با ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان آشنا شوید [قسمت دوم]

گزارش روزیاتو از برترین دانشگاه های غیر هنری آلمان

با ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان آشنا شوید [قسمت دوم]

آلمان با صدها دانشگاه و هزاران دانشجوی بین المللی، مقصد مهمی برای تحصیل دانشجویان در اروپا محسوب می شود. در نیم قرن اخیر، بسیاری از عاشقان ایرانی تحصیل در خارج از کشور، به خصوص برای تحصیل در رشته های فنی و مهندسی، عازم اقتصاد اول اروپا شدند تا مشغول به تحصیل و تحقیق گردند.

آلمان بهترین دانشگاه های فنی و مهندسی اروپا را در اختیار دارد و در زمینه نیروگاه، خودرو و علوم نانو، یکی از برترین کشورهای جهان محسوب می شود. زبان آلمانی و هم مرزی با برخی از کشورهای مهم اقتصادی و سیاسی اروپا سبب شده که این کشور، یکی از اقتصاد های شکوفا و کم فراز و نشیب قاره سبز در نیم قرن اخیر باشد.

تحصیل ارزان با ظرفیت های متنوع در آلمان باعث شده که دانشجویان بین المللی، همواره به دید مثبت به این کشور نگاه کنند و مشقت های یادگیری زبان آلمانی را نیز بر خود همواره نمایند. در قسمت اول سلسله گفتارهای معرفی ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان، ۵ دانشگاه برتر این کشور از برلین تا مونیخ و فرانکفورت را مورد بررسی قرار دادیم.

در این گفتار، نگاهی خواهیم داشت به ۵ دانشگاه برتر دیگر آلمانی ها تا در صورتی که خواستار تحصیل در آلمان شدید، از این ظرفیت ها به عنوان اولویت نخست خود انتخاب کنید. امیدواریم این سلسله مطالب کاربردی بتواند علاقمندان به تحصیل در آلمان را یاری کند.

اگر علاقمند به آگاهی از فرصت های بورس در آلمان و سایر نقاط جهان هستید، هر هفته با  دانشگاه گردی روزیاتو همراه ما باشید. پیش از ادامه بحث، نگاه ویدیویی داریم به یکی از برترین مقصد های تحصیلی دانشجویان فنی ایران در آلمان.

شماره ۶: دانشگاه فنی آخن

دانشگاه فنی و مهندسی آخن را باید یکی از برترین مقصدهای تحصیل در رشته های متنوع فنی و مهندسی نه تنها در آلمان بلکه دراروپا دانست؛ جایی که جشنواره ای بزرگ از ظرفیت ها و قابلیت های فناورانه برای تحصیل در رشته های فنی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

GE1
درگاه دانشگاه فنی آخن که در منوهای آبشاری، اطلاعات مورد نیاز اپلای را معرفی می کند.

این دانشگاه از آزمایشگاه های حرفه ای و پیشرفته ای برخوردار است که امکان تحقیقات گسترده را برای عاشقان دنیای شیمی و فیزیک و مکانیک فراهم می کند.

دانشگاه «Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen» از جمله ممتاز ترین دانشگاه های آلمان و اروپا به شمار می رود اما هنوز نامش در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار نگرفته است.

می توان آخرین اطلاعات درباره پذیرش رشته های مختلف و اپلای را در وب سایت آن مشاهده کرد.

دپارتمان های فیزیک، ریاضیات، رایانه، مهندسی الکترونیک، فناوری اطلاعات، متالوژی و علوم دارویی این دانشگاه را می توان در فهرست زیر مشاهده کرد و در جریان اطلاعات مربوط به رشته ها و نیازمندی های پذیرش قرار گرفت.

ge2

آخرین اطلاعات پذیرش و فرم ثبت نام دانشگاه پر مخاطب آلمانی را در این آدرس دنبال کنید.

اگر خواهان تحصیل دوره دکترا در دانشگاه فنی آخن هستید، توصیه می کنیم به این قسمت سر بزنید که اطلاعات جامعی را در اختیار علاقمندان به تحصیل در مقطع دکترا  و پسا دکترا قرار می دهد. باید بدانید که تحصیل در بسیاری از دانشگاه های آلمان در مقطع دکترا به زبان انگلیسی امکان پذیر است ولی دانشجو می بایست با استاد تعامل کرده و وی را برای سرپرستی پروپزال خود، متقاعد کند.

بنابراین، مانند سوئد یا نروژ، پذیرش بر اساس «POSITION» نیست و شما می توانید در هر زمانی، برای فرصت های تحصیلی مختلف اقدام کنید.

نیازمندی های مهم برای پذیرش کارشناسی ارشد دانشگاه RWTH

ge3

برای آگاهی مخاطبان گرامی و علاقمندان به تحصیل در دانشگاه آخن، متن کامل انگلیسی نیازمندی های پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ارائه می شود. همان طور که مشاهده می کنید، شما می بایست مدرک کارشناسی مورد نیاز برای تحصیل در مقطع ارشد را در اختیار داشته باشید و به طور کمی و کیفی، صلاحیت لازم برای تحصیل در دوره های مهندسی را ارائه کنید.

بخش مهارت های زبانی (language skills) را به خوبی مطالعه کنید تا مدارک شما بخاطر نقص به حالت انتظار نرود.

اگر زمانی قصد تحصیل در این دانشگاه معتبر را داشتید و با پرسشی مواجه شدید، سوال خود را به ذکر اطلاعات دقیق، به این پست الکترونیک ارسال کنید. گفتگوی آنلاین با مسئول روابط عمومی دانشگاه از طریق کانال فیسبوک آن نیز امکان پذیر است.

شماره ۷: دانشگاه هیدلبرگ

دانشگاه هیدلبرگ یکی دیگر از دانشگاه های معتبر آلمان بوده که در فهرست دانشگاه های ممتاز ارزشیابی شده توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار گرفته است.

GE4

این دانشگاه برای تحصیل در رشته های فنی و مهندسی، انتخاب خوبی است اما اعتبار دانشگاه RWTH از آن بیشتر است. درگاه دو زبانه دانشگاه، همه نوع اطلاعات مورد نیاز متقاضیان تحصیل در مقاطع مختلف را در اختیارشان قرار می دهد.

GE5

این دانشگاه در تمام رشته های فنی و مهندسی به تربیت دانشجو نمی پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر به لیست زیر مراجعه کنید. رشته های بیو فناوری، شیمی و علوم زمین، ریاضیات و علوم رایانه، فیزیک و نجوم، فلسفه، زبان های مدرن، الهیات، حقوق، اقتصاد و علوم اجتماعی، علوم فرهنگی و رفتاری، علوم دارویی و پزشکی که در دو دانشکده هیلدبرگ و مانهیم ارائه می شود، از جمله مواردی است که در این دانشگاه در اختیار دانشجویان می گذارد.

برخی از این رشته ها به زبان آلمانی تدریس می شود و امکان تحصیل در آن به زبان انگلیسی وجود ندارد.

مراکز تحقیقاتی مشارکتی دانشگاه با دیگر مراکز تحقیقاتی اروپا، از جمله ظرفیت های علمی دانشگاه به شمار می رود. فهرست این مراکز را در این لینک مشاهده بفرمایید.

اگر مشتاق به تحصیل در مقطع دکترای این دانشگاه هستید، توصیه می کنیم که از قسمت دکترا اطلاعات لازم را کسب کنید. بیش از ۱۳۰۰ دانشجوی دکترا در این دانشگاه مشغول به کار هستند. هر گونه اطلاعات درباره پذیرش در این نشانی در دسترس است.

شما می توانید میزان شهریه کمی که هر ترم از دانشجویان دریافت می شود را در این قسمت مشاهده کنید.

فهرست رشته های کارشناسی ارشد تاریخ و ادبیات و هنر دانشگاه

این دانشگاه برای تحصیل در رشته هایی مانند زبان شناسی تطبیقی قرون وسطا و باستان شناسی پیش از تاریخ که در بسیاری از دانشگاه های اروپا نمی توان نمونه اش را پیدا کرد، انتخاب خوبی به شمار می رود.

این دانشگاه رشته های کارشناسی ارشد تخصصی که یک سال سابقه کار قبلی نیز برای پذیرش داوطلب نیاز دارد ارائه می کند که آن ها را در فهرست زیر مشاهده کنید.

درباره فرصت های کارآموزی در دانشگاه در این لینک اطلاعات خوبی ارائه شده است. دفتر ارتباطات بین المللی دانشگاه نیز برای ارتباط مراکز تحقیقاتی داخلی معرفی می شود.

شماره ۸: دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی و مهندسی مونیخ که با نام «Technische Universität München» یکی از معروف ترین دانشگاههای فنی و مهندسی آلمان است و نامی آشنا برای علاقمندان دوره های فنی در اقتصاد اول اروپا به شمار می رود. بیش از ۲ میلیون صفحه ایندکس شده درباره این دانشگاه نشان می دهد که تولید علمی و خبری دانشگاه در اینترنت بسیار زیاد بوده و با استقبال محققان روبرو شده است.

GE6

سایت ۳ زبانه دانشگاه، اطلاعات مورد نیاز پذیرش دانشجویان بین المللی را به خوبی ارائه کرده است. این دانشگاه را به طور مخفف TUM می نامند. اکثرا دوره ها به زبان آلمانی است.

شما می توانید فهرست دانشکده های آن را در این نشانی دنبال کنید. این دانشگاه در سال ۱۸۶۸ میلادی تاسیس شده و توانسته برنده ۱۳ جایزه ی نوبل و ۱۸ جایزه ی لیدیبنیتس شود. دانشگاه فنی مونیخ در رنکینگ های بین المللی و آلمانی جز بهترین دانشگاههای اروپا و جهان شناخته شده است.

ge7

بخش های دانشگاه فنی مونیخ

 این دانشگاه دارای بخش های دانشگاهی متنوعی از جمله معماری، علم شیمی، مدنی، جغرافیایی، مهندسی محیط زیست، مهندسی برق و کامپیوتر، علوم زیستی، مدیریت، ریاضی، مهندسی مکانیک، دارو، فیزیک و ورزش است.

در دانشگاه tum یا فنی مونیخ زبان اصلی برای تدریس زبان آلمانی بوده اما در برخی از دوره ها، زبان انگلیسی نیز ارائه می شود. دانشگاه مونیخ دارای تعدادی از مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز مونیخ برای فناوری است.

در دانشگاه مونیخ رشته های مهندسی، علوم طبیعی، علوم پزشکی و اقتصاد ارائه می شود و بیش از ۱۰۰ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در اختیار مخاطبان قرار دارد.

دانشگاه فنی مونیخ فرصت های یادگیری منحصر به فردی را برای کلیه ی دانشجویان فراهم کرده است. در دانشگاه فنی مونیخ هر یک از اعضا قادر به توسعه و به حداکثر رساندن استعدادهای خود هستند. دانشگاه tum یکی از دانشگاههای پیشرو در اروپاست و هدف آن ایجاد ارزش پایدار برای جامعه تلقی می شود.

مدارک مورد نیاز تحصیل در دانشگاه فنی مونیخ

برای ورود به دانشگاه فنی مونیخ مدارکی مورد نیاز است:

  • ریز نمرات دانشگاه
  • دانشنامه ی کارشناسی
  • ریز نمرات برای کارشناسی ارشد
  • گواهی قبولی در مقطع کارشناسی
  • مدرک زبان حداقل IELTS 6
  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • رزومه خوب

در دانشگاه فنی مونیخ، اساتید و پروفسور های برتر اروپا و جهان مشغول به کار و تدریس هستند. این دانشگاه ده ها ساختمان دارد. موسس دانشگاه TUM، لود ویگ دوم بایرن است.

شماره ۹: دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه «Universität Freiburg» یکی دیگر از دانشگاه های معتبر آلمان بوده که در فهرست دانشگاه های ممتاز وزارت علوم کشورمان نیز قرار گرفته است. این دانشگاه در شهر فرایبورگ واقع شده و با بسیاری از همتایان اروپایی خود قرارداد تبادل دانشجو دارد.

ge8
تصویر ایندکس پرتال دانشگاه فرایبورگ آلمان.

ده ها هزار دانشجو و هزاران استاد در این دانشگاه مشغول به کار هستند و سایت دو زبانه دانشگاه، همه نوع اطلاعات مورد نیاز پذیرش را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. شما می توانید اطلاعات پذیرش دانشگاه را در این آدرس دنبال کنید.

تقویم دانشگاهی برای ارسال مدارک و شروع کلاس ها را نیز در این قسمت قابل مشاهده است. فهرست کاملی از رشته های این دانشگاه در این آدرس قرار دارد.

ge9

فهرست دوره های کارشناسی ارشد انگلیسی زبان دانشگاه فرایبورگ

اگر خواهان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه فرایبورگ هستید، این دوره ها را پیشنهاد می کنیم:

شماره ۱۰: دانشگاه کارلسروهه

دانشگاه «Universität Karlsruhe» کارلسروهه را باید در فهرست ۱۰ دانشگاه ممتاز آلمان قرار داد که در لیست الف اداره کل دانش آموختگان خارج از کشور وزارت علوم نیز قرار دارد. این دانشگاه را در فهرست با سابقه ترین دانشگاه های مهندسی این کشور قرار می دهند.

ge10
تصویر ایندکس دانشگاه کارلسروهه.

موسسه فناوری کارلسروهه (به انگلیسی Karlsruhe Institute of Technology)، نتیجه ادغام یک دانشگاه (دانشگاه کارلسروهه (تی‌اچ) و یک مرکز تحقیقاتی (مرکز تحقیقاتی کارلسروهه) در شهر کارلسروهه است.

این دانشگاه با نام فریدریسیانا (Fridericiana) شناخته شده است. در سال ۲۰۰۹ میلادی آن را با مرکز ملی تحقیقات هسته‌ ای سابق (تاسیس سال ۱۹۵۶) با نام جدید مرکز تحقیقات کارلسروهه (Kernforschungszentrum Karlsruhe (KfK ادغام کردند. دانشگاه کارلسروهه یکی از ۹ دانشگاه عالی آلمان است و در صدر لیست دانشگاه‌های برتر اروپا در رشته های علوم پایه و مهندسی قرار دارد (رتبه بندی ششم از نظر تاثیر گذاری علمی.)

ge11

دانشگاه کارلسروهه ابتدا به عنوان مدرسه پلی‌ تکنیک «Polytechnische Schule» در ۷ اکتبر سال ۱۸۲۵ تاسیس شد. طراحی این دانشگاه بر اساس دانشگاه اکول پلی‌ تکنیک در پاریس است.در سال ۱۸۵۶ فریدریش اول دوک بزرگ بادن (به آلمانی Friedrich) این مدرسه را به کالج، یک نهاد تحصیلاتی عالی، ارتقا داد. از سال ۱۹۰۲ این دانشگاه به افتخار او فریدریسیانا هم نامیده می‌ شد.

فهرست دوره های دکترا دانشگاه کارلسروهه را در این نشانی مشاهده کنید. برای آگاهی از مراکز تحقیقاتی مشارکتی دانشگاه فنی کارلسروهه که فرصت خوبی برای آگاهی از اولویت های تحقیقاتی آن ها به شمار می رود، می توانید به این لینک مراجعه کنید.

شما می توانید سایت دانشگاه را در این آدرس دنبال کنید.

اگر برای اپلای با پرسشی مواجه شدید، از طریق این پست الکترونیک سوالات خود را مطرح نمایید.

در قسمت های بعدی، شما را با دیگر دانشگاه های ممتاز آلمان در زمینه های مختلف فنی، مهندسی و هنری آشنا می کنیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود