سفر به «دره عشق»: بهشت بوم گردی ایران

گشتی در دیار سر سبز چهار محال و بختیاری

سفر به «دره عشق»: بهشت بوم گردی ایران

ایران، کهن دیار هزاران ساله آسیا، از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی و هم از جنبه آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در فهرست ۱۰ مقصد پر جاذبه گردشگری جهان قرار دارد که مهم ترین ظرفیت آن را باید در طبیعت بکر و بی نظیر چهار فصل آن دانست که متاسفانه آنطور که شایسته و بایسته طبیعت ایران است، مورد نظر گردشگران داخلی و بین المللی قرار ندارد. بسیارند هموطنانی که هنوز، خبری از سوباتان ، بهشت اردیبهشت ایران و خاک های سرخ خوردنی جزیره هرمز و جنگل چند میلیون ساله ابر و دیار نگارستان ایران (گلستان) ندارند.

اگر قصد طبیعت گردی در ایران را دارید و میخواهید جایی کمتر شناخته شده و بکر را برای سفر خود انتخاب کنید، حتما به شما استان سرسبز و دیدنی چهار محال و بختیاری را توصیه میکنیم. جایی که میتوان از آن به عنوان بهشت بوم گردی ایران یاد کرد. یکی از آنجاهای بکر، مکانی به نام دره عشق است که طنازی نقاش طبیعت را میتوان در این دیار هزار رنگ هزار نقش مشاهده کرد و از یکی از زیبا ترین دره های ایران بازدید نمود.

دره عشق
دره عشق، منطقه ای زیبا برای بوم گردی و حتی دوچرخه سواری در ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد

استان چهار محال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه شناخته شده طبیعی، تاریخی و مذهبی، از مهم ترین مناطق کشور برای جذب گردشگر به شمار می رود. فرو نشست‌ های بوجود آمده همزمان با حرکات زمین ساختی زاگرس و آب حاصل از ذوب برف کوه های بلند، جاذبه های گردشگری بی بدیلی را در مناطق مختلف استان ایجاد کرده است و وجود این مواهب خدادادی، گردشگری طبیعی استان را از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار ساخته است.

با ما در گزارش امروز همراه باشید.

عشق است «دره عشق»

یکی از زیبا ترین دره های ایران در استان دیدنی چهار محال و بختیاری قرار دارد. این دره، آبشارهای فصلی زیادی دارد که محصور در جنگل های بلوط بوده و طبیعتی فوق العاده برای بوم گردها به خصوص عاشقان سلفی های هیجان انگیز طبیعی برای اینستاگرام است! در کنار این دره، روستاهای تاریخی و چشمه های آب معدنی گوگردی فراوانی وجود دارد که میتواند دره عشق ایران را به مقصدی فوق العاده برای گردشگری سلامت (HEALTH TOURISM) و گردشگری تندرستی (WELLNESS TOURISM) تبدیل کند.

دره عشق از جاهایی است که در نیمه دوم سال که فصل طبیعت گردی این استان می شود و بسیاری از کاربران ایرانگرد تریپ ادوایزر هم به آن اشاره کرده اند، تبدیل به بهشتی کوچک در بهشت چهار محال و بختیاری شده و هر بازدید کننده ای را مجذوب زیبایی های خود می کند. دره عشق در منطقه مشایخ (شهرستان اردل) در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

دره عشق
طبیعت زیبا دره عشق، یادآور مناطق سرسبز شمال کشور است

دره عشق یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که هر ساله مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند. این دره محل گذر مهمترین رودخانه استان یعنی کارون است. در این دره روستاهای زیبایی دارای خانه های روستایی با معماری های قابل توجه بسیاری وجود دارند که در کنار جاذبه های طبیعی به منطقه زیبایی قابل توجه ای بخشیده است. روستاهای مهم این دره عبارتند از گل سفید، جوزستان، پوراز، برنجگان، دورک، دره عشق، سرکون بالا و سرکون پایین، دره بید، دره یاس، سررک، گل کله و معدن.

برای مشاهده طبیعت وحشی جذاب در نیمه دوم سال، دره عشق، گزینه فوق العاده ای است. هنگامی که از طریق جاده از سمت اردل به سمت ناغان وارد دره می شویم و به سمت داخل دره حرکت می کنیم روستاهای بکر و طبیعی با پشت نمایی از آبشار و جنگل های گسترده مشاهده می کنیم که این زیبایی ها در هیچ کجای دنیا قابل مشاهده نیست. آبشار زیبای دره عشق در نزدیکی روستای دره عشق یکی از جاذبه های مهم این منطقه به شمار می رود. این آبشار در دل جنگلهای منطقه حفاظت شده هلن و در منطقه مشایخ قرار داشته و منظره ای زیبا و دیدنی را برای علاقه مندان به طبیعت رقم زده است.

رودخانه کارون مهم ترین رودخانه ی استان است که در میانه های راهش از دره عشق گذر می کند. گذر این رودخانه از میان دره باعث شده تا حیات در این سرزمین ماندگار شود و روستاهای کوچک و بزرگی شکل بگیرند. کارون پرآب ترین رودخانه ایران است که با طول ۹۵۰ کیلومتر به عنوان طولانی ترین رود ایران نیز شناخته می شود.
دره عشق
مهم ترین این آبشارها، آبشار دره عشق است که در آن آب با سرعت زیاد از دل کوه به بیرون می آید و از ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر سقوط می کند. وجود این آبشار در کنار انارستان‌ها و شالیزارها منظره ای کم نظیر را به وجود آورده که دل هر رهگذری را می رباید.

چگونه به بهشت بوم گردی  چهار محالی ها برویم؟

برای سفر به دره عشق ایران، باید به استان دیدنی چهار محال و بختیاری بروید که در واقع استانی چهار فصل است. در فاصله یک و ساعت و اندی از شهرکرد، این دره قرار دارد. اگر وارد جاده پر پیچ شهرکرد به ایذه شوید، درختان بلوط دامنه های زاگرس مرکزی را مشاهده خواهید کرد که میزبان شما در مسیر به دره عشق هسند. اگر از گردنه باجگیران عبور کنید، پس از طی هشت کیلومتر، وارده یک جاده فرعی شده که دامنه های کوه هزار دره و انشعابات کارون را تماشا می کنید. با عبور از روستای جوزستان و پوراز، دره عشق به انتظار شما نشسته است.

حدود ۸ کیلومتر پس از پوراز، باغ های انار شما را شیفته می کند که این در واقع نشانه ی روستای دورک است. پس از پشت سر گذاشتن دورک به سمت شرق ادامه مسیر دهید تا پس از طی ۹ کیلومتر به روستای دره عشق برسید.

تصاویر خود را در سفر به دره عشق ایران از طریق کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی ارسال کنید. آخرین خبرها از فرصت های اقامتی و گردشگری دره عشق را در سایت اداره کل  گردشگری استان چهار محال و بختیاری دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود