توصیه های کاربردی برای اجاره خانه دانشجویی در خارج از کشور

توصیه های کاربردی برای اجاره خانه دانشجویی در خارج از کشور

برای برخی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، پیدا کردن محل اقامت شایسته و مطلوب، یکی از دغدغه های همیشگی به شمار می رود و بعضا به خاطر مشکلات مادی و معنوی این عرصه، عطای تحصیل در خارج از کشور را به لقایش می بخشند.

در این گفتار، به نکته هایی درباره یافتن و اجاره کردن محل اقامت در کشورهای مختلف دنیا اشاره می کنیم. برای آگاهی از این موارد در ادامه با ما همراه باشید.

تحصیل در داخل کشور، هیچ گاه مشکلات و مسائلی که زندگی در خارج از کشور برای دانشجویان ایرانی به همراه دارد را نخواهد داشت و فرصت های پیدا کردن محل اقامت مطلوب و هم چنین شرایط وفق دادن با وضعیت موجود در کشور خودمان، قابل مقایسه با زندکی در کشور دیگر نیست. ما در کشور خودمان، با فرهنگ و رسوم و شرایط قانونی و حقوقی تا حدودی آشنا هستیم و به واسطه عدم مشکل زبانی، ملیتی و قانونی، به راحتی می توانیم نسبت به تردد در شهرهای مختلف و پیدا کردن محل های اقامت کوتاه مدت و بلند مدت اقدام کنیم.

اما همین وضعیت را در کشور خارجی که خواهان تحصیل هستیم، نخواهیم داشت و اگر هم داشته باشیم،‌ با شرایط و مختصات خاص هست که مسائل مربوط به خود را طلب می کند.

به طور مثال، در ایران، یک دانشجو برای اجاره محل اقامت، هیچ گاه با این مقوله مواجه نخواهد شد که محل را به وی به خاطر ملیتش! اجاره ندهند.

به هر حال شرایط و فرهنگ هر کشور، تاثیر زیادی در پیدا کردن محل اقامت مطلوب بر اساس شرایط مقتضیات هر دانشجو دارد که باید برای حل مشکلات، راه حل های منطقی پیدا کرد.

در هر قاره دنیا، مسائل مربوط به اجاره محل اقامت دانشجویی و حتی پیدا کردن مکان های اقامت مطلوب، شرایط و فرآیند خاص دارد که دانشجویان می بایست پس از احذ پذیرش تحصیلی، نخستین مقوله ای که با آن آشنا می شوند، موضوع accommodation باشد.

البته دانشگاه ها به واسطه جذب دانشجوی خارجی، معمولا مسئولی برای این کار در نظر می گیرند که مسئول کارهای محل اقامت گفته می شود و accommodation officer‌ نام دارد.

دپارتمان مربوطه، معمولا دانشجویان خارجی را پیش از عزیمت به دانشگاه و در زمان حضور یافتن در دانشگاه، در زمینه پیدا کردن محل اقامت یاری می کند.
حتی اگر دانشگاه چنین کمکی را ارائه نکرد،‌ شرکت ها و سازمان هایی هستند که خدمات پیدا کردن محل اقامت دانشجویی با شرایط متنوع را در اختیار آن ها قرار می دهند و اکنون با معجزه گوگل، پیدا کردن این مکان ها و دسترسی به آنان، خیلی سخت نیست. از جمله می توان این سایت را مثال زد.

2-w600-h600

در ادامه نکاتی درباره پیدا کردن مکان اقامت دانشجویی ارائه می کنیم که امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرند.

  1. برای پیدا کردن محل اقامت دانشجویی در کشور و شهر دانشگاهی که پذیرفته شده اید، اولین قدم، ارتباط با مسئول اقامت در دانشگاه مقصد هست تا شرایط و شیو ه های پیدا کردن محل اقامت دانشجویی مطلوب را به شما یادآوری کند. بنابراین، ابتدا از دانشگاه کمک بخواهید و وقت خود را با سر و کله زدن با سایت ها و اجاره دهنده گان قانونی یا غیر قانونی دیگر هدر ندهید.
  2. شیوه های مختلفی برای پیدا کردن محل اقامت دانشجویی در خارج از کشور وجود دارد. زندگی میان یک خانواده مقیم، هم اتاق شدن با فردی دیگر، هم خانه شدن با افراد مختلف و هم چنین اجاره یک محل مسکونی مستقل، از جمله راهکارهای پیش روی هست. هر کدام از این روش ها، فواید و معایب خاص خود را دارد. مثلا زندگی با یک خانواده مقیم،‌ به شما فرصت تقویت زبان خارجه کشور مقصد را می دهد و شما کم تر احساس تنهایی خواهید کرد،‌ اما از طرفی، شلوغی خانه و کمبود حریم خصوصی برای شما، شاید خیلی برایتان در بلند مدت جذاب نباشد. همچنین، هم خانه شدن با چند نفر، اگر چه همیشه شما را در فرآیند یادگیری از ملیت های دیگر و تعامل با آن ها قرار می دهد‌، اما این امکان هم وجود دارد که این افراد با ملیت ها و فرهنگ های مختلف، در  طولانی مدت مغایر با ارزش های رفتاری و فرهنگی شما باشند و آزار دهنده! اجاره محل مسکونی مستقل نیز، خیلی خوب است. اما در کشور غریب که شما هستید و آشنا و فامیلی نیست و هنوز دوست زیادی هم پیدا نکردید، شاید تاثیر منفی روی شما بگذارد! پس راه حل چیست؟ پاسخ یک خطی برای آن نداریم. بهترین کار، پیدا کردن محل اقامت مبتنی بر شرایط روحی، روانی، ‌فرهنگی و مقتضیات مالی شماست.
  3. در پیدا کردن محل اقامت در کشور خارجی، همانند مدیران، به SWOT Analysis بپردازید. یعنی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدید هایی که محل اقامت جدید به شما می دهد یا خواهد داد را بررسی کنید. برای هر یک از عوامل ۴ گانه مطرح شده، دلایلی ذکر کنید. اگر مجموع عوامل شما را به این درک رساند که این محل با مجموع شرایط، وضعیت خوبی دارد، بی درنگ نسبت به اجاره محل اقامت اقدام کنید.
  4. سیستم family stay یعنی زندگی با یک خانواده، معمولا در شهرهای مختلف دنیا، آپشن هایی ندارد و بنابراین، اگر قصد تقویت زبان خارجه خود را در کشور مقصد دارید، تلاش کنید با هم خانه شدن با دانشجویان بین المللی، با یک تیر دو هدف را بزنید: هم از تنهایی در بیایید و محل مناسبی برای زندگی پیدا کنید و هم با تعامل با دانشجویان بین المللی، با زبان و فرهنگ آن ها اشنا شوید.
  5. پیدا کردن شرکت هایی که خانه دانشجویی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهند، یکی از بهترین منابع برای یافتن مکان های اقامت دانشجویی مقرون به صرفه است که معمولا دانشگاه این اطلاعات را در اختیار دانشجویان بین المللی خود قرار می دهد.
  6. یکی از بهترین شیوه ها برای آگاهی از شرایط و ضوابط و فرصت های پیدا کردن مکان اقامت دانشجویی در کشور مقصد، تعامل با دانشجویان ایرانی یا بین المللی ساکن در شهر مقصد به شمار می رود. اطلاعات این افراد را از طریق جست وجو در شبکه های اجتماعی به خصوص لینکدین و فیس بوک پیدا کنید.
  7. اجاره خانه در هر کشوری، شرایط خاص خود را دارد. پیش از امضای هر قراردادی، الازمات و تکالیف حقوقی و قانونی اجاره دهنده و اجاره کننده را به خوبی مطالعه کنید.
  8. اکثر واحدهایی که به دانشجویان ارائه می شود، مبلغی را به عنوان ودیعه یا deposit از دانشجو هنگام عقد قرارداد دریافت می کنند. این مبلغ برای حسن اجرای تعهدات اجاره کننده هست که در زمان تخلیه محل اقامت، در صورتی که شرایط محل اجاره مطلوب باشد، به اجاره کننده عودت داده می شود. حتما مبلغ این ودیعه و شرایط بازپرداخت بدون چون و چرا آن را در قرارداد لحاظ کنید.
  9. حتی الامکان هر محل مسکونی را که در کشوری اجاره می کنید، به این نکته توجه کنید مبلغ ماهانه اجاره را به شماره حساب صاحبخانه واریز کنید تا بعداها ادعایی علیه شما وجود نداشته باشد.
  10. مدت قرارداد و نام اجاره دهنده و اجاره گیرنده و شرایط اجاره را کامل در قرارداد تنظیمی رعایت کنید.
  11. اگر شما برای اجاره محل مسکونی، نیازمند نامه از دانشگاه هستید، از مسئول اقامت دانشگاه بخواهید معرفی نامه برای شما صادر کند و به موجر بدهید. این نامه احتمال اجاره دادن محل به دانشجویان خارجی را افزایش می دهد.
  12. حتما از سایت هایی برای اجاره خانه استفاده کنید که اطلاعات معتبر و قابل ردیابی و پیگیری روی آن ثبت شده باشد.
  13. بعضی وقت ها مشاهده شده که یک خانه یا یک اتاق از فردی اجاره گرفته شده است که او، مسئولیت حقوقی و قانونی اجاره دادن محل را نداشته است. پس حتما قبل از انعقاد قرارداد اجاره محل، اگر صاحب خانه شخص حقیقی بود، صلاحیت وی را استعلام کنید. این استعلام با مشاوره مسئول اقامت دانشجویی دانشگاه شما امکان پذیر خواهد بود.
  14. برای دانشجویانی که تجربه زندگی خارج از کشور و حتی زندگی خارج از شهر محل سکونت خود را نداشته اند، اقامت مستقل در ماه های اول ورودشان به شهر دانشگاه توصیه نمی شود. بهتر است که این افراد محل سکونت غیر مستقل داشته و به همراه دانشجویان یا در خوابگاه های دانشجویی مستقر شوند تا خود را با شرایط زندگی در کشور مقصد وقف بدهند.
  15. این وب‌سایت اطلاعات خوبی درباره زندگی با خانواده های محلی در بسیاری از کشورهای دنیا ارائه می کند.
  16. سایت هایی مانند airbnb یا couchsurfing برای اجاره محل سکونت در بازه بلند مدت، اپشن هایی ارائه نمی کند.
  17. اگر برای تمدید محل سکونت خود رضایت کافی ندارید، حتی الامکان ۲ ماه پیش از اتمام مهلت اجاره، موارد به صورت مکتوب به صاحب خانه اطلاع دهید.
  18. حتی الامکان برای صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد که مبلغ قابل توجهی در کشورهای مختلف دنیا هست، محل اقامت خود را نزدیک دانشگاه انتخاب کنید تا در روزهای تابستان و زمستان، دسترسی شما به دانشگاه آسان باشد.
  19. برای زندگی در محل اقامتی که مشترک است، شیوه نامه ای برای تمیز کردن آشپزخانه، سرویس ها و هم چنین انتقال زباله به بیرون با هم خوابگاهی ها تنظیم کنید. جمله clean after yourself‌ جمله ای نام آشنا در خوابگاه های دانشجویی هست!
  20. مدیریت زباله در دانشگاه ها و محل های اقامت دانشجویی اهمیت بالا دارد. این شیوه را در فرهنگ تفکیک زباله خود لحاظ کنید.
  21. محل اقامت خود را هر زمان که تغییر دادید، تغییر آدرس را به دانشگاه محل تحصیل و هم چنین اداره مهاجرت شهر اطلاع دهید تا از دریافت نامه های مهم، غافل نشوید.
  22. سایت هایی مانند محل اقامت دانشجویی و نجات دانشجویان از جمله پرتال های خوب برای آگاهی از شیوه های اجاره محل زندگی دانشجویی در سراسر جهان است.
  23. در برخی از کشورهای اروپایی مانند سویس، سوئد و نروژ، اجاره مکان دانشجویی بسیار سخت و هزینه بر هست. بنابراین پیش از عزیمت به این کشورها، فرصت های اقامتی را به دقت بررسی کنید.
  24. در کشورهایی که سرما بیش تر از گرما احساس می شود مانند کانادا، سوئد و نروژ و دانمارک، پیش از اجاره محل سکونت، از سیستم گرمایشی خانه مطلع شوید.
  25. حتی الامکان خانه ای را اجاره کنید که هزینه سرویس اینترنت پر سرعت روی هزینه اجاره بها لحاظ شده باشد.
  26. اجاره محل هایی که هزینه برق و آب به عهده دانشجویان هست، در کشورهای گرم سیر مانند استرالیا و مالزی، می تواند هزینه تمام شده اجاره ماهانه دانشجویی را افزایش دهد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • آبستا رشیدی مرداد ۲۰, ۱۳۹۶

    روز بخیر
    خیلی مطالب وب سایتتون به خصوص در زمینه ی دانشگاه و … عاالی هست
    میخواستم ازتون راهنمایی بخوام که
    برای رشته ی مهندسی پزشکی ، کدوم دانشگاه ها عاالی هستند ؟ (در سراسر جهان)
    دانشگاه های کره ی جنوبی در این زمینه چطور هستند ؟

  • نهاوندی مرداد ۲۰, ۱۳۹۶

    از گزارش کاربردی تشکر میکنم. سوالی داشتم درباره اینکه چرا صفحه مربوط به آقای زمانی دیگه به روز رسانی نمیشه. من صفحه ایشان را بوک مارک کرده و دیگر شاهد مطالب ارزشمند ایشان نیستم. آیا ایشان دیگر با سایت روزیاتو همکاری ندارد؟ کجا فعال هستند؟ به پست الکترونیک ایشان نیز پیامی ارسال کردیم پاسخ ندادن. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • موسوی مرداد ۲۲, ۱۳۹۶

      چرا واقعا آقای مهندس زمانی دیگه جواب کامنت های تحصیلی رو نمیدن؟ 🙁 خواهشمندم سردبیر سایت درباره حضور یا عدم حضور ایشون پاسخ بدن. سپاسگزار