینه ۳.۴ میلیارد دلار ساخته شد. این ناو هواپیمابر از ناوهای کلاس وسپ بزرگتر بوده و توانایی حمل تعداد بیشتری هواپیما و هلی کوپتر با سایزهای بزرگتری را نیز دارد.

۱- ناو هواپیمابر کلاس یو اس نیمیتز

ناو کلاس یو اس نیمیتز با طول ۳۰۵ متر بزرگ ترین ناو هواپیمابر جهان شناخته می شود. این ناو با قیمت ۴.۵ میلیارد دلار، عنوان پرهزینه ترین ناو هواپیمابر جهان را نیز در اختیار دارد. ۱۰ فروند از این ناو هواپیمابر ۱۰۰.۰۰۰ تنی توانایی حمل ۹۰ هواپیمای جنگی را داشته و با توپ ها و موشک های ضد هوایی نیز مجهز شده اند. انتظار می رود که هر کدام از این ناوها ۵۰ سال خدمت مفید داشته باشند با این وجود نمونه ای بهتر و جدیدتر با نام یو اس اس جرالد فورد در حال ساخت است که بسیار بزرگتر بوده و نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار برای ساخت آن هزینه شده است. تاکنون دو فروند از این ناو  بسیار بزرگ ساخته شده و قرار است ۸ فروند دیگر نیز ساخته شود.

در صورت علاقه به تجهیزات نظامی پیشرفته نیروهای دریایی جهان می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید.

با جدیدترین ناو هواپیمابر ایالات متحده با نام «یو اس اس جرالد آر. فورد» آشنا شوید [تماشا کنید]

دیدار با غول اقیانوس؛ گشتی در ناو هواپیمابر کوزنتسوف روسیه

با عظیم ترین و مجهزترین ناو هواپیمابر کشور چین، «لیائونینگ» آشنا شوید

۲۹ کشتی و زیردریایی نظامی شگفت انگیز و قدرتمند که آینده متعلق به آنها خواهد بود

منبع: warhistoryonline
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • علی شهریور ۵, ۱۳۹۸

    سلام ما از اینها هم داریم؟

    • حیدر مهر ۴, ۱۳۹۹

      سلام. خیر چونکه علوم مختلف و هزینه بسیار بالایی نیاز داره که برا ما دومی بیشتر چشمک میزنه

  • سعید آذر ۸, ۱۳۹۹

    دختر همسایه ما تو زیر زمین خونشون چنتا ازینا ساخته