اگر هر روز یک روغن ماهی بخورید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

اگر هر روز یک روغن ماهی بخورید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

به گزارش سازمان سلامت جهانی، حدود ۱/۳ تمامی مرگ و میرها به بیماری‌ها و مشکلات قلبی و عروقی مربوط هستند. این در حالیست که بسیاری از مردم کشور روسیه چیزی در مورد مشکلات قلبی نمی‌دانند، چرا؟ به خاطر مصرف روزانه ماده‌ای به نام روغن ماهی.

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب جایگزین‌ناپذیری همچون امگا سه و امگا ۶ که به سلامت هر چه بیشتر عروق بدن و قلب کمک می‌کنند.

در همین راستا تصمیم گرفتیم در مورد مزایای مصرف روزانه روغن ماهی برایتان بنویسیم تا به این آگاهی، این ماده مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۱- خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش خواهد یافت

اگر هر روز یک روغن ماهی بخورید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

عناصر مفید موجود در روغن ماهی همیشه با اثرات مثبتی که روی میزان کلسترول بدن دارند، ارزش و اهمیت خود را نمایان می‌کنند – به این ترتیب که موجب کاهش کلسترول منفی در خون می‌شوند.

اسیدهای چرب امگا سه و امگا ۶ که در روغن ماهی به وفور یافت می‌شوند با کاهش میزان تری گلیسیرید خون، کاهش فشار خون و میزان جرم‌های موجود در بخش داخلی رگ‌ها و عروق، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: با خواص موز آشنا شوید؛ از کاهش کلسترول خون تا پیشگیری از سرطان 

۲- قدرت فکر کردن سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود

اگر هر روز یک روغن ماهی بخورید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

امگا سه حاوی DHA یا اسید داکوزاگزازنیک است که سبب افزایش سلامت سلول‌های بدن و تقویت ارتباط عصبی سلول‌ها می‌شود.

با توجه به این خاصیت روغن ماهی، توصیه می‌شود برای پیشگیری از آلزایمر این ماده را هر روز مصرف کنید.

دانشمندان حوزه عصب‌شناسی ثابت کرده‌اند که روغن ماهی قادر است عملکرد مغز را تسریع بخشیده و واکنش‌های لحظه‌ای آن را تقویت کند. هر چه قدرت و سرعت مغز بیشتر شود، روند تصمیم گیری درست هم بهتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ۱۴ عادت اشتباهی که مغزتان را پیر و ناتوان می کند

۳- سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود

در بسیاری از کشورهای جهان، اسیدهای چرب اشباع نشده‌‌ای به مواد غذایی روزانه همانند کره یا مارگارین افزوده می‌شود. این ماده در واقع منبع دیگری از امگا سه است که در روغن ماهی یافت می‌شود و موجب تولید بیشتر پروستاگلاندین می‌شود. این اسیدهای چرب در همکاری با هم سیستم ایمنی بدن را تقویت و آن را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: با تاثیرات مثبت و منفی «ماریجوانا» یا همان «گُل» بر روی مغز و بدن آشنا شوید 

۴- استقامت بدن افزایش خواهد یافت

دانشمندان ثابت کرده‌اند افرادی که به طور منظم و روزانه روغن ماهی و امگا سه مصرف می‌کنند، بدنشان در طول تمرینات ورزشی شروع به سوزاندن این چربی‌ها می‌کند و در نتیجه ذخیره گیلوکوژن آنها برای فعالیت‌های سخت بعدی حفظ می‌شود. این فرایند کمک می‌کند تا استقامت بدن ورزشکار بیشتر شود و برای مدت طولانی‌تری تمرین و ورزش کند.

۵- احتمال بروز مشکل در مهارت‌های حرکتی فرد کاهش می‌یابد

خواص روغن ماهی

در گذشته ثابت شده بود کسانی که در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنند و هر روز ماهی مصرف می‌کنند از مشکلات مفصلی بسیار کمتری نسبت به بقیه مردم رنج می‌برند. دلیلش این است که مفاصل به چربی نیاز دارند. بدون چربی، بافت مفصل‌ها خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهند و در نتیجه آسیب می‌بینند.

البته گفتنی است که روغن ماهی برای درمان آرتریت (ورم مفاصل) مفید نیست اما تا حد زیادی می‌تواند از پیشامد چنین مشکلی پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد تخم مرغ و فواید آن بدانید 

۶- بلافاصله پس از ورزش، انرژی لازم بدن را تامین می‌کند

اگر هر روز یک روغن ماهی بخورید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته، مشخص شده ورزشکارانی که روزانه اسید چرب امگا سه مصرف می‌کنند، گرفتگی ماهیچه‌ها و دردهای عضلانی کمتری را نسبت به بقیه تجربه می‌کنند.

علم ثابت کرده اسیدهای چرب اشباع نشده قادرند سلول‌های عصبی را از انواع آسیب‌ها محافظت و از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری کنند.

البته باید توجه داشته باشید که مصرف روزانه روغن ماهی شما را به ابرقهرمان تبدیل نمی‌کند اما خیلی سریع انرژی‌های موردنیاز بدنتان را تامین می‌کند.

۷- به رفع هر چه سریع‌تر استرس کمک می‌کند

اگر هر روز یک روغن ماهی بخورید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

اسیدهای چرب اشباع نشده می‌توانند میزان تولید سروتونین را افزایش دهند، هورمونی که مسئول اخلاق خوب است. همچنین کنار آمدن با شرایط پر استرس را برای فرد آسان‌تر می‌کنند. در برخی موارد برای کودکانی که دارای مشکلات بیش‌فعالی یا اختلال حواس هستند، روغن ماهی تجویز می‌شود.

با استناد به یک گزارش علمی، روغن ماهی همچنین می‌تواند روی مغز کسانی که از شیزوفرنی یا بیماری‌های روانی رنج می‌برند هم تاثیر مثبت بگذارد.

بیشتر بخوانید: استرس؛ عارضه ای که نه تنها روح، بلکه جسم انسان را تخریب می کند

۸- روغن ماهی فشار چشم را کاهش می‌دهد

اگر هر روز یک روغن ماهی بخورید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

چشم‌پزشک‌ها اغلب برای کسانی که به آب‌سیاه مبتلا هستند روغن ماهی تجویز می‌کنند. اسیدهای چرب مایعات چشمی را از بین می‌برند که نتیجه آن کاهش فشار چشم است. البته روغن ماهی را نمی‌توان به عنوان یک درمان کامل در نظر گرفت اما از پیشرفت یا شکل‌گیری آب سیاه پیشگیری می‌کند.

۹- منبع مفیدی برای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بشمار می‌رود

روغن ماهی همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی نیز هست. البته ویتامین‌های آن به نوع ماهی و برخی فاکتورهای دیگر بستگی دارد. به همین خاطر است که از روغن ماهی نمی‌توان به عنوان مولتی ویتامین استفاده کرد.

اما این ماده مغذی، حاوی ویتامین‌های A و D است که به جذب هر چه بیشتر کلسیم و فسفر کمک می‌کند و موخوره را نیز از بین می‌برد. بنابراین برای کودکانی که از نرمی استخوان رنج می‌برند مکمل موثری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: با ۱۳ منبع غیر لبنی ماده کلسیم آشنا شوید

۱۰- پوست سلامت خود را بدست خواهد آورد

اگر هر روز یک روغن ماهی بخورید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

روغن ماهی به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا سه تاثیر مثبت زیادی روی پوست دارد زیرا می‌تواند کلاژن را ذخیره کند. کلاژن، زیرساخت کشسانی پوست است که از ایجاد چروک پیشگیری می‌کند.

منبع غنی اسیدهای چرب اشباع نشده همچنین از شکل‌گیری اکنه نیز پیشگیری می‌کند. در میان همه اسیدهای چرب، امگا سه تاثیر بیشتری روی سیستم ایمنی بدن دارد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به خواص باورنکردنی لبو، خوراکی خوش رنگ و لعاب و محبوب فصل سرما

۱۱- پایبند بودن به رژیم غذایی را آسان‌تر می‌کند

دانشمندان ثابت کرده‌اند مصرف روزانه روغن ماهی باعث کاهش یافتن اشتها می‌شود و حس سیری را در طرف مقابل ایجاد می‌کند.

همچنین گفته می‌شود مصرف اسیدهای چرب امگا سه توانایی بدن برای سوزاندن چربی را افزایش می‌دهد. این مواد مغذی مانع از ذخیره شدن چربی در بدن می‌شوند و در عوض چربی را به انرژی تبدیل می‌کنند. نکته مهم در مورد روغن ماهی این است که کالری بسیار بالایی دارد.

۱۲- سایز سینه‌ها را افزایش می‌دهد

محققان ثابت کرده‌اند اسیدهای چرب اشباع نشده می‌توانند اندازه سینه‌ها را افزایش دهند. شما می‌توانید با مصرف روغن زیتون، لوبیای خشک، توفو یا جلبک دریایی  یا روغن جگر ماهی این ماده را دریافت کرده و به واسطه آن اندازه سینه‌ها را افزایش دهید.

چه نوع قرض ماهی مناسب تر است؟

خواص روغن ماهی

  • هنگام تهیه قرص ماهی باید به مواد تشکیل دهنده آن توجه داشته باشید. در بیشتر مواقع، روغن ماهی از جگر ماهی تهیه می‌شود – این ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش است. اما کیفیت این قرص‌ها خوب نیست به این خاطر که کبد مملو از سموم و مواد خطرناک و مضر است.
  • روغن ماهی که از گوشت ماهی تهیه می‌شود بسیار بیشتر از نمونه دیگر مفید است و مواد مغذی در خود دارد. روغنی که از ماهی سالمون تهیه شده باشد از همه بهتر است.
  • برای اینکه بهترین نتیجه را از روغن ماهی بگیرید، باید هدف از مصرف آن را بدانید، با پزشک مشورت کنید و در صورت مصرف داروی خاصی مطمئن شوید که تداخلی با آن ندارد و مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند.
  • اگر مشکل تیروئید، کبد، گوارش یا مشکل مثانه دارید، روغن ماهی مصرف نکنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود