۴ نشانه «هوش هیجانی» بالا از نگاه کارشناسان

رابطه «هوش هیجانی» و طول عمر

۴ نشانه «هوش هیجانی» بالا از نگاه کارشناسان

«هوش هیجانی» که به هوش احساسی و یا عاطفی نیز شناخته می شود، می تواند به معنی تفاوت بین رفتارهای پذیرفته شده اجتماعی و یا انجام رفتارهایی خارج از این محدوده باشد.

بسیاری از افراد در این باره اطلاعات کافی ندارند و تنها نام آن را شنیده اند. «هوش هیجانی» در واقع راهی برای درک، فهم، بیان و مدیریت احساسات است.

هر اندازه بیشتر در مورد ابعاد شخصیتی خود بدانید، از سلامت روان بیشتری برخوردار شده و رفتارهای اجتماعی موجه تری خواهید داشت.

مواردی وجود دارند که بدون آنکه به آنها فکر کنید انجام شان می دهید و این اتفاق در میان بسیاری از افراد به وقوع می پیوندد. مهارت هایی وجود دارند که لازم است بر روی آنها کار کنید تا به بسط هوش هیجانی تان بیانجامند. افزایش توانایی در ارتباط با این هوش، می تواند در تمام شرایط از جمله در کار، خانه، مدرسه و دانشگاه و یا حتی زمانی که در حال برقراری روابط اجتماعی با دوستان تان هستید، کارآمد باشد.

اگر می خواهید بدانید که آیا از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید یا خیر می توانید موارد زیر را در مورد خود مورد بررسی قرار دهید:

4

۱- به عکس العمل های خود می اندیشید

«هوش هیجانی» می تواند به مفهوم تفاوت میان عکس العمل خوب و بد در محیط های گوناگون باشد. احساسات می توانند دربرگیرنده اطلاعات مهمی باشند که به عملکرد شخصی و اجتماعی فرد کمک می کنند اما در برخی از مواقع نیز می توانند برخوردهای افراطی و غیرضروری را به همراه داشته باشند.

افرادی که فاقد «هوش هیجانی» قوی هستند، بیشتر در معرض بروز یک عکس العمل معمولی هستند و به بررسی های موشکافانه و سبک سنگین کردن جزئی موقعیت ها مبادرت نمی کنند.

افرادی که به افسردگی های حاد مبتلا هستند، مشکلات بیشتری در درک و مدیریت احساسات شان دارند. پژوهش های مرتبط انجام داده نشان داده نشانه های افسردگی بیشتری در میان افرادی با «هوش هیجانی» پایین تر دیده می شود و این مورد حتی در مورد بیمارانی که افسردگی های بالینی را تجربه نمی کنند نیز دیده می شود.

4

۲- موقعیت ها را به عنوان یک چالش در نظر می گیرید

اگر قادر به تشخیص احساسات منفی در خود هستید و برخی از موقعیت ها را به عنون یک چالش مورد بررسی قرار می دهید و بر موقعیت های مثبت و پایدار تمرکز می کنید، از «هوش هیجانی» بالایی برخوردار هستید.

تصور کنید که شغل تان را از دست داده اید. اگر فردی با «هوش هیجانی» بالا باشید، احتمالا احساسات خود را سرنخی برای انجام کاری در این راستا قرار خواهید داد. با چالش های این روند، کنترل احساسات و افکار خود نیز کنار خواهید آمد. فردی که از هوش هیجانی ضعیفی برخوردار است، احتمالا در برخورد با این مشکل، ناامید و افسرده خواهد شد.

۳- قادر به تغییر احساسات خود هستید

اگر در گروه افرادی با «هوش هیجانی» بالا هستید، زمانی که اتفاقی برای تان بیافتد و نیازمند تغییر احساسات خود در راستای آن مسئله باشید، به راحتی چنین تغییری را در احساسات تان انجام خواهید داد.

به عنوان مثال داشتن اضطراب بیش از اندازه می تواند تمرکز و انگیزه شما را برای انجام دستاوردهای شناختی کاهش دهد. اگر بتوانید مرزی میان اضطراب بیش از اندازه و میزان نرمال آن بیابید، ابزاری کاربردی و مفیدی را برای خود یافته اید.

بسیار آشکار است که «تعادل» می تواند کلید مدیریت احساس تان باشد و افرادی که از «هوش هیجانی» بالایی برخوردار هستند مهارت هایی دارند که به واسطه آن مهارت ها قادر به تغییر احساسات شان هستند. شاید به همین دلیل نیز افرادی که از بهره «هوش هیجانی» بالایی برخوردار هستند، سطح اضطراب کمتری دارند.

3

۴- می توانید خود را به جای دیگران بگذارید

اگر بتوانید مهارت های خود را در سطحی بالاتر از عملکردهای شخصی تان بسط دهید، از «هوش هیجانی» بالایی برخوردار هستید. این هوشی بالا می تواند در مکان هایی چون محل کارتان که نیازمند به مدیریت احساسات در قالب قوانین مصوب شده هستید، بسیار کارآمد باشد.

خصوصا در مشاغلی که با مشتریان در ارتباط هستید، برخوردی از هوش بالای هیجانی بسیار ضروری است چرا که این امکان وجود دارد که مشتری ها در مواقعی بر سرتان فریاد نیز بزنند. به همین دلیل نیز در برخی از محل های کار، آموزش های حرفه ای در این زمینه ها به کارمندان داده می شود. تاکید اصلی چنین آموزش هایی، تمرکز بر مدیریت و ابراز احساساتی است که مستقیما در ارتباط های کاری به کار می آیند.

بهتر است بدانید که «هوش هیجانی» یک توانایی شناختی محسوب می شود و می تواند طول عمر شما را نیز افزایش دهد. بنابراین اگر ناتوانایی در ارتباط با موارد برشمرده در شما وجود دارد، نگران نباشید چرا که قادر به تقویت آنها در خود هستید.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود