استارت آپ های ارسال غذا متحول می شوند؟

استارت آپ های ارسال غذا متحول می شوند؟

برنامه های موبایلی ارسال غذا ظاهرا آنقدر که فکر می کردند پول زیادی در نمی اورند. این یکی از مهم ترین درس های استارت آپ ها در طول چند سال گذشته بوده است. شرکت های مهمی مثل Take It Easy که در ابتدا امید بخش  به نظر می رسیدند، دیگر وجود خارجی ندارند. با وجود بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری، سودی که حالا به این شرکت ها می رسد پایین است. یا خیلی اوقات سودی در کار نیست.

استارت آپ تحویل غذا
مقایسه کاربران گوگل از استارت آپ دلیوروو با دیگر استارت آپ های غذایی

ضمنا این اپ ها نتوانسته اند از ایده اولیه خود که سازمان دهی سفارش های رستوران های نزدیک به محل زندگی کاربر بوده فراتر رفته و بهره روی صنعت رستوران را بالا ببرند. دلیوررو که یکی از بزرگ ترین استارت آپ های اروپا به شمار می رود، حالا با سرمایه مالی عظیم خود رویکرد تازه ای را در پیش گرفته است. این شرکت ۵ ساله لندنی که عمدا از بازار شلوغ آمریکا دوری می کند، در پایتخت های اروپایی رسما همه جا حاضر است.

در ۲۰۰  شهر و  چهار قاره  فعالیت می کند و توانسته یک میلیارد دلار از صندوق های مهم سرمایه گذاری سرمایه جلب کند. آن ها علاوه بر خدمات معمول ارسال غذا، به  شرکت های بزرگ هم سرویس می دهند و تمامی نیازهای غذایی ان ها را بر طرف می کنند. اما نکته جدید دلیوورو چیز دیگری است.

استارت آپ
اینستاگرام دلیوروو

آنها بخشی از سرمایه هنگفت را صرف ساخت آشپزخانه های کوچک مختص دلیووری کرده اند و آن را به رستوران های موفقی که قصد دارند سیستم ارسال غذایشان را گسترش بدهند کرایه می دهند. این شرکت تا کنون در چند شهر ۱۰۵ آشپزخانه در اندازه کانتینرهای حمل اثاثیه باز کرده که می تواند ۵ آشپز را در خود جای دهد.

این سرویس در حال گسترش است و به زودی در دیگر شهرهای اروپایی آغاز می شود. دلیورو می گوید خدمات آشپزخانه ای اش ابتدا با هدف کمک به رستوران هایی محبوب سطح بالا آغاز شد که توانایی پخت غذا متناسب با تقاضای مردمی را نداشته اند. اما حالا بخشی از این آشپزخانه ها در محله هایی ساخته می شوند که تعداد رستوران های سطح  بالا در آنجا زیاد نیست.

هدف  ان ها این است که به رستوران ها کمک کنیم فعالیت  خود را در نقاطی گسترش بدهند که پیش از  این فکرش  را هم نمی کردند. مثل اینکه با هزینه ای بسیار پایین، شعبه ای تازه  باز کنند. مثلا دلیوور در یک محوطه پارکینگ در نزدیکی محله کمبرول لندن چندین آشپزخانه  مجزا باز کرده که در رستوران های مختلف در آن ها غذای هندی و تایلندی و ترکیه می پزد. وقتی مشتریان با موبایل سفارش می دهند، اپ، رسید هایی را برای آشپزها چاپ کرده که در آن به آن ها می گوید برای آماده کردن غذا چقدر وقت دارند. بعد از آماده شدن غذا، یک نفر دیگر غذا را به راننده ها می رساند و تمام.

بزرگ ترین مشکل صنعت رستوران، بحث تعداد بالای کارکنان است. اجاره بالای محل. این هزینه ها در این استارت آپ به  حداقل رسیده است. وقتی که هوا بد است، یا تلویزیون برنامه پر طرفداری پخش می کند، این آشپزخانه ها در ساعات  شلوغی  برای بیش از ۲۰۰ سفارش در ساعت غذا می پزند. صاحب یکی از رستوران های پارکنیگ محله کمبرول می گوید: ما در ۳ دقیقه پیتزا آماده میکنیم و می پزیم.

دلیورو ایتالیا، هزینه ساخت رستوران را خودش پرداخت کرده است. مثلا اجاق گازهایش را از ایتالیا وارد میکند. بعدا از طریق شراکت در درآمد یا گرفتن اجاره، خرج خود را در می اورد. آن ها از طریق اطلاعات مربوط به نیازهای کاربران و هم  چنین کیفیت هر رستوران تصمیم می گیرند که به کدام رستوران در کدام محله آشپزخانه اجاره دهند. به هر حال مخالفان این استارت آپ تحویل غذا بسیار است. آینده اش خیلی روشن نیست.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود