راهنمای عضویت عمومی، تخصصی و ویژه در کتابخانه ملی ایران

چه کسانی میتوانند عضو کتابخانه ملی شوند؟

راهنمای عضویت عمومی، تخصصی و ویژه در کتابخانه ملی ایران

کتابخانه ملی ایران از برترین کتابخانه های ملی خاورمیانه بوده و عضویت در آن، فرصت آفرین است. شما را با میلیون ها جلد کتاب در صدها هزار عنوان آشنا میکند و به همین خاطر، پاتوق شماره یک اهالی فرهنگ و ادب در پایتخت به شمار می رود. اداره عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مسئول بررسی و تایید شرایط عضویت برای مراجعان و تعیین سطوح عضویت آنان است. عضویت در کتابخانه ملی در ۳ سطح: عمومی، ویژه و تخصصی انجام می شود که هر یک شرایط و مدارک خاص خود را دارد که در گزارش امروز سرویس دانستنی های روزیاتو به آن می پردازیم.

عضوگیری فقط برای متقاضیانی انجام می گیرد که پس از ثبت نام اینترنتی در هنگام مقرر به صورت حضوری مراجعه کرده باشند. بنابراین حضور فردی به جای دیگری جهت انجام امور عضویت بی نتیجه خواهد بود. استفاده از خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ارائه اصل کارت عضویت امکان پذیر است. کارت اعضای ویژه با تایید ریاست سازمان صادر می گردد.

سایت کتابخانه ملی

کارت عضویت اتباع خارجی پس از دریافت تمامی مدارک و استعلام از مراجع ذیربط صادر خواهد شد. ابطال کارت عضویت با توجه به مقررات ذکر شده در این آیین نامه (بند ۶-۴-۲)  پس از تایید کمیته انضباطی انجام می گیرد. کمیته انضباطی متشکل از مدیرکل حراست و مدیرکل روابط عمومی و  مدیر کل اطلاع رسانی است. کارت عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به مدرک تحصیلی و شرایط ذکر شده در آئین نامه عضویت با سطوح  ۱ تا ۳ مشخص و صادر می شود. ورود به تالارهای عمومی و تخصصی و بهره مندی از میزان خدمات اطلاع رسانی با توجه به سطوح عضویت تعریف می شود.

حداقل شرایط عضویت در کتابخانه ملی

حداقل شرایط لازم تحصیلی برای عضویت در کتابخانه ملی، اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، سطح سه حوزه و نیز دکترای حرفه ای و کارشناسی ارشد پیوسته از ترم نه به بالا است. همچنین افراد ذیل می توانند با حداقل مدرک پیش دانشگاهی (دیپلم قدیم) از خدمات سازمان استفاده نمایند:

  •  پدیدآورندگان کتب و مقالات علمی و تخصصی که کتاب علمی ـ تخصصی تألیف کرده باشند و یا مقاله آنها در یکی از مجلات علمی با درجه ISI ٬ علمی ـ پژوهشی یا علمی ـ ترویجی چاپ شده باشد و یا در یکی از کنفرانس های بین المللی ارائه شده باشد.
کتابخانه ملی
فرم عضویت در کتابخانه ملی

مقررات عمومی عضویت در کتابخانه ملی

عضویت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نه یک امتیار٬ بلکه حق شما است ٬ اما تداوم عضویت و استفاده از منابع مستلزم رعایت ضوابط سازمان و حقوق دیگران است و بی توجهی به آنها می تواند به سلب این حق به طور موقت یا دائم بینجامد. بخشی ازاین ضوابط که البته رعایتشان هم آسان است٬ عبارتند از مواردی که در همه فضاهای داخلی و محوطه سازمان باید مراعات شود.

در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات مورد تخلف در پروند عضویت شما ثبت شده و در صورت تکرار آن کارت عضویت معلق و همچنین ورود و خروج مسدود می گردد.

سطوح عضویت در کتابخانه ملی

سطوح عضویت در کتابخانه ملی به عضویت عادی، تخصصی و ویژه تقسیم بندی می شود.

 عضویت ویژه در کتابخانه ملی

عضویت این افراد به صورت دائمی است و محدودیت زمانی برای پایان اعتبار کارت آنان وجود ندارد.  ارائه خدمات و امکانات به این اعضا در بخش­های مختلف در بالاترین حدّی است که در مقررات آن بخش٬ پیش­ بینی شده است.  تأیید احراز این سطح صرفاً توسط رئیس سازمان انجام می­گیرد. عضویت و استفاده از همه خدمات سازمان برای این افراد رایگان است.

شرایط عضویت عمومی

شرایط عضویت عمومی به شرح زیر است:

  •  مدت عضویت برای این افراد حداکثر یک سال است.
  • ارائه خدمات، امکانات، محل­های دسترسی و هزینه ها در هر سال بر اساس دستورالعملی است که به تصویب هیأت اجرایی سازمان می­رسد، افرادی که درعضویت عمومی قرار می­گیرند به شرح زیر است:‌
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته
  • دانشجویان مقطع دکترای حرفه­ ای و کارشناسی ارشد پیوسته ترم نه به بالا
  • طلاب شاغل به تحصیل در سطح سه حوزه

اگر عضویت کتابخانه ملی ایران را دارید، تجارب و دیدگاه های خود را در اختیار روزیاتو قرار دهید. به امید آنکه شرایط استفاده بهتر و بیشتر عموم مردم از امکانات کتابخانه ملی فراهم شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود