دوره هایی کوتاه مدت برای خلبان شدن: CPL, PPL, IR و دیسپچری

دوره هایی که در مدارس آموزش خلبانی در پایتخت می توان طی کرد

دوره هایی کوتاه مدت برای خلبان شدن: CPL, PPL, IR و دیسپچری

دوره های خلبان شدن راحت است. صبر و حوصله و مطالعه و انگیزه و پشتکار میخواهد. برای خلبان شدن، نه عینکی بودن نه دندان پر شده نه جراجی کلیه یا کیسه صفرا و به طور کل جراحی های عمومی، مانع نیست و وضعیت سلامت متقاضی  خلبانی را باید شواری پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری تایید کند. به هر حال اگر مشکل خاصی از نظر جسمی ندارید و عاشق شغل خلبانی هستید و میخواهید هواپیماهای تک یا دو موتوره ارزان قیمت خریداری کرده و خودتان با هواپیمای شخصی به استان های مختلف کشور بروید، دوره های زیر میتواند شما را ظرف کمتر از ۱ سال برای رسیدن به آرزوی خلبان  شدن یاری کند. اگر قصد خلبانی هواپیماهای تجاری دارید باید دوره ای ۲۶ ماهه را در مدارس آموزش خلبانی مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری طی کنید که در سال ۹۷ حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

اگر برای نخستین بار است که با سرویس دانستنی های روزیاتو آشنا میشوید، ما در این سرویس به معرفی سازمان هواپیمایی کشوری و هم چنین شرایط عمومی برای طی کردن دوره های حرفه ای برای خلبان شدن را معرفی کرده ایم که اطلاعات خوبی برای عاشقان پرواز است. در گزارش امروز، با ۴ دوره مهم معروف برای خلبان شدن با جزییات آشنا می شویم.

گواهینامه خلبانی خصوصی

این گواهینامه که Private Pilot License یا PPL نام دارد، نخستین گواهینامه بین المللی که علاقمندان به رشته هوانوردی در مسیر خلبانی کسب می نمایند ، و به موجب آن پرواز بدون حضور استاد پرواز یا مربی آموزشی را تجربه مینمایند ، توسط I.C.A.O (سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی) PPL نام گزاری شده است.

علاقمندان رشته هوانوردی پس ازگذراندن این دوره مجاز به پرواز با هواپیماهای سبک تک موتوره خواهند  بودکه این دسته از هواپیماها غالبا بین۲ الی ۶ سرنشین گنجایش و موتور آنها بین ۶۰ تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارند. خلبانان دارای مدرک PPL مجاز به انجام پروازهایی با اهداف غیر تجاری و مسافربری (با مبدا و مقصد مشخص)هستند. به طور  کلی میتوان گفت که نباید بابت پروسه پرواز مزد یا حقوقی دریافت شود و این پرواز شخصی است.

فهرست عناوین درسی و زمان مورد نیاز برای هر عنوان

  • Air Law
  • Aircraft General Knowledge Principles Of Flight
  • Meteorology
  • Navigation
  • Human Performance & Limitations
  • Flight Performance & Planning
  • Operational Procedures
  • Radio Telephony

دوره گواهینامه  CPL

گواهینامه خلبانی بازرگانی Commercial Pilot License یکی دیگر از انواع گواهینامه های خلبانی است که توسط I.C.A.O (سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی ) نام گزاری شده است. در پایان این دوره انجام پروازهای بین کشوری و همچنین پرواز با اهداف بازرگانی برای دارندگان ممکن می گردد. چرا که بواسطه تعالیم و آموزشهای خاص این مقطع ، قابلیت پروازهای طولانی را داشته ضمنا به زبان انگلیسی نیز تسلط کامل دارند.

علاوه بر این، توانایی پرواز با هواپیماهای نیمه سنگین (هواپیمایی که موتور آنها دارای پیستون کوچک است ) و گنجایش آنها غالبا کمتر از ۹ سر نشیـن است را طی همین دوره کسب خواهند نمود.

استاندارد کلیه دوره های آموزش خلبانی توسط معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری تعیین می شود

دوره گواهینامه IR

دوره آی آر یا IR Instrument Rating از دیگر دوره هایی به شمار میرود که برای خلبان شدن نیاز است و در مدارس رسمی آموزش خلبانی در کشور که مجوز مربوطه را از سازمان هواپیمایی کشوری دارند، ارائه می شود. بی تردید میتوان گفت توانایی استفاده از ابزار دقیق برای خلبانان از پر چالش ترین قسمت هایی است که در این مسیر با آن مواجه خواهند شد.

به همین دلیل ( I.C.A.O ) سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی) دوره ای تحت عنوان Instrument Rating نام گزاری و ایجاد نموده که خلبانان طی آن می آموزند چگونه کنترل کاملی از پرواز، بدون تکیه بر مشهودات عینی خارج کابین خلبان، منظور آنچه از شیشه هواپیما دیده میشود (پرواز در شب یا شرایط ویژه ی جوی) و صرفا با استفاده از ابزار دقـیق و نشانه های رادیویی، در دست داشته تا هواپیما بتواند در مسیر حرکت خود منطبق با برنامه به پرواز ادامه دهد.

در دوره ی IR دارندگان گواهینامه ی CPL ملزم به ثبت حداقل ۴۰ ساعت پرواز موفق تحت قوانین بین المللی در کارنامه پروازی خود هستند. توانایی پرواز با هواپیماهای چند موتوره Multi Engine ، مسافربری ، ترابری و.. نیز در همین دوره کسب میگردد. اگر قصد خرید هواپیمای تک موتوره برای پروازهای داخل کشور دارید، داشتن این مدرک الزامی است.

دوره دیسپچری

شرایط عمومی دوره دیسپچری به شرح زیر است:

  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن
  •  داشتن حداقل مدرک دیپلم با معدل کتبی ۱۲
  • داشتن حداقل قد ۱۶۵ سانتیمتر
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت غیر پشکی (و یا پزشکی در موارد خاص اعلام شده) برای آقایان یا معافیت تحصیلی
  • قبولی در امتحان و مصاحبه و تست هوش مرکز آموزش هوانوردی مربوطه .

در صورت داشتن شرایط فوق و قبولی در امتحان ورودی جهت شروع مراحل ثبت نام به یکی از مدارسه رسمی آموزش  خلبان در تهران مراجعه  کنید. مراحل انجام کار به این شرح است:‌

  • گرفتن معرفی نامه از مرکز آموزش جهت انجام تستهای پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری
  • مراجعه به مراکز پزشکی مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری جهت انجام تستهای پزشکی
  •  پر کردن فرم مخصوص حراست هواپیمایی کشوری و گرفتن تائیده از حراست برای شروع پروازها

برای گذراندن دوره دیسپچری موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • گذراندن ۷۸۰ ساعت دوره تئوری دسپتچری در کلاس های زمینی مدرسه آموزش خلیانی طبق سیلابس سازمان هواپیمایی کشوری.
  • قبولی در امتحانات پایان هر درس
  • قبولی در امتحان نهایی دوره دسپتچری (امتحان شامل کلیه دروس دوره است).
  • صدور مدرک مهمانداری توسط مرکز آموزش خلبانی مربوطه
  • قبولی در امتحان مرکز آموزش خلبانی جهت معرفی به سازمان هواپیمای کشوری برای امتحان نهایی دوره دسپتچری
  • قبول شدن در امتحان دیسپچری سازمان هواپیمای کشوری
  •  صدور گواهینامه دسپتچری توسط دفتر گواهینامه های سازمان هواپیمایی کشوری پس از طی مراحل اداری

طول مدت دوره حداقل ۸ ماه است.

دوره های خلبانی
جزییات دوره های رسمی خلبانی را در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بررسی کنید

مخاطب گرامی اگر برای طی دوره های فوق در داخل کشور با سوالی روبرو شدید، درخواست خود را کامنت کنید یا با روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری و سایت آن به نشانی: CAO.ir  تماس بگیرید. توجه کنید که تحصیل در دوره خلبانی در خارج از کشور  تنها در صورتی که دانشگاه مربوطه مورد تایید وزارت آموزش عالی باشد و مدرک خلبانی توسط سازمان هواپیمایی کشوری ارزشیابی و تایید صلاحیت شود معتبر  است. پس، مراقبت آگهی های آموزش خلبانی در اوکراین و روسیه باشید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • مهدیار بهمن ۱۹, ۱۳۹۷

    آقا این قیمتی که فرمودین اشتباهه، حدود ۱۶۰ ساعت پرواز اکچوال نیازه با میانگین قیمت ساعتی ۱ تومن ،۳۰ ساعت شبیه ساز اونم حدود ساعتی ۲۰۰ هزار تومن و سه دوره کلاس زمینی که حدودا ۱۵ تومن درمیاد تا اینجا شد حدود ۱۸۰ میلیون تومن ، تازه اینجا اول راهه تایپ ریتینگ هم حدود ۱۱ هزار یورو ،در مجموع ۳۰۰ ۴۰۰ میلیون تومن لازمه!

  • رها فروردین ۱۹, ۱۴۰۲

    اول غلط املایی ها رو درست کن بعد برو مقاله آموزش خلبانی بنویس