سفید شدن موها، چه نکاتی را در مورد سلامتی تان آشکار می سازند

ارتباط موهای سفید و بیماری های قلبی و عروقی در مردان

سفید شدن موها، چه نکاتی را در مورد سلامتی تان آشکار می سازند

نخستین موهای سفیدی که بر روی سر ظاهر می شوند اغلب خوشایند نیستند چرا که عمدتا نشانه بالا رفتن سن هستند. تفاوت چندانی وجود ندارد که این تارهای سفید در دهه سوم یا چهارم زندگی تان ظاهر شوند، در هر صورت در اغلب موارد استقبال خوبی از آنها به عمل نخواهد آمد. بهتر است بدانیم که موها تنها به دلایلی چون بالا رفتن سن سفید نمی شوند بلکه می توانند دلایل دیگری نیز داشته باشند که گاهی شما را از پنج نشانه دیگر در ارتباط با سلامت تان آگاه سازند.

در ادامه این پنج مورد را با هم مرور می کنیم:

۱- در میان مردان خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد

بر اساس آخرین پژوهش های انجام پذیرفته که نتایج آن در مجله «انجمن قلب اروپا» به انتشار رسید، نشان داده شد که سفید شدن مو در مردان با ابتلای آنها به بیماری های قلبی در ارتباط است.

در پژوهشی، ۵۴۵ مرد را به دو گروه مبتلا به بیماری های عروقی و گروه سلامت تقسیم کردند و تعداد موهای سفید آنها را مورد بررسی قرار دادند. اعدادی را که به این افراد اختصاص دادند، از ۱ تا ۵ بود. افرادی که تقریبا هیچ موی سفیدی نداشتند عدد یک و افرادی که تقریبا تمام موهای آنها سفید بود عدد ۵ را دریافت کردند.

دانشمندان معیارهای دیگری چون فشار خون بالا، دیابت، عاداتی چون سیگار کشیدن و تاریخچه خانوادگی فرد را نیز مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند افرادی که اعداد ۳ و بالاتر را دریافت کردند، در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار داشتند که ربط چندانی با سن آنها نیز نداشت. افرادی که در زمان انجام این پژوهش به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا بودند، موهای سفیدتری در مقایسه با گروه دیگر داشتند.

دکتر «ایرینی ساموئل» استاد دانشگاه قاهره در مصر می گوید: “افزایش سن خود می تواند دلیلی برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی باشد که می تواند با برخی از نشانه های پوستی نیز همراه شود.” وی بر این باور است که در این مورد باید مطالعات بیشتری انجام پذیرد و اضافه می کند:

“اگر پژوهش های گسترده تر در آینده نیز رابطه میان موهای سفید و عملکرد قلب را نشان بدهد، می تواند در تشخیص بیماری های قلبی و عروقی مفید واقع شود.”

۲- امکان دارد که با کمبود ویتامین مواجه باشید

2

پیش از پرداختن به این مورد بهتر است مطالبی را متذکر شویم. هر فولیکول مو دارای پیگمنت هایی به نام «ملانین» است که شبیه به همان ماده ای است که رنگ پوست مان را شکل می دهد. همان طور که سن مان افزایش پیدا می کند، پیگمنت های کمتری تولید می کنیم که به سفید شدن مو می انجامد. متخصصان پوست از قانون ۵۰-۵۰-۵۰ در این ارتباط استفاده می کنند و می گویند، در ۵۰ سالگی، ۵۰ درصد از افراد جامعه، ۵۰ درصد از موهایشان سفید شده.

البته برخی از افراد هم در سنین پایین تری موهای شان سفید می شود. منظور از سن پایین تر چیست؟ موهای سفیدپوستان عمدتا در میانه های ۳۰ سالگی، آسیایی ها در اواخر ۳۰ سالگی و سیاهپوستان در میانه ۴۰ سالگی سفید می شود بنابراین منظور از سفید شدن زودتر مو، در زمان هایی پیش از دهه های برشمرده است که می تواند دلیلی بر عدم تعادل تغذیه در فرد باشد.

دکتر «کارتیک کریشنامورتی» مسئول مرکز پوست کلینیک «مونتفیرو» در برونکس نیویورک می گوید: “کمبود «ویتامین ب ۱۲» می تواند از دلایل کاهش پیگمنت های مو باشد.” مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۳ میلادی انجام پذیرفت نشان داد کمبود «ویتامین D3»، سرم کلسیم و سرم فریتین نیز می توانند به سفید شدن زودهنگام مو منجر شوند. همچنین می تواند یکی از نشانه های عدم عملکرد صحیح غده های «هیپوفیز» و «تیروئید» نیز باشد.

۳- امکان آسیب فولیکول ها بر اثر «استرس های اکسیداتیو» وجود دارد

فولیکول های مو مواد کوچکی به نام «پروکسید هیدروژن» تولید می کنند که مواد شیمیایی هستند که دهه های متوالی، به عنوان راهی ارزان برای روشن کردن مو به کار برده می شدند. اگر ساخته شدن «پروکسید هیدروژن»، اتفاق بیافتد، احتمال از بین رفتن رنگ موهای تان وجود دارد. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ میلادی که نتایج آن در مجله «زیست شناسی تجربی» در آمریکا به چاپ رسیده، اطلاعات زیر را بدست آورده است:

افرادی که موهای شان سفید می شود، مقدار بیشتری «استرس های اکسیداتیو» را از طریق «پروکسید هیدروژن» موجود در فولیکول های مو تولید می کنند که سبب سفید شدن موها می شوند. مهم تر اینکه گزارش ها نشان می دهند، که تجمع فراوان «پروکسید هیدروژن» می تواند با روش های درمانی اختصاصی درمان شوند. همچنین در این مطالعه نشان داده شده که درمان های مشابه برای بیماری هایی چون «ویتیلیگو» یا «پیسی» نیز کارآمد است.

۴- سیگاری هستید یا در گذشته سیگار می کشیدید

در پژوهش علمی انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۳ میلادی که نتایج آن در مجله آنلاین «پوست هند» انتشار پیدا کرد، نشان داد که افراد سیگاری، دو و نیم برابر بیشتر از سایرین در معرض سفیدشدن زودهنگام موهای شان قرار دارند. «نیویورک تایمز» می گوید، برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در سیگار، سلول های مو را می شکنند که منجر به طاسی سر نیز می شوند.

۵- به ژنتیک شما وابسته است

5

در صورتی که موهای والدین، پدربزرگ و یا مادربزرگ تان، زودتر از حد معمول سفید شده باشند این احتمال در شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. مطالعاتی که در همین زمینه و در سال گذشته انجام پذیرفتند، ژن های خاصی را مسئول این روند دانستند.

در این پژوهش ژن های ۶۰۰۰ فرد که اهل آمریکای لاتین بودند، مورد بررسی قرار گرفت. ۱۸ ژن مرتبط با مو در میان سایر ژن ها شناسایی شد که از آن جمله می توان به ژن IRF4 اشاره کرد. این ژن در گذشته مسئول ساخت تارهای موی روشن در میان اروپائیان بود اما اکنون به سفید شدن مو ربط داده شده است.

دکتر «کاستوب ادهیکاری» یکی از محققان دانشگاه لندن در مصاحبه ای در این باره می گوید: “این نخستین ژن مرتبط با سفید شدن مو در انسان است که تا کنون شناسایی شده. زمانی که موها خاکستری می شوند، در واقع عاملی سبب کاهش تولید ملانین شده است. اکنون زمان آن فرا رسیده به سئوال های بیشتری در این باره پاسخ داده شود.”

در نهایت نیز همان طور که می دانید جوگندمی شدن موها می تواند نشانی از بدست آوردن تجربه های بیشتر در زندگی باشد و اهمیت چندانی ندارد که شما آن موها را رنگ می کنید یا خیر.

منبع: mnn
بدون نظر

ورود