بزرگ‌ترین غار زیر دریایی جهان حاوی بقایایی از قوم «مایا»ست

بزرگ‌ترین غار زیر دریایی جهان حاوی بقایایی از قوم «مایا»ست

در ماه گذشته میلادی، محققان و تیم غواصی‌شان مدعی کشف بزرگ‌ترین غار دریایی جهان بودند. آنها این غار که در زیر آب‌های شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک واقع شده است را مدرکی موثق از زندگی نخستین مهاجران کشور آمریکا، گونه‌های منقرض شده جانوری و تمدن مایا می‌دانند.

کشف جدید در واقع نشان می‌دهد که دو غار بزرگ شبه‌جزیره‌ یوکاتان مکزیک در زیر آب‌ها به یکدیگر متصل هستند. یعنی اکنون مشخص شده که دو غار به نام‌های Sac Actun با طول ۲۶۳ کیلومتر و Dos Ojos با طول ۸۳ کیلومتر که قبلا شناخته و کشف شده‌ بودند، به یکدیگر وصل هستند.

محققان می‌گویند سطح آب در غار ۳۴۷ کیلومتری Sac Actun در طول سال‌ها بالا و پایین بسیاری داشته است و در دوران خشکسالی‌های عظیم تاریخی یکی از منابع گسترده تامین آب بشمار می‌رفته است. به گفته این دانشمندان، در عصر یخی سطح آب در این غار تا ۹۱ متر بالا آمده است و غار را غرق کرده اما بقایای بزرگ‌زیان (جانوران بزرگ یا عظیم‌جثه) را حفظ کرده است.

بزرگ‌ترین غار زیر دریایی جهان

نظر کاوش‌گران این است که مردم در این غارها زندگی نمی‌کردند اما برای جست‌وجوی آب به اینجا سر می‌زدند.

در این مجموعه دریایی، باستان‌شناسان استخوان‌هایی با قدمت ۱۵ هزار سال از فیل‌های عظیم‌جثه که «گوه‌دد» نامیده می‌شدند، خرس‌ها و همچنین بقایای ساختمان‌های مذهبی قوم مایا را پیدا کرده‌اند.

بزرگ‌ترین غار زیر دریایی جهان

جالب است بدانید در بزرگ‌ترین غار دریایی جهان مجموعه‌ای از استخوان‌های بدن انسان، سرامیک و لوح‌های کنده‌کاری شده پیدا کرده‌اند که قدمت هر کدام از آنها به بیش از ۱۲ هزار سال پیش باز می‌گردد. یکی از جمجمه‌های کشف شده انسانی در مخلوطی از سنگ‌آهک پوشانده شده و حدود ۹ هزار سال قدمت دارد.

با این تفاسیر باید گفت این غار نه تنها بزرگترین کشف طبیعی محسوب می‌شود، بلکه به لحاظ باستانی نیز با برخورداری از مجسمه‌ها و بقایای برجا مانده از تمدن باستانی مایا، اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید بدانید که قوم مایا پدیده‌آورنده یکی از عظیم‌ترین تمدن‌های تاریخ بشر بوده‌اند و در حوزه‌های گوناگونی همچون هنر، معماری، ستاره‌شناسی و ریاضی دستاوردهای چشم‌گیری داشته‌اند.

بزرگ‌ترین غار زیر دریایی جهان

گولیرمو دی آندا، باستان‌شناسی از موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH)، در این رابطه گفته: بسیار بعید است که چنین سایت عظیمی با این ویژگی‌های زمین‌شناختی و باستانی را بتوان در جای دیگری از جهان پیدا کرد. مصنوعات باستانی کشف‌شده در این غار بی‌نظیر هستند. وی همچنین در مورد در خطر بودن این غار به موجب آلودگی آب‌ها هشدار داده است.

بزرگ‌ترین غار زیر دریایی جهان

در آخر بد نیست بدانید، مایاها از مشهورترین قبایل سرخپوست به شمار می رفتند که بسیار پیشرفته بوده و دست‌آوردهای فوق العاده چشمگیری در هنر، معماری، ستاره‌ شناسی و ریاضیات داشته اند. آن ها با بهره‌ گیری از تمدن‌ های پیش از خود توانستند در خلال سال‌های ۲۵۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد تمدنی عظیم را در آمریکای مرکزی پایه‌ گذاری نمایند.

نکته عجیب در مورد این قوم این است که پیش از سرنگونی توسط اسپانیایی ها، به یکباره تمدن و شهرهای عظیم خود را رها کردند و به دامان کوهستان‌ ها پناه بردند که دلیل این امر هنوز مشخص نیست.

قوم مایا از نادر اقوامی بودند که الفبای ویژه خود را داشتند به طوری که حتی کتاب هایی نیز به خط اختصاصی آن ها نگارش شده و موجود است.

مردم تمدن مایا به طور شگفت آوری در طراحی و ساخت هرم و معبد تبحر ویژه داشتند به طوری که تقریبا همه آن ها با روش ساخت این سازه ها آشنا بوده اند. یکی از بزرگ ترین هرم های بزرگ جهان موسوم به La Danta به تمدن مایا تعلق دارد.

منبع: nationalgeographic
بدون نظر

ورود