تانک تی ۹۰ ام؛ مخوف ترین تانکی که روسیه تاکنون ساخته است

تانک تی ۹۰ ام؛ مخوف ترین تانکی که روسیه تاکنون ساخته است

نیروی زمینی روسیه در ماه های آینده اولین تانک تی ۹۰ ام (T-90M) خود را دریافت خواهد کرد و بدین ترتیب رفته رفته تیپ های زرهی این کشور که از تانک های قدیمی استفاده می کنند با این تانک جدید نوسازی خواهند شد. به گفته مقامات روسی در اولین مرحله ۳۱ دستگاه تانک تی ۹۰ ام به ارتش این کشور تحویل داده می شود. این تانک غول پیکر و بسیار مدرن را می توان بهترین در نوع خود محسوب کرد که نسبت  به تانک های قبلی و هم رده خود یک سر و گردن بالاتر است. این تانک در واقع نسخه پیشرفته و مدرن تر تانک تی ۹۰ است که برای اولین بار به طور رسمی در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

در مورد تغییراتی که این تانک در مقایسه با دیگر تانک های پیش از خود دارد باید پیش از هر چیز به ماژول برجک جدید آن اشاره کرد که در ترکیب با مجموعه سلاح های قدرتمند خود و یک سیستم کنترل آتش اتوماتیک، به یک ماشین جنگی بی رقیب تبدیل شده است که از قدرت آتش بی نظیری بهره می برد.

تانک تی 90

همچنین با نصب یک سیستم تعقیب و هدفگیری خودکار روی تانک تی ۹۰ ام با استفاده از کانال تصویربرداری گرمایی، سیستم آتش این تانک از کارآیی و دقت بسیار بالایی برخوردار شده است. علاوه بر این گزینه های در دسترس توپچی و فرمانده برای جستجو و هدفگیری با هم هماهنگ و برابر شده است که باعث می شود حالت شکار- شلیک در سیستم کنترل آتش بسیار موثر عمل کند. این تانک پیشرفته از سیستم محافظتی بسیار قدرتمندی نیز برخوردار شده است. تانک تی ۹۰ ام دارای یک سیستم محافظتی دینامیک ماژولار است که سطح حفاظت بسیار بهتری در مقابل سلاح های ضد تانک امروزی داشته و دوام بالاتری نیز دارد. نصب سیستم حفاظتی الکترومغناطیسی روی تانک تی ۹۰ ام، آن را در برابر مین هایی که به فیوز الکترومغناطیسی مجهز هستند مصون نگه می دارد.

تانک تی 90

تانک تی ۹۰ اما از زره واکنشی انفجاری درونی سود می برد که جایگزین زره کنتاکت ۵ سابق شده است. این زره در برابر انواع کلاهک ها مقاوم بوده و در درون آن از صفحات زرهی مقاوم استفاده شده که مقاومت بسیاری در برابر گلوله های ضد تانک خواهد داشت. سیستم خاموش کننده آتش خودکار نیز در این تانک قدرتمند نصب شده است. در صورتی که تانک توسط امواج لیزری روشن و شناسایی شود از سیستم پرتاب نارنجک های دودزا استفاده خواهد شد. این قابلیت، احتمال هدف قرار گرفتن توسط موشک های ضد تانک هدایت شده دشمن را به شدت کاهش خواهد داد.

توپ جدید ۱۲۵ میلیمتری این تانک توانایی استفاده از تمامی انواع گلوله های مدرن را داشته و یک مسلسل با قابلیت کنترل از راه دور نیز که روی دو صفحه ثابت شده، به فرمانده امکان می دهد که در حالی که در درون تانک قرار دارد آتش موثری را از همانجا روی سر هدف ریخته و همزمان با شلیک توپ اصلی و در حال حرکت نیز به این آتش سنگین خود ادامه دهد. توپ ۱۲۵ میلیمتری جدید برد بسیار بیشتری داشته و نسبت به نمونه قبلی که در تانک تی ۹۰ به کار رفته بود دقیق تر عمل می کند اما از همان مهمات نمونه های قبلی استفاده می کند. همچنین این تانک توانایی شلیک موشک های هدایت شونده ضد تانک را دارد. این موشک ها بردی بین ۴ تا ۵ کیلومتر داشته و می توانند هلی کوپتر هایی که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کنند را نیز هدف قرار دهند.

تانک تی 90

تانک تی ۹۰ ام به طور کلی ۴۳ گلوله توپ و موشک دارد که همگی توسط توپ اصلی شلیک خواهند شد. سیستم مسلح کردن این تانک کاملاً خودکار و به صورت چرخان است. در کل ۲۲ گلوله روی این مسلح کننده سوار شده و همگی آماده استفاده خواهند بود. مسلسل کواکسیال ۷.۶۲ میلیمتری دیگر سلاح قدرتمند تانک تی ۹۰ ام است و یک مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری نیز روی سقف تانک نصب شده که توسط فرمانده و از راه دور کنترل می شود. هر دوی این مسلسل ها به خوبی مراقبت می شوند و فرمانده تانک از یک سیستم دیده وری پانورامیک با قدرت دید گرمایی برای انجام تمامی فرآیندهای هدفگیری و آتش استفاده می کند. گفته می شود که این تانک در مقابل تانک تی ۹۰ معمولی ۱۵ تا ۲۰ درصد دقت بیشتری در هدفگیری دارد.

تانک تی 90

تانک تی ۹۰ ام سه خدمه خواهد داشت که فرمانده، توپچی و راننده خواهند بود. این تانک از یک موتور دیزلی چند سوخته وی ۹۲ اس ۲ سود برده که ۱۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید خواهد کرد. همچنین یک سیستم تولید نیروی اضافی نیز روی این تانک نصب شده است که در صورت خاموش شدن موتور اصلی، نیروی مورد نیاز تمامی سیستم ها را تامین خواهد کرد. همچنین تانک تی ۹۰ ام دارای یک تیغه خاکریزکنی خودکار و درونی است که می توانید بین ۱۲ تا ۴۰ دقیقه، بسته به نوع زمین، مکانی را برای سنگر گرفتن حفر نماید.

همچنین سیستم مین روب نیز امکان نصب روی این تانک را خواهد داشت. یک سیستم گذر از گل و لای عمیق نیز برای این تانک طراحی شده که در صورت نیاز در عرض ۲۰ دقیقه توسط خدمه آماده خواهد شد. بعد از نصب شدن این سیستم روی تانک، تی ۹۰ ام توان رد شدن از آب هایی با عمق ۵ متر را نیز خواهد داشت.

۵ تانک شگفت انگیزی که مسیر جنگ جهانی اول را به کلی تغییر دادند

تانک های مخوف آینده چه شکلی خواهند داشت؟

با تمامی تانک های پیشرفته و مخوف موجود در ارتش روسیه آشنا شوید

منبع: military-today
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ugd فروردین ۹, ۱۳۹۷

    رسما تانک تی ۱۴ آرماتا رو به حاشیه بردید …. مدرن ترین تانک روسیه آرماتا هست و تیم ۹۰ ام تنها بروزرسانی بوده