گزارش روزیاتو از ۷۰ فرصت بورسیه جدید دانشگاه های سوئد

نگاهی به فرصت تحصیل رایگان در پایتخت اسکاندیناوی

گزارش روزیاتو از ۷۰ فرصت بورسیه جدید دانشگاه های سوئد

سوئد، مقصد تحصیلی شماره یک دانشجویان ایرانی در شمال اروپا، از سال ۲۰۱۲ میلادی به این سو، کلیه فرصت های تحصیلی رایگان برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا (از جمله دانشجویان ایرانی) را لغو کرد. این امر زمینه کاهش شدید شمار دانشجویان بین المللی مشتاق به تحصیل در این کشور اسکاندیناوی را سبب شده است.

برخی از دانشجویان ایرانی با وجود شهریه های سنگین دانشگاه های این کشور، توانسته اند پذیرش بگیرند. بعضی ها هم توانسته اند برای مقاطع دکترا و پسا دکترا، از طریق بورس های تحصیلی دانشگاه های معتبر سوئد، رهسپار پایتخت اسکاندیناوی شوند.

اگر شما هم علاقه مند هستید برای مقطع دکترا عازم سوئد شوید و از فرصت های تحصیلی در ده ها دانشگاه این کشور استفاده کنید، ۷۰ فرصت بورسی که در گفتار امروز ارائه شده را مد نظر قرار دهید.

اگر برای نخستین بار است که با سلسله گفتارهای تحصیل و بورس روزیاتو آشنا می شوید، باید بگوییم که در انتهای این گفتار ۱۰ راهنمای مهم برای اپلای و دریافت بورس از دانشگاه های سوئد را در اختیار شما قرار داده ایم.

فرصت های بورسیه در دانشگاه اوپسالا

u1

دانشگاه اوپسالای سوئد، یکی از برترین دانشگاه ها و در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. تولید علم این کشور تا حدودی به میزان تولیدات علمی که دانشکده های آن در چند سده اخیر ایجاد کرده اند، وابسته بوده است. این دانشگاه در شهر دانشگاهی و زیبای اوپسالا، میزبان هزاران دانشجو از سراسر جهان است.

دانشکده زبان های ایرانی دانشگاه اوپسالا، سالهاست که مقصد عاشقان زبان پارسی از ایران و اقصی نقاط جهان بوده و یکی از پایتخت های فرهنگی ایرانیان در قاره سبز به شمار می رود.

u2

تحصیل در رشته های غیر فنی و مهندسی در این دانشگاه رواج دارد. که برای آگاهی از شرایط پذیرش و همچنین فهرست رشته ها، به این درگاه مراجعه کنید. اگر می خواهید بدانید که دانشگاه معتبر اوپسالا اکنون روی چه پروژه هایی مشغول به کار است، به این آدرس مراجعه نمایید. فهرست ۵۰ رشته کارشناسی ارشد دانشگاه نیز در این لینک در دسترس خواهد بود.

برای آگاهی از فرصت های بورسیه دانشگاه همواره به این نشانی مراجعه نمایید. اگر قصد تحصیل در مقطع دکترا را دارید، تنها از این نشانی استفاده کنید تا اطلاعات لازم در اختیار شما قرار بگیرد.

photo_2009-04-30_08-40-09

فرصت های بورسیه دانشگاه اوپسالا به شرح زیر است:

  • ۱ فرصت استخدام دانشجوی دکترای ژنتیک

مرکز آنتی بیوتیک دانشگاه اوپسالا در رشته «Bacterial Genetics» به دنبال استخدام دانشجوی ژنتیک به مدت ۴ سال است. این استخدام و بورسیه توسط دانشکده بیوشیمی و میکروبیولوژی انجام می شود و فرد منتخب، با ۲۵۰ دانشمند و ۴۰ دانشجوی دکترا همکاری خواهد داشت.

موضوع پروژه ای که بر اساس آن دانشجوی دکترا انتخاب می شود به شرح زیر است:

Project description: Phenotypes and evolutionary potential of horizontally transferred antibiotic-resistance genes.

دانشجویان علاقه مند می بایست مدارک خود را از طریق این نشانی ارسال کنند. اگر برای این بورس با سوالی مواجه شدید، درخواست های خود را به دکتر دیارماید هوگز از طریق این نشانی پست الکترونیک ارسال کنید. آخرین فرصت ارسال مدارک، ۲۰ ماه خرداد ۹۶ اعلام شده است.

  • ۱ فرصت استخدام دانشجوی دکترا در رشته تصویر برداری سلولی

یک فرصت استخدام دانشجوی دکترا در رشته مذکور معرفی شده است. علاقه مندان می بایست مدارک خود را تا ۳۰ خرداد ۹۶ به دانشگاه اوپسالا ارسال کنند.

افرادی که برای این بورس درخواست پذیرش می دهند، باید مدرک کارشناسی مرتبط داشته و تجربه کار آزمایشگاهی و تحقیقات آکادمیک مستند را ارائه نمایند. همچنین در زمینه آنالیز اطلاعات نیز مهارت لازم را داشته و توانایی انگلیسی آنها در خواندن و نوشتن در سطح عالی باشد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به این ایمیل مراجعه کنید. دپارتمان بیولوژی ملکولی و سلولی دانشگاه اوپسالا، مسئول معرفی این بورس به دانشجویان علاقمند است.

  • ۱ فرصت استخدامی دانشجوی دکترا در رشته زبان شناسی

۱ فرصت استخدامی و بورسیه به دانشجویان دکترا در رشته زبان شناسی با عنوان PhD position in linguistics (language and social interaction in clinical encounters) ارائه شده است که مناسب دانش اموختگان رشته های زبان و ادبیات انگلیسی است.

اگر درباره این بورس جالب اطلاعاتی می خواهید، توضیحات زیر را در نظر داشته باشید. هدف از این پروژه تقویت امور پرستاری و خدمات مراقبتی در بیمارستان های سوئد است:

Project description (short version): This multidisciplinary PhD project will investigate the social and linguistic patterns of antibiotic prescription in Swedish primary care. We will make video-recordings of Swedish primary care visits where the patient is seeking medical care for routine upper respiratory infection symptoms. Previous research has established that this is a context where inappropriate antibiotic prescription is a concern. Our corpus will include consultations with nurses as well as doctors and it will be the first of its kind.

We will use Conversation Analytic methods to document how expectations for particular remedies (including antibiotics) are raised, how triage, problem presentation, physical examination, paraclinical testing and diagnoses are carried out and how treatment recommendations are negotiated international research on how antibiotic treatment discussions are carried out in situ within the details of primary care consultations and the educational materials that we will develop will provide tools for engaging in responsible antimicrobial stewardship.

اگر برای پذیرش این بورس با سوالی روبرو شدید، موارد خود را از خانم آنا لیندستروم بپرسید.

  • ۵ فرصت استخدام دانشجوی دکترا در حوزه اقتصاد

این فرصت استخدام و پذیرش دانشجوی دکتری توسط دانشکده «Economic History» دانشگاه اوپسالا انجام می شود و علاقه مندان می بایست حداکثر تا نهم ماه ژوئن ۲۰۱۷ میلادی، مدارک خود را به دانشگاه ارسال کنند. بیش از ۲۰ دانشجوی دکترا در این دپارتمان مشغول به کار هستند.

دانشجویانی که پتانسیل لازم را برای دریافت پذیرش دارند، ۴ سال تحت بورس کامل دانشگاه قرار گرفته و حقوق ثابت ماهیانه به آنها پرداخت خواهد شد. پروژه های در این سطح برای دانشجویان انتخاب شده، تعریف گشته است. برای کسب اطلاعات بیشتر به آقای تام پترسون رایزنی کنید.

انتخاب دانشجوی دکترا، بر اساس قوانین آموزش عالی سوئد بوده که در این لینک معرفی شده است. برای دریافت ادمیشن در این بورس، می بایست دارای مدرک کارشناسی ارشد در زمینه های اقتصاد و بازرگانی باشید. مدارک زیر برای اپلای مورد نیاز است:

  • تکمیل فرم اپلیکیشن
  • رزومه
  • تشریح ۳ صفحه ای علایق تحقیقاتی خود (research interests) به زبان انگلیسی در حوزه اقتصاد
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • کپی و ترجمه پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ۲ توصیه نامه از اساتید قبلی به زبان انگلیسی.
  • هر گونه مدرکی که فکر می کنید شانس شما را برای دریافت بورس تحصیلی ۴ ساله دانشگاه اوپسالا افزایش می دهد

اگر در مصاحبه تلفنی قبول شوید، برای مصاحبه در ماه جون به سوئد دعوت خواهید شد. اگر با سوالی روبرو شدید، می توانید پرسش خود را از مسئول رشته آقای دکتر ساندگرن بپرسید.

فرصت های تحصیل رایگان در دانشگاه سلطنتی استکهلم

photo_2009-04-30_08-40-20

دانشگاه سلطنتی استکهلم، از برترین دانشگاه های اروپاست و در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این دانشگاه همانند چالمرش گوتتنبرگ، پاتوق دانشجوهای فنی و مهندسی از ایران و سایر نقاط جهان است. تا کنون صدها دانشجوی ایرانی در رشته های کارشناسی ارشد و دکترا از این دانشگاه دانش آموخته شده اند.

علاقه بسیاری از دانشجویان بین المللی در زمینه های فنی و مهندسی، تحصیل در این دانشگاه معتبر و بزرگ است که یکی از قطب های علمی کشور سوئد به شمار می رود.

u6
نمایی از محوطه برترین دانشگاه فنی و مهندسی اسکاندیناوی.

فهرست رشته های کارشناسی در این آدرس، رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه را در این لینک و همچنین رشته های دکترا را در این نشانی دنبال کنید.

u5

توجه داشته باشید که برخی از رشته های این دانشگاه به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد، با تخفیف یا معافیت در پرداخت شهریه همراه هستند.

جدید ترین فرصت بورسیه های تخصصی دانشگاه KTH سوئد را در لیست زیر مشاهده می کنید:

توجه داشته باشید برای هر یک از فرصت های استخدامی فوق الذکر، می بایست مدارک خود شامل رزومه، ترجمه رسمی کلیه مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ۲ توصیه نامه و همچنین بیانیه هدف ۲ صفحه ای خود را به دانشگاه ارسال کنید.

با توجه به اینکه ده ها هزار نفر تا کنون دانش آموخته این دانشگاه هستند، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرصت های تحصیلی و بورس و زندگی و اقامت در سوئد، از جامعه دانش آموختگان KTH در لینکدین کمک بگیرید.

فرصت های بورسیه ۲۰۱۷ در دانشگاه چالمرش

u7

دانشگاه چالمرش، مقصد مهمی برای دانشجویان ایرانی و بین المللی علاقه مند به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی در دومین شهر سوئد یعنی گوتنبرگ است؛ شهری که قصد دارد به پاریس اسکاندیناوی تبدیل گردد و یکی از قطب های علم و صنعت این کشور به شمار می رود.

برای آگاهی از فرصت های تحصیلی در این دانشگاه به این لینک مراجعه کنید. همچنین فرصت های تحقیقاتی دانشگاه نیز در این آدرس در دسترس شما خواهد بود. فهرست رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه را نیز در این لینک دنبال نمایید. شرایط ادمیشن دانشگاه نیز در این قسمت در دسترس خواهد بود.

u8

۱۰ توصیه برای متقاضیان تحصیل رایگان

uu000

۱– رزومه تحصیلی: رزومه تحصیلی خود را برای فرصت های تحصیل رایگان و بورسیه که در بالا ارائه شد، به صورت عمومی تهیه نکنید. حتما برای هر فرصت استخدامی، رزومه مرتبط آماده نمایید و تلاش داشته باشید که مخاطب درک خوبی از قابلیت های فنی و عمومی شما داشته باشد.

۲- بیانیه هدف: در نوشتن بیانیه هدف، از کلی گویی پرهیز نمایید. به علت آنکه فرصت های استخدامی دانشجوی دکترا، بر اساس موضوعات تخصصی در رشته های مشخص است، تلاش کنید علاقه مندی های تحقیقاتی و تجارب خود را در موضوع و در راستای فرصت استخدامی معرفی شده هم گام نمایید. بیانیه هدف خوب، نباید اشکال گرامری داشته باشد و بیشتر از ۲ صفحه نیست.

۳- توصیه نامه: معمولا ۲ توصیه نامه برای فرصت های استخدامی فوق الذکر توسط دانشگاه های سوئد مورد نیاز است. حتی الامکان از ارسال توصیه نامه های غیر انگلیسی زبان و همچنین نامه هایی که توسط افراد غیر آکادمیک تهیه شده اند خودداری کنید.

۴- ارتباط با دانشگاه: پس از ارسال مدارک و اپلای برای هر فرصت تحصیل رایگان و بورسیه در این کشور، با مسئول و هماهنگ کننده رشته در دانشگاه مقصد رایزنی کرده تا در جریان کامل رشته و مدارک مورد نیاز قرار بگیرید.

۵- ارتباط با دانشجویان: ارتباط بادانش آموختگان در فرآیند اپلای اهمیت بسیاری دارد. این افراد می توانند به شما راهنمایی های خوبی برای گرفتن ادمیشن و تحصیل در دانشگاه مقصد ارائه دهند. استفاده از شبکه های اجتماعی را نیز در این راه فراموش نکنید.

۶- اپلای مکرر: برای هر فرصت بورسیه که در بالا ارائه شد، بعضا بین ۱۰ تا ۱۰۰ نفر اپلای می کنند. رد درخواست شما نباید شما را دلسرد نماید. حتی دانشجویانی که از دانشگاه های برتر دنیا مدرک گرفته اند، برای دریافت پذیرش به ۱۰ دانشگاه مختلف دنیا اپلای می کنند.

۷- ترجمه مدارک: در ترجمه رسمی مدارک خود، دقت کنید که دانشگاه به مهر وزارت خارجه یا دادگستری نیاز دارد یا خیر. اگر نیاز به این مهر نباشد، صدها هزار تومان صرفه جویی خواهید کرد.

۸- اسکن مدارک: ابتدا اسکن مدارک را به نشانی پست الکترونیک دانشگاه مقصد ارسال کنید و از ارسال hard copy خودداری نمایید.

۹- هر فرصت استخدامی دانشجوی دکترا، شرح جزییات ادمیشن و معرفی فرصت استخدامی را ارائه کرده است. سعی کنید به خوبی و به درستی و با دقت، مطالب را بررسی کرده تا در آماده کردن رزومه و بیانیه هدف، حرفه ای عمل نمایید.

۱۰- مشاوره: مشاوره با دانشجویانی که قبلا فرصت های تحصیل رایگان داشته و یا بورس گرفته اند، اهمیت بسیاری دارد؛ مخصوصا برای ویرایش رزومه و بیانیه هدف شما قبل از ارسال مدارک به دانشگاه مقصد.

امیدواریم هفتاد فرصت بورسیه و ده ها لینکی که در این گفتار درباره فرصت های تحصیل رایگان در ترم پاییز ۲۰۱۷ میلادی دانشگاه های سوئد برای شما ارائه شد، راهنمای خوبی برای تحصیل در این کشور باشد.

هر هفته جدیدترین فرصت های تحصیلی و بورس و هم چنین شرکت در کنفرانس ها و کارگاه های معتبر بین المللی را در سرویس علمی روزیاتو دنبال کنید.

منبع: KTH ، CHALMERSE ، UPPSALA
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • محمد توانیان اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۶

    جناب زمانی
    عالیه این گزارش ها و تحلیل ها. من و دوستانم خیلی استفاده میکنیم. واقعا دستتون درد نکنه. هیچ جا اینطوری بسته ای ندیدم. آیا باید مدارک ای میل شود یا از طریق سایت دانشگاه آپلود شود؟
    باتشکر فراوان از زحمات شما

    • علی زمانی اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۶

      با سلام و ممنون از نظر شما
      هر فرصت بورسیه، لینک مخصوص دارد. با کلیک بر روی آن، اطلاعات بییشتری در دسترس خواهد بود. معمولا در گام اول، ارسال اسکن مدارک کفایت میکند. مگر اینکه به مصاحبه دعوت شوید و نیاز باشد اصل مدارک ارسال شود.
      سوالی بود درخدمتیم

  • فریبا اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶

    روزتون بخیر
    با کارشناسی ارشد هنر هم میشه پذیرش گرفت؟ من دوست دارم یه مدرک هم سوئد بگیرم.
    میشه راهنمایی های خوبتون رو بفرمایید. من همیشه میخونم مطالبتون رو. دست شما درد نکنه

    • علی زمانی اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶

      بله میتوانید. اما باید هزینه هاش رو پرداخت کنید. تنها نروژ در میان کشورهای اسکاندیناوی رایگان است و فنلاند اگر به زبان فنلاندی درس بخوانید.
      موفق باشید

  • راحله تیر ۱۳, ۱۳۹۶

    ببخشید جناب زمانی این بورسیه ها الان هم هست؟ اگر بخوایم دوباره اقدام کنیم راهش چیه؟ برای رشته پزشکی در سوئد کجا بهتره؟
    مرسی

    • علی زمانی تیر ۱۳, ۱۳۹۶

      با سلام
      بروسیه های معرفی شده معمولا ۱ ماه فرصت دارند. اما میتوانید به لینک های ۷۰ گانه ای که معرفی کردیم مراجعه کرده و فهرست بورسیه های به روز شده دانشگاه های مربوطه را مشاهده کنید. چون بورسیه ها برای بازه زمانی مشخصی است و به همین خاطر، ما سعی میکنیم مرتب، بورسیه های متنوعی را معرفی کنیم. برای تحصیل در رشته پزشکی، دانشگاه پزشکی کارولینسکا استکهلم (ki.se) انتخاب خوبی خواهد بود.