از آلپ تا ژنو؛ سیر و سیاحت در سوئیس

تجربه یک ایرانی از سفر به قلب اروپا

از آلپ تا ژنو؛ سیر و سیاحت در سوئیس

این مطلب را باید با یک اعتراف کوچک شروع کرد، آنهم اینکه به عنوان یک خبرنگار و نویسنده فنی حوزه خودرو، اغلب سفرهای من در قالب برنامه های کاری اتفاق می افتد و شاید از برخی جهات یک توریست حرفه ای به حساب نیایم، اما در این نوشتار تمام سعی ام را به کار خواهم بست تا اطلاعاتی جالب و به درد بخور برای تمامی اقشار مسافران ارائه دهم.

چرا سوئیس؟

سفر من به شهر ژنو سوئیس در قالب بازدید از نمایشگاه سالانه خودرو در این شهر صورت گرفت اما به طور کلی می توان انتخاب سوئیس را به عنوان یک مقصد گردشگری از چند زاویه توجیه کرد، نخست آنکه سوئیس از هر نظر طبیعت فوق العاده ای دارد و در قلب اروپا، در جوار رشته کوه آلپ و با وجود دریاچه های متعدد، می تواند تصویرهایی رویایی را به آرشیو عکس های شما اضافه کند.

البته شاید تصور کنید که زیبایی در میان شهر ها و کشورهای اروپایی، عنصر کمیابی نیست، که البته باید بی هیچ تردیدی این نظر را تایید کرد، اما در مورد سوئیس زیبایی های طبیعی فارغ از معماری و فضای شهری می تواند دل و جان هر بیننده ای را در گیر کند، در واقع این منطقه از جهان در تابستان چندان تفاوتی با بهشت موعود ندارد و در زمستان نیز معمولا کوه های پوشیده از برف و چشمه های آب گرم به محل تفریح و ورزش مسافران ثروتمند اروپایی تبدیل می شوند.

نکته بعدی در مورد سوئیس البته به شرایط ویژه این کشور از نظر اقتصادی و سیاسی باز می گردد، سرزمینی که نماد صلح محسوب می شود و مردمانش علیرغم تلفیق فرهنگ های مختلف اروپایی، در اوج رفاه و آرامش روزگار می گذرانند.

بنابراین با توجه به زیبایی های ظاهری و باطنی می توان گفت که دیدن سوئیس شاید تجربه ای کاملا متفاوت نسبت به بسیاری کشورهای دیگر اروپا باشد.

شهری با سه زبان مختلف

ژنو بعد از زوریخ با تنها ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهر پر جمعیت سوئیس محسوب می شود، از همین آمار ساده می توانید تصور کنید که سوئیس ۸.۵ میلیون نفری تا چه اندازه خلوت و تمیز و مدرن است، در واقع راز بزرگ رفاه و آرامش در چنین کشوری، وجود امکانات زیاد در محیطی بزرگ برای تعداد اندکی از مردم است، پدیده ای که در سایر نقاط جهان به ندرت نظیر آن دیده می شود.

ژنو البته ویژگی دیگری هم دارد، این شهر در قلب منطقه ای موسوم به روماندی (منطقه فرانسوی زبان سوئیس) قرار گرفته و اگر به نقشه بنگرید در خواهید یافت که این منطقه در اصل یک پیش آمدگی کوچک از سوئیس در خاک فرانسه محسوب می شود. بنابراین با توجه به حذف شدن مرزهای رسمی در اتحادیه اروپا با کمی رانندگی یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی به راحتی می توانید وارد خاک فرانسه شوید.

در ژنو اکثر مکالمات روزمره به فرانسوی انجام می شود اما اغلب مردم به آلمانی و انگلیسی نیز تسلط کامل دارند و از این رو به عنوان توریست، در چنین شهری به مشکلی برخورد نخواهید کرد، اما در عین حال تلفیق همزمان فرهنگ نسبتا منظم و اتوکشیده آلمانی با سرچشه های شعر و هنر فرانسوی در این منطقه به خوبی مشخص است و پدیده ای کم نظیر را از این حیث رقم می زند.

اقتصاد و هزینه های سفر

احتمالا این بخش مهمترین قسمت این مقاله برای مخاطبان خواهد بود از این رو در یک کلام باید گفت که سفر به سوئیس نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر گران تر تمام می شود، سوئیس برخلاف حضور در قلب اروپا از ارز یورو حمایت نمی کند و ارز مختص به خود (فرانک سوئیس) را دارد که اندکی از یورو ارزان تر است اما برای استفاده از این اختلاف قیمت باید حتما این ارز را در داخل کشور و قبل از سفر به اروپا تهیه کنید، چرا که تبدیل یورو به فرانک در سوئیس آنچنان گران تمام می شود که هر یک فرانک تقریبا معادل یک یورو آب می خورد.

همچنین هزینه های عمومی حمل و نقل، اقامت و خورد و خوراک در سوئیس از تمامی کشورهای اروپایی دیگر گران تر است، از این رو عجیب نیست که برخی از مسافران با اقامت در هاستل (مسافرخانه) و استفاده از کنسرو، هزینه های خود را کاهش می دهند.

به این منظور هاستل های بسیاری در ژنو و شهر های اطراف آن وجود دارد که شاید یکی از بهترین آن ها برای مقاصد توریست های ایرانی، هاستل مربوط به شهر کوچک NYON باشد که ساختاری کاملا حرفه ای و مدرن دارد و طبق تجربه ما به خوبی از مسافران ایرانی پذیرایی می کند.

نکته منفی انتخاب این هاستل فاصله حدودا ۲۰ دقیقه ای شهرک نیون تا ژنو و هزینه ۱۲ یورویی بلیط قطار است اما در عوض می توانید با قدم زدن در نیون، طبیعیت دلچسب دریاچه فوق العاده زیبای ژنو را نیز تجربه کنید و یا با سوار شدن به یک قایق تفریحی (با هزینه ۱۲ یورو) به طرف دیگر دریاچه بروید و روستای تاریخی Beaux را با قدمتی در حدود ۶۰۰ سال ببینیند.

این روستای تاریخی از نظر بافت معماری و ویژگی های ساختار به کلی با شهر نیون در آنطرف دریاچه ژنو متفاوت است و با تنها ۱۵ دقیقه قایق سواری می توانید به راحتی چند قرن تفاوت را احساس کنید، در واقع Beaux با بافت سنگی و ساختار قلعه مانند خود تا حدی یادآور روستاهای تاریخی مربوط به اروپای قرون وسطاست و از منظر توریست های ویژگی های جذاب فراوانی را در دل خود جای داده است.

اما به اقتصاد بازگردیم، فارغ از مسئله طبخ غذا در هاستل، هزینه هر وعده غذا در سوئیس چیزی در حدود ۱۵ الی ۲۰ فرانک خواهد بود، هزینه رفت و آمد با قطار در حدود ۱۰ الی ۱۵ فرانک و هر شب اقامت در هاستلی نظیر هاستل نیون نیز ۴۰ فرانک، در مورد هتل اما هزینه ها به شکل تصاعدی افزایش می یابد و به راحتی از ۱۰۰ فرانک به ازای هر شب می گذرد.

عناصر طبیعی و تاریخی

ژنو و به طور کلی سوئیس شاید از نظر ابنیه تاریخی و مکان های گردشگری به گرد پای شهرهایی چون پاریس یا کشوری مانند ایتالیا نرسد، اما اگر قبلا به چنین شهر هایی سفر کرده اید و یا به هر دلیلی دیگری تمایلی به دیدن شهرهای مشهور ندارید، در سوئیس می توانید نگاهی متفاوت به اروپا را تجربه نمایید، جایی که از شلوغی شهر ها یا مهاجران زیاد خبری نیست و اغلب مردم نسبتا ثروتمند و بسیار با سواد به نظر می رسند.

در این منطقه رویایی از جهان می توانید به راحتی قدم زدن در ساحل دریاچه، کنار رود یا رفتن به کوه و دوچرخه سواری در طبیعت را تجربه کنید. فارغ از این مسائل نیز برای توریست های دوآتشه، امکان بازدید از مراکز مثل تشکیلات سازمان ملل،صلیب سرخ جهانی، فدراسیون جهانی فوتبال (AFC)، مقر دادگاه لاهه و بسیاری مراکز بین المللی دیگر که همگی در ژنو مستقر هستند، وجود دارد.

همچنین قدیمی ترین برند شکلات جهان هم به نام Maison Cailler Chocolaterie در بخش کوهستانی و فوق العاده زیبای این منطقه قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

پیشنهاد ما

در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که در صورت تمایل برای سفر به سوئیس، فصول بهاری یا تابستانی را انتخاب کنید و با اقامت در هاستل یا مراکزی از این دست، بودجه خود را صرفه جویی کرده و به بازدید از شهرهای و مناطق بیشتری از این کشور فوق العاده اختصاص دهید. چرا که دیدن سوئیس احتمالا شما را به توانایی بشر برای ساختن کشوری آرمانی و سرشار از صلح و آرامش امیدوارتر خواهد کرد.

sdr

دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • علیرضا اردیبهشت ۸, ۱۳۹۷

    فدراسیون جهانی فوتبال (AFC)؟؟؟؟
    مقر فیفا اونجاس داداش FIFA

  • khosrow اردیبهشت ۸, ۱۳۹۷

    ممنون بابت این مطلب خوب.
    باید یک آفرین گفت به حاکم دُبی که یک صحرای بی آب و علف رو تبدیل به منطقه ای کرده که از نظر زیبایی سوییس دربرابرش زانو میزند، اگر فقط تصاویر آماتوری که مردم در دبی گرفتند رو با این تصاویر مقایسه کنید متوجه شاهکار بودن دبی میشوید، مگر اینکه تصاویر جاهای زیبای سوییس در این مطلب قرار داده نشده باشد من که نرفتم و نمیدانم.

  • فرشته مرگ اردیبهشت ۹, ۱۳۹۷

    موقع مرگ، ایرانی‌ها را دیگه نمی‌شه برد جهنم انگار اونجا راحترن.
    این سویسی‌ها و یه چندتا کشور دیگه را هم میبرم بهشت مسخرم می‌کنم.
    چه بساطی تو این زمین
    صاحاب نداره