آتش در مقابل آتش؛ استفاده از بمب لیزری برای اطفای حریق جنگل ها در سوئد

آتش در مقابل آتش؛ استفاده از بمب لیزری برای اطفای حریق جنگل ها در سوئد

در  حالی که در روزهای اخیر آتش سوزی های گسترده در یونان خبرساز شده، نیروی هوایی سوئد به یک دشمن جدید خانگی اعلان جنگ داده است: آتش سوزی در جنگل ها. اخیراً و در جریان آتش سوزی هایی که در مناطق جنگلی این کشور رخ داده بود، نیروی هوایی ۲ فروند جنگنده گریپن (Gripen) را برای بمباران جنگل های این کشور و اطفای حریق به پرواز درآورد تا با بهره بردن از موج انفجار این آتش سوزی ها را خاموش نماید. هر چند این کار ظاهراً عجیب و غریب به نظر می رسد اما نتیجه موفقیت آمیزی در پی داشت و شاید شما هم روشی مشابه را بارها و بارها انجام داده باشید.

اطفای حریق

دانشمندان این روش را به فوت کردن شمع در مراسم جشن تولد تشبیه کرده اند. به گفته رسانه های سوئدی، نزدیک به دو هفته بخشی از جنگل های مناطق مرکزی کشور طعمه حریق شده بود. طبیعت وحشی منطقه آلودالن در دسترس آتش نشانان قرار ندارد و از آن بدتر این که در نزدیکی این منطقه انبارهای مهمات ارتش واقع شده بود و بدین ترتیب در صورت رسیدن مامورین آتش نشانی به محل نیز خاموش کردن آتش بسیار خطرناک و دشوار بود. بدین ترتیب نیروی هوایی کشور دو فروند جنگنده بمب افکن گریپن که به بمب های هدایت لیزری  GBU-49 مجهز بودند را به پرواز درآورد.

اطفای حریق

این جنگنده بمب افکن ها یک بمب را در ارتفاع ۹.۸۰۰ پایی رها کردند، بمب مذکور به هدف اصابت کرد و شعله های آتش تا شعاع ۱۰۰ یاردی (۹۱ متر)ی محل اصابت بمب به کلی خاموش شد. اما این روش اطفای حریق چگونه عمل می کند؟ تغییر ناگهانی در فشار باعث می شود که شعله های آتش منبع تغذیه خود را از دست بدهند که در مورد اخیر منبع تغذیه همان بوته های کوچک و علف ها بودند. همین اتفاق زمانی که شما یک شمع را فوت می کنید رخ می دهد و فوت کردن باعث فاصله افتادن و جدایی فتیله از شعله ها می گردد.

آتش سوزی

مهندسان از روشی مشابه برای خاموش کردن آتش در چاهها نفت با استفاده از مواد منفجره کرده اند. نیروی هوایی سوئد از یکی از جدیدترین و دقیق ترین بمب های لیزری خود برای این عملیات استفاده نمود. برخلاف دیگر بمب های نقطه زن و دقیق، بمب های ۲۲۶  کیلوگرمی GBU-49 دارای دو مرحله جستجوی هدف هستند که از سیستم جی پی اس و هدایت لیزری سود می برد. در حالت عادی، خلبان جنگنده از تعدادی مختصات جی پی اس برای هدف قرار دادن اشیاء روی زمین استفاده می کند اما اگر دشمن در سیستم هدایت ماهواره ای اختلال ایجاد کند، خلبان می تواند به استفاده از سیستم هدایت لیزری بدون امکان اختلال (ضد جمینگ) روی بیاورد.

آتش سوزی

این اولین باری نیست که انسان دست به بمباران طبیعت برای خاموش کردن آتش می زند. در سال ۱۹۳۵، ژنرال جورج اس پتن، برای خاموش کردن کوه آتشفشانی ماونا لوا در هاوایی و جلوگیری از تداوم فوران گدازه ها، دهانه این کوه آتشفشانی را بمباران نمود. در سال ۲۰۱۶ نیز نیروی هوافضای روسیه جت های جنگنده شوخوی-۳۴ را برای بمباران کردن رودخانه ای یخ زده و به جریان انداختن دوباره آب این رودخانه به کار گرفت. چین نیز از بم افکن ها اچ-۶ خود برای شکستن یخ ضخیم رودخانه ها استفاده کرده است. ویدیو مربوط به خاموش شدن آتش با استفاده از بمب های لیزری توسط نیروی هوایی سوئد را می توانید در این لینک مشاهده نمایید.

روبوفلای: حشره رباتیک لیزری که می تواند بوی آتش سوزی و نشت گاز را احساس کند

علم در مورد امکان وجود اژدها، پرواز کردن و خارج شدن آتش از دهان او چه می‌گوید؟

«پوسایدون»: اژدر هسته‌ای خوفناک و آخرالزمانی روسیه که سونامی‌های مرگبار تولید می‌کند

منبع: popularmechanics
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • tommy cooper مرداد ۹, ۱۳۹۷

    سلام سایتتون فیلتر شده؟ من الان با فیلتر شکن اومدم

    سوئد تا کنون الگوی خیلی از کشورای دنیا بوده
    ژاپن کره ی جنوبی کشورای اروپایی و امریکایی و غیره
    اصولا سوئد کشوریه که همیشه تولیست برترینها قرار میگیره
    همیشه بهترین کشور نوآور بوده و یا دومین بوده بعد سوئیس
    تو تسلیحاتم اونقدر زبانزد عام و خاصه که حد نداره. هم سلاح تولید میکنه هم صادر میکنه ولی صادراتش خیلی سفت و سخته و تنها به کشورایی که نظام دموکراتیک دارن اسحله میدن. تو صنایع نظامی حتما باید تسلیحاتشون بومی سازی شده باشه تا اجازه ی استفاده تو سوئدو داشته باشن. اگه شنیدین سوئد این بمب جی بی یو امریکایی رو خریده اینم حتما بدونین که این بمبها رو یا به صورت اوپن سورس خریده و یا به صورت خام و برنامه نویسیشو خودشون کردن.
    یکی از کشورایی که بخوام مهاجرت کنم سوئده. ایرانیم اونقدر میگن زیاده که ادم احساس غربت نمیکنه. میگن تو خیابونای سوئد راه بری غیر ممکنه چند نفر ایرانی نبینی
    اما سوال مهم اینه سوئد چرا اینطوری شد؟
    دو سال پیشا با چندتا توریست مسن نروژی همکلام شده بودم این سوالو ازش پرسیدم شماها چرا اینقدر پیشرفت کردین
    اون خانومه گفتش که باید صد و پنجاه سال قبل رو ببینیم. هیچ پیشرفتی چند ساله حاصل نمیشه. میگف اون موقع سوئد و نروژ یکی بودن و یکی از فقیرترین و بدبخت ترین کشورای دنیا بودن نصف جمعیتشون راهی امریکا و کشورای دیگه شده بود. هر ساله قحطی میومد و با برف و زمستون سخت شمالی حتی نمیتونستن غذا برسونن به مناطق قحطی زده و کارشون این بود تو کلیسا دعا کنن که خدا نجاتشون بده. اما دیدن کلیسا کاری نمیتونه مجلس نمایندگانشون پادشاهو مجبور کرردن برا اصلاح وضعیت دست به تغییرات اساسی تو مملکت داری و فرهنگ و جامعه بزنن. بعد این کار بچه های مردم شد بچه های پادشاه و تحصیل اجباری و غذای رایگان حق همه ی بچه ها بود حتی تو دور افتاده ترین مناطق کشور که تو زمستون کاملا راه ها بسته میشد. غذایی که میدادن بیشتر از دستمزد روزانشون بود و خیلی از بچه ها دست از کار کشیدن دیگه لازم نبود برا سیر کردن خودشون کار کنن و شروع به درس خوندن کردن. اینطور سال به سال اوضاع بهتر و بهتر میشد. هر روز چیز جدیدی اختراع میشد. هر روز چیزای جدیدی کشف میشد. اوضاع طوری شد که مردمی که رفته بودن بر میگشتن. حتی امریکاییام میومدن سوئد زندگی کنن.

    • علی زمانی مرداد ۹, ۱۳۹۷

      سلام خدمت شما
      با تجربه چند سال تجربه زندگی و تحصیل در سوئد باید اضافه کنم که کشوری که من و شما سوئد خطاب میکنیم و خود سوئدی ها export country خطاب میکنند، خلاقیت و شایسته سالاری حرف اول و آخر را میزند. بها دادن به خلاقیت و شایسته سالاری، برگ برند سوئدی ها در اسکاندیناوی است. شما هیچ برند نروژی را نمیتونی با داشتن ذخائر ممتاز انرژی اروپا نام ببری، اما همین الان ۱۰ تا برند سوئدی در ذهنت نقش بست.اگر چه سوئد را خیلی ها ende دنیا خطاب میکنند، اما باید تحمل سرمای منفی ۳۰ و نصف سال شب و روز رو هم داشته باشید. ایرانی های مقیم این کشور، مهاجر نیستند. اکثرا پناهنده هستند. سوئد را بهشت مهاجران نمیدانند. بهشت پناهنده ها میدانند. امیدواریم شما کتاب آشنایی با سوئدی ها را منتشر کنی 🙂

  • حسین مرداد ۲۸, ۱۴۰۲

    اتفاقا باید بگم با همین بمب های لیزری نقطه زنی میکنند مثلا میتونند فقط یک ماشین یا یک کشتی یا یک خانه بخصوص را به اتش کشید