دانش آموزان کشورهای مختلف جهان چه غذایی برای ناهار می خورند؟

دانش آموزان کشورهای مختلف جهان چه غذایی برای ناهار می خورند؟

به دلیل تفاوت در فرهنگ و نوع تغذیه مردم در سراسر دنیا، چندان دور از ذهن نیست که غذایی که در مدارس کشورهای مختلف برای دانش آموزان سرو می شود نیز با یکدیگر فرق داشته باشد.

به طور مثال، با اینکه در مدارس ایران شیر یا بیسکوئیت به کودکان ارائه می شود، اما بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند تا خودشان غذای فرزندشان را در خانه تهیه و در ظرف غذا برایشان آماده کنند. در آمریکا هم گاهی والدین برای فرزند مدرسه ای خود غذا می گذارند.

اما در کشورهایی همانند کره جنوبی یا فنلاند، این وعده غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است و انواع خوراکی های سالم و گیاهی برای دانش آموزان سرو می شود.

برای آشنا شدن با انواع غذاهایی که برای ناهار در مدارس سراسر دنیا سرو می شود، در ادامه با ما همراه باشید.

ایران

1

گفته می شود دانش آموزان تا سن ۱۴ سالگی باید برای ناهار یک لیوان شیر، پسته، میوه تازه و بیسکوئیت در مدرسه میل کنند. اما عموما مادرها برای فرزندان خود در خانه غذا درست کرده و درون ظروف مخصوص می گذارند که در بیشتر مواقع شامل برنج، گوجه فرنگی و کباب تابه ای است.

کره جنوبی

2

سیستم تغذیه دانش آموزان در کره جنوبی یکی از بهترین ها به شمار می رود. مدارس هر روز یک سینی که شامل برنج، سوپ، سالاد، غذای دریایی، سبزیجات و میوه می شود به دانش آموزان خود ارائه می دهند. از جمله رایج ترین غذاهایی که در طول دوران تحصیل در این کشور سرو می گردد، شامل کیمچی، برگ های کنجدِ پر شده با برنج و سس عسل، سوپ کدو حلوایی، پنکیک با پیازچه، هشت پا و فلفل و سالاد خیار و هویج است.

ژاپن

3

ناهار دانش آموزان در ژاپن نیز مشابه کره جنوبی است؛ سوپ داغ، برنج، ماهی، سالاد یا شیر. همچنین، دانش آموزان اجازه دارند غذای خود را به مدرسه ببرند. در سلف های غذاخوری، دستگاه های فروش خودکار وجود ندارد و دانش آموزان نیز در این سالن ها غذا نمی خورند. آن ها یک روپوش سفید پوشیده و ناهار خود را درون کلاس های درس میل می کنند.

انگلستان

4

سیب زمینی سرخ کرده، هویج، برنج، سالاد، میوه و وافل بلژیکی با شکلات غذاهایی هستند که در بیشتر مدارس کشور انگلستان سرو می شود. البته کیفیت و نوع ناهار در این کشور به بودجه مدارس ارتباط مستقیم دارد. در برخی مدارس برای دانش آموزان فست فود سرو می شود که هم ارزان است و هم کودکان آن را دوست دارند.

آمریکا

5

تصویری که در بالا می بینید غذای مدارس در ایالت یوتای آمریکاست؛ هلو، ذرت شیرین، مرغ و سوپ. ناهار دانش آموزان در سراسر آمریکا متفاوت است اما در بیشتر مناطق، غذاهای فوری همانند ناگت، سیب زمینی سرخ کرده و پیتزا مواردی هستند که برای وعده ناهار سرو می شود. البته والدین نیز خودشان برای فرزندان خود غذا می گذارند.

ترکیه

6

این غذایی است که والدین در خانه برای کودک مدرسه ای خود آماده کرده اند؛ نان جو، گردو، انگور، سیب، انار و کفیر. همه این خوراکی ها موجب افزایش هوش کودک می شوند.

تایلند

7

گوشت خوک در سس ترش و شیرین (ملس)، برنج، پودینگ پیچیده شده در برگ موز.

فرانسه

8

غذایی که در تصویر می بینید در مدارس غرب فرانسه برای دانش آموزان سرو می شود. ماهی، اسفناج، پنیر، سیب زمینی و نان. در این کشور، ناهار وعده اصلی محسوب می شود و ساعت ناهار آن ها ۲ ساعت است که دانش آموزان می توانند به خانه رفته و در کنار والدین خود غذایشان را صرف کنند.

فنلاند

9

تغذیه دانش آموزان در مدارس کشور فنلاند از اهمیت بسیاری برخوردار است به گونه ای که دو بار در روز، در وعده های صبح و عصر، به کودکان میان وعده ارائه می شود. علاوه بر آن، دانش آموزان ناهار نیز دارند. آن ها ناهار خود را در سلف میل می کنند و می توانند از میان غذاهای متنوعی که عرضه می شود، گزینه های دلخواه خود را انتخاب کنند. تمامی مدارس غذاها را بر اساس ارزش غذایی و نیاز جسمانی کودکان انتخاب و ارائه می کنند. مثلا همان طور که در تصویر می بینید، غذا می تواند شامل گوشت قلقلی، سس، سالاد، جودوسر و سیب زمینی باشد.

روسیه

10

در روسیه، دانش آموزان در ساعت ۹ صبح صبحانه و در ساعت ۱۲ ظهر ناهار میل می کنند. غذاهای عرضه شده در مدارس شامل مواردی همانند گندم سیاه، سوسیس و چای هستند.

مجارستان

11

سوپ نودل، لوبیای پخته شده با مرغ و آجیل برای دسر.

منبع: brightside
۴ نظر

ورود

  • poorya_2 فروردین ۱۴, ۱۳۹۶

    خداییش ایرانو نگاه کن =)

  • محمد فروردین ۱۴, ۱۳۹۶

    از هر ۱۰۰۰ تا مدرسه تو ایران شاید یکی که اونم خیلی خاص هست غذا میده.

  • حسین اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲

    خوش بحالشان من که دهه ی شصتی هستم تو مدارس
    بهمان نان خالی نمیدادن الان هم که دختر وپسرم مدرسه ی دولتی میرن همین وضعه به فنا رفتیم ما