۱۰ فیلم انتقامی دیدنی و شاخصی که هیچ کس حرفی از آن ها نمی زند [قسمت دوم]

۱۰ فیلم انتقامی دیدنی و شاخصی که هیچ کس حرفی از آن ها نمی زند [قسمت دوم]

در زبان انگلیسی یک ضرب المثل در مورد انتقام وجود دارد که می گوید:” انتقام غذایی است که بهتر است سرد سرو شود”. این ضرب المثل بدین معناست که انتقامی بهتر و دلچسب تر است که به سرعت شکل نگیرد و مدتی برای دستیابی به آن صبر کرد. اما از دیدگاه سینمایی باید گفت انتقام باید با کمی خلاقیت و هوشمندی سینمایی سرو شود. فیلم انتقامی یکی از مهیج ترین ژانرهای سینمایی است که بدون شک با تماشای آن از کشته شدن و زجر کشیدن مقصران و بیرحمی انتقام گیران ناراحت نخواهید شد.

فیلم انتقامی

در این فیلم ها، شخصی به هر نحو مورد آزار قرار می گیرد یا یکی از عزیزانش به ناحق کشته می شوند و شخص اصلی داستان در صدد انتقام برمی آید. اگر چه فیلم های زیادی با این کلیشه و داستان تکراری ساخته شده و می شوند اما برخی از این فیلم های دارای زیبایی و نبوغ خاصی هستند. در این میان برخی از بهترین فیلم های این ژانر که بدون شک باید آن ها را نماد واقعی و کامل یک فیلم انتقامی دانست, علیرغم جذابیت و بی نقص بودنشان نادیده گرفته می شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم انتقامی بی نقصی که نادیده گرفته شده و در صورت علاقه به این ژانر باید حتماً بینید آشنا کنیم. در ضمن قسمت اول این مطلب را می توانید در لینک ۱۰ فیلم انتقامی دیدنی و شاخصی که هیچ کس حرفی از آن ها نمی زند [قسمت اول] مطالعه نمایید.

۵- بانوی خونسرد (۱۹۷۳)

فیلم انتقامی

اگر تاکنون فیلمی در مورد کودکی دیده اید که برای تبدیل شدن به یک قاتل بیرحم تربیت می شود باید بدانید که این ژانر مدیون فیلم کلاسیک فراموش شده توشیا فوجیتا با عنوان «بانوی خونسرد» (Lady Snowblood) است که داستان دختری به نام یوکی را روایت می کند. وی که در زندان به دنیا می آید، مادرش را هنگام تولد از دست می دهد اما مادرش قبل از مرگ به دوستان خود وصیت می کند که دخترش را طوری بزرگ کنند که بتواند در آینده انتقام پدر و برادرش را از گروهی جنایتکار بگیرد.

این داستان ظاهراً بسیار داستان انتقامی بسیار سرراست و ساده ای بنظر می رسد اما «بانوی خونسرد» به طور کامل این ژانر فرعی سینما را تعریف می کند و صحنه نبرد عروس و اورن ایشی در قسمت اول «بیل را بکش» را باید الهام گرفته کاملی از این فیلم انتقامی ژاپنی دانست. فیلم فوجیتا از روی یک مانگا نوشته کازو کویکه ساخته شده و سال بعد نیز دنباله ای از آن با نام «بانوی خونسرد ۲: ترانه عاشقانه انتقام» (Lady Snowblood 2: Love Song of Vengeance) ساخته شد.

۴- نقطه پوچ (۱۹۶۷)

فیلم انتقامی

زمانی که لی ماروین در فیلم انتقامی «نقطه پوچ» (Point Blank) ساخته جان بورمن در سال ۱۹۶۷ بازی می کرد نمی دانست که این فیلم الهام بخش داستان های انتقام جویانه در بسیاری از فیلم های وسترن تاریخ سینما خواهد شد. در این فیلم ، ماروین نقش واکر را بازی می کند، یک خلافکار که همدستش به خیال اینکه مرده است او را به حال خود رها می کند. اما واکر زنده مانده و سال ها بعد بازگشته و دست به انتقام گیری خوفناکی می زند.

وی خیلی زود می فهمد که نه تنها سهم پول او دزدیده شده بلکه همسرش نیز توسط یکی از دوستان نابکارش تصاحب شده است و آنگاه متوجه علت انتقام جویی و خشم این مرد می شویم. او به دنبال سهم خود از پول یا تلافی تصاحب شدن همسرش نیست، واکر می خواهد از کسانی که زندگیش را در حالی که نفس می کشید از او گرفته بودند انتقامی سخت و خونین بگیرد.

۳- سایلنس بزرگ (۱۹۶۸)

فیلم انتقامی

در وسترن اسپاگتی «سایلنس بزرگ» (The Great Silence) ساخته سرجیو کورباچی، استاد این ژانر، ژان لوییس ترینتیگنانت نقش «سایلنس» (مرد ساکت) را بازی می کند. او هفت تیرکشی است که حرف نمی زند و توسط یک بیوه به نام پائولین برای گرفتن انتقام شوهر کشته شده اش استخدام شده است. او در صدد کشتن یک جایزه بگیر به نام لوکو است که نقش او را در فیلم کلاوس کینسکی به زیبایی هر چه تمام تر ایفا می کند.

اگر بازیگران و داستان فیلم برای ترغیب کردن شما به تماشای آن تهییج نمی کند باید بدانید که بسیاری از صاحبنظران سینما این فیلم انتقامی را یکی از بهترین فیلم های اسپاگتی تاریخ سینما می دانند. فیلم «سایلنس بزرگ» یک فیلم حماسی بسیار عاطفی با فیلم برداری و کارگردانی بی نقص است که از دیدن آن لذت خواهید برد.

۲- تباهی آبی (۲۰۱۳)

فیلم انتقامی

جدیدترین فیلم این لیست، «تباهی آبی» (Blue Ruin) هنر و استعداد تازه و غیرقابل انکار نویسنده- کارگردان اثر، جرمی سالنیه، را در یک تریلر انتقامی مهیج به تصویر می کشد. شخصیت اصلی داستان مردی به نام دوایت است که در می یابد قاتل پدر و مادرش از زندان آزاد شده است و بدین ترتیب برای گرفتن انتقامی سخت نقشه می کشد. اما داستان فیلم در ادامه فراتر از یک انتقام ساده و قابل درک پیش رفته و دروغ ها و عواقب کارهای دوایت و چیزی که باعث انجام این کار شده یک یک روشن می شوند.

این فیلم انتقامی بسیار دردناک و ناامید کننده است به نحوی که شاید هر کسی نتواند آن را تماشا کند و اگر چه به مفهوم ساده انتقام می پردازد اما با تمام فیلم های دیگر این لیست متفاوت است. شیوه کارگردانی سالنیه و بازی متعهدانه میکون بلر باعث شده که فیلم «تباهی آبی» یک فیلم انتقامی بی نقص و بسیار متفاوت باشد.

۱- چشمه باکره (۱۹۶۰)

فیلم انتقامی

اگر چه فیلم «چشمه باکره» (The Virgin Spring) سومین جایزه اسکار در بخش فیلم غیرانگلیسی زبان را برای اینگمار برگمان به همراه داشت اما یکی از کمتر دیده شده ترین فیلم های او باقی ماند که البته باعث تاسف است. این فیلم انتقامی بسیار دردناک، سبک فلسفی عمیق معمول برگمان در مورد موضوعات انسانی را همراه خود دارد. در این فیلم انتقامی، مکس وون سیدو به زیبایی هر چه تمام تر نقش توره را بازی می کند، پدر یک خانواده که دختر ۱۴ ساله آن ها پس از نفرینی خوفناک مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل می رسد.

وقتی که مدتی بعد قاتلان دخترک برای گذراندن شب به خانه توره می روند، وی نقشه انتقام جویانه هولناک خود را به اجرا می گذارد. در این فیلم، برگمان خیرخواهی و نوعدوستی مسیحیت را در مقابل میل شدید ذاتی به انتقام قرار می دهد و درامی انتقام جویانه می سازد که در تاریخ فیلم سازی منحصر به فرد است.

۱۰ فیلم حماسی بی نقص و دیدنی سینمای آلمان که قبل از مرگ باید دید

۱۰ فیلم مملو از صحنه های جذاب و دیدنی پارکور که باید حتما ببینید

۱۵ فیلم پرحادثه و دیدنی که غم انگیزترین و مرگبارترین پایان بندی ها را دارند [قسمت اول]

۱۵ فیلم غم انگیز و تاثیرگذاری که شما را به گریه خواهند انداخت [قسمت اول]

منبع: tasteofcinema
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود