وقتی الکل را ترک می‌کنید در ذهن و بدن شما چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی الکل را ترک می‌کنید در ذهن و بدن شما چه اتفاقی می‌افتد؟

نوشیدنی‌های الکلی مضرات فراوانی برای بدن بدنبال دارند و تقریبا هیچ دوز مصرفی مطمئنی برای این نوشیدنی وجود ندارد.

شاید بتوان گفت ساده‌ترین ضرری که الکل به بدن وارد می‌کند، کالری بسیار زیاد آن است. فارغ از کالری بسیار زیادی که الکل وارد بدن می‌کند، تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند افرادی که پیش از صرف غذا نوشیدنی الکلی می‌نوشند، بیشتر از بقیه غذا و خوراکی مصرف می‌کنند. افرادی که هر روز ۴ تا ۵ لیوان الکل (استاندارد) می نوشند هر ماه دست‌کم ۳۰ گرم اضافه وزن پیدا می‌کنند.

یعنی مصرف کننده‌های الکل در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارند. الکل نه تنها هیچ‌گونه ارزش غذایی یا ماده مغذی در خود ندارد، بلکه مضر هم هست. هر گرم الکل ۷ واحد کالری دارد. این در حالیست که هر گرم چربی ۹ واحد کالری دارد. یعنی ضرر الکل با چربی تقریبا یکی است.

البته این تنها ضرر الکل نیست و مصرف‌کننده این نوشیدنی‌ها در معرض سکته، ایست قلبی، فشار خون بالا، گرفتگی آئورت، فشار خون بالا، سرطان‌ها، پانکراتیت و مشکلات کبد و زنانی که الکل مصرف می‌کنند بیشتر از دیگر خانم‌ها در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بلاهایی که الکل بر سر بدن می‌آورد می‌توانید به این مطلب روزیاتو سر بزنید.

در این مطلب قصد داریم در مورد ترک الکل صحبت کنیم. اگر شما به مدت یک ماه نوشیدنی الکلی مصرف نکنید چه تغییراتی را در بدن و ذهن خود شاهد خواهید بود.

مثلا ممکن است فشار خونتان کاهش یابد یا الگوی خواب و کیفیت زندگیتان بهتر شود.

مزایای ترک الکل برای بدن

افرادی که به صورت روزانه الکل مصرف می‌کنند پس از ترک یک ماهه با عملکرد بهتر کبد مواجه خواهند شد. البته این امر به این بستگی دارد که کبد آنها در نتیجه مصرف نوشیدنی‌های الکلی تا چه حد آسیب دیده باشد.

تاثیرات مثبت ترک الکل در دائم‌الخمرها شاید به سرعت مشاهده نشود و این افراد ممکن است در دوران ترک با سردرد، لرزش یا حالت تهوع مواجه شوند.

به همین خاطر مهم است که این افراد آهسته و به تدریج میزان مصرف خود را کاهش داده و سپس نوشیدن الکل را ترک کنند. یعنی یک دفعه و ناگهانی مصرف نوشیدنی الکلی را قطع نکنند. افرادی که عادت دارند با نوشیدن الکل به خواب بروند، پس از ترک ممکن است با مشکل خواب (برای مدت زمان محدود) مواجه شوند.

وقتی الکل را ترک می‌کنید در ذهن و بدن شما چه اتفاقی می‌افتد؟

نوشیدنی الکلی آرامش‌بخش است. بنابراین شاید در ابتدای مصرف حس خوبی به شما دست بدهد اما در طولانی مدت دیگر آرامشی که منتظرش هستید را بدست نخواهید آورد. مصرف این نوشیدنی می‌تواند به واکنش‌های خطرناکی همچون آسیب رساندن به خود، افکار خودکشی و از بین رفتن حافظه منجر شود.

وقتی الکل زیادی مصرف می‌کنید احتمالا فردای آن روز یادتان نمی‌آید چه کرده‌اید. اگر مصرف الکل هر شب برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، صدمات جدی به حافظه وارد خواهد کرد.

وقتی از مصرف الکل دست می‌کشید، خطرات آن کاهش پیدا می‌کند اما اگر از قبل سلول‌های مغز آسیب دیده باشند، دیر راهی برای جبران و بازسازی آنها وجود نخواهد داشت. یعنی با قطع الکل نباید انتظار داشته باشید که آسیب‌های مغزی و حافظه‌ای شما به حالت اولیه خود باز گردند.

الکل برخلاف  تصور برخی افراد، تقویت کننده قوای جنسی نیست و احساسات جنسی را نیز کاهش می‌دهد.

از دیگر مزیت‌های ترک الکل می‌توان به بهتر شدن پوست و کاهش خطر ابتلا به چاقی و سرطان اشاره کرد. با قطع مصرف نوشیدنی‌های الکلی سردرد و میگرن کمتری را تجربه خواهید کرد. در ضمن، پول بیشتری هم می‌توانید پس‌انداز کنید.

از نظر روحی نیز ترک الکل مزایای فراوانی دارد. وقتی از خواب بیدار می‌شوید این استرس را ندارید که دیشب چه کارهایی انجام داده‌اید یا چه حرف‌هایی گفته‌اید که اکنون یادتان نیست و نگران آبروریزی نخواهید بود.

بنابراین، ترک الکل علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، مشکلات قلبی، از بین رفتن حافظه و چاقی مفرط در بهبود کیفیت زندگی و آرامش روحی نیز موثر است.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود