چرا زنان جوان نیز باید عارضه «روماتیسم مفصلی» را جدی بگیرند؟

«لیدی گاگا» و هشدار به زنان جوان

چرا زنان جوان نیز باید عارضه «روماتیسم مفصلی» را جدی بگیرند؟

شاید این تصور وجود داشت که عارضه «روماتیسم مفصلی» یا «آرتریت روماتوئید» باید در میان افراد کهنسال ظهور پیدا کند اما زمانی که «لیدی گاگا»، دردهای مزمن مرتبط با این بیماری را در مورد خود آشکار ساخت، این پیام را به همراه داشت که این عارضه می تواند در زنان جوان و سلامت نیز دیده شود. از آنجایی که آمار ابتلا به «روماتیسم مفصلی» در میان زنان بیشتر از مردان است، بهتر است مخاطبان خانم روزیاتو حتما به ادامه این گفتار رجوع کرده و صرفنظر از سن خود این موارد را به خاطر داشته باشند.

تنها زنان مسن نیستند که به «روماتیسم مفصلی» مبتلا می شوند

1

بهتر است بدانیم که بیماری های مرتبط با سیستم خودایمنی که در مواردی با درد شدید نیز همراه هستند، سبب فشردگی اندام های بدن شده و گاهی نیز در مفاصل ورم هایی را به وجود می آورند. چنین دردهایی هیچ تبعیضی میان افراد قائل نشده و در هر سنی ظاهر می شوند.

«روماتیسم مفصلی» بین دو تا سه برابر در جمعیت زنان، بیشتر از مردان دیده می شود و همان طور که اشاره شد در هر سنی می تواند فرد را مبتلا کند. یکی از متخصصان رماتولوژی، به نام دکتر «رایت»، به بیمارانی در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سال تا بالای ۶۰ سال اشاره می کند و علت شناخته شده را برای این گستردگی برنمی شمارد.

مشخص نیست که چرا زنان بیش از مردان به این عارضه مبتلا می شوند

2

از دلایل و فرضیه های اصلی، جنبه های ژنتیکی و تغییرات هورمونی دانسته شده اند. دکتر رایت اذعان می دارد که گستردگی فراوان بیماری «روماتیسم مفصلی» بدان معنا نیست که در مردان دیده نمی شود. علاوه براین همان طور که در مورد قبلی نیز بدان اشاره شد، در هر سنی، از دوران بلوغ تا بعد از یائسگی در میان زنان دیده می شود.

نشانه های این بیماری می توانند ناتوانایی هایی را برای فرد مبتلا به همراه داشته باشند

3

این عارضه با برخی از نشانه های بسیار آزاردهنده از جمله احساس خستگی و درد همراه است و گاهی نیز توانایی تحرک را از فرد مبتلا می گیرد. دکتر رایت می گوید برخی از بیمارانش خود را همانند رباتی تصور می کنند که روغن کاری نشده. گاهی نیز ساعت ها طول می کشد تا هنگام صبح قادر به حرکت دادن اندام های بدن خود باشند.

«روماتیسم مفصلی» تنها مفاصل را تحت تاثیر قرار نمی دهد

4

این عارضه تمامی بدن را متاثر می کند. این بدان معناست که تورم حاصل از آرتروز می تواند سلامتی قلب را نیز به مخاطره بیاندازد و در میان زنان، نخستین عامل مرگ و میر به شمار می آید. دکتر رایت بر این باور است که این عارضه باعث نوعی کم خونی به نام «آنمی» و ایجاد خستگی فراوان در فرد مبتلا می شود.

نشانه های اولیه این بیماری، به تدریج یا به صورت ناگهانی ظاهر می شوند

دکتر رایت می گوید، «روماتیسم مفصلی» می تواند به یک باره یا به آرامی در افراد شکل گیرد. یکی از بیماران رایت بدون آنکه بداند به این عارضه مبتلاست، هر روز درد بیشتری را تجربه می کرد. همچنین بیمار دیگری نیز داشت که یک روز صبح و کاملا ناگهانی به این عارضه ابتلا پیدا کرد. دکتر رایت از این بیماری به عنوان یک پدیده غیرمنتظره یاد می کند که می تواند هر فردی را مبتلا کند.

و اما شما … قضیه را جدی قلمداد نمی کنید

زمانی که کمردرد می گیرید این امکان وجود دارد که تصور کنید علت اصلی آن بلندکردن شیء سنگینی باشد. یا احتمال دارد بدون آنکه دردی را در ناحیه مفاصل داشته باشید، تنها احساس خستگی کنید یا در مواردی نیز اصلا مسئله را جدی تلقی نکنید و همان طور که تمام مسئولیت های روزمره خود را انجام می دهید، خسته و خسته تر شوید.

دکتر رایت اذعان می دارد که برخی سریع به بیماری خود پی می برند اما در برخی از بیماران دو سال پس از آغاز بیماری، آن را تشخیص می دهند که این اتفاق بیشتر در میان جمعیت جوان تر می افتد.

چه زمانی برای مراجعه به پزشک مناسب است؟

5

مسلم است که بلافاصله پس از احساس درد در زانوها نباید تصور کنید که به «روماتیسم مفصلی» مبتلا شده اید اما اگر به مدت ۶ هفته یا بیشتر در مفاصل خود احساس درد، فشردگی و تورم می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید. این امکان وجود دارد که پزشک به بررسی وضعیت این بیماری یا برخی دیگر از بیماری های وابسته به سیستم ایمنی همچون «لوپوس اریتماتوس» اقدام کند.

در کل وضعیت چندان خوبی را تجربه نمی کنید، در مفاصل تان احساس درد دارید، خسته هستید و اندکی نیز تب دارید. بهتر است تمام نشانه ها را بی اهمیت تلقی نکرده و آنها را جدی بگیرید چرا که با عدم مراجعه به پزشک و در صورت ابتلا به «روماتیسم مفصلی»، این بیماری به خودی خود برطرف نمی شود.

درمان های دارویی این عارضه چه هستند؟

6

برای تشخیص آرتروز احتمالا پزشک تان برای شما آزمایش های خونی را تجویز می کند تا میزان آنتی بادی های موجود در بدن تان را مورد بررسی قرار دهد. همچنین برای بررسی حفره های احتمالی موجود در استخوان های تان، احتمالا اشعه ایکس را نیز پیشنهاد می دهد. درمان بیماری «روماتیسم مفصلی»، تا حد زیادی به میزان پیشروی آن در بدن وابسته است.

«داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی» همچون ایبوپروفن، می توانند در کاهش میزان درد موثر باشند. علاوه بر اینها قرص ها و آمپول های دیگری نیز وجود دارند که در طول روند درمان و توسط پزشک تجویز می شوند.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود