۱۰ غول ویرانگر؛ مخرب ترین موشک های بالستیک قاره پیمای جهان [قسمت دوم]

۱۰ غول ویرانگر؛ مخرب ترین موشک های بالستیک قاره پیمای جهان [قسمت دوم]

موشک بالستیک قاره پیما که به اختصار ICBM (سرواژه عبارت Intercontinental Ballistic Missile) نامیده می شود برای رساندن سلاح های هسته ای به هدف طراحی شده اند. این سلاح های مرگبار دارای برد حداقلی ۵.۵۰۰ کیلومتر هستند و نمونه های مدرن موشک های بالستیک قاره پیما بیش از یک کلاهک هسته ای حمل می کنند. بیشتر این موشک های مدرن از ویژگی MIRV برخوردارند که همان قابلیت هدفگیری مستقل چندگانه (Multiple Independently targetable Re-entry Vehicles) است. از این رو یک موشک بالستیک قاره پیما می تواند چندین کلاهک هسته ای حمل کند که هر کدام از آن ها هدفی متفاوت را مورد اصابت قرار خواهد داد. علاوه بر این، موشک های بالستیک قاره پیما می توانند گستره ای از طعمه ها را با خود حمل کنند که به آن ها اجازه می دهد بر سیستم های دفاع موشکی دشمن چیره شوند.

موشک بالستیک قاره پیما

موشک بالستیک قاره پیما را می توان در داخل سیلو، سوار بر یک خودرو متحرک، روی یک سیستم ریلی یا در داخل یک زیردریایی نصب و آماده شلیک شود. شناسایی و نابودی پیش از پرتاب موشک های بالستیک قاره پیمای متحرک بسیار دشوار و پیچیده است. اما بهترین، قوی ترین و مرگبارترین موشک های بالستیک قاره پیمای جهان کدامند؟ اگر چه ممکن است معیارهای متفاوتی برای رده بندی موشک های بالستیک قاره پیما وجود داشته باشد اما بُرد و میزان ظرفیت انفجاری یک موشک بالستیک قاره پیما، تعداد و قدرت انفجاری هر یک از اجزای هدفگیری مستقل چندگانه (MIRV ها)، دقت، نوع سیستم پرتابی و تکنولوژی های مختلفی که در ساخت این موشک به کار رفته و باعث شکست خوردن سیستم دفاع موشکی دشمن در ساقط کردن آن می شود از مهم ترین معیارهای تعیین قدرت موشک های بالستیک قاره پیما به شمار می آیند.

موشک بالستیک قاره پیما

در مقاله حاضر بر اساس ویژگی های و داده هایی که در مورد این موشک ها در دسترس قرار دارد بهترین موشک های بالستیک قاره پیمای جهان انتخاب شده اند. شایان ذکر است که تمامی این موشک های بالستیک از قدرت تخریب هولناکی برخوردار بوده و قادرند یک کشور را به طور کامل نابود سازند. در این فهرست موشک های بالستیک قاره پیمایی که هنوز در حال توسعه بوده یا به صورت موفقیت آمیز آزمایش نشده اند نادیده گرفته شده اند. قسمت اول این مطلب را در این لینک مطالعه نمایید.

۵- موشک بالستیک قاره پیمای R-29RMU2.1 Layner  (روسیه)

موشک بالستیک قاره پیما

موشک R-29RMU2.1 Layner  جدیدترین موشک بالستیک قاره پیمای زیردریایی-پرتاب ساخت روسیه است. این موشک در واقع نسخه روزآمد شده موشک R-29RMU2 Sineva بوده و در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. موشک بالستیک R-29RMU2.1 Layner در زیردریایی های کلاس Delta IV مستقر شده و نهایت برد آن نیز در حالت بارگذاری کامل به ۸.۳۰۰ کیلومتر و با کاهش تعداد کلاهک ها به ۱۲.۰۰۰ کیلومتر بالغ می شود. هر موشک می تواند ۱۲ کلاهک با قدرت انفجار پایین حمل کند که ظاهراً قدرت انفجار هر کدام ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوتن است. این موشک به سیستم هایی مدرن و خرج های طعمه مجهز شده تا بتواند بر سیستم های دفاع موشکی غلبه کند.

موشک بالستیک قاره پیما

همچنین این موشک طوری ساخته شده که بتوان تعداد کلاهک های هسته ای را کمتر و تعداد خرج های طعمه را افزایش داد. تا پایان سال ۲۰۱۶، ۶ فروند زیردریایی کلاس Delta IV در نیروی دریایی روسیه مشغول خدمت هستند که به این موشک بالستیک مجهز شده اند. این زیردریایی ها در مقایسه با نمونه های آمریکایی و بریتانیایی از توان پنهانکاری کمتری برخوردار بوده اما موشک های انبار شده در آن ها شانس بسیار بیشتری نسبت به موشک های موجود در سیلوها برای جان سالم به در بردن از حملات دشمن دارند.

۴- موشک بالستیک قاره پیمای LGM-30G Minuteman III (ایالات متحده)

موشک بالستیک قاره پیما

موشک Minuteman III پرتعدادترین موشک بالستیک قاره پیما در زرادخانه هسته ای ایالات متحده است که در سال ۱۹۷۰ وارد سرویس شد، موشکی که در آن زمان اولین موشک دارای توانمندی MIRV بود. علیرغم قدیمی بودن، این موشک بالستیک همواره توسعه یافته و روزآمد شده است تا قدرت و کارآیی آن حفظ شود. انتظار می رود که این موشک بالستیک دستکم تا سال ۲۰۳۰ در سرویس باقی بماند. Minuteman III یک موشک سیلو-پرتاب است. با از رده خارج شدن موشک بالستیک LGM-118 Peacemaker در سال ۲۰۰۵، این موشک به تنها موشک بالستیک قاره پیمای سیلو-پرتاب آمریکا تبدیل شد که هنوز در سرویس قرار دارد.

موشک بالستیک قاره پیما

تعداد ۴۵۰ فروند از این موشک ها در زرادخانه هسته ای ایالات متحده آماده عملیات هستند که ۵۰ تا ۷۵ فروند دیگر که در حالت رزرو قرار دارند را نیز باید به این عدد اضافه کرد. بدین ترتیب از این موشک بالستیک بیش از هر موشک بالستیکی در جهان ساخته و عملیاتی شده است. سیلوهایی در سراسر خاک ایالات متحده وجود دارد که می توان از آن ها برای پرتاب موشک بالستیک Minuteman III استفاده کرد. حداکثر برد این موشک ۱۳.۰۰۰ کیلومتر بوده و سیستم جهت یابی inertial اورجینال آن باعث شده بود که Minuteman III از دایره احتمال خطای ۲۰۰ متر برخوردار باشد که این عدد در نمونه های جدیدتر به ۱۲۰ متر کاهش یافته است.

موشک بالستیک قاره پیما

هر موشک بالستیک قاره پیمای Minuteman III سه MIRV حمل می کند که هر یک از آن ها دارای کلاهکی با قدرت تخریب ۳۰۰تا ۵۰۰ کیلوتن است. اگر چه این موشک بسیار سریع بوده و از برد بسیار بالایی نیز برخوردار است اما نمی توان آن را قدرتمندترین و مخرب ترین موشک بالستیک قاره پیمای جهان دانست و تعداد آماده پرتاب این موشک نقش مهمی در قرار گرفتن آن در رتبه های بالای این فهرست دارد.

۳- موشک بالستیک قاره پیمای RS-24 Yars (روسیه)

موشک بالستیک قاره پیما

موشک RS-24 Yars روسیه یک موشک بالستیک جدید ساخت روسیه است که در غرب با نام SS-29 شناخته می شود. این موشک در واقع نسخه بروز شده موشک RS-12M Topol-M است و از طریق لانچرهای سوار بر خودروهای زرهی یا از طریق لانچرهای سیلویی نیز پرتاب می شود. موشک RS-24 Yars در سال ۲۰۱۰ در اختیار یگان موشک های استراتژیک روسیه قرار گرفت و همان سال عملیاتی شد. تا سال ۲۰۱۶، یگان موشک های استراتژیک روسیه ۶۳ موشک متحرک و ۱۰ موشک سیلو-پرتاب از این گونه را آماده شلیک کرده است. بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته، قرار  است که RS-24 Yars به اصلی ترین موشک بالستیک قاره پیمای زمین-پرتاب در زرادخانه موشکی روسیه تبدیل شود.

موشک بالستیک قاره پیما

این موشک سوخت جامد شباهت بسیاری به موشک Topol-M دارد و برد آن نیز ۱۲.۰۰۰ کیلومتر عنوان شده است. تفاوت اصلی این موشک با نمونه قبلی در این است که Yars  از قابلیت MIRV برخوردار بوده و می تواند دستکم ۶ مورد MIRV را با قدرت تخریب ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوتن حمل کند. بر اساس برخی از گزارش های دولتی تعداد این MIRV ها می تواند تا ۱۰ مورد در هر موشک نیز افزایش یابد. این ادعا با توجه به اینکه موشک Topol-M توانایی حمل ۱۰ کلاهک سنگین را داشت معقول به نظر می رسد. دایره خطای محتمل این موشک ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر عنوان شده است. این موشک بالستیک قاره پیما از قدرت مانور بالایی در حین پرواز برخوردار بوده و توان حمل طعمه های انفجاری فعال و غیرفعال را دارد و شانس عبور آن از سیستم های دفاع موشکی دشمن ۶۰ تا ۶۵ درصد عنوان شده است.

۲- موشک بالستیک قاره پیمای R-36M2 Voyevoda (روسیه)

موشک بالستیک قاره پیما

موشک بالستیک قاره پیمای R-36 که در کشورهای غربی با نام SS-9 Scarp شناخته می شد برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ و در دوران اتحاد جماهیر شوروی آزمایش شد. ساخت این موشک در نهایت به شکل گیری خانواده ای از موشک های بالستیک با نام R-36M منتهی شد که غربی ها با نام SS-18 Satan از آن ها یاد می کنند. اولین محموله ۵۶ فروندی از این موشک ها در سال ۱۹۷۷ آماده پرتاب شد و بعدها با نمونه هایی مدرن تر جایگزین شدند. جدیدترین نمونه موشک این خانواده R-36M2 Voyevoda (SS-18 Mod 6) است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ در مراکز پرتاب خود مستقر گردید. موشک بالستیک قاره پیمای R-36M2 Voyevoda یک موشک بسیار قدرتمند بوده که از سرعت و وزن بسیار بالایی برخوردار است.

موشک بالستیک قاره پیما

روسیه همواره در زمینه ساخت موتورهای موشک از ایالات متحده و کشورهای غربی جلو بوده است. موشک R-36M2 Voyevoda بردی ۱۱.۰۰۰ کیلومتری دارد و می تواند بیش از ۱۰ MIRV با قدرت تخریب ۰.۷۵ تا ۱ مگاتن و فراتر از ۴۰ طعمه نفوذی حمل کند. از این رو رهگیری کلاهک های هسته ای این موشک بالستیک قاره پیما برای سیستم های دفاع موشکی بسیار دشوار است. دقت نقطه زنی این موشک نیز ۲۲۰ متر اعلام شده و اگر چه نمی توان آن را دقیق تری موشک بالستیک روسیه دانست اما قدرت حمل کلاهک و قدرت تخریب آن از هر موشک بالستیک دیگری در زرادخانه موشکلی روسیه بیشتر است. بر اساس برخی از گزارش ها تنها یک موشک SS-18 Satan با ۱۰ MIRV  خود می تواند ۳ ایالت آمریکا را به طور کامل نابود سازد.

موشک مذکور یک موشک سیلو-پرتاب است که سیلوهای پرتاب آن در نقاط مختلفی از خاک روسیه پراکنده شده اند. این سیلوها و مرکز فرماندهی آن ها در برابر انفجارهای هسته ای بسیار مقاوم بوده اما مکان این سیلوها برای مقامات غربی مشخص شده است. اگر چه این موشک از لحاظ برد و قدرت حمل کلاهک از موشک بالستیک قاره پیمای آمریکایی Trident II بهتر است اما در کل، در رتبه دوم مخرب ترین و قدرتمندترین موشک های بالستیک قاره پیما قرار می گیرد. به دلیل بالا رفتن سن این موشک ها، تعداد فروندهای آماده شلیک آن ها هر ساله کاهش می یابد به نحوی که در حال حاضر تنها ۵۸ فروند از این موشک ها در اختیار یگان موشک های استراتژیک روسیه قرار دارد. در سال ۲۰۲۰، موشک های سری R-36  با موشک های جدید RS-28 Sarmat که با نام SS-X-30 Satan 2 نیز شناخته می شوند جایگزین خواهند شد، موشک های بالستیک قاره پیمای جدیدی که هنوز در مرحله آزمایش و توسعه قرار دارند.

۱- موشک بالستیک قاره پیمای Trident II (ایالات متحده)

موشک بالستیک قاره پیما

موشک Trident D5 یا Trident IIیک موشک بالستیک قاره پیمای زیردریایی-پرتاب ساخت ایالات متحده است که در واقع نمونه بروز شده و پیشرفته تر Trident C4 با قدرت حمل، برد و دقت بیشتر است. این موشک برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ عملیاتی شد و توسط نیروی دریایی ایالات متحده و بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت. موشک های بالستیک قاره پیمای Trident II ایالات متحده توسط ۱۴ فروند زیردریایی کلاس Ohio حمل شده و در نیروی دریایی بریتانیا نیز ۴ فروند زیردریایی کلاس Vanguard از این موشک به عنوان اصلی ترین سلاح خود استفاده می کنند. موشک Trident IIبردی ۷.۸۰۰ کیلومتری با ظرفیت کلاهک کامل و ۱۲.۰۰۰ کیلومتر با کلاهک های کمتر دارد.

موشک بالستیک قاره پیما

بدین ترتیب اگر چه موشک Trident II در مقایسه با موشک های بالستیک قاره پیمای دیگر از برد کمتری برخوردار است اما زیردریایی های حامل این موشک می توانند با نزدیک شدن به هدف، این ضعف را پوشش دهند. هر موشک Trident II قابلیت حمل ۱۴ کلاهک با قدرت انفجار ۴۷۵ کیلوتن برای هر یک از کلاهک ها را دارد و از زمان توافق START I تعداد این کلاهک ها به ۸ MIRV برای ناکام گذاشتن سیستم دفاع موشکی دشمن کاهش یافته است. MIRV به کار گرفته شده در موشک های بریتانیا از نوع بومی و متفاوتی است و تعداد کلاهک های حمل شده هر یک از این موشک ها نیز ۱۲ عدد گزارش شده است. موشک بالستیک قاره پیمای موشک بسیار دقیقی است و CEP ان در حدود ۹۰ متر گزارش شده است. این موشک با استفاده از سیستم جهت یابی astro-inertial به سمت هدف می رود اما می توان از نسخه های هدایت جی پی اسی نیز روی آن استفاده کرد.

موشک بالستیک قاره پیما

علاوه بر برد قابل توجه، توان حمل بالا و دقت خارق العاده، موشک بالستیک قاره پیمای Triden II برتری های دیگری نسبت به دیگر موشک های هم رده خود دارد که یکی از آن ها قابلیت پرتاب آن توسط زیردریایی هاست. در حالی که برتری دریایی ناوگان های ایالات متحده در سراسر نقاط جهان قابل توجه است، زیردریایی های مجهز به این موشک ها می توانند بدون شناسایی شدن به اهداف خود در هر نقطه ای از جهان نزدیک شوند که این موضوع موشک آمریکایی را خطرناک تر و مرگبارتر از هر موشک بالستیک قاره پیمای دیگری در جهان می سازد. بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته برای روزآمد سازی موشک های Trident II، انتظار می رود که این موشک تا سال ۲۰۴۲ همچنان در سرویس باقی بماند.

موشک کروز قدرتمندی که در زمین، صخره و بتن نفوذ می کند

موشک‌های بالستیک جدید روسیه؛ کابوس‌هایی هولناک برای مقامات ایالات متحده

اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه

منبع: military-today
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • جرجی مهر ۱۶, ۱۳۹۷

    جالبه کشتار؛ طرفدار هم داره یک عده از عاشق سلاح‌های روسی و یک عده عاشق سلاح‌های آمریکایی!!!

  • مرگ دی ۴, ۱۳۹۸

    مسخره

  • امیر دی ۴, ۱۳۹۸

    جالب بود

  • رضاسرخوش اسفند ۲۹, ۱۳۹۸

    امریکادرواقع درسته قدرتمندترین کشوردنیاست روسیه نمیتونه امریکاروتهدیدکنه چون امریکاهم ازنظرنظامی
    هم اقتصادی قدرتمندترین کشورجهان هست روسیه دهه
    نودمیلادی جزجماهیرشوروی بودازامریکاشکست خورد
    جماهیرشوروی قدرته بلوکه شرق بودمجموعه بیستوچهارکشوربودکه امریکاشکستش دادوبه فروپاشی افتادروسیه تنهاماندبااقتصادضعیف وتجهیزات قدیمی
    وفرسوده امامتاسفانه بعضیافکرمیکنن روسیه متحدایران
    هست از.رویه.احساسات نظرمیدن میگن روسیه ازامریکا
    قدرته نظامیش بیشتره که این محاله باتشکر

    • محمدرضا شهریور ۲۵, ۱۳۹۹

      نه روسیه تجهیزات فوت پیشرفته ای داره