چگونه یک رزومه تحصیلی خوب بنویسیم؟

روزمه خوب برای دانشجویان خوب!

چگونه یک رزومه تحصیلی خوب بنویسیم؟

برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، در اختیار داشتن یک رزومه تحصیلی خوب که بیان کننده قابلیت ها و ظرفیت های علمی و شغلی آن ها باشد، اهمیت زیادی در فرآیند پذیرش دارد. گزارش امروز سرویس دانشگاه روزیاتو را به طریقه نوشن یک روزمه تحصیلی خوب اختصاص دادیم. با ما همراه باشید.

چگونه رزومه تحصیلی بنویسیم؟

در گفتار امروز به این موضوع اشاره می کنیم که چه گونه برای افزایش شانس پذیرش خود از دانشگاه های مورد نظر، یک رزومه خوب و مفید داشته باشیم. رزومه ای که بتواند درک خوبی از ظرفیت ها و قابلیت های ما به دانشگاه هدف داده و زمینه را برای یک پذیرش آسان فراهم کند. به هر حال، ضمیمه کردن رزومه تحصیلی به مدارک پذیرش (admissions requirement) یکی از مهم ترین مدارکی هست که دانشگاه ها از دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته های مختلف در خواست می کنند و هم چون بیانیه هدف و توصیه نامه و مدارکی که تا کنون نام بردیم، رزومه تحصیلی نیز از اهمیت زیادی در فرآیند پذیرش و اعطای بورس برخوردار است.

چگونه رزومه تحصیلی بنویسیم؟

رزومه تحصیلی با رزومه شغلی تفاوت دارد. در رزمه تحصیلی شما باید قابلیت های تحصیلی و تحقیقاتی خود را به خوبی معرفی کنید و در معرفی کردن این توان مندی ها، شفاف و واضح و مستند صحبت کنید. در رزومه ای که برای پیدا کردن شغل آماده می کنیم، شاخص کردن فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در سطوح مختلف، خیلی کمکی به افزایش شانس ما برای APPLY کردن جهت JOB OFFER مورد نظر نمی کند. چرا که در روزمه های شغلی، آن چه بیش تر اهمیت دارد، تجربه عملی شما و سابقه کاری در موضوعی هست که می خواهید در آن شغل به کار گرفته شوید و این که شما چه اندازه مقالات و کنفرانس و فعالیت های تحقیقاتی کردید، خیلی مورد توجه مدیران منابع انسانی کارفرمایان قرار نمی گیرد.

پس مساله اولی که در رزومه تحصیلی باید به آن توجه کنیم ان است که هم ادبیات نوشتاری و هم نوع برخورد با رزومه ای که آماده میکنیم، می بایست کاملا متفاوت با روشی باشد که در روزمه شغلی به آن می پردازیم. مقالات و حتی کتاب ها و ویدئوهای زیادی در اینترنت درباره تفاوت های رزومه شغلی و رزومه تحصیلی ارائه شده است. ویدئو زیر شما را با شیوه آماده کردن روزمه تحصیلی آماده می کند .

https://www.youtube.com/watch?v=zub2NsJyxDE

دانشگاه آشفورد هم برای نوشتن یک رزومه اثربخش نکات خوبی را معرفی کرده است که این ویدئو را نیز بد نیست مشاهده کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=b4WuKbpRoPU

روزمه خوب برای دانشجویان خوب!

ناگفته پیداست که متقاضیان تحصیلی در خارج از کشور، باید طی نامه ای، علاوه بر اپلیکیشن اصلی، به معرفی خود به صورت سریع، صحیح و اثربخش بپردازند تا مسئولان پذیرش دانشکده یا دانشگاهی که قصد اپلای دارند، در چند دقیقه بتوانند درک کلی از ظرفیت های و قابلیت های علمی و اجرایی APPLICANT پیدا کنند. هدف اصلی این هست که این دانشجو بر اساس این نامه که رزومه نام دارد، تا چه اندازه برای رشته و مقطعی که اپلای کرده است، شایسته است. این شایستگی را از طریق رزومه نمی توان متوجه شد،‌اما کلیاتی را در اختیار بررسی کننده که معمولا ADMISSION FOFFICER یا Graduate Department هست قرار می دهد.

مثلا وقتی دانشجویی برای تحصیل در مقطع دکترای مهندسی مکانیک در دانشگاه اپلای می کند، از طریق رزومه ایشان سریعا می توان فهمید که این متقاضی، حداقل شرایط لازم را برای پذیرش تحصیلی و متعاقب آن، بررسی دیگر مدارک تحصیلی  اش دارد یا خیر. وقتی یک متقاضی با لیسانس فیزیک و فوق لیسانس MBA درخواست تحصیل در مقطع دکترای مهندسی مکانیک را دارد، از طریق رزومه ای که ارائه کرده است می توان فهمید که این متقاضی، شرایط علمی لازم را ندارد چرا که هر دو مقطع تحصیلی ایشان، ارتباطی با مهندسی مکانیک ندارد و حداقل شرایط علمی لازم را برای پذیرش و تحصیل در این داشته در اختیار ندارد.

مسئولان پذیرش دانشگاه ها معمولا با بررسی رزومه ها، شماری از درخواست های بین المللی متقاضیان تحصیل را در مرحله ارزیابی مقدماتی، رد یا قبول می کنند. این پذیرش یا رد درخواست متقاضی، از طریق بررسی رزومه ایشان اتفاق می افتد و دیگر نیازی به بررسی بیانیه هدف و توصیه نامه ها و دیگر مدارک مورد نیاز برای پذیرش نخواهد بود.

پس توجه کنید که بر خلاف باور عمومی، رزومه خوب،‌ به عنوان نخستین مدرکی که معمولا پس از مدارک زبان بررسی می شود،‌ اهمیت زیادی در ارزیابی های مقدماتی دانشگاه ها برای پرونده متقاضیان تحصیل دارد.

به هر حال هر دانشگاهی برای فهمیدن این موضوع که متقاضی، چه توانایی های برای تحصیل در این دانشگاه دارد و این که چرا باید به عنوان یک دارایی یا ASSET دانشگاه به حساب آید، از رزومه استفاده می کند و شما باید برای پذیرش همراه با بورس،‌ رزومه خوب داشته باشید.

چگونه رزومه تحصیلی بنویسیم؟

رزومه خوب یک برگ برنده نیست، اما وضعیت شما را برای ادامه فاز بررسی مدارک، در وضعیت نرمالی قرار می دهد. برخی از اسایت دانشگاه ها برای آشنایی با یک دانشجو قبل از اعطای پذیرش، از وی می خواهند تا رزومه ای از خود را برای آنان ارسال کند. این رزومه در صورتی که حرفه ای و متناسب با استاندارد ها و نیاز های مورد نظر محافل آکادمیک نوشته شده باشد،‌می تواند نقش خوبی در MOTIVATE کردن یک POTENTIAL SUPERVISOR ایفا کند و در نهایت پذیرش همراه با بورس را برای دانشجو به ارمغان آورد. مقوله ای که تا کنون بار ها برای پذیرفته شده گان مقاطع عالی تحصیلی مشاهده شده است.

در رزومه تحصیلی (EDUCATIONAL RESUME) هر متقاضی می بایست درباره تجارب مختتلف خود صحبت کند. برای یک دانشگاه همان اندازه که مهم هست که شما :

  • چه تحقیقاتی انجام دادید
  • چه مقاطع تحصیلی را طی کرده اید
  • چه نمراتی کسب کردید
  • چه مقالات یا کتاب هایی منشتر کرده اید

به همان اندازه هم اهمیت دارد که شما:

-به چه ورزش هایی علاقمند هستید

-چه افتخار های علمی و شغلی و ورزشی کسب کرده اید

-چه دوره های ملی و بین المللی مرتبط یا غیر مرتبط با شغل و تجربه تحصیلی قبلی خود گذرانده اید

مجموعه ای از اِلمان های فوق،‌می تواند در جلب نظر یک استاد و گروه پذیرش دانشگاه تاثیر گذار باشد. در حالی که شما قید این موارد در رزومه شغلی، خیلی تاثیر گذار نباشد. رزومه، در واقع بیانی است برای آن چه که بوده و هست و نه تلاشی برای نشان دادن ان چه در آینده خواهد بود و دنبالش خواهید رفت!

از این موارد در رزومه خود خودداری کنید!

بعضی موارد نباید در رزومه های تحصیلی برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قید شود چرا که ارزش و اثربخشی رزومه را کاهش می دهد. به هر حال ، رزومه شناسنامه شما هست. با رزومه می شود فهمید که شما، چه تحصیلاتی را گذراندید و چه سابقه کاری و عملی دارید و از چه قابلیت ها و توان مندی های علمی، هنری، ورزشی و امثالهم برخوردار هستید.

چگونه رزومه تحصیلی بنویسیم؟

پیشنهاد شده است که در رزومه های تحصیلی از ارائه موارد زیر خودداری شود:

۱-از ارائه آرزو ها و برنامه های شغلی و تحصیلی آینده خودداری کنید. جای این موارد در بیانیه هدف است.

۲-از معرفی دوره هایی که قصد دارید در آینده شرکت کنید پرهیز شود.

۳-اهداف تحصیلی و شغلی شما در رزومه نباید درج شود.

۴-درباره رشته هایی که تا کنون طی کرده اید و نمرات آن، نباید به تفصیل توضیح بدهید.

۵-توضیح عناوین شغلی که تا کنون داشته اید نباید در رروزمه تحصیلی قید شود.

۶-از بیان اطلاعات شخصی و خصوصیات خانوادگی و مذهبی و نژادی در رزومه خودداری شود.

۷- محتوای رنگی و طرح دار در برگه رزومه تحصیلی جایی ندارد.

بنابراین، رزومه تحصیلی در ۱ یا ۲ صفحه، بایستی بیان کننده ظرفیت های علمی و تجربی شما کاملا مرتبط با رشته و گرایشی که قصد اپلای دارید باشد و نه چیز دیگر. هر چیز اضافی دیگر که شما را از این هدف دور می کند و به طور غیر مستقیم تاثیر گذار هست،‌می بایست در بیانیه هدف یا مدارک دیگر قید شود. به این موضوع توجه کنید که فردی که رزومه شما را می خواند می بایست رزومه ده ها یا صد ها متقاضی دیگر را نیز بخواند و بهتر است در سریع ترین زمان و کم ترین مشکل، درک خوبی از قابلیت های شما در فاز مقدماتی بررسی مدارک کسب کند.

ما باید در نوشتتن یک رزومه تحصیلی اثر بخش، مسئولان پذیرش دانشگاه را نیز برای بررسی بهتر و سریع تر مدارک خود یاری کنیم. رزومه باید درست نگارش شود تا فرد یا افرادی که آن را مطالعه می کنند را مشتاق MOTIVATE کند تا صاحب این رزومه را برای مصاحبه استخدامی، شغلی، تحصیلی و امثالهم، فراخوان کنند.

قطعا رزومه تحصیلی که جذابیتی نداشته باشد و مملو از اشکالات نوشتاری باشد،  معمولا در سیل رزومه های درخواستی، حرفی برای گفتن نخواهد داشت. به این موضوع توجه کنید که رزومه باید جذاب باشد. بنابراین، وقتی رزومه شما خوانده می شود، باید درک درستی به خواننده درباره توان مندی های شما درباره موضوعی که قصد اپلای دارید بدهد. اگر برای شغل خاصی رزومه می دهید، باید این رزومه را در راستای شغل مربوطه تالیف کنید. اگر برای پذیرش دانشگاهی در رشته و تخصص خاصی ارائه می کنید، باید سعی کنید این رزومه، مواردی که خیلی مربوط به این رشته و دانشگاه هست و در تجربه قبلی شما تا حدودی قرار داشته، پشتیبانی و کاور کند. پس، همان طور که ملاحظه می کنید، برای افزایش اثربخش رزومه شما برای هدفی که در دستور کار دارید، نوشتن یک رزومه و ارائه آن برای هر کاری، مطلوب نیست و جوابگوی نیاز شما نمی باشد.

چرا بیانیه هدف با رزومه تحصیلی فرق دارد؟

این پرسشی خیلی مهمی هست. بعضی ها فکر می کنند که رزومه باید به سبک بیانیه هدف که قبلا توضیح دادیم آماده شود یا بیانیه هدف می بایست در سبک و سیاق رزومه طراحی و آماده شود. در حالی که این طور نیست و ساختار و سبک آماده کردن بیانیه هدف و رزومه با هم کاملا متفاوت هست. قبلا اشاره گردیم که بیانیه هدف (STATEMENT OF PORPOSE) به این موضوع اشاره دارد که شما قصد دارید در آینده چه کاری را انجام دهید و تجربه قبلی و آموزشی که قصد دارید ببینید، چه کمکی به شما در نیل به این هدف خواهد کرد.

بیانیه ای برای ماموریت های آینده و چشم اندازی برای جایی هست که قصد دارید باشید. اما رزومه، در واقع به گذشته شما اشاره دارد و آن چه که هستید، نه آن چه و آن جایی که فکر می کنید خواهید بود. این تفاوت را توجه کنید. رزومه در واقع نگاهی است اجمالی به قابلیت های شخصی، علمی، اجتماعی و آکادمیک شما و بیان گر بخشی از توان مندی های علمی و تجربی شما در زمینه های گوناگون می باشد.

از طریق رزومه یک فرد می توان تشخیص داد که این شخص در زمینه ای که قصد تحصیل یا کار در آینده دارد، از چه پتانسیل هایی برخوردار است و در چه حوزه هایی تبحر بیش تری دارد. مثلا، فردی که مهندسی متالوژی خوانده و برخی از دوره های مهندسی بین المللی جوش را گذرانده است و تجربه جوشکاری و بازرسی فنی جوش دارد، رزومه مناسبی جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای متالوژی، مهندسی مکانیک و رشته های مربوطه دارد و حتی برای استخدام شغلی نیز، برای کارهای مربوطه با این تخصص، رزومه و قابلیت های تکنیکی لازم را دارا هست.

بعضی ها معتقدند که رزومه خوب، سخنگوی کاغذی قابلیت ها و توان مندی های شماست که ظرف چند دقیقه، قابلیت های شما را به تصویر می کشد. این قضیه درک خوبی را در ذهن خواننده روزمه ایجاد می کند و به طرف می گوید که تا چه اندازه شما با موقعیتی که دنبالش هستید، نزدیک خواهید بود. بنابراین اهمیت نوشتن یک روزمه خوب و اثربخش در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی و بورس های تخصصی از دانشگاه های خارچ از کشور به ویژه اروپا و آمریکای شمالی بر کسی پوشیده نیست.

ساختار پیشنهادی برای رزومه خوب

همواره این سوال در بین دانشجویان و متقاضیان تحصیل در خارج از کشور مطرح است که ساختار یک رزومه خوب چه گونه هست و بهترین ساختار چطور هست. هزاران مدل و ساختاری که در اینترنت درباره رزومه ارائه شده است، تنها یک پیشنهاد هست وی بهترین ساختار وجود خارجی ندارد. هر اندازه شما بتوانید رزومه افراد متخصص و کسانی که در دانشگاه های مختلف پذیرش با بورس گرفته اند رابررسی و مطالعه کنید، با ادبیات و ساختار آماده کردن یک رزومه اثربخش بیش تر آشنا می شوید که کمک خوبی به شما برای آماده کردن یک رزومه کاربردی است.

در رزومه می بایست کلیاتی رعایت شود. مثلا نام و نام خانوادگی و آدرس و کد پستی و پست الکترونیک و شماره تماس شما در بالاترین قسمت رزومه درج شود. حتما هم قید کنید که آقا هستید یا خانم. چرا که برخی از اسامی قابلیت تشخیص دادن جنسیت فرد در آن مشکل است. این که عکس به رزومه الحاق کنید یا خیر، مساله شخصی است و خیلی در رزومه ها متداول نیست.

به هر حال، ساختار یک رزومه موثر بهتر است که در قسمت های ۷ گانه زیر تشکیل شده باشد:

۱-ارائه اطلاعات شخصی که تحت قالب PERSONAL NOTIFUCATION مطرح هست. در این قسمت همان طور که در بالا ذکر شد، اطلاعات شخصی شما درج می شود.

۲- پروفایل شخصی یا اصطلاحا PERSONAL PROFILE در این قسمت ارائه می شد. مثلا شما در یک پاراگراف ذکر کنید که چه کسی هستید و چه میکنید. مثلا عنوان شغلی و مختصری از خود. البته الزامی برای ارائه این بخش در پروفایل ها وجود ندارد و شما بر اساس سلیقه خود،‌می توانید از ارائه این بخش اجتناب کنید.

۳-تحصیلات که تحت قالب EDUCATION ارائه می شود. کلیه QUALIFICTION‌ های شما بهتر است در این بخش ارائه شود. مقاطع تحصیلی از دیپلم و کارشناسی و کارشناسی ارشد می بایست در این قسمت درج شود. عنوان رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی گذرانده شده، دانشگاه، شهر و کشوری که این مقطع در آن گذرانده شده است باید درج شود. هم چنین تاریخ شروع و پایان تحصیلات نیز در این بخش ارائه شود. برخی ها، عنوان تز کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را نیز در این بخش زیر اطلاعات رشته و دانشگاه ذکر می کنند. اگر احیانا مقطعی را در حال گذرانده هستید، تاریچ پایان را PRESENT درج کنید. اگر دوره های غیر آکادمیک نیز طی کردید که DEGREE PROGRAM یا NON DEGREE PROGRAM  بوده است نیز اطلاعاتش را قید کنید.

۴- سوابق شغلی  (Skills and Work Experiences) در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود. همه چیز باید خلاصه باشد. در بخش سوابق شغلی، فهرست جاهایی که در ان جا کار کردید را از آخر به اول ذکر کنید. نام کارفرما، مدت فعالیت، عنوان شغلی و شهر  و کشور مربوطه را ارائه کنید. همان طور که قبلا توضیح دادیم، در این قسمت اطلاعات تخصصی و فنی مربوطه به شغلی که داشتید را ذکر کنید چرا ک جذابیتی برای دانشگاه مقصد ندارد.

۵-معرفی سوابق و فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی مقوله ای هست که باید در قسمت PUBLICATION ارائه شود. فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کردید را به طور کامل ذکر کنید. یکی از مهم ترین بخش های رزومه های تحصیلی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، همین بخش است. هر اندازه این بخش کامل و شفاف باشد، شانس شما برای پذیرش با بورس افزایش خواهد یافت. نحوه ارائه عنوان فعالیت های تحقیقاتی خود را مانند روشی که رفرنس نویسی می کردید ارائه کنید.

برای اطلاعات بیشتر سبک رفرنس نویسی هاروارد یا Harvard Referencing system را مطالعه کنید. همه مطالبی که در این بخش ارائه می کنید باید به محض درخواست دانشگاه، فایل آن ارائه شود. از معرفی مطالبی که به زبان فارسی منتشر کردید، در صورتی که کتاب نیست، اجتتناب کنید.

۶-اطلاعات اضافی آخرین بخش یک رزومه هست. در این بخش، که نگارش آن ضروتی ندارد اما توصیه می شود که به آن پرداخته شود، در باره مقولاتی صحبت می کنید که نه آکادمیک هست و نه ارتباطی به شغل شما دارد. مثلا علاقمندی های ورزشی، هنری،‌فرهنگی، اجتماعی، مشارکت های مدنی و زیست محیطی و بشر دوستانه و امثالهم در این بخش ارائه شود. عضویت در موسسات داخلی و بین المللی انجمن های علمی و مسایلی از این دست بهتر است در این بخش بگنجانید. برای خیلی از دانشگاه ها اهمیت دارد که شما فردی ورزشکار، با روحیه کار مشارکتی و خرد جمعی و به قول eco friendly student باشید. این موارد را در این بخش می توانید قید کرده و در صورت نیاز، گواهینامه یا معرفی نامه ای برای اثبات مطالب به رزومه ضمیمه کنید.

در  برخی از رزومه ها مشاهده می شود که عنوان افرادی که توصیه نامه تحصیلی نیز به دانشجو داده اند در بخش رفرنس ارائه می شود. البته این قسمت ضروری نیست و بیشتر برای پیدا کردن فرصت های شغلی پیشنهاد می شود.

۲۰ نکته در نگارش رزومه خوب

در بالا، درباره ساختار کلی رزومه ها و هم چنین مقولاتی که در روزمه بایددر نظر گرفته شود و مطالبی که نباید در نظر گرفته شود، توضیحاتی ارائه شد. در ادامه به بیست نکته مهم در نگارش یک رزومه خوب و اثربخش اشاره می کنیم:

۱-روزمه با جامع و موجز و مختصر باشد. رزومه ای که بدون بخش مقالات و انتشارات، بیش از ۲ صقحه هست، ارزش کاربردی ندارد.

۲-حتی اگر مقالات شما ۵ صفحه نیاز دارد، آن را به رزومه تحصیلی خود اضافه کنید و از این صفحات به عنوان برگ های برنده یاد کنید.

۳-اگر مقالاتی که در رزومه تحصیلی معرفی می کنید، از citation بالا و impact factor قابل ملاحظه ای برخوردار هستند، آن را در کنار نام هر مقاله و تاریخ نشرش قید کنید.

۴-جزییات مطالب و مقالاتی که کار کرده اید را در رزومه ارائه نکنید چرا که معمولا توسط گروه پذیرش دانشگاه بررسی می شود و نه کارشناس رشته شما!

۵-روزمه تحصیلی باید خیلی دقیق باش و همه مطالب و محتوایی که در آن ارائه می شود مستند و مستدل باشد.

۶-رزومه خوب برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور مانند آیلتس و جی آر ایی نمره بالا هست. هر اندازه این رزومه خوب نوشته شود اهمیت بالای پیدا خواهد کرد.

۷-روزمه را بار ها نوشته و پس از ویرایش نهایی،‌ددر اختیار اساتید و دانشجویانی که قبلا موفق به اخذ پذیرش تحصیلی شده اند قرار دهید تا نظرات تکمیلی و اصلاحی خود را به شما اطلاع دهند.

۸-همان طور که کلی گویی در رزومه تحصیلی مطلوب نیست، جزیی نگری هم مردود هست. اگر در کنفرانسی شرکت کردید و مقاله شما accept شده است و present هم شده،‌نیازی به ارائه اطلاعات دقیق و جزییات کار در روزمه تحصیلی ۱-۲ صفحه نیستید.

۹-همواره گفته شده که رزومه ای موفق هست که در دست هر فردی قرار بگیرد بتواند درک درست و جامعی از توان مندی های شخصی و علمی و شغلی شما داشته باشد. به این قضیه توجه کنید.

۱۰-برای نوشتن رزومه ای اثربخش،‌نیاز به پرداخت های چند صد هزار تومانی به موسسات و تبلیغاتی که در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند نیستند. مطالبی که در این گفتار با لینک های متعدد ارائه شد، راهنمای خوبی برای علاقمندان خواهد بود.

۱۱- همواره رزومه خود را به دانشجویان و اساتید مختلفی برای تصحیح و نظر دهی ارائه کنید و به رزومه به عنوان ویترین قابلیت های خود توجه ویژه ای داشته باشید. چون روزمه باید به زبان انگلیسی نوشته شود، استفاده از یک متخصص زبان انگلیسی یا مترجم رسمی برای بررسی نکات گرامری و ادبی رزومه شما خالی از لطف نیست.

۱۲-در روزمه نباید اغراق کنید! آن چه هست را جلوه بدهید نه آن چه که باید باشد. اگر دوره هایی تخصصی را گذرانده اید،‌حتما بایستی مدرک مربوطه را ضمیمه رزومه کنید. مثلا در اختیار داشتن مدرک بین المللی مدیریت پروژه (Project  Management Professional) توسط موسسه IPM ادعایی هست که اگر شما آن را به دروغ ارائه کنید یا مدرک مربوطه را هم ضمیمه نکنید، از طریق سایت موسسه IPM قابل رهگیری هست. به این مقولات توجه کنید.

۱۳-هر روزمه مانند اطلاعاتی که در مقالات تحقیقاتی ارائه می شود، باید  RELIABLE و VALIDATE باشد یعنی راستی آزمایی شده و مستند و معتبر و قابل اتکا باشد. به قولی غربیها:

که غربی ها معتقدند : There is no RELIABILITY without VALIDITY

۱۴-ادبیات نوشتاری در روزمه اهمیت دارد. ارائه کلید واژه های خاص مربوطه به گرایش تحصیلی و اصطلاحات مربوطه در رزومه،‌ اهمیت کار شما را افزایش خواهد داد. از غلط املایی پرهیز کنید. گرامر حتما توسط اساتید زبان چک شود. رزومه ای که با ادبیات نگارشی مقطع لیسانس نوشته بشود برای پذیرش در مقطع دکترا اهمیت نخواهد داشت.

۱۵.روزمه همان طور که قبلا گفتیم، بر اساس موضوع کاری یا تحصیلی که برای آن apply می کنید باید متفاوت باشد. رزومه، هدف محور هست. به عنوان مثال، اگر شما برای پذیرش دانشگاهی رزومه می نویسید، این رزومه قطعا با رزومهای که برای تصدی یک شغل در کارخانه نوشته می شود، تفاوت خواهد داشت. در روزمه دانشگاهی، به موضوعات علمی و آکادمیک و تحقیقاتی تمرکز می شود و این مسائل پر رنگ می گردد اما در روزمه شغلی، بر قابلیت های تجربی و سابقه کار عملی تمرکز می شود و توانایی های تحقیقاتی آکادمیک، برجسته نمی شود. تفاوت سبک و ساختار رزومه نویسی برای اهداف مختلف را در نظر داشته باشید. خواندن رزومه افراد موفق و متخصص در دانشگاه ها و شرکت های مختلف جهان که معمولا از طریق پرتال های وب در دسترس می باشند، شما را به درک بهتری در رزومه نویسی تخصصی خواهد رساند. ۱۳

۱۶-اگر رزومه خود را در اختیار افرادی که زیاد آشنایی با شما ندارند قرار بدهید و از آن ها بخواهید شما را توصیف کنند، روش خوبی را در پیش گرفته اید و اشکالات کار بر شما هویدا خواهد شد.

به این فکر کنید که اگر بررسی کننده رزومه شما، فردی بود که فقط ۶۰ ثانیه دوست دارد برای مطالعه رزومه شما وقت اختصاص دهد، می تواند در این محدوده زمانی کم، حداقل ۷۰ درصد حرف شما را متوجه شود یا خیر. نوشتن جمله های بلند و توضیح الواضحات غیر ضروری، در واقع به رد شدن رزومه شما و در نهایت کاهش شانس شما برای پذیرش کمک می کند و فایده دیگری نخواهد داشت. مثلا اگر در بخش معرفی پس زمینه تحصیلی خود، نام رشته و دانشگاه و معدل و عنوان پایان نامه را ذکر کردید، لزومی ندارد که در بخش پروفایل رزومه خود، به این موضوع مجددا اشاره کنید.

۱۷-از به کار بردن فونت های درشت در رزومه اجتناب کنید.

۱۸-هیچ بخش از رزومه رنگی نیست.

۱۹-اگر به نرم افزار یا ابزار فنی تسلط دارید،مشخصات کامل آن را در رزومه ارائه کنید. جمله : آشنایی با نرم افزار، کفایت نمی کند. باید دقیقا ذکر کنید که به چه نرم افزار های عمومی و تخصصی تسلط دارید. آشنایی با اینترنت و MS OFFICE معمولا مقوله خوبی نیست که در رزومه تحصیلی گنجانده شود و DEAFUAL شما باید به آن ها آشنا باشید.

۲۰. تلاش کنید در رزومه، اعداد و عناوین حرفه ای، سخن بگویند و خلاصه نویسی را فراموش نکنید. عناوین، کفایت می کند. اطلاعات بیش تر، مصاحبه حضوری یا اینترنتی با شما پاسخ گو خواهد بود. ۲۰.گزافه گویی در رزومه، نکته منفی هست. به این مساله توجه کنید و به حوصله مخاطب رزومه که مجبور هست در روز، ده ها رزومه را بررسی کنید.

چگونه رزومه تحصیلی بنویسیم؟

رزومه تحصیلی، همان طور که گفته شد، ویترین موفقیت های شما در مسیر فرآیند پذیرش  تحصیلی و بورس از دانشگاه ها و موسسات خارج از کشور است. همواره در اماده کردن رزومه تحصیلی اثربخش، ده ها رزومه موفق را مطالعه کنید و ایده بگیرید. رزومه خوب مانند مقاله خوب، یک شبه حاصل نمی شود. برای آماده کردن آن وقت بگذارید و همواره از نظرات مشاوران و استادان بهره بگیرید.

لینک های زیر برای کسب اطلاعات درباره رزومه نویسی معرفی می شود:

RESUME.COM

RESUME-NOW.COM

MYPERFECTRESUME.COM

https://resumegenius.com/resume-samples

http://www.super-resume.com/

دنیای تحصیل و بورسیه  را  روز های فرد در سرویس دانشگاه روزیاتو دنبال کنید و پرسش های خود را در این عرصه ها از طریق کانال های مربوط برای این سرویس ارسال نمایید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • آتنا مرداد ۱۶, ۱۳۹۶

    سلام
    شما در یک قسمت نوشتید که اگر راجع به هنر یا ورزشی که انجام می دهیم و مدرکی داریم صحبت کنیم خوب است اما در یک قسمت دیگر گفتید که فقط راجع به فعالیت عای مربوط به رشته و گرایشی که میخوایم برای آن اپلای کنیم فقط باید بنویسیم.
    من متوجه نشدم بالاخره بنویسم بهتره یا ننویسم؟

  • سهیل بهمن ۲۵, ۱۳۹۹

    سلام روزتون بخیر
    ببخشید این تحقیقات که میشه تو رزومه نام برد می تونن خارج از مقطع تحصیلی باشن من ژنراتور الگایی تحقیق کردم و ساختم ولی تو رشته فیزیوترائی تحصیل میکنم؟!

  • sana آبان ۱۲, ۱۴۰۰

    قبل آپلود کردن یک بار متن رو بخون تا انقدر غلط املایی نداشته باشی

  • مجله مهاجرت دی ۲۲, ۱۴۰۱

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد میشه راهنمایی بفرمایید؟