چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟

معرفی راهکارها و کتاب‌هایی برای فن بیان خوب

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟

فن بیان خوب، یک استعداد نیست. همه  افراد می توانند فن بیان خوب داشته  باشند. اما چطور؟ با مهارت. در قرن بیست ویکم ما یاد گرفتیم که هر  کاری را با مهارت اندوزی و مهارت محوری بیاموزیم و یاد دهیم. اهمیتی ندارد که چه کاری هست. خواه ترجمه زبان چینی به آلمانی باشد یا خم کردن قاشق با نیروی ذهن یا حتی جراحی مغز! هر قابلیتی که شما تصورش را بکنید، با دانش اندوزی و مهارت آموزی می‌توانید بدست آورید و با تمرین و ممارست و پشتکار و صبوری، در آن کار خبره شوید. مهارت، مقوله ای است که به علم ارتباط دارد و تمرین. فن بیان هم از همین قماش است. با مهارت و دانش بدست می آید. حتی اگر شما با حرف زدن در جمع چند نفره سرخ و سیاه می شوید، با آموزش اصولی می توانید تبدیل به یک سخنران حرفه ای شده که در جلسات چند هزار نفره صحبت کنید.

برای این که فن بیان را یاد بگیرید و با بهترین سخنرانان جهان آشنا شوید، کار سختی پیش روی شما نیست. به سایت TED بروید و پر  بیننده ترین ویدیو های این سایت را مشاهده کنید. معمولا پر  بیننده ترین ویدیوهای تد، متعلق  به افرادی است که هم در زمینه سخنرانی،دانش خوب دارند و هم فن بیان خوب برای عرضه موضوعات. داشتن فن بیان، یک ابزار رقابتی در کسب و کارهای امروزی است. از بازاریابی تا تبلیغات تا تدریس، حتی سیاست، فن بیان، ابزار موثر و  برگ برنده است. کسانی که فن بیان خوبی دارند، تاثیر گذارند و اینفلوئنسر می شوند. اینفلوئنسرها در عرصه دیجیتال، درآمدهای خوبی دارند.

واضح تر صحبت کردن و دقیق صحبت کردن به گونه ای که همه در همان بازه زمانی ،متوجه منظور  و نظر ما بشوند، موضوعی نیست که همه انسان ها ذاتا دارای این قدرت و قابلیت باشند. اما این فن را می تواند با مهارت بدست آورد. اگر می خواهید فن بیان خوبی داشته باشید، باید اطلاعات خوبی داشته باشید و بدانید چگونه آن را بیان کنید. ابزارهای مختلفی برای انتقال پیام شما در سخنرانی وجود دارد که آگاهی به آن برای یک انتقال موثر و اثربخش الزامی است. زبان بدن، فناوری، نوع نگاه و حتی سبک شروع و پایان شما، در یک سخنرانی و پرزنت موثر و گیرا، تاثیر دارد.

فن بیان
برای فن بیان خوب، تمرین در جمع های کلاسی را تجربه کنید و از دوستان خود بخواهید درباره اجرای شما نظر دهند

چرا باید فن بیان خوبی داشته باشیم؟

  • فن بیان خوب سبب می شود تا دیگران به راحتی، درک حداکثری از عقاید و دیدگاه های ما داشته باشند.
  • فن بیان خوب سبب می شود تا داشته ها و تجارب خود را بتوانیم به زبان راحت به اطلاع میلیون ها نفر برسانیم.
  • فن بیان خوب، ابزار فرصت آفرین در کسب و کار امروز است. از بازاریابی تا صنعت خدمات.
  • فن بیان خوب، ارزش آفرین است و قابلیت  های شما را به رخ رقبا می کشد.
  • فن بیان خوب، شما را در جامعه، موثر خواهد کرد.
  • فن بیان خوب، شما را یک سخنران حرفه ای  برای ابزار نظرات و دیدگاه ها و تبادل اطلاعات می کند.
  • فن بیان خوب، زمینه تبادل اطلاعات و ارتباطات شما را با طیف وسیعی از انسان ها فراهم می کند.
  • فن بیان خوب، ابزاری برای کسب درآمدهای باورنکردنی است.
  • خیلی ها، مدرس دانشمندی هستند. اما قدرت انتقال دانش خود را ندارند.
  • خیلی ها، تولید کننده کالا و خدمات هستند. اما بلد نیستند چگونه با مشتری بالقوه و بالفعل صحبت کنند.
  • فن بیان خوب در عصر دیجیتال، یک ارزش فوق العاده برای خلق ارزش افزوده است.
  • فن بیان خوب برای کارمندان، زمینه  ارتقا شغلی را فراهم  می کند.
  • فن بیان خوب برای سیاستمداران، آن ها را محبوب تر می کند.
  • فن بیان خوب برای مشاران و مهندسان و پزشکان، فرصت های کسب و کار آن ها را بهبود می دهد.

 شمرده حرف بزنید

تلظ صحیح کلمات و صحیح صحبت کردن، موضوع مهمی در خوب حرف زدن است. درست حرف زدن مثل حرف درست زدن، اهمیت دارد. هرچقدر سرعت شما در صحبت کردن کم تر باشد، درست تر و شمرده تر کلمات را تلفظ کرده و شنونده راحت تر متوجه منظور شما خواهد شد. مخصوصا اگر به زبان غیر زبان مادری بایستی صحبت کنید. توجه کنید که فرق است بین از روی متن خواندن تا حرف زدن فی البداهه.

اعتماد به نفس را فراموش نکنید.

بخشی از مهارت های فن بیان، به ارتقا اعتماد به نفس مرتبط است. بهترین سخنرانان جهان، بمب های اعتماد به نفس و انرژی مثبت هستند و آن ها را سخنرانان انگیزشی خطاب می کنند. این کار با تمرین بدست می آید. این که چطور اعتماد به نفس خود را افزایش دهید با کتاب خواندن و آموزش زیر نظر مدرسان حرفه ای فن بیان و روانشناسان متخصص حاصل می شود.

باور به اعتقادات

سخنرانانی که فن بیان خوبی دارند و به خوبی نظر و دیدگاه خود را منتقل می کنند، معمولا افرادی هستند که به گفته خود عقیده دارند و انرژی ذهنی خوبی را به مخاطب منتقل می کنند. باور به گفته ها، موضوعی است که اعتماد به نفس شما را افزایش داده و باعث می شود یک سخنرانی خوب را تجربه کنید. مردم معمولا پای حرف افرادی مینشینند و سخنان افرادی را گوش می دهند که صادقانه و آگاهانه و مستند و مستدل درباره سخن و نظر خود پافشاری کرده و حس گول خوردن را در ذهن مخاطب پرورش نمی دهند. اگر اعتقاد شما به باورتان ضعیف باشد، در انتقال مفاهیم و نظر خود، رفتار شایسته و بیان موثری نخواهید داشت.

کیفیت صدای شما اهمیت زیادی دارد.

برای داشتن صدای خوب، داد نزنید. برای داشتن صدای خوب، آب مصرف کنید تا بدن شما هیدراته بماند. تارهای صوتی باید انعطاف خوبی داشته باشد و این عامل،با آب کافی نوشیدن و تهدید نکردن تارهای صوتی بدست می آید. نفس های آرام و عمیق، صدای شما را در سخنرانی بهبود می دهد.

به زبان بدن اهمیت دهید. 

چه تور لیدری  هستید چه مسئول بازاریابی شرکت چه سیاستمدار چه کاسب خرده فروش، زبان بدن شما که BODY LANGUAGE است، در انتقال مفاهیمی که به آن ها اعتقاد دارید و در زبان شما جاری می شود، موثر خواهد بود. هیچ کش حس خوبی از صحبت  های یک ربات نخواهد گرفت. حتی اگر بهترین  صحبت های  علمی یا انگیزشی را منتقل دهد. در فن بیان، بسیار اهمیت دارد که شما دانش زبان بدن را بدانید. چگونه استفاده کزدن از دست و پا و سر و زبان و حرکات و نوع حرکت چشم ها، همه در یک بیان موثر دارای جایگاه رفیعی است.

کتاب های خوب برای فن بیان خوب

  • کتاب آموزش فن بیان/احمدرضا رسولی. نشر هورمزد-۱۳۹۲
  • کتاب آموزش فن بیان گویندگی و اجرا/ محسن احتشامی؛ ویراستاران محمدرضا مجمع، زهرا قریشی. نشر مجمع ۱۳۹۳
  • کتاب آموزش فن بیان و نوشتار( مطابق با الگوی آموزش در دوره‌ی ابتدایی)/ گروه مولفین صدیقه شاه‌حسینی، معصومه باسط.نشر نوروزی ۱۳۹۶
  • کتاب آیین سخنوری ویژگیها و روشها/ حسین کوششی. نشر میثم تمار ۱۳۸۸
  • کتاب اسرار فن‌بیان/ محمد صلحی. نشر نخبگان  ۱۳۹۶
  • کتاب اصول و فنون فن بیان/ نوشته محمدرضا صادقی. نشر برکت مریم ۱۳۹۷
  • کتاب با فن‌ بیان در بازاریابی و فروش قهرمان شوید‏‫/ ستایش تاجیک. نشر روشاک- ۱۳۹۳

اگر تجربه ای در فن بیان دارید، نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • علی دی ۱۹, ۱۳۹۷

    فکر کنم برایان تریسی هم در این مورد کتاب داره پس خوبه تو. لیست کتاب ها معرفی کنید