با ۸ نشانه کلیدی ابتلا به «سرطان لوزالمعده» آشنا شوید

تغییرات ناگهانی وزن را جدی بگیرید

با ۸ نشانه کلیدی ابتلا به «سرطان لوزالمعده» آشنا شوید

یکی از اهداف بخش سلامت روزیاتو، بررسی نشانه های اولیه برخی از بیماری های خطرناک است. با آگاهی از این نشانه ها خواهید توانست در سریع ترین زمان مراحل نخستین درمان را آغاز کرده و در بسیاری از موارد و به مدد تجهیزات و راهکارهای نوین پزشکی، قادر به ادامه زندگی طبیعی خود باشید.

در سال گذشته و تنها در آمریکا، ۵۳۰۰۰ مورد مبتلا به «سرطان لوزالمعده» شناسایی شد که مراحل درمان خود را سپری می کردند. متاسفانه از این میان، حدود ۴۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. در برخی موارد تا پیش از پیشروی این نوع از سرطان، تشخیص آن امکانپذیر نیست اما اگر با مشاهده نشانه هایی که در این نوشته برای شما برشمرده خواهند شد، برای مراجعه به پزشک اقدام کنید، کمک بزرگی به روند درمان خواهید کرد. نشانه های سرطان لوزالمعده از قرار ذیل هستند:

رنگ پوست تان زرد شده

1

به گفته دکتر «کریستوفر دیمایو» از متخصصان گوارش بیمارستان «سینای» در نیویورک، «زردی» یکی از نشانه های ابتلا به سرطان لوزالمعده است. وی می گوید در بسیاری از مواقع پیش می آید که یکی از دوستان افراد مبتلا در مورد زردی چشمان فرد به او هشدار می دهند. وی با مراجعه به پزشک در می یابد که به نوع پیشرفته ای از سرطان لوزالمعده مبتلا شده.

این نوع از سرطان که در دهانه لوزالمعده شکل می گیرد، مجرای صفراوی را سد می کند و مانع از دسترسی صفرا به روده ها می شود. این عضو به شکستن چربی ها کمک می کند. انسداد کانال صفراوی سبب ایجاد زردی شده که در مناطقی چون پوست و چشم ها این تغییر رنگ قابل مشاهده است. همچنین بر اساس داده های بدست آمده از انجمن پوست آمریکا، ابتلا به سرطان لوزالمعده به خارش پوست نیز می انجامد.

در ناحیه شکم و کمر احساس درد می کنید

2

با نوک انگشتان تان، ناحیه زیر استخوان سینه را احساس کنید. سپس تصور کنید که در حال وارد کردن انگشتان تان درست در پشت ستون فقرات خود هستید. به گفته دکتر دیمایو، این همان مکانی است که بسیاری از مبتلایان به سرطان لوزالمعده در آن احساس درد می کنند. وی می افزاید، این درد می تواند بسیار شدید بوده و به اطراف یعنی شکم و پشت نیز راه پیدا کند. دکتر دیمایو بر این باورست که اگر سرطان به اطراف منتقل شده باشد می تواند سبب احساس درد در کمر نیز بشود.

ادرارتان تیره و مدفوع تان چرب شده

3

اگر رنگ ادرارتان، تیره یا قهوه ای رنگ شده، می تواند یکی از نشانه های سرطان لوزالمعده باشد. «بیلی‌روبین» ماده ای است که بوسیله کبد تولید می شود و اگر به صفرا و جریان خون راه پیدا کند، سبب تیره شدن رنگ ادرار می شود. رنگ های خاکی ادرار یا چرب شدن مدفوع نیز از سایر نشانه های ابتلا به سرطان لوزالمعده هستند که به مسدود شدن، کانال صفراوی می انجامد.

حالت تهوع و شکم روش شدیدی را تجربه می کنید

4

به گزارش انجمن سرطان آمریکا، این نوع از سرطان سبب می شود که در شکم انسدادهایی به وجود آید که منجر به شکم روش، حالت تهوع و درد خصوصا پس از خوردن غذا شود.

پانکراتیت پیشرفته دارید

5

دکتر دیمایو می گوید، پانکراتیت مزمن و غیرقابل توجیه، می تواند به تومورهای کوچکی در پانکراس بیانجامد. پانکراتیت عمدتا به دلایلی چون سنگ های صفراوی، مصرف داروهای جدید و الکل به وجود می آید. با این حال اگر هیچ کدام از این نشانه ها را ندارید، این امکان وجود دارد که موضوعی جدی تری شما را تهدید کند.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی کنید

6

اگر دهان یا تنفس تان بوی بدی می دهد، لثه های متورم و عفونی دارید و یا دندان های تان را از دست داده اید، این عوامل می توانند از نشانه های عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به شمار آیند. گروهی از پژوهشگران که به بررسی باکتری های دهانی پرداخته بودند، دریافتند که سرطان پانکراس در افرادی که به بیماری های لثوی مبتلا هستند، حفره هایی در میان دندان های شان وجود دارد و یا از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردار نیستند، بیشتر دیده می شود.

آنها دریافتند وجود برخی از باکتری های لثوی که به بیماری هایی از جمله «پیوره» که نوعی تورم در لثه است، می انجامد، تا ۵۹ درصد احتمال پیشرفت سرطان پانکراس در افراد را افزایش می دهد.

اخیرا تحت درمان دیابت نوع دوم قرار داشتید

7

اگر تحت درمان دیابت هستید نمی تواند دلیل ابتلای شما به سرطان لوزالمعده باشد اما ریسک ابتلا به آن را افزایش می دهد. یکی از پژوهش های انجام شده در کلینیک مایو، نشان داد که ۴۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده، چند ماه پیش از تشخیص این نوع از سرطان، تحت درمان دیابت قرار گرفته بودند.

دکتر دیمایو ابراز می دارد، غده پانکراس می تواند دخالت هایی را در ساخت انسولین داشته باشد. بنابراین، مراحل اولیه ابتلا به سرطان لوزالمعده می تواند بر توانایی پانکراس برای تولید انسولین تاثیر بگذارد.

کاهش وزن ناگهانی را تجربه کرده اید

8

اگر به طور ناگهانی اشتهای خود را از دست داده اید یا اگر وزن تان بدون ایجاد تغییری در سبک زندگی تان به طور ناگهانی کاهش پیدا کرده، حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که به گفته دکتر دیمایو یکی از نشانه های رایج ابتلا به سرطان لوزالمعده همین کاهش ناگهانی وزن است.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود