راهنمای تحصیل رایگان در دانشگاه های مهندسی و پزشکی آلمان

توصیه های کاربردی برای تحصیل در آلمان

راهنمای تحصیل رایگان در دانشگاه های مهندسی و پزشکی آلمان

آلمان و تحصیل رایگان در آلمان، یکی از مقصدهای  تحصیلی جذاب  ایرانیان در قاره سبز است که ظرف چند دهه اخیر، با استقبال ده ها هزار دانشجوی ایرانی در رشته های پزشکی،  انسانی و فنی و مهندسی از دانشگاه های آلمانی زبان و انگلیسی زبان این کشور  مواجه شده است. در ۲۰  سال اخیر، شاهد افزایش تقاضا  برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندان  پزشکی آلمان هستیم که دانشگاه های برلین و مونیخ، از مقصدهای اصلی هموطنان به شمار می رود.

 1-w900-h600

برای طیف زیادی از علاقمندان ایرانی که مشتاق تحصیل در خارج از کشور هستند و دوست دارند چند سالی را تجربه زندگی دانشجویی در آن سوی مرز ها داشته باشند، هزینه تحصیل، فاکتور مهمی در این انتخاب است. بسیاری از دانشگاه های دنیا، شهریه های سنگینی را از دانشجویان برای تحصیل می گیرند و این قضیه سبب می شود تا متقاضیان ایرانی، همواره کشورهایی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که شهریه تحصیلی رایگان یا بسیار کمی را از دانشجویان خارجی دریافت می کنند.

تا پیش از سال ۲۰۱۱ میلادی که دانشگاه های سوئد از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، پولی بابت شهریه نمی گرفتند و سیستم FREE TUITION FEE رواج داشت، سالانه هزاران دانشجوی ایرانی، برای تحصیل به دانشگاه های سراسر این کشور می رفتند. اکنون که این رویه برداشته شده است، دانشجویان ایرانی به دیگر کشورهای اسکاندیناوی مانند فنلاند و نروژ مراجعه می کنند که هم چنان سیستم شهریه رایگان دارند.

با وجود کشور های اسکاندیناوی که دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی رایگان دارند، برخی از کشور های اروپایی هم هستند که از نظر اقتصادی و صنعتی در طراز بالایی بوده اما شهریه بسیار کمی از دانشجویان خارجی دریافت می کنند که بعضا از توان اکثریت دانشجویان برای پرداخت آن خارج نیست. آلمان، اتریش و سویس، از جمله دانشگاه های اروپا هستد که در چند دهه اخیر، به عنوان پاتوق های دانشجویان ایرانی در مرکز اروپا بوده و هزاران دانش اموخته ایرانی از دانشگاه های آن جا داریم.

یکی از مهم ترین دلایل استقبال ایرانیان از دانشگاه های این سه کشور، علاوه بر سیستم شهریه رایگان یا بسیار کم، زبان تحصیل در این کشور ها است که بعضا انگلیسی هم در این کشور های آلمانی زبان ارائه می شود.

این سه کشور، اگر چه زبان آلمانی به عنوان زبان رسمی آن ها پذیرفته شده است، اما به هر حال، دانشگاه های زیادی هم دارند که به زبان انگلیسی مشغول به کار بوده و بعضا از بهترین دانشگاه های فنی و کسب و کار قاره سبز نیز به شمار می روند.

چرا آلمان؟

آلمان و سوییس، اقتصاد  و صنعت قوی دارند و به همین خاطر، ارتباط دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی آن ها با صنایع بسیاری قوی است و بعضا دانشگاه ها، از طریق پروژه های صنعتی و تحقیقاتی هزینه های خود را تامین می کنند. این رویه، سبب تکاپوی زیادی در دانشگاه و هم چنین پویایی آن ها برای درگیر کردن بهتر و بیش تر دانشجویان با بدنه اجرایی کشور دارد.

به همین خاطر است که شرکت های دانش بنیان دانشگاهی (UNIVERSITY SPII OFF COUNTRIES) در دانشگاه های آلمان و سوییس بسیار به چشم می خورد و تبدیل به فرهنگ کسب و کار و کارآفرینی در جامعه دانش بنیان (Knowledge Based economy) این کشور ها شده است.

2-w900-h600

سوییس و آلمان را کشور های صادراتی یا export countries می نامند و می دانیم. تولیدات صنعتی و صادرات این کشور ها بسیار بیش تر از همه کشورهای آفریقایی و بعضا آسیایی می باشد. پس اگر دانشجویانی به تحصیل در این کشورها مشغول شوند، در فضایی درس خواهند خواهد که فضای تولید خلاق و نگاه دانش بنیان صادرات محور است.

بر اساس تازه ‌ترین گزارش “وزارت مرکزی آموزش و پژوهش آلمان”، شمار دانشجویان خارجی ‌ای که در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه‌های آلمان ثبت نام کرده‌اند، به بیش از ۳۰۰ هزار تن رسیده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۱۹ هزار افزایش نشان می‌دهد. هدف نهاد های آموزش عالی آلمان این است که تا سال ۲۰۲۰ برای بیش از ۳۵۰ هزار دانشجوی خارجی امکان تحصیل فراهم آورند.

دانشجویان موفق و سرمایه‌گذاری برای مغزهای مبتکر به گفته‌ی یوهانا وانکا، وزیر آموزش عالی آلمان، در حال حاضر از هر ۹ دانشجو در آلمان یک تن غیر آلمانی است. نهادهای آموزشی این کشور به ویژه برای دانشجویانی که مایلند تحصیلات خود را در رشته ‌ی فوق لیسانس ادامه دهند، جذابیت بیشتری دارند.

آلمان در طی قرن های معاصر روابط سیاسی و اقتصادی و صنعتی و حتی فرهنگی زیادی با ایران داشته است و به نظر می رسد، ثبات در روابط دولت ها سبب شده تا ایرانیان زیادی در آلمان مشغول به تحصیل شوند و این رویه پس از جنگ جهانی دوم روند گسترده ای پیدا کرد و از دهه هشتاد تا کنون، این روند هم چنان صعودی بوده است.

اگر به دنبال تحصیل ارزان قیمت در کشوری صنعتی با اقتصاد پیش رو و دانش بنیان را دارید، به نظر می رسد که تجربه تحصیل و زندگی در آلمان،تجربه خوبی باشد. بسیاری بر این باور هستند که آلمانی ها خشک  و نژاد پرست هستند و زندگی یک دانشجوی خاورمیانه ای در آن جا بسیار سخت باشد!

این همانند فکری هست که برخی ها درباره تحصیل در مناطق قطبی اسکاندیناوی می کنند! در حالی که شرایط و واقعیت با توضیحات و توصیفات افراد متفاوت است. هیچ گاه نباید بررسی علمی و منطقی شرایط مکانی و زمانی را به جای یافته های مستند و مستدل، جای خود را  به باور ها و تخیلات غیر اثبات شده بدهد و این قضیه در عرصه تحصیلات باید خیلی مد نظر باشد.

زبان تحصیل در آلمان

برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌ های آلمان ارائه‌ی مدرکی دال بر تسلط داوطلب به زبان آلمانی در سطح B1 براساس چارچوب مشترک در اروپا الزامی است. این در حالی است که این مدرک لازم است اما برای ورود به دانشگاه‌ های آلمان کافی نیست.

3-w900-h600

سطح لازم تسلط به زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه‌های این کشور را باید از سطح لازم برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان تفکیک کرد. برای ورود به دانشگاه‌ های آلمان قبولی در یکی از دو آزمون DSH و یا Test-DaF الزامی است.

آزمون Test-DaF در مراکز آموزش زبان آلمانی در آلمان و همچنین در مراکز انستیتو گوته در سراسر جهان برگزار می‌شود. در ایران نیز این آزمون به همراه دوره ‌های آمادگی آن در موسسه‌ی آموزش زبان آلمانی وابسته به سفارت آلمان در تهران برگزار می‌شود.

تفاوت میان آزمون Test-DaF و DSH بر خلاف آزمون Test-DaF، امتحان DSH از طریق دانشگاه‌های این کشور و تنها در آلمان برگزار می‌شود. بنابراین برای داوطلبان ایرانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان را دارند، دو راه باقی می‌ماند: گزینه‌ی اول شرکت در آزمون Test-DaF در موسسه‌ی ذکرشده در تهران است و راه دوم شرکت در آزمون DSH در یکی از دانشگاه‌های آلمان که البته گزینه دوم، شانس دریافت روادید را کاهش می دهد.

به هر حال اگر آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید، این گفتار می تواند صدها نکته کاربردی برای شما داشته باشد.

مساله نخستی که درباره آلمان باید توجه کنید این است که اگر چه هزینه های تحصیلی در آلمان به نسبت خیلی از جاهای اروپا و آمریکای شمالی و اقیانوسیه، پایین هست، اما به هر حال زبان غالب در این کشور، آلمانی هست. حتی اگر دانشگاه شما به زبان انگلیسی تدریس می کند، یاد گیری زبان آلمانی برای گذران بهتر امور خود در این کشور، توصیه می شود. بنابراین پیش از اخذ پذیرش، تلاش کنید این زبان را به مدت ۶ ماه در آموزشگاهی معتبر در شهر خود فرا گرفته و یکی از مدارک معتبر زبان آلمانی را کسب کنید. بعضا مشاهده شده است که سفارت آلمان در تهران، از دانشجویان پذیرفته شده، چنین مدارکی را دال بر آشنایی دانشجویان به زبان آلمانی درخواست می کند.

مساله بعدی که باید در نظر داشت این هست که آلمان کشوری هست که تا کنون ده ها هزار ایرانی در آن دانش آموخته شده اند و برای کسب اطلاعات درباره دانشگاه و سیستم زندگی و اقامتی و کار و این مسائل در آن جا، کار سختی ددر پیش نیست. اطلاعات دانش آموخته ها و ایرانیان شاغل به تحصیل و کار در این کشور را می توانید از طریق شبکه های اجتماعی بدست آورید و با آنان تعامل الکترونیکی کنید.

4-w900-h600

آلمان به هر حال عضو پیمان شنگن هست و کسب روادید آن سبب می شود تا شما به راحتی بتوانید بین ۲۶ کشور اروپایی تردد کنید. نزدیکی با ایران و تسهیل صدور روادید برای خانواده دانشجویان نیز از جمله مواردی هست که سبب می شود تا تحصیل در آلمان انتخاب توجیه آور باشد.

دانشگاه های آلمان

اگر این کشور را برای تحصیل انتخاب کردید، ابتدا فهرست کاملی از دانشگاه های این کشور و حوزه هایی که مشغول به کار هستند را از طریق این سایت مشاهده کنید.

این صفحه به شما می گوید که آلمان در هر شهر، چه دانشگاهی و با چه موضوعات کاری دارد و سیستم و زبان پذیرش و تحصیل و شرایط مربوط به آن برای دانشجویان خارجی چیست. بنابراین نیاز نیست که شما به ۱۰۰ دانشگاه آلمان در اینترنت مراجعه کنید و کسب اطلاع نمایید. بااین کار، خیلی در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد و انتخاب های هدفمندی خواهید داشت که شما را در گزینه نهایی کمک می کند.

معمولا دانشگاه های آلمان، application fee از دانشجویان درخواست نمی کنند  و اگر هم بکنند، بر خلاف سوئد که بیش از ۴۰۰ هزار تومان برای دانشجو آب می خورد!، در آلمان این رقم خیلی پایین هست. بعضی از سایت ها هستند در اینترنت که می توانند وجه اپلیکیشن شما را الکترونیکی پرداخت کنند و بنابراین برای ان مشکلی نخواهید داشت.

برخی از دانشگاه های آلمان مثل لایپزیک و هیدبرگ، سابقه ۷۰۰ ساله دارند و قطعا تجربه تحصیل در دانشگاهی با این قدمت علمی و تاریخی، خالی از لطف نیست. بیش از ۱۶۶ میلیون نتیجه جست و جوی ایندکس شده در موتور جست و جوی گوگل درباره تحصیل در آلمان نشان می دهد که نه تنها برای ایرانیان ، بلکه برای میلیون ها دانشجو در سراسر دنیا، آلمانی یکی ازمقاصد اصلی برای تحصیل با کیفیت و کم هزینه در دنیا به شمار می رود.

5-w900-h600

۳۳ نکته در تحصیل در آلمان

نکات زیر را برای تحصیل در آلمان در ذهن داشته باشید تا پرونده تحصیلی و دانشجویی موفقی را تجربه کنید.

نکته ۱: نکته اول این که زبان تحصیل در آلمان همان طور که گفته شد، برای مقاطع کارشناسی و بعضا کارشناسی ارشد، آلمانی هست و شما معدود دانشگاه هایی را پیدا خواهید کرد که این دو مقطع را به زبان انگلیسی ارائه کنند. بنابراین اگر به دنبال تحصیل در این دو مقظع در آن سوی مرز ها هستید، توصیه می کنیم کشور هایی که زبان انگلیسی در جامعه و دانشگاه حضور فعال تری دارد را انتخاب کنند و فیلیپین و نروژ و فنلاند و سوییس، می تواند گزینه های بهتری باشد البته اگر قصد نداشته باشید زبان آلمانی را یاد بگیرید.

نکته ۲: یادگیری زبان آلمانی بر خلاف زبان لهستانی و اوکراینی و هندی و مجارستانی که جدیدا مد شده است، این فایده را دارد که در بلژیک، سوییس و اتریش که مراکز اقتصادی، صنعتی و کسب و کار قوی اروپا و جهان هستند، کاربرد دارد و شما می توانید پس از فراغت از تحصیل، در این مجموعه ها نیز به صورت حضوری یا غیر حضوری مشغول به فعالیت شوید. پس هیچ گاه به مقوله یادگیری زبان آلمانی نگاه متعصبانه و انرژی منفی نداشته باشید و از این زبان به عنوان ابزار فرصت آفرین برای توسعه زندگی تحصیلی و شغلی خود استفاده کنید.

نکته ۳: در سال های اخیر مشاهده شده است که برخی از دانشگاه های آلمان،  پذیرش قطعی دانشجو را منوط به گذراندن دوره زبان در آلمان کرده اند. اما به هر حال، فرآیند پذیرش (admission process)  در اکثر دپارتمان های تحصیلات عالی (Graduate Department) بر این رویه استوار نیست که دانشجویی که زبان نمی داند، پذیرفته شود. داشتن یک مدرک زبان انگلیسی مانند آیلتس و مدرک معتبر  زبان آلمانی، میتواند شانس شما را برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه های مختلف آلمان بالا ببرد. از طرفی، سفارت آلمان در تهران را نسبت به صدور روادید برای شما ترغیب می کند.

نکته ۴: به این مساله توجه کنید که حجم متقاضیان ایرانی برای دریافت روادید آلمان بالا ست و به همین خاطر فرآیند بررسی مدارک و صدور روادید دانشجویی، زمان بر هست. در صورتی که قصددارید برای هر ترم تحصیلی در دانشگاه های آلمان اقدام کنید، حداقل ۳ ماه پیش از آغاز کلاس ها، برای اخذ روادید اقدام کنید که فرصت چند هفته اول شروع کلاس ها را از دست ندهید.

نکته ۵: اگر قصد آلمان را کردید، یادگیری این زبان به مدت ۶ تا ۹  ماه در کشورمان، شما را به سطح قابل قبولی برای تحصیل به این زبان در دانشگاه های این کشور خواهد رساند و کاری غیر ممکن نخواهد بود. کسانی که زبان انگلیسی آشناییت دارند، یادگیری زبان آلمانی برایشان خیلی سخت نیست. اگر شما آلمانی را یاد بگیرید، یادگیری  زبان سوئدی هم خیلی کار دشواری نخواهد بود. به همین خاطر تلاش کنید با نگاه علمی به این زبان برخورد کنید تا زبان آلمانی و یادگیری آن برای شما شیرین و لذت بخش باشد. موسسه هایی مانند کیش ایر، گوته، قطب راوندی و موسسه آموزش زبان آلمانی و حتی کانون زبان ایران در آموزش این زبان در کشور فعال هستند.

6-w900-h600

نکته ۶: اگر عاشق زبان آلمانی هستید، هیچ کشوری بهتر از آلمان برای یادگیری این زبان نیست! فراگیری زبان آلمانی در شهر های ایران، هم در وقت شما صرفه جویی می کند و هم صرفه جویی ارزی برای شما و کشور خواهد داشت. چرا که برای یادگیری ان نیازمند پرداخت هزینه های جانبی و گزاف در آلمان نخواهید بود.

نکته ۷: برخی از دانشجویان ایرانی در رشته های فنی و مهندسی، دانشگاه های معتبری چون فنی مونیخ، فنی برلین و فنی هامبورگ را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند. دانشگاه کارلسروهه نیز در این زمینه فعالیت های خوبی دارد و می تواند مقصد خوبی برای متقاضیان تحصیل در آلمان باشد. ۹ دانشگاه خیلی خوب آلمان برای رشته های فنی مهندسی را این سایت، دانشگاه های زیر می داند:

RWTH Aachen, TU Berlin, TU Braunschweig, TU Darmstadt, TU Dresden, Leibniz Universität Hannover, KIT Karlsruhe, TU Munich, Uni Stuttgart,

7-w900-h600

(تصویر ایندکس دانشگاه فنی و مهندسی هامبورگ)

 بخش بین المللی دانشگاه هامبورگ آلمان فرصتی هست تا شما بتوانید از ظرفیت های علمی و پذیرش تحصیلی و فرصت های بورسیه دانشگاه بهره مند شوید. دانشگاه هامبورگ اگر چه در سال ۱۹۷۸ میلادی تاسیس شد، اما یکی از مراکز فنی پیشروی چند دهه اخیر آلمان در زمینه فعالیت های دانش بنیان بوده و به همین خاطر، اگر این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، با فرصت های کاراموزی و مشارکت در پروژه های فنی و مهندسی متعددی شریک خواهید شد. این دانشگاه خود را  innovation driver (محرک نوآوری) میداند. برای آگاهی از شرایط پذیرش به این نشانی مراجعه کنید.

دانشگاه فنی برلین نیز به این خاطر که در پایتخت آلمان قرار دارد، جایگاه بالایی داشته و دارد.

 

8-w900-h600

(تصویر ایندکس سایت دانشگاه فنی و مهندسی برلین که از معتبر ترین مراکز فنی این کشور محسوب می شود)

دانشگاه برلین، از ۷ دانشکده تشکیل شده که دانشکده علوم انسانی، ریاضیات و علوم طبیعی، مهندسی مکانیک و سیستم های حمل و نقل، برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت و اقتصاد، علوم فرآیند و مهندسی الکترونیک و رایانه از آن جمله هست. دانشگاه برلین با دانشگاه های مختلف در اروپا و جهان، دوره های مشترک (dual program) برقرار می کند و به همین خاطر، می توانید یک دوره فوق لیسانس را گذرانده و از دو دانشگاه مدرک بگیرید. لیست این دوره ها را این جا ببینید. برای پذیرش در این دانشگاه، می بایست مدارک خود را تا ۱۵ ماه May ارسال کنید.

اگر خواهان تحصیل در مقطع PhD در این دانشگاه هستید، به این بخش مراجعه کنید. فهرست دوره های دکترا را نیز در این قسمت می توان مشاهده نمود.

توجه داشته باشید که تحصیل در مقطع دکترا در آلمان، نیازمند پیدا کردن سوپروایزر برای گرفتن بورس و اخذ پذیرش می باشد.

9-w900-h600

علاوه بر این دانشگاه ها، دانشگاه فنی مونیخ  که خود را یک دانشگاه کارآفرین( Entrepreneurial University)  موفق می داند ، در کنار  مرکز تحقیقاتی کارلسروهه آلمان نیز، در یک دهه اخیر با استقبال ایرانیان متقضیان تحصیل در رشته های فنی و مهندسی این کشور مواجه شده است . گفتنی است دانشگاه فنی مونیخ، با بیش از ۳۸ هزار دانشجو، در سال ۲۰۱۳ میلادی بودجه ای بالغ بر ۱ میلیارد یورو را تجربه کرده است که این می تواند برای متقضیان تحصیل در این کشور، جای تامل داشته باشد.  فهرست بیش از ۱۵۰ رشته در مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در این بخش در دسترس هست. اگر علاقمند به تحصیل در مقطع دکترا  هستید، به این قسمت مراجعه کنید.
10-w900-h600

(تصویر ایندکس سایت دانشگاه TUM آلمان که دانشگاه دانش بنیان است)

نکته ۸: بسیاری از دانشگاه های آلمان، بر اساس توافق نامه تبادل دانشجو (Exchange Student Agreement) نسبت به تبادل دانشجو اقدام می کنند. بنابراین اگر در یکی از دانشگاه های آلمان مشغول به تحصیل شدید، این امکان برای شما فراهم است تا تجربه تحصیل در یکی از کشور های اروپایی، آسیایی و حتی آمریکایی را داشته باشید. اما توجه کنید که مدرک فارغ التحصیلی شما توسط دانشگاه اول صادر می شود. مگر این که شما در رشته های DUAL DEGREE شرکت کرده باشید که مدرک دانش آموختگی توسط هر دانشگاه جدا گانه صادر خواهد شد.

نکته ۹: البته به این موضوع توجه کنید که در صورتی که به عنوان دانشجوی تبادلی از آلمان به دیگر کشور های اتحادیه اروپا بروید، می بایست درخواست روادید دانشجویی مجزا ارائه بدهید. چرا که با روادید شنگن، تنها می توانید ۹۰ روز در خارج از مرز های آلمان تردد کنید.

نکته ۱۰: تحصیل در دانشگاه های آلمان برای مقاطع دکترا و پس از آن، نیازمند تعامل با یکی از اساتید دانشگاه ها برای متقاعد کردن ایشان جهت اعطای بورس تحصیلی هست. تا توافق استاد کسب نشود، معمولا پذیرشی به دانشجوی دکترا داده نخواهد شد. بنابراین به این موضوع توجه کنید که بر خلاف دانشگاه های سوئد که معمولا پذیرش دانشجوی دکترا برای job announcement/offer هست یا در آمریکای شمالی که Open position وجود دارد، در دانشگاه آلمان هیچ کدام از این رویه ها مرسوم نیست و متقاضیان عموما می بایست با دانشگاه درباره فرصت های تحصیلی در این مقطع مکاتبه کنند.

11-w900-h600
از بهترین دانشگاه های فنی و مهندسی آلمان است

نکته ۱۱: یازدهمین نکته به موضوع زبان اشاره دارد. اگر مقطعی را قبلا در یکی از  دانشگاه های انگلیسی زبان طی کرده باشید، می توانید از معافیت ارائه مدرک زبان انگلیسی (English language proficiency waiver)  استفاده کنید. اطلاعات مربوط به نیازمندی های مربوط به زبان را می توان در بخش Language proficiency requirement جست و جو نمود.

نکته ۱۲: اطلاعات DAAD‌ نشان می دهد که به طور متوسط یک دانشجو برای تحصیل در آلمان، سالانه حدود ۱۱ هزار یورو نیاز دارد.  اطلاعات تکمیلی را می توان از وزارت آموزش عالی فدرال آلمان پرس و جو کنید. فهرست بورسیه های در دسترس این کشور را می توانید اینجا دنبال کنید. البته بورسیه های اراسموس هم نباید فراموش کرد.

درباره بورسیه ها در آلمان

این لیست ۱۹ گانه، طیف های مختلف تحصیلی را شامل می شود و برای قشر های گوناگونی در مخاطبان تحصیل در این کشور، فرصت های تحصیلی رایگان با کم هزینه را تدارک دیده است.

بورسیه تحصیلات عالیه انیشتن

بورسیه موسسه هانریش بل مخصوص دانشجویان بین المللی

بورسیه های تحقیقاتی موسسه هامبولد برای متقاضیان فوق دکترا در آلمان

بورسیه های موسسه کورت هاتسن آلمان

بورسیه موسسه ماری کوری برای دانشجویان کشور های در حال توسعه

بورسیه های تحصیل در رشته های کودکیاری و پرستاری در آلمان

بورسیه های بین المللی موسسه برمن آلمان

بورسیه های سالانه مدرسه مدیریت و بازاریابی دانشگاه فرانکفورت

بورسیه های دکترای موسسه FRIAS

بورسیه های دکترای GET برای متقاضیان تحصیل به انگلیسی در آلمان

بورسیه کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی دانشگاه هامبورگ

بورسیه دکترا برای علاقمندان به تحصیل در رشته های توسعه پایدار

بورسیه های دکترا برای رشته های مدیریت در دانشگاه لایپزیک

بورسیه های دکترای موسسه ماکس پلانگ برای دانشجویان بین المللی

بورسیه های تحصیلی موسسه KAAD برای دانشجویان دکترا

بورسیه های دکترای دانشگاه Kiel

بورسیه ای معروف به کوفی عنان برای دانشجویان MBA

بورسیه های دانشگاه ULM برای دانشجویان ارشد و دکترا

بورسیه های متنوع موسسه معتبر RWTH آلمان

نکته ۱۳: برخی از دانشگاه های آلمان در اول هر ترم، مبالغی را به عنوان هزینه های ثبت نام از دانشجویان دریافت می کنند. اما این مبالغ که بعضا به زیر ۱۰۰۰ یورو در یک ترم می رسد ، سنگین نیست و قابل قیاس با دانشگاه های شهریه ای اروپا نمی باشد.

نکتته ۱۴: ترجمه رسمی مدارک به زبان آلمانی الزامی ندارد و می توانید از طریق یک مترجم رسمی زبان انگلیسی، مدارک را ترجمه کنید. دقت کنید که شاید برخی از دانشگاه ها نیاز نداشته باشند که مدارک ترجمه رسمی شده، ممهور به مهر وزارت خارجه یا وزارت دادگستری برسد.چون هر صفحه مهر، هزینه سنگین در پی دارد، پیش از ترجمه رسمی، این مورد را از دانشگاه مقصد استعلام کنید.

نکته ۱۵: بعضی ها معتقد هستند که یکی از شروط مهم برای دریافت admission letter از دانشگاه های آلمان مثلا در مقطع کارشناسی ارشد، نیازمند گذراندن مقطع مشابه در دوره کارشناسی هست. یعنی شما نمی  توانید با مدرک کارشناسی مدیریت، مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را در آلمان بگذرانید. مگر تابع شرایط خاص.

نکته ۱۶: بعضی از متقاضیان، رشته های هنری را برای تحصیل در دانشگاه های آلمان انتخاب می کنند. اگر دانشگاه های ایتالیا و به خصوص اتریش در حوزه معماری و نقاشی و موسیقی، انتخاب خوبی خواهد بود، اما به هر حال با کمی جست و جو می توان دانشگاه های خوبی پیدا کرد. اما به این موضوع توجه کنید که پذیرش در رشته های هنری، نیازمند قبولی در آزمون ورودی (Entrance exam)‌ هست. اگر در این آزمون شرکت نکنید یا مدارک مورد نیاز برای بررسی علمی صلاحیت خود برای پذیرش در رشته های هنری را ارائه نکنید، شانسی برای پذیرش نخواهید داشت. هم چنین، برای کسانی که برای شرکت در آزمون های پذیرش دانشگاه های هنر آلمان قصد دریافت روادید دارند، می بایست برگه شرکت در آزمون ورودی هنر را تکمیل کنند و با تعامل با دانشگاه و سفارت آلمان در تهران،  نسبت به دریافت روادید اقدام کنید.

نکته ۱۷:  دانشگاه های آلمان حداقل هر سال دو بار اقدام به صدور پذیرش می نمایند (ترم مارچ و اکتبر). برای اقدام جهت اخذ پذیرش هم مدارک دانشجو حداقل می بایست ۳ ماه قبل از صدور پذیرش، در دانشگاه های آلمان تحویل داده شده باشند.

نکته ۱۸: همان طور که قبلا ذکر شد، برای قبولی در رشته های دکترا و پسا دکترا در اکثر دانشگاه های آلمان، می بایست توافق یک استاد را دریافت کنید. تا قبل از پذیرش استاد مربوطه،پذیرش یا بورسی به شما تعلق نخواهد گرفت. تهیه اظهار نامه هدف و رزومه خوب بر اساس روش هایی که تا کنون توضیح دادیم، به شما توصیه می شود.

نکته ۱۹: مدرک کاردانی در ایران مورد تایید دانشگاه های آلمان نیست. اما برای پذیرش در دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی، این مدرک می تواند شانس خوبی به شما برای پذیرش بدهد.
نکته ۲۰:  تنها افرادی که یک مقطع را در دانشگاه های اتریش و آلمان به زبان آلمانی گذرانده اند ، از ارائه مدرک زبان آلمانی معاف هستند.

نکته ۲۱: به این موضوع توجه کنید که  داشتن مدرک کارشناسی مترجمی زبان آلمانی یا کارشناسی ادبیات زبان آلمانی از دانشگاه های ایران ، هیچ گونه معافیتی را برای علاقمندان به تحصیل در دانشگاه های اتریش و آلمان جهت عدم نیاز به اخذ مدرک زبان آلمانی ایجاد نمی کند. شما حتی اگر چنین مدارک دانشگاهی در اختیار دارید ، می بایست در آزمون های رسمی در تهران برای اخذ مدرک زبان آلمانی در سطوح اشاره شده در نکات بعدی شرکت کنید.

 نکته ۲۲:  در صورتی که متقاضی تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه های  آلمان هستید ، باید مدرکی دال بر آشنایی به زبان آلمانی را در سطحی که مورد تایید دانشگاه مقصد هست ارائه کنید . برای این کار ، نیازمندید تا در آزمون های رسمی که هر از گاهی در تهران برای سنجش سطح زبان آلمانی دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشورها برگزار می شود ، شرکت کنید. اطلاعات مربوط به آزمون های رسمی زبان آلمانی و موسسات مجاز برگزار کننده آن را در سایت موسسه گوته ملاحظه کنید. سطوح زبان آلمانی از A1 تا C1 را شامل می شود که برای پذیرش در دانشگاه های اتریش ، آلمان و حتی سوئیس ، نیازمند اخذ مدرک در یکی از این سطوح می باشید.

نکته ۲۳: اخذ پذیرش تحصیلی و حتی بورس از دانشگاه های  آلمان ، فرآیند پیچیده و زمان بری نیست که بخاطر آن نیازمند استفاده از مشاوران غیر مجاز اعزام دانشجو به این دو کشور باشید. نکات ارائه شده در این گفتار می تواند شما را به مقصود برساند. کمی حوصله به خرج دهید و با دقت روش های معرفی شده را دنبال کنید تا مجبور نشوید برای یک پذیرش تحصیلی که شاید با ۱۰۰ یورو قابل انجام بود ، بیش از ۳۰۰۰ یورو به این مراکز غیر مجاز که در اینترنت تبلیغ می کنند پرداخت کنید! در صورتی که با تخلفاتی مواجه شدید، مراتب را پلیس سایبر اطلاع دهید.

نکته ۲۴: شمار زیادی از ایرانیان دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاه های  آلمان که اطلاعات برخی از آنان طریق وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی قابل شناسایی و بررسی می باشند ، می تواند به عنوان مشاوران با تجربه برای متقاضیانی که در فرآیند اخذ پذیرش نیازمند راهنمایی های ارزنده هستند ، در نظر گرفته شود.

نکته ۲۵بهترین مشاور برای کسب اطلاعات عمومی درباره  آلمان ،آگاهی از فرصت های تحصیلی ، تحقیقاتی و فرهنگی در این کشورها ، ارتباط با سفارت آلمان در تهران  و سفارت خانه ایران  در برلین  می باشد رایزن فرهنگی ایران در برلین نیز می تواند اطلاعات خوبی در اختیار متقاضیان تحصیل در این کشور ارائه کند. .

نکته ۲۶ : توجه داشته باشید که برای پذیرش در دانشگاه های آلمان، هر پرسشی درباره رشته ، تغییر رشته ، ادامه تحصیل به صورت دانشجوی تبادلی و غیره دارید باید از بخش پذیرش دانشگاه یا دپارتمان مقصد استعلام کنید.

نکته ۲۷: احتمال این که شما به عنوان مهندس برق ، در مقطع کارشناسی ارشد مکانیک یکی از دانشگاه های اتریش یا آلمان پذیرش بگیرید و بعد به رشته MBA یا مهندسی برق تغییر رشته بدهید ، یک در هزار نیست! اما تا پیش نیازهای مربوط به پذیرش در این دو رشته را نداشته باشید ، شانسی برای اشغال یکی از صندلی های این رشته ها نخواهید داشت.

نکته ۲۸: اگر شما واقعا به عنوان یک مهندس متالوژی  یا دارنده هر مدرک تحصیلی نامرتبط با رشته MBA، علاقمند به تحصیل در رشته MBA هستید و هیچ گونه از درخواست خود عقب نشینی نمی کنید ، بهتر است در دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت بازرگانی ، اقتصاد ، مدیریت و مسائلی که مرتبط با MBA می شود در موسسات معتبر شرکت کرده و گواهی های پایان دوره ها را ترجمه رسمی کنید.
نکته ۲۹در رشته های هنری در دانشگاه های اروپا ، علاوه بر مدارک عمومی که از همه متقضیان درخواست می شود ، امتحان ورودی یا ارسال نمونه کار عملی از متقاضیان درخواست می شود. اطلاعات تکمیلی درباره این گونه رشته ها را باید از مسئول پذیرش دانشگاه مقصد سوال کنید. این قضیه برای متقاضیانی که خواهان تحصیل در رشته های موسیقی ، معماری و طراحی هستند در اتریش و آلمان بیش از دیگر متقاضیان صدق می کند.

نکته ۳۰: برخی از دانشگاه های آلمان، از متقضیان ثبت نام در دانشگاه های این کشورها، گواهی صلاحیت خصوصی ورود به دانشگاه  را درخواست می کنند. این گواهی به این دلیل از متقاضیان درخواست می شود تا دانشگاه مطمئن شود که شما هیچ منعی برای ادامه تحصیل در کشور خود ندارید و توانایی ادامه تحصیل در رشته های دانشگاهی را دارید. این گواهی را معمولا از سه طریق می توانید اخذ کنید.

یکی گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاهی که  در حال تحصیل هستید. دوم اگر در آزمون سراسری کارشناسی ارشد یا دکترا در ایران شرکت کرده اید و کارنامه یا گواهی ثبت نام در آزمون دارید. سوم گواهی عدم ممانعت از تحصیل که می توانید در صورتی که از دانشگاهی در ایران فارغ التحصیل شدید ، نامه ای مبنی بر عدم ممانعت از تحصیل را از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد یا واحد همکاری های بین المللی اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم در تهران کسب کنید. این مدارک بعد از دریافت ، باید ترجمه رسمی و به تائید وزارت خارجه برسد.

نکته ۳۱: اگر دانشگاهی ، چنین گواهی را از شما درخواست کرد، حتی الامکان ساختار و مفادی که الزاما باید در این گواهی قید شود را استعلام کنید تا حتما ساختار نامه و گواهی صادر شده ، با نظر دانشگاه مقصد مطابقت داشته باشد. مثلا برخی از دانشگاه ها از متقاضیان درخواست کرده اند که مراکز رسمی و آموزشی صادر کننده این گواهی برای شما ، در نامه قید کنند که شما ممانعتی برای ادامه تحصیل در فلان رشته که متقاضی ثبت نام هستید نیز ندارید! به هر حال هیچ ساختار رسمی برای این گواهی وجود ندارد و هر دانشگاهی سلیقه ای عمل می کند. به هر حال بهترین راه حل برای رفع این چالش ، تعامل اثربخش با واحد پذیرش دانشگاه مقصد می باشد.

نکته ۳۲آخرین برنامه های درباره فرصت های تحصیلی ، بورس های دولتی و خصوصی و ضوابط و شرایط تحصیل در کشور آلمان را نیز مستقیم از پرتال رسمی اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم و تحقیقات  این کشور دنبال کنید که در مطالب قبلی درباره اش صحبت شد.

نکته ۳۳: تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به ۲ شیوه امکان پذیر است. یکی از طریق دکترا به روش انفرادی  که در این شیوه، دانشجو موظف است تحت سرپرستی یک استاد ، بر روی یک موضوع تحقیقاتی توافق شده کار کند و نتیجه کار را به صورت پایان نامه مکتوب و دفاعیه شفاهی ارائه کند. این شیوه در دانشگاه های این کشور بسیار مرسوم است. این شیوه یک شیوه ساختار نیافته بوده و حق بیش تری برای دانشجوی دکترا برای انتخاب موضوع تحقیق و هم چنین گذراندن دروس پیش نیاز قائل است.

روش بعدی ، از طریق ثبت نام در یک دوره دکترای ساختار یافته (structured PhD)  و منسجم هست که دانشجو موظف است بر اساس پلنی که برای دوره از قبل تنظیم شده است ، نسبت به انتخاب دروس و مطالعه بر روی پروژه تحقیقاتی میان رشته ای(Interdisciplinary research)  اقدام کند. هر کدام از روش ها ، بر اساس قابلیت های فردی و ظرفیت های علمی و تجربی شما قابل بررسی و اقدام است.

مثلا دانشگاه برلین ، رشته هایی که برای دکترای انفرادی  ارائه کرده ، ظرفیت ها و شرایط متفاوتی در قیاس با رشته هایی که برای دوره های ساختار یافته دکترا برنامه ریزی نموده است دارد. با مراجعه به بخش PhD در پرتال دانشگاه ها ، می توانید اطلاعات بیش تری کسب کنید.

برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان، حتی المقدور زبان آلمانی در سطح B1 فرا بگیرید. در صورتی که دانشگاه های انگلیسی زبان مد نظر شما باشد، تعداد رشته هایی که می توانید تحصیل کنید، کاهش خواهد یافت. بهترین راه برای دریافت اطلاع از شرایط پذیرش و بورس تحصیلی در دانشگاه های آلمان (مقطع ارشد و دکترا)، ارتباط مستقیم با بخش admission Department دانشگاه مقصد است.

لینک های مهم برای متقاضیان تحصیل در آلمان

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵۱۶ نظر

ورود

  • Farhan مرداد ۲۴, ۱۳۹۸

    سلام وقت بخیر، من امسال کنکور دارم رشته ریاضی، شرایط برای من چطور هست؟ باید لیسانس بگیرم بعد اقدام کنم؟ یا میتونم به جای کنکور زبان آلمانی یاد بگیرم

    • علی زمانی مرداد ۲۴, ۱۳۹۸

      اجباری برای دریافت لیسانس نیست و میتوانید با دریافت مدرک B1 آلمانی برای رشته های کارشناسی دانشگاه های آلمان اپلای کنید

  • ... مهر ۹, ۱۳۹۸

    سلام آقای زمانی وقت بخیر. ببخشید وقت تونو می گیرم. موارد زیر شرایط من هستند:
    متولد ۱۳۷۷ هستم. در حال حاضر دانشجوی ترم ۵ مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه پیام نور هستم. تا الان ۸۰ واحد از ۱۴۰ واحد رو با معدل ۱۳.۸۳ پاس کردم و احتمالا می تونم معدلم رو حداکثر به ۱۴.۷برسونم. دبیرستان رشته ریاضی خوندم. معدل دیپلمم ۱۷ و معدل پیش دانشگاهیم ۱۳.۸۰ شد. به رشته های جغرافیای شهری و مهندسی عمران (خصوصا گرایش مهندسی سازه) علاقه دارم و دوست دارم در مقطع فوق لیسانس در یکی از این دو رشته تحصیل کنم. در حوزه جغرافیای شهری از مرداد ۱۳۸۸ مطالعه رو آغاز کردم و تا امروز به یک سطح علمی خوب در این زمینه رسیدم ولی در زمینه ی عمران مطالعه ای نداشتم و فقط تعدادی از سازه های مشهور رو می شناسم. در حوزه جغرافی شهری سه چهار سال هم در ویکی پدیا تولید محتوا کردم. نداشتن مهارت کار با نرم افزار GIS ایرادی هست که در موردجغرافیای شهری دارم.
    در حال حاضر سطح زبان انگلیسیم کمی بالاتر از متوسط هست و زبان آلمانی هم فقط چهار پنج تا واژه بلدم و قصد دارم با کلاس های فشرده سطح هر دو رو سریعا افزایش بدم.
    در نرم افزارهای آفیس خصوصا اکسل کمی مهارت دارم و می خواستم بدونم این مهارت به درد کار دانشجویی می خوره یا خیر؟ کلا برای کار دانشجویی با درآمد خوب، کسب و یا افزایش مهارت در چه زمینه ای رو پیشنهاد می کنید؟

    اگر با توجه به اطلاعات ذکر شده شامل معدل های پایینم، دانشگاه غیر معتبرم، نکته ۱۵ که در بالا ذکر کردید و البته با توجه به مطالعه ی ۱۰ سالم شانسی برای گرفتن پذیرش در یکی از این دو رشته دارم، لطف کنید مهم ترین کارهایی که باید برای گرفتن پذیرش تا بهار یا تابستان ۱۴۰۰ انجام بدم راهنماییم کنید. (مثلا این که تمرکزم بیشتر روی چه چیزهایی باشه؟ فراگیری GIS، افزایش معدل، آموختن زبان و …)
    لطف کنید در مورد کل هزینه های مهاجرت تحصیلی برای من برآوردی داشته باشید. (میزان هزینه شامل مبلغ وثیقه برای سربازی هم بشه)
    با تشکر فراوان از شما

    • علی زمانی مهر ۹, ۱۳۹۸

      مهم ترین کار بر اساس داستانی که شما نوشتی، دریافت مدرک زبان و کسب معدل خوب مقطع کارشناسی و تقویت سی وی است

      • ... مهر ۹, ۱۳۹۸

        ممنون که وقت گذاشتید و جوابمو دادید. هیچ سایتی مثل سایت شما ندیدم عالی هستید. توی سی وی می تونم سوابق مطالعاتیم رو بنویسم؟ علاوه بر اون می خوام یک مفهوم جدید و نسبتا ساده به مفاهیم جغرافیای شهری اضافه کنم. چنین چیزی چقدر شانس منو برای گرفتن پذیرش از آلمان یا سایر کشورها افزایش میده؟
        خیلی ممنون از راهنمایی هاتون

  • مرضیه مرداد ۱۶, ۱۳۹۹

    سلام. درصورت داشتن لیسانس اقتصاد و ارشد mbaمالی چقدر شانس بورسیه دکترای مدیریت کسب و کار[dba] وجود داره؟؟؟

    • علی زمانی مرداد ۱۶, ۱۳۹۹

      اگر مقاله ISI با Impact factor بالا داری، با faculty member رشته مورد نظر در دانشکده مقصد، رایزنی کنید و SOP و CV ارسال کنید. شانس بالا میره