لذت بازی و شنا در پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

گزارش روزیاتو از تنها پارک آبی تفلیس

یکی از بخش‌های سفر ۴ روزه من به کشور گرجستان، بازی، تفریح و شنا در پارک آبی جینو پارادایس شهر تفلیس بود که خاطره‌ای ماندگار برایم برجا گذاشت.

این پارک بخش‌های مختلفی دارد و هر کدام از آنها لذت و هیجان خاص خود را دارند. بهترین بخش پارک آبی تفلیس سرسره‌های Toboggan است که با ارتفاع حدود ۳۱ متری خود مرتفع‌ترین سرسره شرق اروپا نیز بشمار می‌رود.

۶ سرسره مختلفی که آنجا انتظار شما را می‌کشند ۶ سرعت، ویژگی‌، نورپردازی و هیجان متفاوت دارند که توصیه می‌کنم حتما هر ۶ سرسره را امتحان کنید. مثلا اگر عاشق سرعت هستید، سرسره قرمز رنگ از همه سریع‌تر است و هیجان بیشتری دارد. یا مثلا سرسره سیاه، مملو از نورپردازی‌های متنوع در طول مسیر است که احساس می‌کنید در وسط یک فیلم علمی تخیلی در حال سر خوردن و پایین رفتن هستید.

برای آشنایی کامل با این پارک و هزینه‌های رفتن به آنجا و استفاده از امکانات آن تا انتهای مطلب با من همراه باشید.

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس از میدان آزادی این شهر فاصله تقریبا زیادی دارد و شما باید دست‌کم ۱۰ لاری برای هزینه تاکسی در نظر بگیرید. اگر به‌طور دقیق بخواهم بگویم، پارک آبی نزدیک دریای تفلیس و در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد.

برای رسیدن به آنجا، من و همسفرم تاکسی گرفتیم و از میدان آزادی تا پارک ۱۰ لاری پرداخت کردیم. البته راننده از مسیرهای پرپیچ و خمی ما را برد که تقریبا شبیه بام تهران بود. مسیر باریکی که از آنجا می‌شد تمام شهر را زیر پای خود دید. البته راننده وقتی متوجه تعجب ما شد با زبان اشاره و خیلی سخت متوجه‌مان کرد که این مسیر میان‌بر است و برای دور زدن ترافیک و چراغ‌قرمزها از این راه آمده.

از آنجا که مسیر رسیدن به پارک از مرکز شهر چندان سرراست نیست توصیه می‌کنیم به جای اتوبوس از تاکسی استفاده کنید.

اما برای اطلاعتان باید بگویم که اتوبوس خط واحد هم دارد. به این صورت که از میدان پوشکین سوار اتوبوس ۲۳ یا ۹۵ بشوید. پس از طی ۱۱ ایستگاه، در ایستگاه پل عابر راه آهن پیاده شده و دوباره سوار اتوبوس خط ۳۶ یا ۱۱۱ بشوید و ۱۱ ایستگاه دیگر بروید.

از ایستگاه آخر باید حدود ۲ کیلومتر پیاده بروید تا به پارک آبی جینو پارادایس برسید.

در مورد تاکسی گرفتن توصیه می‌کنم تا می‌توانید با راننده‌ها چانه بزنید. تقریبا همه آنها اول دو برابر قیمت اصلی را پیشنهاد می‌دهند و اگر نابلد بازی در بیاورید، بعدا حسابی پیشمان خواهید شد. مثلا ما از میدان آزادی در ابتدای خیابان روستاولی، تاکسی گرفتیم. راننده ابتدا ۲۰ لاری پیشنهاد داد. ما گفتیم ۷ لاری اما او قبول نکرد و گفت کمتر از ۱۰ لاری امکان ندارد. ما هم قبول کردیم و سوار شدیم.

تنها پارک آبی تفلیس در خیابان بشنوا ۹ قرار دارد.

این قیمت کاملا منصفانه و مرسوم بود زیرا در تفلیس شما برای مسیرهای کوتاه بین ۳ تا ۵ لاری و برای راه‌های طولانی حداکثر باید ۱۰ لاری پرداخت کنید. البته قیمت تاکسی به فرودگاه فرق دارد و همیشه بیشتر از ۱۲ تا ۱۵ لاری است.

سرسره‌های جینو پارادایس از ابتدای خیابان قابل مشاهده بود. تاکسی ما را مقابل در ورودی پارک آبی پیاده کرد. ما در روز جمعه و حوالی ساعت ۱۱ به پارک رفته بودیم و در آن ساعت چندان شلوغ نبود. در نتیجه بدون معطل شدن در صف، بلیط خریداری کردیم.

باید بدانید که پارک آبی جینو پارادایس از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب باز است اما سالن بدنسازی آن از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب آماده خدمت‌رسانی به ورزش‌دوستان است.

بلیط پارک برای بزرگسالان ۳۰ لاری است. جالب است بدانید کودکان زیر ۶ سال می‌توانند به طور رایگان از امکانات پارک استفاده کنند. گویا برای دانشجویان و دانش‌آموزان هم تخفیف‌های ۱۰ تا ۱۵ لاری دارد.

هنگام ورود از شما سوال می‌شود که بخش VIP می‌خواهید یا معمولی.

فرق آنها با هم چند سالن اسپا و ماساژ است اما قیمت VIP دو برابر یعنی نفری ۶۰ لاری است که با تخفیف از دو نفر ۱۰۰ لاری دریافت می‌کنند.

ما بخش معمولی را انتخاب کردیم. طبق روال همه پارک‌های آبی، دستبندهایی به ما داده شد که باید هنگام خروج آن را تحویل می‌دادیم. با این دستبند می‌توانید هزینه خریدهای خود را در پارک آبی پرداخت کنید تا هنگام خروج، معادل پولی آن از شما دریافت شود.

توجه داشته باشید که نمی‌توانید هیچ‌گونه خوراکی و نوشیدنی را با خود داخل پارک آبی ببرید. مقابل در ورودی، ماموری ایستاده و ساک شما را کنترل می‌کند تا هیچ‌گونه خوراکی به همراه نداشته باشید. حتی بطری آب را هم نمی‌توانید ببرید و باید آن را در سطل زباله بیندازید.

پس از عبور از ورودی، رختکن زنانه و مردانه از هم مجزاست. کمدهای رختکن بسیار باریک هستند و جای محدودی دارند. پس از تعویض لباس وارد فضای اصلی پارک خواهید شد.

استخر موج

اولین بخشی که هنگام ورود به پارک آبی جینو پاراداس مشاهده می‌کنیم، استخر موج‌ است. این استخر در ظاهر آرام و بی‌هیجان به نظر می‌رسد اما به محض شروع شدن موج‌های بلند، شادی و هیجان بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد.

حداکثر عمق استخر موج ۲ متر است و حداکثر ارتفاع موج‌ها نیز ۱.۸ متر اعلام شده است. تیوب‌های تک‌نفره و دونفره در این استخر شناور هستند که با سوار شدن روی آنها تجربه‌ای شبیه به رفتینگ و موج‌های خروشان را خواهید داشت.

در انتهای استخر موج، یک دیوار صخره‌نوردی تعبیه شده که می‌توانید از روی سنگ‌ها بالا رفته و دوباره درون آن بازگردید.

به‌طور کلی، منتظر ماندن در این استخر برای آغاز موج‌ها ارزشش را دارد و شک نکنید که با لبی خندان و روحیه‌ای بسیار شاد از این استخر خارج خواهید شد.

در سمت چپ استخر موج یک بوفه کوچک وجود دارد که انواع نوشیدنی و اسنک عرضه می‌کند. در مقابل استخر موج هم تخت‌های مخصوص حمام آفتاب و برنزه کردن تعبیه شده که تعدادی از مردم روغن به تن زده زیر آفتاب داغ دراز کشیده و پوست خود را برنزه می‌کنند.

آفتاب مرداد تفلیس به قدری داغ است که در عرض چند ساعت حضور در این پارک آبی روباز، حتما دست‌کم یک درجه تیره‌تر خواهید شد.

رودخانه خروشان

در امتداد بوفه در سمت چپ استخر موج، بخشی به نام رودخانه خروشان قرار دارد. این بخش برخلاف نامش به هیچ عنوان خروشان نیست و اتفاقا کاملا آرام است. یک مسیر دایره‌ای باریک از آب است که تیوب‌هایی در آن وجود دارد تا سوار بر آنها این مسیر را طی کنید. عمق این رودخانه مصنوعی به یک متر هم نمی‌رسد و می‌توانید خیلی راحت در آن راه هم بروید.

تیوب‌سواری در این رودخانه هم جاذبه خاص خود را دارد و می‌توانید با آب‌بازی کردن با دوستان خود، مسیر را با شادی و خنده همراه کنید.

استخر المپیک

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

در سمت چپ رودخانه خروشان، یک دو راهی را مشاهده خواهید کرد. یک راه به استخر المپیک و سالن بدنسازی می‌رسد و راه دیگر به سمت زمین بازی کودکان، ساحل و کشتی می‌رسد.

این استخر حدود ۲۵ متر طول دارد و در عمیق‌ترین بخش خود ۱.۶۵ متر عمق دارد. از آنجا که استخر المپیک سرپوشیده است و شبیه به استخرهای معمولی، چندان مورداستقبال گردشگران قرار نداشت و هیچ‌کسی را آنجا ندیدیم.

ما هم راهمان را به سمت ساحل ادامه دادیم. در آنجا یک عکاس از خانم جوانی که به‌نظر می‌رسید مدل باشد، عکاسی می‌کرد. از بالا ساحل را نگاه کردیم و چون پله‌های آن خیلی زیاد بود تصمیم گرفتیم نرویم چون در آن آفتاب خیلی آسان نبود که دوباره بالا برگردیم.

استخر کودکان

در گوشه‌ای از پارک آبی، یک زمین بازی مخصوص کودکان قرار داشت که دارای استخر و سرسره‌های آبی بود. کودکان زیادی نیز همراه با والدین خود در آنجا به بازی و خوشگذرانی مشغول بودند. حداکثر عمق استخر کودکان ۴۰ سانتی‌متر است.

استخر کشتی

در مقابل زمین بازی کودکان و در کنار رودخانه خروشان، استخر کشتی دزدان دریایی قرار دارد. این کشتی سه طبقه است و از بالای عرشه سوم می‌توانید همه فضای پارک آبی را مشاهده کنید. در اولین عرشه کشتی هم استخر گردابی وجود دارد که تجربه آب‌تنی در آن جالب است.

زمین والیبال

ما بر اساس تابلوها به سمت زمین والیبال رفتیم تا در کنار دیگر گردشگران چند دقیقه‌ای والیبال ساحلی بازی کنیم، اما هر چه نگاه کردیم مسیر درست را پیدا نکردیم و در نهایت به استخر آرامش رسیدیم.

استخر آرمش

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

در این بخش چند لوله با فشار آب را بیرون می‌ریزند که ایستادن در زیر آن مثل یک ماساژ خوشایند است و خستگی بدن به‌در می‌شود. البته فضای دوش‌مانندی هم دارد که ایستادن در زیر فشار آب آن نیز جذابیت خاص خود را دارد.

پس از این استخر می‌توانید به هیجان‌انگیزترین بخش پارک آبی جینو پارادایس بروید؛ یعنی سرسره‌های Toboggan.

سرسره Toboggan

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

باید بگویم که هیجان‌انگیزترین بخش پارک آبی تفلیس همین سرسره‌های رنگی و جذاب است. سورتمه مرتفع ترین سرسره شرق اروپاست که طولی در حدود ۳۱ متر دارد و با ۶ سرسره مختلف انتظار شما را می‌کشند تا نهایت شادی، هیجان و لذت را تجربه کنید.

پس از ورود به بخش سرسره، دمپایی‌های خود را باید زیر پله‌ها درآورده و پا برهنه از پله‌های پیچ‌درپیچ و فلزی بالا بروید تا به ورودی سرسره برسید. در آنجا ۶ سرسره رنگی وجود دارد که با لامپ‌های سبز یا قرمز قابل استفاده بودن یا نبودنشان مشخص می‌شود.

یعنی تیک سبز رنگ یعنی شما اجازه دارید سوار سرسره بشوید. ضربدر قرمز رنگ یعنی کسی داخل است و نباید سوار شوید.

البته یک متصدی آنجا ایستاده و به شما اعلام می‌کند که کدام سرسره را انتخاب کنید. اگر خلوت باشد، خودتان می‌توانید هر رنگی که دوست دارید را انتخاب کنید.

ما هر ۶ سرسره را امتحان کردیم. هر کدام ویژگی خاص خود را داشت اما هیجان سرسره قرمز از همه بیشتر بود زیرا سرعت زیادی داشت و با هیجان بسیار زیادی شما را درون استخر نهایی پرت می‌کند.

سرسره سیاه رنگ نورپردازی‌های بسیار متنوع و جذابی دارد که نوعی وهم و خیال را در ذهن تداعی می‌کنند. هنگام سر خوردن در میان این نورهای رنگی و طرح‌دار احساس می‌کنید در میان یک فیلم علمی-تخیلی در حال بازی هستید.

دو سرسره‌ آبی‌رنگ در میانه مسیر خود فضایی دارند که نور خورشید را می‌توانید مشاهده کنید. سرعت آنها هم بد نیست. سرسره نارنجی ویژگی خاصی ندارد و با سرعت کمتر از سرسره قرمز شما را به انتهای مسیر می‌رساند.

سرسره زرد هم مسیری طولانی و هیجان‌انگیز را برای شما رقم می‌زند.

در این پارک امکانات دیگری همانند سونا، جکوزی، استخر آب سرد، ماساژ، اسپا، اتاق تپه یخ و جینو جونیور قرار دارد.