با ۱۰ هلی کوپتر نظامی گرانقیمت و قدرتمند کلاس جهانی آشنا شوید

با ۱۰ هلی کوپتر نظامی گرانقیمت و قدرتمند کلاس جهانی آشنا شوید

آیا گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان را می شناسید؟ هلی کوپترها از مهم ترین و پیشرفته ترین تجهیزات نظامی امروزی هستند که نقش قابل توجهی در قدرت نظامی کشورهای پیشرفته دارند. این هلی کوپترها هم در مباحث نظامی و هم بخش خدمات عمومی مورد توجه قرار گرفته و استفاده های متعددی دارند که البته مهم ترین آن ها در بخش نظامی است.

بدین ترتیب جای تعجب ندارد که ارتش ها و وزارت های دفاع کشورهای مختلف سالانه مبالغ هنگفت و قابل توجهی را صرف ساخت و یا خرید هلی کوپترهای نظامی جدید می کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان آشنا کنیم که ارتش هر کشوری آرزوی داشتن آن ها را دارد.

۱۰- هلی کوپتر Sikorsky UH-60 Black Hawk

قیمت: ۲۱ میلیون دلار

گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان

هلی کوپتر نظامی سیکورسکی یو اچ- ۶۰ بلک هاک در سال ۱۹۷۹ توسط کمپانی هوانوردی سیکورسکی ساخته شده و جایگزین هلی کوپترهای بل آیروکویز شد. بدین ترتیب این هلی کوپترها از اوایل دهه ۱۹۸۰ در خدمت ارتش ایالات متحده بوده و در عملیات حمله به گرانادا تا مبارزه با اربابان جنگ در موگادیشو سومالی مورد استفاده قرار گرفته اند. بلک هاک یک هلی کوپتر نظامی چند کاربرده و انعطاف پذیر است و اگر چه یک هلی کوپتر ترابری به شمار می آید اما در صورتی که به سیستم های جنگ الکترونیک یا سلاح های سنگین مجهز باشد، می تواند به یک قاتل مخوف تبدیل شود.

این هلی کوپتر، همچنین، قابلیت مجهز شدن به انواع موشک ها مانن هلفایر AGM-114 یا استینگر AIM-92  را نیز داراست. نمونه های آپدیت شده و مدرن این هلی کوپتر دارای دو موتور توربوشفت ۷۰۱D  جنرال الکتریک است که باعث شده بلک هاک ها از سرعت و مانورپذیری خارق العاده ای برخوردار باشند.

۹- هلی کوپتر Boeing AH-64 Apache

قیمت: ۳۱ میلیون دلار

گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان

هلی کوپتر نظامی بوئینگ اَی اچ-۶۴ آپاچی یک هلی کوپتر تهاجمی کلاسیک آمریکایی است که در سال ۱۹۸۱ ساخته شده و به تمامی بخش های ارتش این کشور یک پلتفرم نظامی قدرتمند برای مبارزه با نیروهای دشمن ارایه داد. آپاچی های استاندارد با یک مسلسل ۳۰ میلیمتری M230 مجهز شده اند که به یکی از دسته های چرخ فرود متصل شده است. همچنین این هلی کوپتر تهاجمی ترکیبی از موشک های هوا به هوا و سطح به هوا مانند هلفایر AGM-114 یا راکت های Hydra 70 حمل می کنند.

آپاچی ها به سیستم دیده وری نمایشی و کلاهخود یکپارچه نیز مجهز شده اند. این سیستم به خلبان امکان می دهد که فرود، کنترل های متعدد پروازی و همچنین هدفگیری سلاح ها را تنها با حرکت دادن سر خود کنترل نماید.

۸- هلی کوپتر Bell AH-1Z Viper

قیمت: ۳۱ میلیون دلار

گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان

هلی کوپتر نظامی بل اَی اچ- وان زد وایپر در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار وارد سرویس نظامی ایالات متحده شد. این هلی کوپتر که به عنوان یک پلتفرم هدفگیری و حمله دقیق توسعه یافت نسبت به دیگر هلی کوپترهای نظامی مشابه برد عملیاتی بسیار بیشتری داشته و در فواصل بسیار دورتری اهداف خود را شناسایی خواهد کرد. هلی کوپتر وایپر دارای سنسورهای برد بلند متعددی است که در سیستم کنترل راداری آتش آن با نام «Longbow Fire Control Radar System» قرار دارند.

این سیستم قابلیت هدایت موشک های متعددی مانند سایدوایندر AIM-9 و هلفایر AGM-114 را داراست. همچنین این هلی کوپتر قدرتمند ۷۵ درصد قطعات متحرک کمتری نسبت به دیگر سیستم های چرخان تیغه ای چهارگانه دارد. این موضوع باعث می شود که هلی کوپتر مذکور بتواند کارآیی و طول عمر بسیار بیشتری نسبت به هلی کوپترهای مشابه داشته باشد.

۷- هلی کوپتر Kazam Mi-35

قیمت: ۳۶ میلیون دلار

گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان

هلی کوپتر نظامی روسی کازام ام آی-۳۵ از همان ابتدا به عنوان یک هلی کوپتر پشتیبانی زمینی ساخته شده و به کار گرفته شد. این هلی کوپتر قدرتمند و گرانقیمت می تواند پوشش هوایی قابل توجهی را برای حرکات نیروهای پیاده ایجاد کرده یا محلی برای انجم عملیات پزشکی در روی زمین باشد و حتی می تواند از بالا برای خودروهای زرهی دشمن نیز خطرناک باشد.

این هلی کوپتر همچنین طوری طراحی شده که بتوان عملیات نفوذ و خارج کردن نیروهای از میدان نبرد را به راحتی و انعطاف بالا انجام داد. چرخ های جمع نشدنی این هلی کوپتر باعث شده اند که این هلی کوپتر بتواند به سرعت روی سطوح ناهموار نشسته و خیلی زود بلند شود.

۶- هلی کوپتر Denel Rooivalk

قیمت: ۴۰ میلیون دلار

گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان

هلی کوپتر نظامی دنل رویواک توسط کمپانی هوانوردی دنل (Denel Aviation) در آفریقای جنوبی ساخته شده است. این هلی کوپتر طوری طراحی شده که پیشرفته ترین و قدرتمندترین هلی کوپتر تهاجمی ارتش آفریقای جنوبی باشد و توسط اسکادران زبده شانزدهم این کشور در پایگاه هوایی بلوم اسپروت مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از کارشناسان نظامی این هلی کوپتر را یک «هلی کوپتر آتشبار قدرتمند» توصیف کرده اند زیرا علاوه بر تجهیزات و سلاح های سنگین و قدرتمندش از سرعت و قدرت مانور خارق العاده ای نیز سود می برد. این هلی کوپتر با دو موتور توربوشفت مجهز شده است.

۵- هلی کوپتر Eurocopter Tiger

قیمت: ۴۱ میلیون دلار

گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان

هلی کوپتر نظامی یوروکوپتر تایگر که محصول مشترک فرانسه و آلمان غربی است در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی و با هدف مقابله با هلی کوپترهای قدرتمند اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. نتیجه این پروژه یک هلی کوپتر چند منظوره است که توانایی انجام ماموریت های مختلف از جمله عملیات شناسایی مسلحانه، عملیات ضد تانک های دشمن و پشتیبانی نزدیک هوایی را داراست. قدرت این هلی کوپتر نظامی در توان پروازی خارق العاده و قدرت آتش بی نظیر آن نهفته است.

روتور اصلی این هلی کوپتر با طول ۱۳متر و بدنه باریک آن به یوروکوپتر قدرت تهاجمی بسیار بالایی بخشیده اند که در هلی کوپترهای نظامی دیگر به ندرت دیده می شود. دو موتور توربوشفت رولز رویس MTR390  باعث می شوند که این هلی کوپتر بتواند به سرعت بیش از ۳۴۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

۴- هلی کوپتر Sikorsky Sea Hawk

قیمت: ۴۳ میلیون دلار

گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان

هلی کوپتر نظامی سی هاک به منظور مرتفع کردن نیازهای عملیاتی نیروی دریایی ایالات متحده برای در اختیار داشتن یک هلی کوپتر بزرگ برای عملیات های دریایی ساخته شد. این هلی کوپتر باید توانمندی های جستجو و نجات بالا نیاز داشت و همزمان باید آنچنان بزرگ می بود که مقادیر قابل توجهی تجهیزات و نیروهای نظامی دریایی برای انجام عملیات را در خود جای می داد.

سی هاک توان حمل و شلیک سلاح های ضد کشتی قدرتمندی مانند اژدرهای کلاس Mk را داشته و آنقدر نیز بزرگ جثه هست که بتواند در نقش های ثانویه ای مانند عملیات های جستجو، نجات و تخلیه نیروها نیز مورد استفاده قرار گیرد. جثه بزرگ و توانمندی های خارق العاده سی هاک باعث شده که این هلی کوپتر به یکی از گرانقیمت ترین و البته قوی ترین هلی کوپترهای نظامی امروزی تبدیل شود.

۳- هلی کوپتر NH-90

قیمت: ۵۰ میلیون دلار

گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان

هلی کوپتر نظامی ان اچ- ۹۰ تولید مشترک چندین کمپانی هوانوردی اروپایی است که هدف آن ها ساخت یک هلی کوپتر چند منظوره و استراتژیک برای کشورهای عضو ناتو بود که بتواند در عملیات دریایی نیز مورد استفاده قرار گیرد. این هلی کوپتر برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ وارد سرویس شد و اولین هلی کوپتری بود که با سیستم پروازی کاملاً سیمی به پرواز درمی آمد؛ سیستم جدیدی که جایگزین سیستم کنترلی دستی سنتی می شد و بدین ترتیب همه چیز دیگر با رابط کاربری کاملاً الکترونیک کنترل می شد.

در حال حاضه دو نسخه متفاوت از این هلی کوپتر در ۱۳ کشور عضو سازمان ناتو مشغول خدمت هستند: یکی هلی کوپتر ترابری تاکتیکی برای استفاده نظامی و نسخه دریایی یا هلی کوپتر فریگیت ناتو.

۲- هلی کوپتر Boeing V22 Osprey

قیمت: ۷۲ میلیون دلار

گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان

هلی کوپتر نظامی بل بوئینگ وی-۲۲ اوسپری از سال ۲۰۰۷ در ارتش ایالات متحده حضور داشته و در سال های پس از آن روزآمدسازی های زیادی روی آن انجام گرفته است اما در ابتدا برای نیروهای دریایی این کشور ساخته شد. هلی کوپتر وی-۲۲ اوسپری اولین هلی کوپتر نظامی با روتور مایل است که چنین طراحی خاصی این هلی کوپتر قدرتمند و گرانقیمت، سرعت یک هواپیما و چابکی و توانایی فرود و برخاست عمودی یک هلی کوپتر را داشته باشد.

هزینه سرسام آور توسعه و تولید این هلی کوپتر در اواخر دهه ۱۹۸۰ بسیار خبرساز شد که در سال ۱۹۸۸ بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار برآورد گردید. انتظارات تاکتیکی خاصی که مقامات وزارت دفاع ایالات متحده از این هلی کوپتر نظامی داشتند؛ از جمله قابلیت تا شدن بال های آن برای جا شدن روی کشتی های جنگی، باعث بالا رفتن هزینه تولید این هلی کوپتر شد.

۱- هلی کوپتر Sikorsky CH-53K King Stallion

قیمت: ۹۵ میلیون دلار

گرانقیمت ترین و پیشرفته ترین هلی کوپترهای نظامی جهان

هلی کوپتر نظامی کینگ استالیِن به طور مشترک توسط کمپانی های لاکهید و سیکورسکی طراحی و ساخته شده و یک هلی کوپتر بزرگ و قدرتمند برای نیروی دریایی این کشور است که گرانقیمت ترین هلی کوپتر نظامی جهان شناخته می شود. این هلی کوپتر قرار است پس از اتمام مراحل آزمایشی، جایگزین هلی کوپترهای سوپر استالین قدیمی تر شود. هلی کوپتر کینگ استالین سی اچ- ۵۳ کا حمل و نقل تجهیزات نظامی را به مرحله تازه ای برده و بسیار کارآمد است. با بیش از ۳۰ متر طول و بیش از ۸ متر ارتفاع می تواند تجهیزات سنگین نظامی مانند یک هامووی کاملاً مسلح را در خود جای داده و به هوا ببرد.

دو موتور جنرال الکتریک T480 که هر کدام توان تولید ۷.۵۰۰ اسب بخار نیرو را دارند می توانند سرعت این هیولای غول پیکر را به ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت برسانند. در حالی که این هلی کوپتر هنوز در مرحله توسعه قرار دارد اما نمونه هایی از آن از سال ۲۰۱۴ توسط نیروی دریایی ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته اند.

با ۱۰ هلی کوپتر تهاجمی قدرتمند و خطرناک دنیا آشنا شوید

با «مارین وان» هلیکوپتر فوق العاده و ویژه رئیس جمهور آمریکا آشنا شوید

نگاهی به درون هواپیمای «MV-22B» نیروی دریایی آمریکا؛ نیمی هلیکوپتر و نیمی هواپیما

مقامات نظامی ایالات متحده از آزمایش موفقیت آمیز توپ لیزری بر روی هلی کوپتر آپاچی خبر می دهند

منبع: militarymachine
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۱ نظر

ورود

  • Mohammadmartin_official مرداد ۵, ۱۳۹۷

    بیشتر آمریکای بود هلیکوپتر ها میشه سردار سلیمانی بگی چطور بجنگیم با آمریکا با چی بجنگیم با پراید بجنگیم با آمریکا

    • آترین مرداد ۶, ۱۳۹۷

      با پراید بار با آمریکا و هم پیمانانش خواهیم جنگید و در حالی که برق ها در هنگام سخنرانی خود سردارپنداران قطع خواهد شد آمریکا را به زانو خواهیم آورد و کاخ سفید را حسینیه خواهیم کرد.
      ببخشید یه چند لحظه تلپورت شده بودم تویه تخیل بسیجی ها.

  • هادی مرداد ۹, ۱۳۹۷

    یه سوال:
    زمان ٨ سال جنگ تحمیلی ما چه جوری پیروز شدیم؟

    • فرزاد مرداد ۹, ۱۳۹۷

      با همون تجهیزاتی که دقیقا موقع جنگ از امریکا و اسراییل می خریدیم و صداش در نمی اوردن حالا بعد مدتها مدارکش رو شده
      در ضمن کشته شدن اون همه انسان و ایرانی با طولانی کردن جنگ اسمش پیروزی نیست

      • ش.ن آبان ۱, ۱۳۹۸

        کاری که قرار بود ۴۰۰سال انجام بشه در عرض ۴۰سال جهوری اسلامی انجام داد جهوری اسلامی شاهکار کرده تاروند ترکوند

        • ALI.31 آبان ۱۳, ۱۳۹۸

          خداوند بخشنده ومهربان کمک کنه وبه دادمون برسه که مانسل سوخته جنگ سرد شدیم

  • ش ن آبان ۱, ۱۳۹۸

    آمریکا یک کشور بسیار قدرتمند است قدرتی که امریکا دارد اگر تمام کشور های کره زمین به هم هم دست بشوند باز هم نمی توانند امریکا رو شکست بدهند …

  • ALI.31 آبان ۱۳, ۱۳۹۸

    آمریکا همیشه دنبال برگشتن ایرانی هابه دوران دوستی
    باغرب بوده وهست ولی درزمان برجام این مابودیم که
    برجام رونابودکردیم باآزمایش موشکی که توان رسیدن به
    برد۴تا۵هزارکیلومتر روداردمثل خرمشهرکه نسخه زیردریایی پرتاب بابرد۴۵۰۰کیلومتره که مال زمان شوروی
    مرحومهکه کره شمالی تولیداش کرده وبه ماهم فروختش
    آمریکابه ایران گفت شمافقط قبول کنیدبامادرسوریه وعراق عملیات مشترک انجام بدیم ماخودمون به شمااز
    هرنظرکمک میکنیم حدف ازنظرآمریکابرقراری یک دوستی
    وپایان دشمنی هابود وبه نظرماجاسوسی ونابودی کشور
    ولی آمریکافقط خواست شاه رو ازقدررت برکنارکنه چون در
    زمینه نظامی دیگه داشت خیلی به چشم میومدواگروضع
    به همین صورت پیش میرفت ایران بعدازفروپاشی شوروی آذربایجان وارمنستان وترکمنستان وتاجیکستان رو تصرف میکردوکردستان عراق شاه هم خائن بودچون
    متوجه نبودداره بادست خودش خاکمون رو که همون
    بحرین بودبه دشمن میده که امروز بحرین۲میلیون در
    روز صادرات نفت داره وشده یک دردسر بااون سرمایه اش وازطرفی مرزآبی کشورهم کوچکترشدیاپشت کردن به
    کردهای عراق که ایرانی هستندیا…..بله امروزبایددریک
    سطح باجهان درارتباط باشیم ونه دنبال دشمنی باشرق یا
    غرب مانه پیامبر خدایم ونه مسلمانش چون اینه وضعیت مابااین همه ادعاهرکس بالاترمیره دزدترمیشه
    من۲سال خدمت کردم شهیدم دادیم ولی بایدبی کارباشم
    الان منم یه مردم امروزخودمو نکشم ۱۰روز دیگه هیچ
    چیزی توزندگی برام نمونده چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • حامد دی ۲۶, ۱۳۹۸

      شاه بحرین نداد بحرین زمان قاجار اشغال شد و شاه جای بحرین سه تا جزیره تنب بززگ و کوچک و ابوموسی رو گرفت که مال امارات بود و الان بزرگترین منبع گازی داره بعدشم ما همین منابع خودمونم نمیتونیم صادر کنیم

  • S.a.r فروردین ۲۶, ۱۳۹۹

    تو که میگی کاری که جمهوری اسلامی تو ۴۰ سال انجام داد تو ۴۰۰ سال هیچ کشوری نمی تونست انجام بده. باید عرض کنم که کوروش تونست تو همین مدت کمتر ۴۰ سال ایران رو به قدرت مند ترین کشور تاریخ تبدیل کنه.
    تازه کوروش نه میدونست نفت چیه و نه ۲۰۰،۳۰۰ تا وزیر داشت با این حال ایران رو به کشوری شکست ناپذیر تبدیل کرد. تازه طوری اینکار رو به طور احسنت انجام داد که نه تنها ایران بلکه کل دنیا اون رو بزرگ ترین پادشاه تاریخ میدونن. درزمن توزمان کوروش نتنها لشکر ایران سکست نا پذیر بود بلکه ما در اقتصاد و علم پزشکی و مهندسی اول بودیم و از همه مهم تر اینکه مردم ایران از ازادی بیان و ثروت عظیمی برخوردار بودن که البته از راه کاملا حلال بدست اومده بود.

  • سعید آذر ۱, ۱۴۰۰

    چرا کاموف۵۰یا کاموف۵۲نیستش تواین لیست مگه هلیکوپترهای روسی چه گناهی کردن که تواین لیست نباید باشن؟!