زنگ خطر وزارت بهداشت؛ ۶ میلیون ایرانی افسرده هستند

زنگ خطر وزارت بهداشت؛ ۶ میلیون ایرانی افسرده هستند

افسردگی، گویا بیماری قرن بیست و یکم است و همچون دیابت، بیماری خاموش و در حال گسترش در همه جوامع بوده و بخشی از جامعه جهانی را به خود مشغول کرده است. به همین خاطر، سازمان بهداشت جهانی، موضوع سال ۲۰۱۷ میلادی را افسردگی اعلام نمود و کمپینی با شعار بیایید با هم حرف بزنیم (Let’s Talk!) را تاسیس کرد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس سلامت که چندی پیش در زنجان برگزار شد اعلام کرد، ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معادل ۱۲.۷ درصد از جمعیت ایران، افسرده هستند. وی افزود: افسردگی یک بحران جهانی است و در حال حاضر، نزدیک به ۳۵۰ میلیون نفر در جهان به اختلال خلقی مبتلا بوده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این مقام مسئول از خودکشی سالانه یک میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به افسردگی خبر داد و تصریح کرد که افسردگی تنها مختص به فرد نیست، بلکه خانواده و جامعه را نیز در گیر می کند. دکتر حاجبی معتقد است که در دنیا، از هر ۱۰ نفر، یک نفر از خدمات درمانی افسردگی بهره می برد که این نسبت در ایران، به ازای هر ۱۰ نفر، ۳ نفر است.

دکتر طارمیان، عضو انجمن روانشناسی ایران نیز گفته بود که بیش از ۸۰۰ هزار ایرانی،‌ دچار اختلالات شدید روانی هستند و به همین دلیل، افسردگی یکی از بیماری های رایج و شایع در کشور به شمار می رود.

چندی پیش، رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز اعلام کرده بود که ۱۶ درصد از کل جمعیت زنان ایران، به افسردگی مبتلا هستند و میزان شیوع این ناهنجاری در میان مردان ایرانی، ۱۰ درصد است. این در حالی است که طبق اعلام مدیرکل مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت علوم، افسردگی، سومین عامل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره دانشگاه ها در ایران است.

مدیرکل دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در پیامی که به مناسبت روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر کرد نوشت که ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و نسبت به افزایش شیوع این اختلال در قرن بیست و یکم هشدار داد. وی از دولت ها خواست تا برای مبارزه با انگ افسردگی، تلاش کنند.

وزیر بهداشت ایران نیز در اوایل فروردین امسال در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت، از به صدا درآمدن زنگ هشدار افسردگی در ایران خبر داد که عزم همه دستگاه ها برای مقابله با این پدیده شوم را طلب می کند.

گزارش امروز سرویس علمی روزیاتو را به معرفی روش هایی برای رهایی از افسردگی اختصاص داده ایم.

با ما همراه باشید.

افسردگی را انگ ندانیم!

مدیرکل مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت علوم معتقد است که یکی از دلایل گسترش افسردگی در ایران، عدم مراجعه افراد افسرده به مراکز مشاوره، انگ دانسته شدن این بیماری در میان جامعه است و از دریافت خدمات مشاوره ای و روانی توسط متخصصان خودداری می کنند.

به همین دلیل، ‌سازمان جهانی بهداشت، به منظور تسهیل مراجعه این افراد به متخصصان روانشناختی، سال ۲۰۱۷ میلادی را با عنوان بیایید در مورد افسردگی صحبت کنیم نامگذاری کرده است. به همین مناسبت، هر ساله، یکم تا هفتم اردیبهشت ماه، هفته سلامت نامگذاری شده و ۵ اردیبهشت امسال نیز به عنوان روز سلامت روان نیاز همه و همیشه نامگذاری شد.

به پویش «بیا حرف بزنیم» بپیوندیم

اهداف اصلی این پویش که این روزها به صورت هشتگ نیز در فضای شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام در حال گسترش است عبارتند از:

  • افزایش آگاهی جمعیت عمومی از افسردگی، علل و پیامدهای آن
  • تشویق افراد مبتلا به افسردگی جهت مراجعه و دریافت خدمات درمانی
  • تشویق اعضای خانواده و دوستان فرد مبتلا به افسردگی برای ایفای نقش حمایتی
  • ترویج رویکرد گسترش آگاهی عمومی در میان نهادهای دولتی و غیر دولتی در جهت انگ زدایی از حرف زدن پیرامون موضوعات مربوط به سلامت روان

شکار ساکسنا، مدیر بخش بهداشت روانی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «برای کسی که با افسردگی زندگی می‌کند، حرف زدن با فردی که به او اعتماد دارد، اغلب نخستین گام به سوی درمان و بهبودی است.»

اسفند ۹۵ بود که مدیرکل دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت، از راه اندازی پویشی با عنوان پیشگیری و درمان افسردگی خبر داد که با همکاری سایر دستگاه ها در نیمه نخست سال ۹۶ تا روز جهانی سلامت در مهر ماه ۹۶ ادامه خواهد یافت.

برای آگاهی از جزییات این پویش، به درگاه وزارت بهداشت مراجعه کنید.

افسردگی، دومین علت از کار افتادگی

af3

افسردگی را بعد از ارتوپدی، دومین عامل از کار افتادگی در جوامع می دانند. از سال ۲۰۰۵ میلادی، میزان شیوع اختلالات روانی در دنیا، ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که ۵۰ درصد افراد دچار افسردگی، از دریافت درمان محروم هستند و در ایران نیز حداقل ۶۰ درصد افراد دچار اختلالات روانی، به دنبال درمان نمی روند یا اینکه درمان را دریافت نمی کنند.

طبق اعلام عضو هیات علمی دانشکده علوم رفتار و سلامت روان، هزینه افسردگی در دنیا یک تریلیون دلار است که استیگما یا خجالت سبب می شود که افراد به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

دکتر ملکوتی معتقد است که آخرین نشانه درمان افسردگی، بازگشت میل جنسی فرد است.

افسردگی قابل درمان است

مثل خیلی از بیماری ها، افسردگی را می توان پیشگیری، تشخیص و درمان کرد. بنا به گفته دکتر ترکاشوند، افسردگی قابل پیشگیری و درمان است و عموم جامعه باید با علل ایجاد کننده و عواقب افسردگی برای پیشگیری و درمان، شناخت و آگاهی لازم را داشته باشند.

افسردگی اختلال روانی شایع در همه گروه های سنی و در جوامع مختلف بوده و و با این نشانه ها، همچون احساس غم پایدار و کاهش تمایل به انجام کارهایی که به صورت معمول از آن لذت می بریم، ناتوانی در انجام وظایف روزمره، حداقل به مدت ۲ هفته شناخته می شود.

خستگی و کاهش انرژی، تغییر در اشتها، کاهش یا افزایش خواب، کاهش تمرکز و بی قراری و نا آرامی، احساس گناه، بی ارزشی یا درماندگی و افکار خود آزاری یا تمایل به خوکشی، از جمله این علایم است.

درمان افسردگی با طب سنتی

سلامت روان، یکی از ضروریات مهم زندگی در دنیای امروزیست که به طور شگفت انگیزی، دیحیتالی شده و امروزه با سبک زندگی دیجیتالی روبرو هستیم. سبکی که به نظر می رسد در افزایش افسردگی در جوامع با کاهش مهارت های ارتباط اجتماعی و کمتر شدن حضور فرد در جامعه و در لابلای لایک ها و فالوورها و کامنت های شبکه های اجتماعی، بی تاثیر نبوده است.

af4

یکی از روش های درمان افسردگی، روی آوردن به طب سنتی است که قرن ها، به عنوان راهکاری غیر فناورانه برای مقابله با چالش های مختلفی که انسان به آن روبرو بود، از آن استفاده می شد و اکنون نیز، جنبه علمی تری به خود گرفته است.

طب سنتی معتقد است که عوامل خارجی یا داخلی وجود دارند که در ساختار اختلاط و مزاج ما، دخالت می کنند و موجب نگهداری سلامت یا از بین رفتن سلامت انسان می شوند. طب سنتی، بدن انسان را در ۳ بخش زیر طبقه بندی می کند:

  • اعضای صلب و فشرده بدن
  • بخش مایه و سیالت که اخلاطند
  • روح طبی

بخش مهمی از تقویت جسمانی و نفسانی ما، وابسته به تربیت روح است. به همین خاطر، چیزهای لطیف،‌ هم مناسب روح بوده و هم تقویت کننده آن به شمار می رود. روحیات یک فرد، همچون حسد و کینه می تواند بر بدن اثر بگذارد و در واقع حالات روحی، می تواند بیماری های جسمی را نیز سبب شود. مثل زخم معده.

برای همین است که گفته می شود که نوع تغذیه و رژیم غذایی، در فکر و روح فرد تاثیر شایانی داشته و حتی در سبک زندگی شاد و شفاف اندیشی و شاد زیستن و کسب انرژی های مثبت، تاثیر گذار است. به هر حال، جسم و روح به یکدیگر وابسته هستند و بیماری های جسمی نیز می تواند مشکلات روحی را ایجاد کند.

طب سنتی معتقد است که برای کاهش افسردگی و افزایش قوای بدنی، راهکارهای بسیاری وجود دارد که یکی، بو کردن مکرر بوهای خوش و دل انگیز است. بقراط حکیم می گوید: اگر خواستید بیماری را از غذا منع کنید، یا مصرف غذا را در فرد کاهش دهید، می توانید به آن، بوهای خوش رسانده و آن را به این وسیله تقویت کنید.

af5

شیخ الرییس، ابن سینا بزرگ هم می گوید که همان گونه که کبد، مرکز اخلاط است، قلب، کانون تولید ارواح (روح طبی) است و باید به آن توجه داشت.

پس برای کاهش افسردگی، از گلاب ناب ایرانی در غذاهای خود بیشتر استفاده کنیم و شامه خود را به گلاب، عادت دهیم. بو کردن انواع گل ها و قرار دادن گل ها در جای جای خانه و همچنین استفاده از گل های خشک شده در غذا مانند ماست، می تواند نقش مهمی در کاهش افسردگی یا کاهش ابتلا به این ناهنجاری مزمن قرن، داشته باشد.

برای فرار از افسردگی، باید به طب سنتی روی آورد و با عرقیجات و گیاهان دارویی آشنا شد.

آهن، روی و ید در درمان افسردگی

۳ ماده هستند که نقش آنها در درمان افسردگی اثبات شده است. آهن، روی و ید از این جمله هستند. مخصوصا برای بانوان که در معرض کمبود آهن هستند، مصرف مواد غذایی سرشار آهن، توصیه می شود.

آهن خانم‌های زیادی عوارض کمبود آهن را تجربه می‌کنند چون این مشکل حدود ۲۰ درصد خانم‌ها و تا ۵۰ درصد خانم‌های باردار را تهدید می‌کند. کمبود آهن خود را به صورت آنمی نشان می‌دهد که بیان کننده تعداد ناکافی گلبول‌های قرمز است.

توجه داشته باشید که کمبود آهن، باعث بروز افسردگی، خستگی، تحریک پذیری و گیجی می‌شود. برای افزایش جذب این ماده‌ی معدنی بهتر است مصرف گوشت، ماهی و مرغ را افزایش دهید. همچنین به فکر مصرف تخمه کدو باشید که سرشار از آهن است. مخصوصا تخمه کدو کم نمک.

روی برای بدن انسان، ZINC  از اهمیت زیادی برخوردار است. به عقیده‌ی محققان دانشگاه اورگن، روی یا همان زینک توسط بیش از سیصد آنزیم استفاده می‌شود. در نتیجه تأثیر زیادی در سلامت دستگاه گوارش و تجزیه مواد مغذی موجود در مواد غذایی دارد.

زینک همچنین مانع از آلرژی‌های غذایی می‌شود و در تحریک سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب‌ها نقش دارد. به همین دلیل کمبود آن مشکل‌زا می‌شود. افرادی که از کمبود این ماده رنج می‌برند بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار می‌گیرند. آقایان و خانم‌ها به ترتیب به روزانه ۱۱ و ۸ میلی گرم زینک نیاز دارند.

ید موجود در نمک های یددار، جلبک‌ها، میگو و غیره نقش مهمی در تغذیه‌ی ما دارد. کمبود این ماده مشکلات زیادی از جمله خستگی، افسردگی، انواع بیماری‌ها و حتی آشفتگی ذهنی به بار می‌آورد.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کمبود ید می‌تواند باعث تأخیر در رشد و بروز افسردگی شود. اگر اهل مصرف مواد غذایی حاوی ید نیستید به سراغ مکمل ها بروید. به عقیده‌ی متخصصان بدن ما به روزانه ۱۵۰ میکروگرم ید نیاز دارد.

غذاهایی که بر طرف کننده افسردگی است

af6

استفاده از غذاهایی که بر طرف کننده افسردگی هستند، دارویی شفا بخش و موثر و سریع نیست. از آن باید به عنوان بخشی از فرآیند درمان استفاده کرد و البته می بایست برای کاهش افسردگی، از خود درمانی و اینترنت درمانی که این روزها متداول شده است، پرهیز کرد.

از دیدگاه طب سنتی، برخی از غذاها مانند گوشت گوسفند، زرده تخم مرغ، شیر فرنی، بوییدن و خوردن سیب و دمونوش به، می تواند تاثیر خوبی در کاهش اندوه و وسواس در افراد داشته باشد. شاید یکی از خواص مهم زعفران و گلاب را بتوان در کاهش این بیماری در افراد دانست.

اسطوخودوس، نامی کمتر شناخته شده در رژیم غذایی مردمان روزگار ما نیز، تاثیر قابل ملاحظه ای در تقویت مغز و قلب داشته و حالات روحی فرد را تسکین می دهد.

البته باید توجه داشت که در درمان افسردگی، باید عوامل موثر مستقیم و غیر مستقیم،‌ شناسایی و تشخیص داده شود و در فرآیند درمان، از طب سنتی برای کاهش افسردگی استفاده نمود.

قدیمی ها معتقد بودند که رنده کردن سیب و به و خشک کردن آن جهت دم کردن چای، تاثیر خوبی در تقویت اعصاب و کاهش افسردگی دارد. به همین خاطر، روی آوردن به چای های جدید، می تواند هم تنوع بخشی به فرهنگ غذایی و نوشیدنی ایرانی ما داشته باشد، هم ما را از ابتلا به بیماری های گوناگونی از جمله افسردگی، در امان قرار دهد.

محققان دانشگاه مونیخ آلمان به این نتیجه رسیده اند که افسردگی می تواند عامل مهمی برای افزایش ریسک مرگ قلبی بوده و ۱۵ درصد از مرگ و میرهای بیماری های قلبی و عروقی را ناشی از بیماری افسردگی می دانند.

دوغ و ماست کم چرب؛ معجون ضد افسردگی

لبنیات، گر چه در طب جدید به اندازه مصرف بادام، برای کلسیم سازی تاثیر گذار نیست، اما مصرف لبنیات کم چرب،  در افزایش قوای بدنی و کاهش افسردگی نقش مهمی دارد.

تیمی از محققان ژاپنی و چینی عنوان کرده‌اند افرادی که محصولات لبنی کم چرب بین یک تا چهار وعده در هفته مصرف می‌کنند کمتر دچار افسردگی می‌شوند. به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان افرادی که شیر و ماست کم چرب بیش از محصولات لبنی پرچرب مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

af1

همواره مصرف محصولات لبنی با طیف وسیعی از فواید سلامت جسمی مرتبط بوده است، اما تاثیر آن بر سلامت روان همچنان ناشناخته باقی مانده بود. حال مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که لبنیات کم چرب مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

پرفسور ریوچی ناگاتومی از دانشگاه توهوکو و همکارانش در چین و ژاپن، ارتباط بین محصولات لبنی پرچرب و کم چرب را با علائم افسردگی نظیر خستگی، غم و اندوه، اضطراب، درماندگی و ناامیدی مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه شامل ۱۱۵۹ فرد بزرگسال ژاپنی بین رده سنی ۱۹ تا ۸۳ سال بود. از بین این تعداد ۸۹۷ مرد و ۲۶۲ زن مبتلا به افسردگی بودند.

نتایج نشان داد افرادی که بین یک تا چهار وعده در هفته محصولات لبنی کم چرب مصرف می‌کردند کمتر مبتلا به افسردگی بودند. البته در این مطالعه هیچ ارتباطی بین مصرف لبنیات پرچرب و افسردگی یافت نشد.

سروتونین، ویتامین D و افسردگی

af9

دکتر غریبی، متخصص تغذیه معتقد است که افسردگی ارتباط تنگاتنگی با انتقال‌دهنده‌های عصبی همچون سروتونین دارد. این انتقال دهنده عصبی بسیاری از رفتارهای ما از جمله خلق‌وخو، اشتها، خواب، نشاط و… را در بدن ایجاد می‌کند.

علاوه بر سروتونین، دوپامین، دیگر انتقال‌ دهنده‌ای است که در بحث خلق‌وخو دخالت دارد. با وجود علت‌های بالینی افسردگی، ریشه بسیاری از افسردگی‌ها اضطراب است؛ از همین رو برخی رفتارهای اضطرابی از جمله رفتارها یا غذاهایی که به اضطراب منجر می‌شود نیز در این زمینه نقش خواهد داشت.

همانطور که قبلا گفتیم و دکتر غریبی هم تاکید می کند، نمی‌توان نقش تغذیه صحیح را در پیشگیری از بروز یا بهبود افسردگی نادیده گرفت. مواد غذایی متعددی در سنتز انتقال‌ دهنده‌های عصبی دخالت دارند و می‌توانند در پیشگیری از افسردگی موثر باشند. یکی از مهم‌ترین این مواد ویتامین D است که به دلیل آلودگی هوا کمبود این ویتامین در افراد گزارش شده است.

af10

همانطور که می دانید، بیشترین میزان ویتامین D بدن از طریق آفتاب تامین می‌شود و مواد غذایی نقش چندانی در تامین این ویتامین ندارند. به همین دلیل هم طبیعی است که در صورت کمبود این ویتامین فرد در معرض افسردگی قرار بگیرد.

در کشورهایی که نور آفتاب کم و مردم در طول سال، در معرض ضعیف نور آفتاب هستند (مانند کشورهای اسکاندیناوی)، ابتلا به افسردگی بیشتر از کشورهای غیر سردسیر مانند کشورهای خاورمیانه است.

مصرف امگا ۳ را جدی بگیریم

af8

متخصصان تغذیه همواره بر مصرف امگا ۳ تاکید کرده اند. ماهی، منبع غنی امگا ۳ است. حتی در داروخانه ها، بدون تجویز پزشک نیز می تواند قرص امگا ۳ را دریافت کرد. اگرچه توصیه می شود، خرید از کالایی از داروخانه، یا بر اساس مجوز پزشک باشد یا با مشورت از متخصصان پزشکی. چرا که برخی از قرص ها، برای برخی از گروه های سنی مناسب نیست و آنها می بایست از طریق طبیعی، نسبت به دریافت ویتامین مورد نیاز خود اقدام کنند.

به هر حال، مصرف غذاهایی دریایی برای کسانی که در معرض افسردگی هستند، توصیه پزشکی است و باید مصرف این گونه غذاها در رژیم غذایی بسیار جدی گرفته شود.

با توجه به اینکه کشورمان بر خلاف ژاپن که عمده سبد غذایی را غذاهای دریایی تشکیل می دهد،‌ کشوری خشک و شامه مردم به غذاهای دریایی عادت ندارد (به خصوص نسل جوان)، باید فرهنگ سازی خوبی در این زمینه صورت بگیرد تا مصرف گوشت های قرمز از وعده های غذایی مردم کاهش یابد.

مواد قندی و افسردگی

مواد معدنی با ارزشی که در بدن ماهی وجود دارد بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی و اضطراب بیمه می‌کند. البته آنچه برای مصرف امگا ۳ و جذب آن در بدن مضر است، مواد قندی است.

مصرف قندهای ساده مانند شکر مفید نیست، اما مصرف قندهای پیچیده موجود در خرما و کشمش باعث افزایش سطح هوشیاری فرد می‌شود.

انرژی بدن باید در طول روز تامین شود. افرادی که صبحانه نمی‌خورند با افت قند خون و در نتیجه استرس روبرو می‌شوند. وی همچنین مصرف کافئین را مضر دانست و افزود: چای پررنگ و قهوه موجب بی‌خوابی شده و در نتیجه استرس فرد را افزایش داده و فرد را مستعد بیماری افسردگی می‌کند.

رژیم غذایی ضد افسردگی

پیشنهادات غذایی بسیاری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در حال گسترش قرن بیست و یکم وجود دارد که ذکر همه آن ها در این گفتار نمی گنجد و به مواردی در ادامه اشاره می کنیم:

سبزیجات تیره رنگ بخورید

af11

سبزیجات تیره رنگ، منبع غنی مواد غذایی مورد نیاز بدن در هر گروه سنی هستند. اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر، از جمله سبزیجاتی هستند که از بروز التهاب در مغز که یکی از عوامل ایجاد افسردگی است، مقابله می کنند.

توجه داشته باشید که ویتامین K موجود در این سبزیجات به مبارزه با تورم و التهاب کمک می‌کند.

لوبیا زیاد بخوریم

یکی از منابع غنی استفاده از پروتئین، لوبیا و سویا است که باید در رژیم غذایی جدی گرفته شود. کمبود فولات به نوعی با افسردگی مرتبط است. در این میان، مصرف لوبیا که یک محصول غذایی غنی از فیبر است، علاوه بر این که با افسردگی مبارزه می‌کند، تاثیرات داروهای ضد افسردگی را نیز افزایش می‌دهد.

اگر به هر دلیلی مجبور به مصرف داروهای ضد افسردگی هستید،‌ توصیه شده است که برای افزایش میزان تاثیر این داروها، در وعده های غذایی خود از لوبیا استفاده کنید. در واقع اضافه کردن پانزده میلی گرم فولات به رژیم غذایی روزانه، تاثیرات داروهای ضد افسردگی را در کسانی که تحت درمان با این داروها هستند، افزایش می‌دهد.

خوراک  گوشت گاو

همانطور که می دانید، گوشت گاو تازه، منبع غنی ویتامین B12 است. تحقیقات نشان داده است سطوح پایین این ویتامین، با برخی از مشکلات پزشکی و روانپزشکی از جمله افسردگی ارتباط مستقیم دارد. البته در مصرف گوشت گاو نباید افراط کرد.

قارچ

af12

قارچ باید زیاد خورده شود. برای کسانی که علاقه ای به گوشت ندارند، قارچ منبع خوب و جایگزینی طبیعی و ارزشمند است. قارچ حاوی مقادیر زیادی از نیاسین و ریبوفلاوین است که می‌توانند خاصیت تقویت کنندگی خلق و خوی را داشته باشند.

قارچ همچنین حاوی مقادیری از ویتامین D است. مشخص شده کمبود این ویتامین نیز با ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیمی دارد. مصرف روزانه نصف فنجان قارچ وحشی در طول روز، نیاز روزانه به ویتامین D بدن را تامین می‌کند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون، عامل خوبی برای کاهش افسردگی در افراد در همه سنین است.  این نوع ماهی نیز منبع غنی از ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا ۳ است. مصرف ماهی به میزان یک یا دو بار در هفته خطر ابتلا به افسردگی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد و این را محققان مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد اعلام کرده اند. علاوه بر این، ماهی سالمون سرشار از ویتامین ب ۱۲ برای مبارزه با خلق و خوی پایین و ابتلا به افسردگی است.

قهوه

بعضی ها تصور دارند که قهوه در هر سطح و رنگ و غلظت، عامل موثری در افزایش استرس و بی خوابی و افسردگی است. در حالی که پژوهش‌های منتشر شده در مجله Plos ONE نشان می‌دهد کسانی که روزانه ۴ فنجان قهوه می‌نوشند، نسبت به کسانی که به نوشیدنی‌هایی مانند الکل روی می‌آورند، ۵۰ درصد کمتر احتمال دارد که به افسردگی مبتلا شوند.

میوه‌های خانواده مرکبات

af13

چه در فصل بهار و چه تابستان و چه پاییز، مصرف مرکبات باید جدی گرفته شود. پرتقال و گریپ فروت در فصل زمستان، منابع بزرگ فولات و ویتامین ث محسوب می‌شوند. این در حالی است که افرادی که دچار فقر ویتامین ث هستند، اغلب احساس خستگی و افسردگی می‌کنند و مطالعات بین المللی در سال ۲۰۱۴ میلادی، ارتباط بین فقر این ویتامین و افسردگی را ثابت کرده اند.

گریپ فروت در مغازه ها کمتر مورد استقبال مردم قرار می گیرد. بیشتر به خاطر تلخی و ظاهر بزرگ و عدم آشنایی مصرف کنندگان به خواص جادویی این میوه. برای کاهش افسردگی، تلاش کنید این میوه در سبد غذایی هفتگی شما قرار داشته باشد.

سیب زمینی شیرین

پیدا کردن سیب زمینی شیرین،‌ کار سختی نیست. سیب زمینی شیرین دارای سطح بالایی از بتاکاروتن است؛ آنتی اکسیدانی قوی که به مبارزه با التهاب و تورم و در نتیجه افسردگی می‌رود.

زرده تخم مرغ

بعضی گمان می کنند که تخم مرغ نباید روزی ۱ بار مصرف شود و باید هفته ای ۱ بار مصرف شود! در حالی که این تصور نادرست است. زرده تخم مرغ،‌ حاوی ویتامین دی و ویتامین ب ۱۲ است ضمن این که کولین موجود در آن برای توسعه سلول‌های سالم مغز مفید به نظر می‌رسد و نقش ضد افسردگی طبیعی دارد.

نکته های مهم

۱- اگر به عنوان دانشجوی پزشکی و روان شناسی به دنبال موضوعات تحقیقاتی در عرصه افسردگی هستید، سبک زندگی مدیترانه ای و ژاپنی برای مقابله با افسردگی می تواند موضوعات جالبی برای شما باشد.

۲- دانشجویان روانشناسی و پرستاری، می توانند آسیب شناسی بیمارانی که از ICU ترخیص می شوند و در معرض افسردگی هستند را به عنون مطالعات موردی در بیمارستان های سراسر کشور ارزیابی کنند که برای پایان نامه ارشد و دکترا میتواند جای کار داشته باشد.

۳- در استفاده از داروهای ضد افسردگی، هیچ گاه به نظر دوستان و آشنایان توجه نکنید و حتی اگر دریافت این داروها از داروخانه بدون تجویز پزشک امکان پذیر است، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

۴- داروهای ضد افسردگی، اعتیاد آور است و مصرف مکرر آن می تواند مشکلات کلیوی و کبدی را به دنبال داشته باشد.

۵- سحرخیزی نقش مهمی در کاهش ابتلای افراد به افسردگی دارد. سحر خیزباش تا کامروا شوی را در نظر داشته و شب ها زودتر به بستر بروید.

۶- هر فصلی به تناسب شرایط مکانی و زمانی برای هر فرد، بستر افسردگی را فراهم می کند. با روش های مقابله فصلی با افسردگی آشنا شوید.

۷- رژیم غذایی سالم، اهمیت زیادی در کاهش افسردگی و عدم ابتلا به این بیماری خاموش قرن دارد. استفاده از سبزیجات و مصرف کم گوشت قرمز و روی آوردن به غذاهای بخار پز و آشپزی سبز را در زندگی خود ترویج دهید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • حسن اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۶

    آمار به طور کامل غلط است. آمار صحیح ، ۸۰ میلیون ایرانی افسرده هست

    • کریمیان اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۶

      اره واالا. بیکاری و هوای غیر تمییز، همه رو افسرده کرده. مخصوصا بخش های جنوبی بیشتر. افسردگی خیلی بیش تر از شش میلیون هستش به نظر من. با داروی سنتی هم شاهد بشه کاهش داد اما از بین نمیره. باید یه فکری برای این حجم بیماری روانی در کشور بشه.

  • Amir Safari اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۶

    خیلی ممنون از مطلب خوبتون،تا چند وقت پیش نمیدونستم افسردگی دارم ولی با تحقیق در اینترنت متوجهش شدم.تمام نشانه هاشم دارم،کاهش ناگهانی وزن کاهش شدید میل جنسی و … فقط روم نمیشه با کسی در موردش صحبت کنم .زندگیم مختل شده