چگونه خلبان هواپیمای مسافربری شویم؟ با شرایط آموزش خلبانی آشنا شوید

خلبان شدن، بیش از ۳۰ میلیون تومان در سال ۹۷ هزینه دارد

چگونه خلبان هواپیمای مسافربری شویم؟ با شرایط آموزش خلبانی آشنا شوید

خلبان شدن یا دکتر شدن یا معلم شدن یا پلیس شدن، آرزوی بسیاری از خردسالان است که در دوران خوش کودکی، سقف  آمال های آنها خلبانی یا معلمی یا پزشکی یا پلیسی است و البته شماری از این کودکان نیز در دو دهه بعد، به این آرزو دست پیدا می کنند. هر ۴ رشته، از جمله رشته های شریف، حساس و مهم مشاغل کشور است که امر سلامت، امنیت و حمل و نقل و تربیت را بر عهده دارند. برای خلبان شدن که شاید آرزوی خیلی ها باشد اما از گفتنش و اقدام برای آن، هراس داشته باشند، راه خیلی سختی پیش روی شما نیست. اگر چه برای خلبانی و پزشکی و پلیسی، شجاعت و پشتکار، الفبای کار است، اما مهارت و اخذ صلاحیت حرفه ای منطبق بر استانداردهای ملی و بین المللی نیز الزامی است. برای خلبان شدن، سازمان هواپیمایی کشوری باید صلاحیت شما را احراز کند. اخذ مجوز پزشکی  و حراست از این سازمان پیش از مراجعه به مدارس آموزش خلبانی پایتخت الزامی است.

گزارش امروز سرویس دانستنی های روزیاتو شما را با آنچه برای اخذ مدرک صلاحیت حرفه ای خلبانی هواپیماهای نظامی  نیاز دارید آشنا میکند. با ما همراه باشید و سعی کنید گفتاری که درباره معرفی سازمان هواپیمایی کشوری در سرویس دانستنی ها منتشر شده است را مطالعه کنید. یادتان باشد که برای تحصیل رشته خلبانی در خارج از کشور، مراکزی را انتخاب کنید که مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم باشد تا مدرک شما ارزشیابی و معادلسازی گردد.

آنچه برای خلبانی هواپیمای غیر نظامی نیاز دارید

در زمینه خلبانی  هواپیمای غیر نظامی، کار سختی پیش روی متقاضیان نیست. چرا که به نسبت خلبانی شکاری بمب افکن های ارتش، خلبانی هواپیمای تجاری (بار و مسافر) از حیث آموزش و سختی کار، آسان تر است. اگر چه الزامات و شرایط و چالش های خاص خود را دارد. به دلیل عدم نیاز به انجام مانورهای دشوار و وارد آمدن فشار کمتر به بدن انسان در مسافرت‌های هوایی، استانداردهای سلامت جسمانی برای انتخاب خلبانان می‌تواند کمی پایین‌تر از بخش نظامی بوده و صرفا سطح دانش و سلامت خلبانان برای تصدی این شغل کافی باشد.

بعضی ها فکر میکنند که برای خلبانی هواپیماهای غیر نظامی (تجاری)، می بایست مدرک مهندسی خاصی داشت و حتی  یک دندان پوسیده هم در دهان نداشته باشیم! در حالی که این گونه نیست. برای تحصیل در رشته خلبانی کافی است به یکی از مدارس خلبانی که اغلب در پایتخت متمرکز شده‌اند، مراجعه کنید و با بررسی حداقل‌های لازم برای شروع این رشته ثبت‌نام کنید

خلبانی
یکی از مدارس آموزش خلبانی در تهران

لازم به یادآوری است که رشته خلبانی جز در یکی از دانشگاه‌های کشور، در هیچ یک از مراکز آکادمیک تدریس نمی‌شود. در نتیجه متأسفانه جزو رشته‌های دانشگاهی به حساب نیامده و برای دانشجویان پسر مشکلات نظام وظیفه سربازی را در پی دارد. یعنی یا باید خدمت سربازی را پشت سر بگذرانند و وارد این رشته شوند یا در غیر این صورت هیچ معافیتی از سوی وزارت علوم برای تحصیل در این رشته نخواهند داشت. بنابراین شما امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور در رشته خلبانی و اخذ معافیت تحصیلی و ارز دانشجویی ۴۲۰۰ تومانی را نخواهید داشت.

خلبانی غیرنظامی به سه مرحله آموزشی تقسیم می‌شود که هرکدام از این مراحل پس از گذراندن یک مرحله تئوری و میزان ساعات مشخص پروازی ادامه پیدا می‌کند.

  • گواهینامه خلبانی شخصی با ۵۰ ساعت پرواز
  • گواهینامه خلبانی بازرگانی با صد ساعت پرواز
  • یک دوره پرواز با ابزارآلات دقیق پروازی با حدود ۵۰ ساعت پرواز واقعی

این ها تمام مراحلی است که برای آمادگی جهت فعالیت در یک شرکت هواپیمایی نیاز دارید. برای گرفتن هر یک از این مدارک حتما باید آزمونی را در سازمان هواپیمایی کشوری بگذرانید و پس از آن توسط یک استاد خلبان چک پروازی شوید. بعد از همه این مراحل، خلبانان می‌توانند با آموختن سیستم‌های تخصصی یک هواپیمای مسافربری، قابلیت فعالیت در شرکت‌های مختلف هوانوردی را پیدا کنند. همه مواردی  که ذکر کردیم نیاز  به اخذ تاییدیه فنی از سازمان هواپیمایی کشوری است.

سایت سازمان هواپیمایی کشوری : CAO.IR

پرواز با گواهینامه

بر اساس آیین‌نامه سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران، متقاضی صدور گواهینامه پرسنل پروازی در صورت با موفقیت گذراندن دوره آموزشی مصوب در مرکز آموزش مورد تائید، اثبات دانش علمی، اثبات مهارت پرواز در سیمولاتور، اثبات مهارت پرواز با وسیله پرنده، اثبات توانایی صحبت‌کردن و فهمیدن زبان مورد نیاز برای مکالمات رادیویی و دارا بودن سلامت پزشکی مناسب می‌تواند گواهینامه مدنظر را از سازمان دریافت کند.

مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی یک مرکز دولتی است که دوره‌های آموزشی خلبانی را به صورت ترکیبی از آموزش مجازی تئوری و آموزش حضوری پرواز را برگزار می‌کند. دانشجویان پس از پایان دوره خلبانی و دیسپچری برای دریافت گواهینامه به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی خواهند شد و پس از موفقیت در آزمون سازمان هواپیمایی گواهینامه بین‌المللی برای دانشجو صادر خواهد شد.

نام‌نویسی در آموزشگاه‌های آزاد هم شرایط خود را دارد اما شاید برای بسیاری مهم‌ترین مساله هزینه دست‌کم ۳۰ میلیون تومانی است که برای گذراندن این دوره باید بپردازید. البته پیشتر شرکت‌های هواپیمایی هم خود در جذب خلبان اقدام می‌کردند، اما اکنون اغلب ترجیح می‌دهند هزینه‌ها در آموزشگاه‌های خصوصی انجام شود و خلبان که آماده شد به شرکت‌های هواپیمایی بیاید.

نکته مهم دیگر درباره آموزشگاه‌های آزاد این است که برای نام‌نویسی در آنها شرایط جنسیتی وجود ندارد یعنی خانم‌ها نیز می‌توانند در این آموزشگاه‌ها نام‌نویسی و مدرک دریافت کنند. هم اکنون در شهرهای شیراز، تهران، تبریز، اهواز و مشهد مراکزی برای آموزش خلبانی به دختران وجود دارد، اما هنوز اقدامی برای اشتغال به کار ایشان انجام نشده است.

شرایط عمومی خلبانی

  • داشتن مدرک دیپلم
  • حداقل ١٨ سال سن
  • حداقل قد ١۶۵ سانتی‌متر
  • قبولی در آزمون و مصاحبه ورودی (شامل زبان انگلیسی، هوش و اطلاعات عمومی درخصوص هوافضا)
  • احراز صلاحیت پزشکی طبق استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری
  • تدین به یکی از ادیان رسمی کشور
  • عدم اعتیاد
  •  عدم سوء‌پیشینه
  •  داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم غیرپزشکی یا معافیت تحصیلی برای آقایان

این ها شرایط پذیرش در آموزشگاه‌های آموزش خلبانی است. پس از قبولی در آزمون ورودی نیز باید در مصاحبه حضوری شرکت کنید و سلامت جسمانی‌تان تائید شود.

معاینات پزشکی برای خلبان شدن

معاینات پزشکی لازم برای دریافت گواهینامه پرسنلی، شامل موارد زیر است:

  • سلامت فیزیکی و روانی
  • دید و تشخیص رنگ و شنوایی
  • تست پزشکی در بخش هواپیماهای غیر نظامی (Civil) شامل ۲ گواهینامه کلاس ۱ و کلاس ۲ است. گواهینامه کلاس ۲ برای دانشجویان PPL، خلبانان دارای گواهینامه PPL، مهندس پرواز و ناوبر است و گواهینامه کلاس ۱ برای دانشجویان CPL و IR و خلبانان دارای گواهینامه CPL و IR خواهد بود.

خلبان باید مرتب از شرایط جسمی و روحی خودش با خبر باشد و بر اساس آیین‌ نامه‌ها و دستور العمل‌ های سازمان هواپیمایی کشوری قوانین سختگیرانه‌ای برای بررسی سلامت خلبانان در کلاس‌های مختلف وجود دارد. در صورت ایجاد وقفه‌ در خدمت‌رسانی خلبانان، هرخلبان تا تقریبا ۴۰ سالگی باید هر سال یکبار و بعد از ۴۰سالگی هر شش ماه یکبار مورد آزمایش‌ های ویژه قرار گیرد.

آیا به پرواز درآوردن پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین) و یا هواپیمای کنترلی نیازمند اخذ مجوز پرواز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است؟

بهره برداری از پهپادها میبایست براساس دستورالعمل اجرایی وسایل پرنده فوق سبک (CAD 9808) صورت پذیرد. براین اساس استفاده از پهپادها تنها در صورت اخذ مجوزهای مربوط به پرنده، توسط افراد دارای گواهینامه و در مناطق غیر ممنوعه مجاز است. برای کسب اطلاعات تکمیلی و دریافت فایل دستورالعمل اجرایی وسایل پرنده فوق سبک (CAD 9808) می‌توانید به سامانه قوانین و مقررات سایت سازمان هواپیمائی کشوری، بخش مقررات مصوب سازمان، زیر بخش صلاحیت پرواز، به این نشانی مراجعه نمائید.

چگونه میتوان خلبان شد؟ 

حوزه خلبانی به ۲ بخش نظامی و غیرنظامی تقسیم میگردد. متقاضیان خلبانی در بخش نظامی باید از طریق آزمون ورودی دانشگاه شهید ستاری اقدام به گذراندن دوره‌های خلبانی نظامی نمایند. متقاضیان خلبانی غیرنظامی نیز میتوانند با مراجعه به مراکز آموزش خلبانی معتبر و پرداخت هزینه‌های مربوطه، اقدام به گذراندن دوره‌های آموزش نظری و عملی نمایند و پس از احراز شرایط عمومی، شرایط لازم در معاینات پزشکی و قبولی در آزمون جامع سازمان هواپیمائی کشوری، موافق به اخذ گواهینامه خلبانی غیرنظامی خواهند گردید.

آیا برای پرواز با هواپیمای فوق سبک نیز گواهینامه یا لایسنس خلبانی الزامی است؟ 

بله: سازمان هواپیمایی کشوری براساس CAD 2808 اقدام به ارائه گواهینامه خلبانی در حوزه فوق سبک مینماید.

از کجا می توان اطلاعاتی پیرامون چگونگی اخذ گواهینامه مهمانداری هواپیما به دست آورد؟

با توجه صدور گواهینامه‌های مهمانداری توسط موسسات آموزشی، علاقه‌مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به مراکز آموزشی معتبر مهمانداری مراجعه نمایند. همچنین فایل مربوط به الزامات مهمانداران برای فعالیت در صنعت هوایی نیز از طریق سامانه قوانین و مقررات سایت سازمان هواپیمائی کشوری قابل دریافت است.

الزامات سازمان هواپیمایی کشوری برای کروی پروازی و زمان خدمت و استراحت آنان چیست؟ 

الزامات ساعات پروازی استراحت خدمه پروازی براساس CAD 2306 از طریق سامانه قوانین و مقررات سایت سازمان هواپیمایی کشوری قابل دریافت است.

اگر شما هم با مطالعه این گفتار علاقمند به آشنایی با مدارس آموزش خلبانی در پایتخت و طی کردن مسیر خلبانی هستید و با پرسشی مواجه شدید، سوالات خود را از طریق  روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری جویا شوید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶۳ نظر

ورود

  • صالح بهمن ۲۶, ۱۳۹۷

    خلبانی تو هیچ کشوری رشته دانشگاهی نیست
    نهایتا تو یه اموزشکده اموزش میدن
    تنها اینجاس که همه چی رو وارد دانشگاه کردن و از دانشگاه کلا یه پرستیژ مسخره و بیخود ساختن. مثل اینه که دانشگاه تو کل دنیا ارزشش مثل فلز برنج میمونه. اما تو ایران از دانشگاه طلا ساختن چون رنگش با طلا یکیه. ما تو این توهمات افتادیم. درگیر این چیزاییم تو ساده ترین چیزا از غرب عقب موندیم. هرکی میاد بگه ما جلوتریم حوالش میدم به صف گوشت یخ زده

    • محمد آذر ۱۰, ۱۳۹۸

      چیکار کنیم نریم دانشگاه؟ من هیجده سالمه …

    • محمد مهدی آذر ۱۴, ۱۴۰۰

      من قدم ۱۶۴ دندونم سالمه فقط بیا از چه راهی میتونم وارد آموزش وارد گواهینامه خلبان شم سنم ۱۷سالمه

  • Murtaza فروردین ۲۶, ۱۳۹۸

    اگر چشم ها ضعیف باشد می توان خلبان شد

    با تشکر

  • علی رضائ مرداد ۱۹, ۱۳۹۸

    سلام

    • مهدی بهمن ۱۲, ۱۳۹۹

      من قدم ۱۸۰ هست رشته انسانی میخونم ۱۶ خورده ای سنم هستش ۲تا دندون خراب و ۲تا دندون پر شده دارم آیا میتوانم کمک خلبان یا خلبان شوم ممنون میشم که جواب منو بدید

      • بی نام تیر ۱۵, ۱۴۰۰

        از طریق رشته انسانی نمیتونی وارد خلبانی بشی
        ۱:ریاضی فیزیک
        ۲:علوم تجربی
        ۳: فنی حرفه ای
        و اینکه اگر اون دوتا دندونی که پر کردی به صورتی باشه که هوا داخل دندونت وجود نداشته باشه
        و اون دوتا خرابه ها هم درست پر کنی
        و رشتتو تغییر بدی و مشکل دیگه ای نداشته باشی
        میتونی

        • Baran مهر ۲۵, ۱۴۰۰

          ببخشید شما میدونید حداکثر چن تا دندون خراب میتونیم داشته باشیم مثلا به مرز ۱۰ تا میرسه؟

        • Aboly آبان ۲۲, ۱۴۰۰

          داداش از فنی حرفه ای میگن نمیشه رفت باید ریاضی فیزیک باشه

  • بهار شهریور ۲۴, ۱۳۹۸

    با سلام و درود..من فارغ التحصیل تجربی هستم و دانشگاه نرفتم و۱۸سالمه… چطور میتونم خلبان بشم..ایا حتما باید مدرک ریاضی فیزیک داشته باشم یا ..لطفا بیشتر راهنماییم کنید..

    • علی زمانی شهریور ۲۴, ۱۳۹۸

      شما باید دوره های خلبانی را در ایران یا ترکیه یا اوکراین طی کنید و گواهینامه بین المللی پرواز هواپیمای تجاری بگیرید. الزامی به ریاضی فیزیک نیست. زبان را تکمیل کنید

    • علیرضا بهمن ۱۱, ۱۳۹۸

      سلام از رشته تجربیم میشه رفت مشکلی نداره

    • آرمان خرداد ۶, ۱۳۹۹

      بله هر رشته ای میتوان خبلان شود فقط باید علاقه و پشتکار داشته باشد(من فقط کاربرم و اصلاعاتی در این مورد دارم)

    • Kimia شهریور ۸, ۱۳۹۹

      اگه میخوای دانشگاهی رو بری باید ریاضی فیزیک خونده باشی ولی میتونی بری و یک دیپلم دیگه ریاضی رو بگیری به جوری که درسهاتون یکی فقط چند تا امتحان میدی و توی یه تابستون میتونی دیپلم دوم رو بگیری

  • محمد مهر ۱۲, ۱۳۹۸

    اقا من الان دیپلم حساب داری دارم زبانم هم بد نیس میتونم یاد بگیرم من میتونم الان خلبانی شرکت کنم؟

    • مهدی بهمن ۱۲, ۱۳۹۹

      سلام من ۱۶خورده ای سال سن دارم و علاقه بسیار شدیدی به خلبان یا کمک خلبان شدن دارم من دهم انسانی هستم میخواستم بدونم من در آینده میتوانم کمک خلبان یا خلبان شوم ممنون میشم که جواب منو بدین

  • H مهر ۱۲, ۱۳۹۸

    سلام من ۱۸ سالمه و دیپلم رشته انسانی دارم ، آیا میتونم آیا میتونم خلبان شم ؟؟

  • Hara بهمن ۵, ۱۳۹۸

    قد زیر ۱۶۵ هیچ شانسی برای خلبانی نداره؟

  • علی فروردین ۱, ۱۳۹۹

    سلام وقت بخیر سال نو تبریک عرض میکنم
    بنده ۲۳ سال دارم و لیسانس مکانیک خودرو میتونم در دوره های خلبانی شرکتم آیا رشته تحصیلی من مجاز برا کاریابی؟

    • آرمان خرداد ۶, ۱۳۹۹

      تا اونجایی که من تحقیق کردم هر رشته باشید میتوانید خلبان شوید ولی باید مطالعه در مورد موضوعت بالا که سایت ذکر کرده داشته باشید.

    • دختر زيبا شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

      سلام من ضریب هوشى ١٣۶ تو مدرسه داشتم لیسانسم اطلاعاتم تو زمینه هوافضا عالیه . چهارتا زبان بلدم . و از لحاظ چهره بسیارزیبام ( چون بعضى اموزشگاه ها زیبایى رو معیار برار مى دن اینو گفتم ) تنها چیزى که ندارم قد ١۶۵ به بالا . یعنى هیچ شانسى ندارم ؟! فقط بخاطر قد رد میشم ؟!

  • Mina فروردین ۲۹, ۱۳۹۹

    سلام ایا بلیچینگ یا کامپوزیت دندان اشکال داره؟
    دنیا تا دنیاست ممنون میشم جواب بدید….

    • علی زمانی فروردین ۲۹, ۱۳۹۹

      سلام
      ربطی ندارد

    • کلا برای خلبانی غیر نظامی یا به عبارتی مسافر بری دندون رو چک نمیکنن.ولی بقیه چیزا کامل چک میشه مهر ۲۴, ۱۳۹۹

      کلا برای خلبانی غیر نظامی یا به عبارتی مسافر بری دندون رو چک نمیکنن.ولی بقیه چیزا کامل چک میشه

    • Hamid Reza اسفند ۹, ۱۳۹۹

      میگما من نه سلامت جسمانی دارم نه سلامت روانی کلا دیوونه هستم
      میتونم خلبان بشم یا نه
      حوصله هم ندارم سریع بگید
      راستش علاقه ای هم ندارم
      فقط ندونستم کدوم رشته برم گفتم بیام تو خلبانی که به رشته اشولاش هست ببینم میتونم یه دو قرون پول در بیارم یا نه
      خیلی هم زشتم
      خلاصه گفتم
      فقط گفتم همه چی در و پیت شده منم یه چی بگم شاید شانسم گرفت تونستم بشم خلبان جنگنده
      آها حالو بحث جنگنده شد
      من مسافر بری دوست ندارما
      فقط جنگنده
      سربازی هم نرفتم
      معلول جسمی هم هستم
      چشمام هم از بس … دیگه سو نداره
      هعی
      ولی خو عیب نداره خلبانی مگه چشه
      یجوری با این شغل مزخرف کنار میام

      سوس ماس
      بای

  • زهرا خرداد ۳, ۱۳۹۹

    سلام بیخشید من یه سوال دارم که خیلی وقته ذهنم رو درگیر کرده و جوابی براش پیدا نکردم ایا فردی که قد اون از ١۶۵ کنتر ولی بالای ١۶٠ باشه نمیتونه خلبانی بخونه یعنی رد میشه باید دور خلبانی رو خط بکشه ممنون میشم جواب بدید خیلی وقته درگیر این موضوع هستم

    • Mani تیر ۲۶, ۱۳۹۹

      باید دروشو خط بکشی
      چون کسی قدش ۱۶۵ هم باشه چجوری میخواد جلوشو ببینه

      • آنا تیر ۲۹, ۱۳۹۹

        منظورتون از جلوشو ببینه چیه مثلا کسی که ۱۶۴ باشه با کسی که ۱۶۵ باشه به اختلاف ۱ سانت به مشکل دید میخوره یا کلا ۱۶۵ هم دید نداره چجوریه جریان ؟

      • دختر زيبا شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

        کابین خلبان به شکلى طراحى شده که حتى یه بچه هم ببینه دید کافى داره . و مشکل از دید نیست ، شرکتاى هواپیمایى تعصب زیادى رو زیبایى دارن و اندام و زیبایى نسبى براشون حائز اهمیته و فکر مى کنم یه علتش همینه که قد تعیین کردن

    • حبیب آبان ۷, ۱۳۹۹

      ببخشید از طریق رشته کار و دانش میشه وار این رشته شد

  • آرمان خرداد ۶, ۱۳۹۹

    خدادو شکر تمامی شرایطو دارم اما پول ندارم فعلا بعد از سه سال اقدام میکنم?

  • HADI خرداد ۹, ۱۳۹۹

    سلام
    دندان عقل را می توان کشید مشکلی ایجاد نمی کنه

  • هادی خرداد ۱۱, ۱۳۹۹

    داشتن زخم چاقو مشکلی ایجاد می کنه

    • فائزه دی ۱۰, ۱۳۹۹

      اگه جواب سوالت رو فهمیدی به منم بگو

  • علی خرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    تو ایران با این شرایط تحریم و بی پولی دولت و این هواپیماهای قراضه خوندن این رشته هیچ فایده نداره، الان که کرونا هم اومد شد قوز بالا قوز

    • chita مرداد ۱۴, ۱۳۹۹

      من دندونام بر اثر مصرف,بیش از حد دندان خراب کن ضایع شدن و ۳۷سالمه میتونم خلبان شم از پلیس, معاف شدم

    • حدیث مرداد ۲۴, ۱۳۹۹

      سلام. حداکثر سنی چند ساله

    • آرمین بهمن ۳۰, ۱۳۹۹

      دقیقا! ولی شاید بشه با تحصیل تو کشورهای خارجی رفعش کرد

  • حامد تیر ۲۹, ۱۳۹۹

    سلام خسته نباشید معدل دیپلم تاثیری داره برای شروع خلبانی یا فقط باید دیپلم داشت با هر معدلی ؟

  • س مرداد ۲۲, ۱۳۹۹

    من معتادم میتونم خلبان بشم البته کم مصرفم

    • امید مهر ۱۱, ۱۳۹۹

      روزی ی قطره هم بخوری معافی چون هواپیما مسافری رو با جنگی اشتباه میگری?

  • حدیث مرداد ۲۴, ۱۳۹۹

    سلام. حداکثر سنی چند ساله

  • رستا غفاریان مرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    سلام برای مهاجرت لازم به مدرک بین‌المللی داریم
    میشه داخل ایران کسب کرد

  • Tara آبان ۴, ۱۳۹۹

    سلام میخواستم بدونم من میتوانم رشته دانشگاهی ام را حسابداری انتخاب کنم و در عین حال خلبانی بخوانم؟ (مسافربری)
    دیدم ضعیفه و شماره چشمم ۱ هست آیا ممکنه؟

  • Tara آبان ۴, ۱۳۹۹

    کسب مدرک خلبانی چقدر طول میکشه؟
    من یه جا خوندم که مدرک کامپیوتر نیاز هست درسته؟
    اینکه چند زبان مختلف بلد باشیم تاثیری داره؟

  • مشکات آبان ۱۱, ۱۳۹۹

    سلام من کلاس نهم هستم و امسال انتخاب رشته دارم و میخاهم خلبان شوم باید چه رشته ای برم؟بگین لطفااااا

  • S آذر ۱, ۱۳۹۹

    سلام
    من دخترم و رشته ی تجربی هستم کلاس نهم و قدم هم بالای ۱۶۵ هستش چتوری باید خلبان بشم میشه راهنمایی کنید لطفا

    • مرجان مرداد ۳۱, ۱۴۰۰

      سلام ببخشید من قدم ۱۶۴ هست آیا امکان داره تو تست صلاحیت پزشکی هواپیمایی قبول بشم؟

  • مسعود آذر ۲۶, ۱۳۹۹

    سلام.خسته نباشید.سن اگه از ۱۸ سال بیشتر باشه باز هم میشه اقدام کرد؟
    کل مدت زمانی که فرد وارد بشه و شروع کنه تا اخر که استخدام شرکت هوایی بشه چقدر طول میکشه؟
    اموزش ها شبانه روزیه یعنی مثل دانشکاه افسری؟خوابگاه؟ یا نه ؟
    با مدارک تحصیلی بالاتر از دیپلم هم میشه شرکت کرد؟
    کل هزینه ی لازم چقدر براورد میشه؟

  • Hamid Reza اسفند ۹, ۱۳۹۹

    میگما من نه سلامت جسمانی دارم نه سلامت روانی کلا دیوونه هستم
    میتونم خلبان بشم یا نه
    حوصله هم ندارم سریع بگید
    راستش علاقه ای هم ندارم
    فقط ندونستم کدوم رشته برم گفتم بیام تو خلبانی که به رشته اشولاش هست ببینم میتونم یه دو قرون پول در بیارم یا نه
    خیلی هم زشتم
    خلاصه گفتم
    فقط گفتم همه چی در و پیت شده منم یه چی بگم شاید شانسم گرفت تونستم بشم خلبان جنگنده
    آها حالو بحث جنگنده شد
    من مسافر بری دوست ندارما
    فقط جنگنده
    سربازی هم نرفتم
    معلول جسمی هم هستم
    چشمام هم از بس … دیگه سو نداره
    هعی
    ولی خو عیب نداره خلبانی مگه چشه
    یجوری با این شغل مزخرف کنار میام

    سوس ماس
    بای

  • امیررضا پیچکانلو فروردین ۲۰, ۱۴۰۰

    سلام در چه سنی میتوانیم خلبان شویم و چقدر حقوق میتوانیم دریافت کنی لطفا جواب بدین ممنون

  • امیررضا پیچکانلو فروردین ۲۰, ۱۴۰۰

    سلام در چه سنی میتوانیم خلبان شویم و چقدر حقوق میتوانیم دریافت کنیم لطفا جواب بدین خیلی ممنون

  • امیررضا پیچکانلو فروردین ۲۲, ۱۴۰۰

    سلام داداش در چه سنی میتوانیم خلبان شویم و خلبان چقدر حقوق می‌گیرند لطفا جواب بده

  • سلام من همه ی شرایطو دارم فقط چشم چپم یکم ضعیفه ولی چشم راستم اوکیه البته چشم چپم فقط ی کم ظعیفه خرداد ۱۷, ۱۴۰۰

    سلام من همه ی شرایطو دارم فقط چشم چپم یکم ضعیفه ولی چشم راستم اوکیه البته چشم چپم فقط ی کم ضعیفه

  • ابوذر رستمي كتكي خرداد ۱۷, ۱۴۰۰

    خواستم ببینم ردم نمیکنن ممنون اگه جواب بدین

  • هوانوردی تیر ۲۴, ۱۴۰۰

    هنرستان هوانوردی مجمع صنعت یک راه خوبه برای ورود به صنعت هوانوردی، دانش آموزان علاقه مند حتما برن دنبالش

  • مرجان مرداد ۳۱, ۱۴۰۰

    سلام ببخشید من قدم ۱۶۴ هست آیا امکان داره تو تست صلاحیت پزشکی هواپیمایی قبول بشم؟

  • امیر مهر ۱۹, ۱۴۰۰

    سلام میتونم از رشته کامپیوتر برم خلبانی؟

  • محمد مهدی آذر ۱۴, ۱۴۰۰

    من رشتم برق صنعتی ولی میتونم از این رشته وارد شم نصفه درسماومو ن از ریاضی هست

  • Xn دی ۲۹, ۱۴۰۰

    در مورد وزن چطور