تجدید پیمان نستله با ایران؛ اشاعه دانش برای تولید شیر با استاندارد جهانی

نستله در جامعه، ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران

تجدید پیمان نستله با ایران؛ اشاعه دانش برای تولید شیر با استاندارد جهانی

در روز سه شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۷ شرکت نستله به مناسبت شانزدهمین سال حضور خود در ایران، همایشی را در هتل پارسیان اوین تهران برگزار کرد تا به این بهانه، پیمان این خانواده بزرگ برای تحقق تعهداتش در جامعه ایرانی را تجدید کند.

یکی از مهم‌ترین گام‌های این کمپانی سوئیسی در مسیر بهبود زندگی و سهیم شدن در ساخت آینده‌ای سالم‌تر در ایران، اجرای پروژه رایز (Rise) است که در این مراسم به طور مفصل در مورد آن صحبت و روند پیشرفت آن از زمان اجرا در سال ۱۳۹۳ شفاف‌‌سازی شد.

گفتنی است، فعالیت رسمی پروژه رایز در ایران با هدف تأمین نیاز شیر از طریق تأمین‌کننده‌های محلی و سرمایه گذاری در بخش تحویل شیر تازه در کشورمان (استان قزوین)، ترویج شیوه‌های بهره‌برداری مسئولانه از منابع، کمک به پایداری مزارع شیری و عرضه محصولات با کیفیت به خانواده‌های ایرانی در سال ۱۳۹۳ آغاز شد.

رویداد روز گذشته‌ی این کمپانی با عنوان «نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد. به موجب آن، تمامی طرفین درگیر با کسب‌وکار نستله ایران یک‌جا گردهم آمدند تا ضمن مباحثه حول فعالیت‌های نستله ایران و تاثیراتش در جامعه، با جزئیات و نمودهای خارجی آن بیشتر آشنا شده و از نظرات هم مطلع شوند.

نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران
جوزپه کارلا مدیرعامل نستله ایران

در بخش اول همایش جوزپه کارلا مدیرعامل نستله ایران، مارکوس لاینتر سفیر سوئیس، دیوید اندرسون و راینر مولر در مورد داستان شکل‌گیری نستله در صد و پنجاه سال پیش در شهر ووی کشور سوئیس صحبت کردند. آنها توضیح دادند که هانری نستله، داروساز آلمانی چگونه همه دانش و مهارت خود را صرف کشف «فارین لاکته» – غذای کودک تهیه شده از غلات و شیر – کرد تا جان «وانر» (نوزاد همسایه خود) را نجات دهد. این کودک امکان تغذیه با شیر مادر را نداشت و مانند بسیاری از نوزادان آن زمان محکوم به مرگ بود. اما این اختراع سرآغازی برای تولید غذای کمکی کودک بر پایه غلات بود و از این طر یق راه موفقیت شرکت نستله هموار شد.

نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران
جوزپه کارلا

با این مقدمه همچنین گفته شد، حدود ۱۶ سال پیش نستله رسما پا به بازار جمهوری اسلامی ایران گذاشت. دو سال بعد این شرکت با احداث کارخانه سرلاک در استان قزوین تولید در کشورمان را آغاز کرد.

در این سال‌ها در کنار احداث کارخانه آب‌معدنی پیورلایف، خط تولید محصولات نان کید، نسکافه و نسکوئیک نیز به فعالیت‌های این شرکت در ایران اضافه شده است.

نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران
کاترخانه نستله ایران در استان قزوین قرار دارد.

در سال ۱۳۹۵ جوزپه کارلا مدیرعامل نستله ایران با حضور در کنفرانس مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها ۲۱ تعهد اجتماعی نستله ایران را به‌صورت رسمی به همگان اعلام کرد. از جمله می‌توان به  تغذیه، استفاده مسئولانه از منابع، توسعه مناطق غیرشهری، پایایی محیط زیست، آب، مردم و کارمندان اشاره کرد.

آقای کارلا در آن زمان وعده داد از این پس تمامی فعالیت‌های نستله ایران مانند سایر نقاط جهان به‌صورت علنی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این رویداد سرآغاز ارتباط شرکت نستله با رسانه‌های داخل کشور بود. در مراسم روز سه شنبه در هتل پارسیان اوین نیز مدیران سوئیسی این کمپانی با جزئیات کامل در مورد پیشرفت و تعهدات ۲۰۲۰ خود در خاورمیانه و کشورمان ایران توضیحات مبسوطی ارائه دادند.

نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران
مارکوس لاینتر سفیر سوئیس

از دیگر مهمانان همایش «نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران» باید به عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین، محمدی و زرآبادی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و سه تن از دامداران برجسته کشور به نام‌های عزیزالله رضایی (مدیر و مالک مجتمع کشت و صنعت و دامپروری زرین هیو)، محمدعلی دقیقی (مدیرعامل مجتمع بزرگ آوین دشت) و شهریار صفاری (صاحب دامداری صفاری) اشاره کرد.

نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران

طی جلسه پرسش و پاسخ از دامداران داخلی در مورد رضایت آنها در همکاری با نستله ایران سوالاتی پرسیده شد و هر سه متفق‌القول از سرمایه‌گذاری‌های وسیعی که در راستای ارتقای کیفیت شیر، کاهش هزینه‌ها و استفاده مجدد از پسماندهای آبی داشتند خرسندی کامل خود را اذعان داشتند. همچنین متذکر شدند که مسئولان نستله با سخت‌گیری‌های سازنده باعث بهبود کیفیت محصولات آنها شده و به همین خاطر از مسئولان این کمپانی سوئیسی نهایت تشکر را دارند.

نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران

در این راستا خوب است بدانید، تیم خدمات کشاورزی شرکت نستله ایران با توجه به تجارب دیرینه‌اش در جهان، با همکاری موسسه دامداری نستله (DFI) و با هدف حمایت از اجرای صحیح مدیریت پسماند آب در مزارع بزرگ شیری کشور، دانش علمی موردنیاز این پروژه را برای دامداران ما فراهم کرده است. بدین واسطه مثلا پسماندهای تصفیه‌شده آب برای آبیاری و بارورسازی مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران
جلسه پرسش و پاسخ مدیران نستله و خبرنگاران

به گفته‌ی جوزپه کارلا، هدف اصلی آنها اشاعه دانش به مزارع شیری ایران است تا به این طریق علاوه بر اینکه شرکت نستله بتواند شیر موردنیاز محصولات خود را از داخل کشور تامین کند، کیفیت شیر مزارع داخلی کشور نیز به استاندارد جهانی برسند و همه جامعه ایران بتوانند از محصولاتی با کیفیت عالی بهره‌مند شوند. پیشرفت این هدف که از سال ۱۳۹۳ با عنوان پروژه رایز رقم خورده بسیار زیاد بوده به طوری که عزیزالله رضایی در صحبت‌هایش اشاره کرد که پس از همکاری با نستله و تحت آموزش قرار گرفتن، میکروب‌های موجود در شیر تولیدی آنها (افلاتوکسین و آنتی‌بیوتیک) به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است.

این پیشرفت باعث شده تا در حال حاضر تمامی شرکت‌های داخلی کشور بتوانند از شیر استاندار بین‌المللی در محصولات خود استفاده کنند.

از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این همایش این بود که، با توجه به تغییرات شرایط آب و هوای کره زمین، نستله همواره و در سراسر دنیا بر اقلیم کشورهایی که در آنجا فعالیت می‌کنند در حال تحقیق است. این عمل با در نظر گرفتن فرصت‌های موجود در کشور ما هم در راستای پروژه‌های ایجاد ارزش مشترک در حال اجرا است.

هدف این طرح، شناسایی فرآیند تأمین آب در مزارع و کاهش حجم آب مصرفی در مزارع کشاورزی به میزان مناسب است.

در این پروژه که بخش دیگری از پروژه ایجاد ارزش مشترک در کشورمان محسوب می‌شود، از پسماندهای مزارع دامداری به‌عنوان کود مایع و جامد گیاهان استفاده می‌شود.

به دلیل نتایج بسیار خوب، این پروژه به‌عنوان نخستین الگوی اجرایی تحت نظارت و ارزیابی وزارت جهاد کشاورزی قرار داشته و قرار است با موافقت مقامات اجرایی، به بهره‌برداری سراسری برسد.

نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران
رونمایی از کتاب نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران با حضور استاندار قزوین و سفیر سوئیس

در این مراسم همچنین از کتاب نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران با حضور استاندار قزوین و سفیر سوئیس رونمایی شد.

عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین در مراسم رونمایی از کتاب نستله در سخنانی بیان داشت:

«من به نمایندگی از دولت دوازدهم خوشحالم که در این جلسه شرکت دارم. شرکت نستله یکی از منظم ترین کارخانه ها را در استان قزوین دارد که ما آمادگی داریم تا امکانات لازم را برای سرمایه گذاری مجدد این شرکت در اختیار شان قرار دهیم.»

مارکوس لاینتر، سفیر سوئیس نیز در این نشست اعلام کرد:

«کشور سوییس تصویر خوبی در ایران دارد. در این دوران سخت (به واسطه تحریم‌ها) به روابط خود ادامه خواهیم داد. ایرانیان همواره میان شرکت های سوییسی با دیگر شرکت های مشابه تفاوت قائل هستند.»

کتاب نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران

جوزپه کارلا، مدیر عامل شرکت نستله ایران نیز دراین نشست اعلام کرد که بدنبال همکاری رضایت بخشی که با ایران دارند، کارخانه نستله دیگری در این کشور احداث و بر این اساس همکاری جدیدی را آغاز خواهند کرد.

نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران
فردین خلعتبری

در آخر هم بد نیست اشاره کنیم، در خلال دو بخش این همایش یعنی نشست عمومی و جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران، دو قطعه از ساخته‌های فردین خلعتبری از بزرگان موسیقی کشور توسط گروه موسیقی زاستا اجرا شد که بسیار شنیدنی و روح‌نوزا بودند.

دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • رضا نوری آذر ۱, ۱۳۹۷

    یک زمانی در صدا و سیما می گفتند نستله مال صهیونیزم هست و اسرایل و … تحریم کنید! چه شده ؟ حالا برایش همایش می گیرند. یا ان اخبار کذب بود یا هم چی بگم والا

  • مانی ملکان آذر ۱, ۱۳۹۷

    دوستان شماره تلفنی از مسئول دفتر مدیرعامل ( جوزپه کارلا) دارید؟

  • شهلا آذر ۵, ۱۳۹۷

    شما حرفای صدا و سیما رو باور میکنین؟ نستله که مال سوئیسه اسرائیل کجا بود؟