انتظار در پشت درهای بهشت ؛ وزارت کشور حکم پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران را تایید می‌کند؟

انتظار در پشت درهای بهشت ؛ وزارت کشور حکم پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران را تایید می‌کند؟

اخبار غیررسمی حکایت از این دارد که برخی از نهادهای امنیتی صلاحیت حناچی را تأیید نمی‌کنند. تعلل وزارت کشور در تأیید حکم پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران، بر ابهام درباره رسیدن او به این سمت افزوده است.

اعضای شورای شهر تهران در ۲۲ آبان ماه و جریان صدمین جلسه شورای شهر تهران انتخاب شهردار جدید تهران از بین دو گزینه عباس آخوندی و پیروز حناچی در دستور کار ی خود قرار دادند و در نهایت پیروز حناچی با کسب ۱۱ رأی از ۲۱ رأی به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کردند. در همان روز نامه وی برای صدور حکم به وزارت کشور توسط رئیس شورای شهر تهران ارسال شد.

طبق قانون در یک مدت ۱۰روزه کاری وزارت کشور ملزم است که حکم شهردار تهران را صادر کند که با توجه به تعطیلاتی که داشته‌ایم پیش‌بینی می‌شود تا روز یکشنبه درباره حکم آقای حناچی تعیین تکلیف شود. اما صلاحیت حناچی برای ورود به بهشت تا این لحظه مورد تایید نهادهای زیر صلاح قرار نگرفته است و در صورتی که تا روز دوشنبه هفته جاری خبری از حکم حناچی نشود، اعضای شورای شهر تهران فرایند انتخاب شهردار جدید تهران را رقم خواهند زد.

پس از ارسال نامه محسن هاشمی رفسنجانی به وزارت کشور در تاریخ ۲۲ آبان ماه درباره صدور حکم شهردار تهران ، حواشی زیادی در خصوص عدم تایید صلاحیت حناچی شهردار منتخب تهران مطرح شد و در فضای مجازی و رسانه‌ها اعلام شد که احتمال دارد صلاحیت وی توسط نهادهای زیربط تایید نشود.

پس از طولانی شدن صدور حکم حناچی توسط وزیر کشور ، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در تاریخ ۲۹ آبان در جمع خبرنگاران با بیان «هنوز خبر موثقی درباره آخرین وضعیت صدور حکم حناچی نداریم» گفت: اما اخبار منفی در این زمینه در حال کم‌شدن است.

در این رابطه بخوانید: پیروز حناچی شهردار جدید تهران شد؛ با کلیددار بهشت بیشتر آشنا شوید

مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز روز پنج شنبه اول آذر ماه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که چنانچه تا روز یکشنبه حکم حناچی صادر نشود چه فرآیندی طی خواهد شد گفت:

«اگر تا آن زمان حکم صادر نشود شورا باید دو کار را انجام دهد؛ یکی آن‌که در انتخاب خود تجدیدنظر کند و دیگری این‌که این موضوع به هیئت حل اختلاف ارسال شود.»

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: با توجه به اینکه شورای شهر تهران بر تصمیم خود مصر است و انتخاب ما همچنان حناچی است بنابراین در صورتی که تا روز یکشنبه حکم حناچی توسط وزارت کشور صادر نشود این موضوع به هیئت حل اختلاف ارسال خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا شما هم اطلاعاتی در خصوص عدم تأیید حکم آقای حناچی دارید یا خیر؟» گفت:

در این مورد عنوان می‌شود که حدود سی و چند سال پیش یکی از برادران حناچی از کشور خارج و عضو منافقین شده است که در روزهای اخیر به این موضوع به‌صورت ویژه پرداخته شده است. البته این موضوع چیز جدیدی نیست چرا که برخی از مسئولان کشور در پست‌های مختلف چنین مشکلاتی را داشته‌اند، البته این استنباط اصلاً قابل پذیرش نیست، ضمن اینکه به‌صورت غیررسمی و از طرف یکی از نهادهای امنیتی این موضوع به ما اعلام شده است.

در این رابطه سایت «انتخاب» دوشنبه گذشته در همین مورد نوشت:‌ «روند انتخاب شهردار تهران با برخی بازی‌های سیاسی در میان طیف‌های اصلاح‌طلب حاضر در شورای شهر گره خورده بود. در حالی که ابتدا اعضای حزب اعتماد ملی در نگه داشتن افشانی در شورای شهر ناکام ماندند، بار دیگر بیشترین تلاش‌ها از سوی حزب اتحاد ملت برای تعیین شهردار جدید انجام شد. گزینه اصلی اعضای این حزب برای شهرداری، عباس آخوندی بود. او تا مرحله نهایی انتخاب شهردار بالا آمد، اما سرانجام با اختلاف یک رای رقابت را به حناچی واگذار کرد. در این شرایط، چه بسا اعضای حزب اتحاد ملت تصمیم گرفته باشند تا با انتخاب حناچی به عنوان سرپرست، به گونه‌ای سطح او را از جایگاه شهرداری تهران پایین‌تر نشان دهند. این کار می‌تواند نوعی انتقام از عدم انتخاب شهردار مورد نظر آنها تلقی شود.»

وزارت کشور حکم پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران را تایید می‌کند؟

حناچی در دولت اول محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی و نخستین رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی و در دولت دوم اصلاحات، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بود. پیروز حناچی همچنین در دولت محمود احمدی‌نژاد مشاور وزیر راه وقت بود و در دولت حسن روحانی نیز به عنوان معاون معماری و شهرسازی عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه، فعالیت داشت.

با گذشت ۱۱ روز ( ۲۲ آبان تا ۳ آذر ) هنوز خبری از صدور حکم پیروز حناچی نیست و اخبار حکایت از عدم صدور حکم حناچی دارد. آیا او از ورود به بهشت جا خواهند ماند؟

دیجیاتو
بدون نظر

ورود