راهکارهای کاربردی برای کاهش هزینه های زندگی امروز

راهکارهای کاربردی برای کاهش هزینه های زندگی امروز

دلار بیش از ۱۴ هزار تومن و ۵ برابر شدن آن ظرف چند سال اخیر سبب شده تا قیمت کالاها و خدماتی که ما در ابتدای دهه نود هجری شمسی دریافت می کردیم به شدت افزایش یافته و بعضا برخی از هموطنان به دلیل ثابت بودن درآمد و کاهش قدرت خرید، آرزوی به دست آوردن برخی از خدمات و محصولات را در حال و آینده خواهند داشت.

هزینه تمام شده زندگی در شهرهای بزرگ مثل تهران روز به روز در حال افزایش است و این روند، پدیده مهاجرت معکوس را به دنبال داشته است. فرار بسیاری از اجاره نشین ها از پایتخت در سالهای آینده غیر قابل اجتناب است. افزایش شکاف طبقاتی در ایران عصر ۱۴۰۰ اجتناب ناپذیر است. بی عدالتی اجتماعی و توسعه فقر هم در نقاط محروم و هم کمتر توسعه یافته، سال به سال روند صعودی داشته و سیاست های دولتی نتوانسته کمک شایانی به اقتصاد و بهداشت و آموزش مناطق محروم کند.

در روزگاری که قیمت ها هفتگی تعیین می شود، باید روش سبک زندگی خود را تا حدودی تغییر داد. مهم نیست در چه زمینه ای مدرک دانشگاهی یا مهارت دارید. مهم نیست در کدام استان کشور ساکن هستید. باید بتوانید خود را با شرایط جدید تا حد زیادی وفق دهید. راهکارهای مدیریت بهینه هزینه ها را یاد گرفته و تنوع بخشی به ساختارهای سرمایه گذاری مولد را در نظر داشته باشید.

کاهش هزینه
هنر مدیریت هزینه ها را فرا بگیرید

یکی از روش هایی که می توان سرمایه خود را بیش از سطح تورم سالانه افزایش داد، بازار سهام است. هنوز در بازار بورس ایران، سهام زیر ۲۰۰۰ ریال با قدرت سودآوری فوق العاده در بازه بلند مدت بسیار است. خرید این سهام با توجه به فاکتور سود آتی، می تواند سود بیشتری از زمین و ارز و سکه در اختیار سرمایه گذاران خرد حقیقی قرار دهد. با ۲۰۰ تومان، چیز  خاصی در اقتصاد امروز ایران به شما نمی دهند. اما ۱ سهم  از فلان شرکت سیمانی و خودرویی و غذایی و امثالهم،‌ می تواند فرصت های خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

یکی دیگر از روش هایی که برای افزایش درامد در روزگار ملتهب امروزی باید در نظر داشت، خدمات آنلاین و کارآفرینی دیجیتالی است. کم کم  باید به فکر درامد زایی از سایت و وبلاگ و صفحه و پروفایل خود در شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی باشید. مهارت شما هر چه باشد، خیلی ها به آن نیاز دارند.

میخواهد جوشکاری باشد، می خواهد آموزش زبان انگلیسی یا تدریس ریاضیات و تایپ و نقشه کشی و ترجمه و تحلیل بورس و ارز و صنعت و مشاوره مهندسی یا هنری باشد. فریلنسرها، انقلاب عصر جدید هستند. از فرصت هایی که کرادفاندر ها در اختیار استارت آپ ها قرار می دهند استفاده کنید. سعی کنید بیزنس کوچک دیجیتالی برای خود فراهم کنید. بازار  کسب و کار شما از ایران به آمریکای شمالی و آسیا و اقیانوسیه هم خواهد رفت.

زندگی در نقاط خارج از مراکز شهرهای بزرگ، نقدینگی شما را برای سرمایه گذاری افزایش می دهد. به جای اینکه میلیون ها تومان اجاره خانه در فلان نقطه فلان شهر بدهید، اگر ضرورتی ندارد، خانه و کاشانه خود را به منطقه خوش آب و هوا تر و ارزان تر در استان دیگر منتقل کنید. گاها تا ۵۰ درصد از هزینه های شما کم می کند و توان سرمایه گذاری شما را افزایش می دهد.

از دیگر روش هایی که برای کاهش هزینه ها باید در نظر داشت، حذف سفرهای غیر ضرور  به خصوص در کلان شهرها و جایگزین کردن اتوبوس و مترو به جای استفاده از خودرو شخصی است. وقتی درآمد ثبات و هزینه های خودرویی شما زیاد است، چاره ای جز اتکا به این روش نیست که البته کاهش آلودگی محیط زیست را نیز در پی دارد. اگر قصد سفر به نقطه ای خاص در کشورمان دارید، سفر گروهی چه با تور و چه خارج از تور، می تواند هزینه های شما را کاهش دهد.

هزینه های کپی و پرینت به خاطر قیمت کاغذ، در حال افزایش است. این هزینه ها در همه شهرها یک قیمت ثابت ندارد. شما اگر حجم بالایی از کپی و پرینت دارید، می  توانید با جستجوی ساده در اینترنت، به دنبال مکان هایی باشید که با قیمت کمتر از شهر و دیار خود، نسبت به این کار اقدام می کنند. مخصوصا وقتی حجم کار بالا باشد تخفیف ها، هیجان انگیز خواهد بود. پیدا کردن جایی که کپی دو رو رنگی تحریر را ۵۰۰ تومان در تیراژ کم بزند، در ایران امروز خیلی سخت نیست!

اگر به کارمندان خود اجازه دورکاری نمی‌دهید همین حالا در تصمیم خود تجدید نظر کنید! دورکاری برای کارمندان فهمیده و باتجربه برای شما و آنها یک بازی برد برد است. با دورکاری علاوه بر صرفه جویی در هزینه های جاری که برای هر کارمند صرف می شود خود کارمند نیز هزینه های کمتری متحمل می شود. هزینه های رفت و آمد روزانه کارمندان با این کار کم می شود و هم چنین در زمان رفت و آمد نیز صرفه جویی حاصل می شود. شما با استفاده از دورکاری می توانید در مقدار فضای مصرفی نیز صرفه جویی کنید و با یک دفتر کار کوچکتر کار خود را اداره کنید.

حتما بخوانید: ۱۰ سایت معروف برای دور کاری و در آمد زایی دیجیتالی

کتاب مدیریت هزینه ها که روش های مدیریت دخل و خرج را آموزش می دهد
کتاب اقتصاد به زبان همگانی

اما همه کارمندان را مجبور به دورکاری نکنید؛ حتما رضایت کارمند در دورکاری را مدنظر قرار دهید و در ضمن، به کارمندانی که دورکاری می کنند یادآوری کنید که در هر هفته یک یا دو روز را به محل شرکت بیایند تا از فضای کاری فاصله نگیرند.

اگر فکر میکنید چند سال آینده نیاز به ترجمه رسمی فلان مدارک خود دارید، امروز این کار را با بهای امروز انجام دهید و چند نسخه تهیه کنید. قطعا سال های آینده قیمت ترجمهر سمی و مهر دادگستری و وزارت خارجه، چند برابر امروز خواهد بود.

حتما بخوانید:  چگونه فضای آرامی برای دور کاری داشته باشیم؟

اگر قصد رزرو تور و بلیط هواپیما به مقاصد خارج از کشور دارید، حتی المقدور از سایت های رزرواسیون بین المللی که خارج از  های سیزن، تخفیف های قابل ملاحظه به سفرهای گروهی و حتی انفرادی می دهد را در نظر داشته باشید. بعضا اجاره خانه با ایر بی ان بی در فلان شهر کشور مقصد، بسیار کمتر از هزینه اجاره خانه در فلان شهر ایران است!

وقتی شرایط کسب و کار راکد است و سطح درآمد شما کم شده است می توانید بخش هایی از نیروی انسانی خود را به شرکت های کوچک و در حال رشد اختصاص دهید. بخش هایی مانند نیروی فروش، سرویس به مشتری، خدمات پس از فروش، و حسابداری شما می توانند برای شرکت های کوچک که توان برپایی این بخش ها را ندارند راهگشا باشند. دنبال شرکت هایی که رقیبتان نیستند اما می توانند از خدمات شما استفاده کنند بگردید و با ارائه خدمات به آنها از نیروی انسانی خود حداکثر بهره را ببرید. به جای اخراجو تعدیل نیرو، این نیرو را با دیگر سازمان ها به اشتراک بگذارید.

بازاریابی شبکه ای و دورکاری و روش های کارآفرینی دیجیتالی و مدیریت بهینه هزینه های ماهانه و اتکا به سیستم های مالی جدید مثل صندوق های سرمایه گذاری بورس، می تواند راهکارهایی  برای افزایش درآمد در دوران رکود حاکم بر اقتصاد دولتی ایران باشد.

۳ کتاب برای آشنایی با بازار سرمایه و افزایش قدرت نقدینگی

تجارب خود را در کاهش هزینه ها و افزایش درآمد به اشتراک بگذارید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • jj مهر ۱, ۱۳۹۷

    ه روزیاتو داره تمرین بدبختی میده