روغن آرگان چیست و چه خواصی دارد؟ روغنی که به طلای مایع مشهور است

روغن آرگان چیست و چه خواصی دارد؟ روغنی که به طلای مایع مشهور است

احتمالا در سال‌های اخیر زیاد نام «روغن آرگان» به گوشتان خورده است؛ روغنی که برای لطافت هر چه بیشتر موها و درخشندگی پوست از آن استفاده می‌شود.

توضیحات کامل و جامع مورد مشخصات و خواص و فواید روغن آرگان را در انتهای این مطلب برایتان خواهیم نوشت. اما پیش از آن در این مقاله قصد داریم در مورد مسایلی صحبت کنیم که شاید از آنها بی‌اطلاع باشید.

تقریبا همه ما به خوبی فرق بین روغن کانولا و روغن موتور را می‌دانیم. اما در مورد روغن‌های مخصوص پوست صورت چه می‌دانید؟

همه روغن‌های مخصوص صورت که در بازار موجود هستند، فرمول ساخت منحصربه‌فرد، وزن و قدرت جذب متفاوت از هم دارند. همین تفاوت‌هاست که آنها را برای انواع مختلف پوست مناسب می‌کند.

به‌طور مثال، روغن کرچک و روغن هسته انگور میزان چربی پوست‌های مستعد اکنه را کاهش می‌دهند. در حالی که روغن نارگیل و روغن آووکادو به عنوان بهترین و غنی‌ترین مرطوب‌کننده و آبرسان برای پوست‌های خشک بشمار می‌روند.

روغن آرگان، در رده میانی روغن‌های مخصوص پوست قرار می‌گیرد یعنی نه خیلی سنگین است و نه خیلی سبک. به همین خاطر است که آرگان برای همه نوع پوستی از خشک گرفته تا چرب و ترکیبی مفید و مناسب است.

روغن آرگان حاوی اسیدهای چرب امگا، ویتامین E و اسیدهای لینولئیک است که همگی آنها به طور مجزا پوست را آبرسانی و مرطوب می‌کنند، اکنه را از بین می‌برند و پوست‌های خشک را نرم می‌کنند.

در یک جمله می‌توان گفت که روغن آرگان یک محافظ، آبرسان،  تغذیه‌کننده و مرطوب کننده طبیعی برای پوست انسان است.

آرگان

روغن آرگان درمان اکنه است

حتما از این جمله تعجب کرده‌اید، نه؟ مگر می‌شود روغن برای درمان اکنه که در نتیجه چربی بوجود می‌آید مفید باشد؟ بله می‌شود. گاهی جوش زدن صورت در نتیجه تولید چربی‌های طبیعی صورت فرد ایجاد نمی‌شود، بلکه به خاطر رژیم غذایی ناسالم یا محصولات قوی ضداکنه، پوستشان خشک، آسیب‌دیده و ملتهب می‌شود.

این آسیب‌ها باعث بدتر شدن شرایط پوست می‌شود و نتیجه آن چیزی نیست جز تولید هر چه بیشتر چربی طبیعی که در نهایت به بروز جوش و اکنه‌های متعدد منجر می‌شود. روغن آرگان می‌تواند این چرخه را در هم بشکند.

ویتامین E موجود در روغن آرگان نه تنها به عنوان عامل فعال ضد التهاب برای پوست‌های قرمز و واکنشی عمل می‌کند، بلکه حتی تولید چربی پوست را نیز تحت کنترل می‌گیرد و میزان چربی پوست را به تعادل می‌رساند.

بنابراین، پوست کمتر جوش می‌زند و حساسیت و قرمزی کمتری نیز خواهد داشت.

همه آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در روغن آرگان برای تسکین اگزما و اسکار مفید و کاربردی هستند.

خواص روغن آرگان
روغن آرگان

روغن آرگان استفاده آسانی دارد

به طور طبیعی روغن‌ها نباید خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته باشند. اما خب یک خاصیت ویژه دارند، و آن چیزی نیست جز «مسدودکنندگی». در ظاهر این کلمه بار منفی دارد. اما واقعیت این است که خاصیت مسدودکنندگی روغن باعث می‌شود تا رطوبت پوست زیر آن اسیر شده و تبخیر نشود. در نتیجه پوست برای مدت طولانی‌تر رطوبت و آب خود را حفظ خواهد کرد.

شاید بهترین روش برای استفاده از روغن آرگان، مالیدن آن روی پوست نمدار و نیمه خیس باشد. به این خاطر که آب را در منافذ پوست مسدود می‌کند. البته می‌توانید روی کرم مرطوب‌کننده خود هم یک لایه روغن آرگان بمالید.

از آنجا که روغن آرگان بسیار سبک است خیلی سریع جذب پوست می‌شود و به هیچ عنوان سنگینی آن را احساس نخواهید کرد.

این روغن باعث می‌شود تا پوست درخشان و شفاف به نظر برسد.

اگر از براق بودن پوستتان خوشتان نمی‌آید، می‌توانید شب‌ها پس از شستن صورت و قبل از خواب آرگان را روی پوست بمالید. البته باید یک روکش یک بار مصرف روی بالش بکشید زیرا چربی روغن روی آن لکه ایجاد می‌کند.

خواص روغن آرگان

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان به طلای مایع مشهور است. چرا؟ به این خاطر که خواص بی‌نظیری روی پوست و مو دارد و می‌توان حتی آن را یک اکسیر دیر کشف شده هم نامید.

البته برای رفع مشکلات گوارشی و پیشگیری از سرطان نیز بسیار موثر است.

روغن آرگان از میوه درختی به نام آرگان با نام علمی Argania spinosa به دست می‌آید. درخت آرگان بومی کشور مراکش است، ارتفاع حدود ۸ متر است و عمر طولانی دارد که در ۳۰ سالگی میوه می‌دهد. درون میوه مغزی وجود دارد که روغن از آن تهیه می‌شود.

این درخت به طرز عجیبی در برابر خشکی، گرما، خاک ضعیف و شرایط سخت محیطی مقاوم است.

درخت آرگان

روغن میوه آرگان دارای مقدار زیادی اسید چرب، ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ای، امگا ۶ و ۹، آنتی اکسیدان و لینولئیک اسید است. ویتامین A موجود در این روغن پوست و مو را تغذیه کرده و می‌تواند آسیب‌دیدگی آنها را ترمیم کند.

خواص روغن آرگان برای پوست چیست؟

روغن آرگان

این طلای مایع به خاطر داشتن اسیدهای فراوان، PH طبیعی پوست را ذخیره می‌کند و در پوست‌های چرب باعث کم چرب شدن پوست می‌شود.

قبل از استفاده از محصولات آرایشی ۱ یا ۲ قطره از این روغن را به مدت ۵ دقیقه روی پوست بمالید تا موجب جذب عالی محصولات آرایشی شود. همچنین از ایجاد پینه روی پوست پیشگیری می‌کند.

  • روغن آرگان به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین A پوست را به خوبی تغذیه می‌کند.
  • آثار پیری را که روی پوست نمایان شده را بهبود می بخشد.
  • اگزما، جوش و جای زخم را ترمیم می کند.
  • پوست را مرطوب می کند.
  • کشسانی پوست را افزایش می‌دهد در این محصول هیچگون کلسترولی وجود ندارد.

خواص روغن آرگان برای مو چیست؟

به دلایل زیر روغن آرگان بهترین روغن برای مو بشمار می‌رود:

  • روغن آرگان مرطوب‌کننده بسیار خوبی است و به دلیل میزان بالای ویتامین E و آنتی اکسیدانش با شوره و پوسته‌های خشک سر مبارزه می‌کند.
  • این روغن حالت وزی مو را می‌گیرد و موخوره را درمان می‌کند.
  • از روغن آرگان می‌توان به عنوان ماده نرم‌کننده بعد از شامپوی مو استفاده کرد.
  • محافظ مو در برابر کلر و نمک در آب استخر و دریاست.
  • این روغن برای درمان ریزش مو بسیار موثر است.
  • روغن آرگان از مو در برابر نور خورشید محافظت می‌کند.

خواص روغن آرگان برای دیگر اعضای بدن چیست؟

  • کاهش کلسترول
  • پیشگیری از سرطان
  • تقویت کننده سیستم ایمنی
  • بهبود سیستم گوارش
  • نرم کننده لب

بهترین مارک روغن آرگان چیست؟

در سال ۲۰۱۸ این ۵ محصول به عنوان بهترین مارک روغن آرگان معرفی شده‌اند:

  • روغن آرگان مراکشی Pura D’Or
  • روغن آرگان آرگانیک InstaNatural
  • روغن آرگان آرگانیک Foxbrim
  • روغن آرگان مراکشی Majestic Pure برای مو و صورت
  • روغن آرگان Poppy Austin Pure

منبع: marieclaire
بدون نظر

ورود