چگونه در آشپزخانه خود باغچه پیتزا درست کنیم؟

آموزش کاشت سبزیجات معطر در خانه

چگونه در آشپزخانه خود باغچه پیتزا درست کنیم؟

آیا کسی را می‌شناسید که پیتزا دوست نداشته باشد؟ این غذای ایتالیایی خوشمزه در انواع طعم‌ها و شکل‌های مختلف پخته و عرضه می‌شود و تقریبا همه سلیقه‌ها را در بر می‌گیرد.

در کنار تمامی مواد تشکیل دهنده پیتزا، سبزیجاتی هم وجود دارند که عطر و بوی بسیار خوبی به آن می‌بخشند. در همین راستا، برای اینکه سبزیجات تازه در اختیار داشته باشید و بتوانید از عطر عالی آنها در پخت پیتزای خانگی‌تان بهره بگیرید، توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در زیر روش کاشت انواع سبزیجات معطر در آپارتمان را آموزش داده‌ایم و امیدواریم موردعلاقه‌تان قرار بگیرد. همراهمان باشید.

وسایل و مواد موردنیاز

  • گلدان‌های متوسط با زه‌کشی مناسب (داشتن حفر در زیر گلدان برای پس دادن آب اضافه)
  • خاک گلدان (ترجیحا نمونه‌های ارگانیک که کمترین کود را در خود دارند)
  • بذر یا نشاء سبزیجات: جعفری، ریحان، ارگانو یا هر گیاهی که دوست دارید روی پیتزا بریزید. حتی می‌توانید بذر گوجه‌فرنگی یا فلفل قرمز هم در این باغچه بکارید.
  • آفتاب (برخی از سبزیجات به شدت محتاج نور خورشید هستند)

روش ساخت باغچه‌ی پیتزا

کاشت سبزیجات در آپارتمان

در نخستین قدم باید ببینید که گلدان‌ها در انتهای خود حتما سوراخ داشته باشند. سپس، روی سطح سوراخ‌ها را با پارچه توری (که امکان عبور آب را دارد) بپوشانید تا خاک از گلدان بیرون نریزد.

ترجیحا گلدان‌های پلاستیکی استفاده کرده و از انواع فلزی بپرهیزید.

در مرحله بعدی، داخل گلدان‌ها را با خاک پر کنید. البته چند سانتی‌متر از بالای گلدان را خالی نگه دارید تا خاک هنگام آب دادن بیرون نرید.

روش کاشت سبزی با نشاء

نشاء سبزیجات را درون خاک بگذارید. اگر ریشه سبزیجات به هم چسبیده، خیلی آهسته و با دقت آنها را از هم جدا کنید و سپس در خاک قرار دهید و مراقب باشید که بیرون نمانند و خشک نشوند.

سبزیجاتی همچون آویشن، اورگانو، ترخون یا جعفری مستعد خم و آویزان شدن هستند. بنابراین بهتر است در لبه‌های گلدان کاشته شوند. اما مثلا گیاهی همچون ریحات چون ایستاده و عمودی است را می‌توانید در وسط گلدان بکارید.

پس از کاشت سبزیجات، اطراف آنها را خاک بریزید تا مطمئن شوید همه ریشه‌ها زیر خاک قرار دارند.

با دست‌ودل‌بازی به گلدان‌ها آب دهید تا اب اضافه از کف گلدان خارج شود.

روش کاشت سبزی با بذر

گلدان را به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر از خاک پر و سطح آن را مرطوب کنید.

در حدود ۱۰ عدد بذر سبزی مانند بذر ریحان، شاهی، نعنا، تربچه و جعفری را در هر گلدان بکارید. بهتر است قبل از کاشت چند روزی بذرها را بخیسانید. برای انتقال، بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل کنید تا نم آنها گرفته شود.

بیشتر این بذرها را بایستی در سطح رویی خاک بکارید و به عمق نروید. به آرامی یک لایه نازک از خاک بر روی دانه ها اضافه کنید. روی تمام بذرهائی که کاشته می شوند فقط دو برابر اندازه خودشان خاک ریخته شود. اگر بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می شوند و نمی توانند رشد کنند.

در ابتدای رشد برای آبیاری، یک پارچه یا گونی روی گلدان پهن کنید، طوری که روی سطح خاک را بگیرد بعد با آبپاش شروع به آبیاری کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانیکه بذرها جوانه بزنند.

گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه دارید تا سبزی‌ها دو تا سه میلی‌متر رشد کنند و پارچه آرام‌آرام بالا بیاید.

بعد از این مرحله، پارچه را برمی‌داریم و مستقیما به گیاه آب می‌دهیم و در این مرحله گلدان را در معرض نور قرار می‌دهیم. هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است.

مراقبت از باغچه‌ی سبزیجات

کاشت سبزیجات در آپارتمان

  • گلدان‌ها را در کنار هم در محلی بگذارید که آفتاب کافی به آنها بتابد. باید هر چند روز یک بار به سبزیجات آب دهید تا تشنه نمانند. هر سه هفته یک‌بار هم کود بدهید. کودهای مایع برای این سبزیجات مناسب‌تر هستند.
  • ریحان را همیشه برداشت کنید تا دوباره برگ داده و بیشتر شود.
  • وقتی متوجه شدید سبزیجات در حال خراب شدن هستند، آنها را از گلدان کنونی خارج کرده و در گلدانی بزرگ‌تر قرار دهید.
  • شوید و جعفری را قبل از اینکه گل بدهند باید بچینید.
  • شوید بهترین سبزی برای پیتزای دریایی است.
  • پیازچه نیز برای روی پیتزا سبزی بسیار خوبی است.
  • توجه داشته باشید که استفاده از کود زیاد می‌تواند روی طعم سبزی اثر منفی بگذارد.

 

منبع: thespruce
بدون نظر

ورود