تکنیک های تابلو خوانی حرفه ای و روانشناسی نوسان گیران در بورس [قسمت آخر]

شگردهای نوسان گیرها در بازار بورس ایران

تکنیک های تابلو خوانی حرفه ای و روانشناسی نوسان گیران در بورس [قسمت آخر]

بورس میتواند بهشت نوسان گیرها باشد یا بهشت صبوران. این به شما بستگی دارد که بلند مدتی باشید یا کوتاه مدتی. در قسمت اول و قسمت دوم سلسله مطالب اصول نوسان گیری و تکنیک های تابلو خوانی در بازار بورس، به اردر ترس و اردر مخفی و شیوه های نوسان گیری از جنبه روانشناسی با مثالهایی اشاره کردیم. در قسمت قبل در رابطه با بازیگر بی پول صحبت‌ نمودیم و عرض کردیم، زمانی که بازیگر قصد افزایش قیمت سهم‌ با‌کمترین میزان نقدینگی را داشته باشد؛ صفی سنگین با کمترین عرضه را می چیند. و پس از اهداف کوتاه مدتی خود خروج‌ مینماید. در بخش جدید در مورد یکی از شگردهای بازیگران جهت پیاده کردن نوسان گیران و اهداف بزرگ تر توضیح‌ خواهیم‌ داد.

بورس
کتاب ۱۰ شاه کلید بزرگان بورس، کتاب خوبی برای علاقمندان به شناخت روانشناسی بورس و اصول تابلو خوانی است
بورس
کتاب اصول سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار از تئوری تا عمل نوشته دکتر محمد حسین عبدالرحیمیان
کتاب چگونه در بورس ۲ میلیون دلار بدست آوردم. نوشته نیکلاس دارواس

 معمولا فعالان بازار بورس دیدگاه مختلفی‌ نسبت به سهامداری دارند. 

عده ای‌ دیدگاهشان‌ بلندمدت بوده و با خرید در نقطه مناسب با توجه به اهدافشان، زمان بسیار زیادی به سهام مورد نظر خود میدهند و تا رسیدن به تارگت تعیین شده و بدون توجه‌به نوسانات مثبت و منفی، سهامداری‌مینمایند.معمولا این دسته افراد، زمانی بیش از ۶ ماه و حتی ۱ سال در نظر می گیرند و زیاد مزاحم بازیگر نیستند و گین هایی که میگیرند بسیار زیاد است.

  •  عده ای تارگتشان نسبت به دسته اول کمتر‌بوده و بالطبع زمان کمتری را در نظر میگیرند. ( ۳ تا ۶ ماه ).
    این دسته، سود کمتری نسبت به دسته اول نصیبشان میگردد.
  • دسته سوم کوتاه مدت تر می باشند. یعنی سهم را خریده و با‌توجه‌به اهداف تکنیکالی، سهم‌را در مقاومت های خاص میفروشند (۱ تا ۳ ماه )
  •  دسته چهارم نوسان‌گیر تشریف‌ داشته و به سود های گنجشکی و ناچیز راضی‌هستند. این افراد معمولا‌ بازه زمانی جهت نوسان را روزانه‌ و یا‌ نهایتا ۱ ماهه در نظر میگیرند.
  •  حال، بازیگری‌ که‌ اهداف بزرگی را‌ در سر دارد، بایستی نوسان‌گیران را از سر راه خود خارج‌ نمایند. تا در نقاط مهم هیچ گونه مزاحمتی نداشته باشند.

شگرد بازیگر بورس در این مواقع چیست؟

پس از اینکه بازیگر مقدار سهام مورد نیاز خود را جمع نمود، شروع به رنج‌کشی و افزایش قیمت نموده و با این کار سهام بیشتری خریداری‌ نموده و سهم را به سمت صف کشانده و یا نهایتا در قیمت بالاتری نسبت به قیمت بازگشایی کار را به اتمام میرساند. روز دوم ممکن است بازیگر ابتدا سهم را با صف خرید بازگشایی نموده و سهامداران با دیدن چنین صفی فعلا دست‌ نگه دارند. اما چیزی که واضح است ، این صف سنگین‌ نیست و با فروش اندک خواهد ریخت.

 چرا بازیگر از ابتدا صف‌ سنگینی‌ نمی چیند؟

صف خرید سنگین، فروشندگان را فراری خواهد داد. چرا که نوسان‌ گیران نیز از سود بیشتر بدشان‌ نمی آید و دست نگه‌ خواهند داشت. پس از کاهش صف، نوسان‌ گیران و کوتاه مدتی ها احساس‌ میکنند که دیگر رشد سهم به اتمام‌ رسیده و زمان فروش فرا رسیده است.‌و بازیگر به اهداف خود رسیده است. حتی ممکن است در همین حین بازیگر عمدا شروع به فروش نموده و رنج‌ منفی بکشد.

نوسان‌گیرانی که احساس میکنند از فردا احتمال اصلاح سهم وجود دارد، شروع به فروش می نمایند.اگر بازیگر احساس‌نماید نتوانسته است فروشندگان را جهت فروش توجیه نماید شاید دست نگه داشته و سهم را رها نماید. این پروسه ممکن است از چند ساعت تا حتی چند روز ادامه داشته باشد. اگر این ترفند نیز پاسخگو نباشد ،شروع به فروش و کشیدن رنج‌ منفی‌ می نماید.با دیدن این صحنه، فروشندگانی که دودل بودند، کاملا هیجانی شده و به جمع فروشندگان می پیوندند.
شاید سهم تا آستانه منفی کامل پیش رفته و حتی صف فروش گردد.

در این صحنه در واقع بازیگر به هدف خود رسیده و با اردرهای مخفی شروع به جمع آوری این سهام‌ مینماید. شاید بارها صحنه ای را‌ دیده باشید که در آن، سهمی با صف سبکی چون ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ مواجه بوده و چندین بار تا آستانه فروپاشی پیش رفته و دوباره صف گردیده است. این ، دقیقا همان سناریویی است که ما در این باره صحبت می نماییم.بازیگر آنقدر به این‌کار ادامه‌ میدهد تا از خروج ۸۰% نوسان گیران مطمئن شده و سهم را خالی از فروشنده ببیند. دقت نمایید این صف های ۱۰۰ هزار تایی ممکن است توسط اردر مخفی چیده شده و ۳۰% آن در معرض نمایش قرار گرفته باشد.

اگر این کار قبل از نقاط‌ مقاومتی انجام‌ نشود ممکن است بازیگر در قیمت های بالاتر با مشکل مواجه گردد. پس از آنکه بازیگر از خروج‌ نوسان گیران مطمئن گردید، در یک حرکت انتحاری شروع به اردر چینی می‌نماید و نوسان گیران با صفی میلیونی مواجه میگردند.

در واقع صف ۲۰۰۰ تایی در آن واحد به یک صف میلیونی‌ تبدیل میگردد. بسته به اهداف بازیگر ممکن است این صف سنگین تا چندین روز ادامه داشته باشد. نتیجه این‌ نوع رنج های مثبت و منفی عمیق بر روی نمودار، نوعی شکاف است. نمونه ی این حرکات را میتوان در سهام بسیاری همچون حرکت اخیر فمراد مشاهده نمود.

حتما بخوانید: روانشناسی صعود تاریخی ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود