نقدِ قند ؛ سم سفید، دیابت و مابقی ماجرا

کنترل دوره‌ای قند خون را جدی بگیرید

نقدِ قند ؛ سم سفید، دیابت و مابقی ماجرا

دیابت را مادر امراض می‌دانند. تا سال ۲۰۳۰ میلادی، هفتمین بیماری شایع جهان، همین دیابت خواهد بود. خودمراقبتی، مهم ترین عامل برای فرار از این بیماری خاموش است. سبک زندگی دیجیتالی و کم تحرکی و عدم توجه مردم به کنترل قند خون و مصرف بیش از حد نوشابه‌های قندی و گازدار در ایران سبب شده تا سالانه میلیون‌هال دلار صرف مقابله با این بیماری و انجام فرآیندهای درمانی بیماران دیابتی شود. این بار سنگینی است که به صنعت بهداشت و درمان کشور وارد می کند و ایران را فقیر خواهد کرد. بودجه‌ای که باید صرف آموزش و سازندگی و عمران و تقویت سایر بخش‌های بهداشتی و سلامت عمومی شود، باید سالانه صرف بهبود افرادی شود که پیش پا افتاده‌ترین اصول در سبک زندگی سالم و سبز را رعایت نکردند.

قند و شکر و نمک را سموم سفید می‌دانند. در ایران، از  استاندارد جهانی بیش‌تر صرف می‌شود و قیمتش هم بسیار پایین است. آن‌هم در روزگاری که خشکبار، غذای لاکچری گردها شده است، مصرف قند و شکر که ارزان و در دسترس و بسیار در خوراک ایرانیان مصرف دارد، روند صعودی پیدا کرده و هشداری برای نسل فعلی و آینده ایران است.

کنترل قند خون را باید جدی گرفت. باید توجه داشته باشیم که یکی از عوارض دیابت، بی‌حس شدن عصب‌های پا، در نتیجه زخم و قطع عضو است، احتمالا مراقبت از خود را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهیم. در حال حاضر، بعد از تصادفات، زخم پای دیابت شایع‌ترین علت قطع عضو است. 

یکی از عوارض بسیار مهم بالا بودن قند خون به مدت طولانی، تخریب سیستم عصبی است. تخریب شدن اعصاب پا به مرور باعث اختلال در عرق و چربی پوست، ایجاد فشار غیرطبیعی در استخوانها، مفاصل و در نتیجه باعث بیحسی و ایجاد زخم در پوست پا میشود.

خود مراقبتی با کنترل قند خون و پرهیز از مصرف قند و شکر را برای مقابله با دیابت در دستور کار داشته باشید

تخریب سیستم عصبی

افرادی که به مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند و مراقبتهای آنها برای کنترل قند خون ضعیف است، بیشتر در معرض تخریب عصب پاها قرار دارند. در چنین شرایطی بیمار قادر به درک حس وضعیت پاها و انگشتان خود نیست؛ آنچنان که فرد قادر به حس جراحتهای پا بر اثر بریدگی، خراش و تاول نیست. به همین دلیل زخمهای ایجاد شده در پا چنانچه بموقع درمان نشود، زمینه عفونت را فراهم میکند و با توجه به اینکه دیابت باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود، عفونت زخم‌ها در این افراد بسرعت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات حاد و جدی شود.

با میوه و سبزی به جنگ دیابت برویم

حتما بخوانید: تفاوت دیابت نوع اول و دیابت نوع دوم چیست؟

تخریب عروق خونی

دومین عامل تهدیدکننده سلامت پاها، تخریب عروق خونی و کاهش توان سیستم ایمنی بدن برای بهبود زخم‌های ایجاد شده استتخریب عروق خونی باعث می‌شود عفونت ایجاد شده در پوست و بافت‌های پا تقویت شود و حتی مصرف آنتی‌بیوتیک نیز چندان موثر نباشددر صورتی که درمان زخم‌ها موثر نباشد، به منظور پیشگیری از ورود عفونت به جریان خون، پای بیمار مبتلا قطع می‌شود تا حیات فرد در معرض خطر بیشتری قرار نگیرد.

اهمیت استفاده از کفش مناسب

علت اصلی بروز مشکل در پای دیابتی استفاده از کفش‌های نامناسب استبی‌حسی پاها موجب می‌شود این افراد موقع استفاده از کفش نامناسب متوجه درد یا سوزش نشوندبه همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند افراد هر روز بعد استفاده از کفش، پای خود را معاینه و بررسی کنند تا در صورت مشاهده نقاط قرمز یا دردناک، تاول، پینه یا چکشی‌شدن انگشتان، نسبت به رفع مشکل از راهکارهای درمانی استفاده کنند و مانع ایجاد شدن زخم در پا شوند.

با توجه به اهمیت خرید و استفاده از کفش مناسب، توصیه می‌شود کفش در ساعات عصر خریداری شودبرای سهولت در انتخاب کفش مناسب نیز بهتر است قبل از خرید، قالب پای فرد از طریق قرار دادن مقوا در داخل کفشی که فرد برای استفاده از آن راحت است و مشکلی ندارد، اندازه‌گیری شود؛ سپس مقوا در داخل کفش قرار داده شده و کفش مناسب انتخاب شود.

سیگار و خطر قطع عضو دیابتی‌ها

به قدری درباره ترک مصرف سیگار توصیه شده که طرح مجدد آن تکرار مکررات استبا وجود این بار دیگر به نقل از متخصصان بر ضرورت قطع مصرف سیگار در پیشگیری از ابتلا به زخم پای دیابتی تأکید می‌کنیم؛ چرا که مصرف سیگار در انسداد عروق نقش بسیار مهم و موثری داردبنابراین افراد مبتلا به دیابت اگر می‌خواهند ریسک قطع پا را به صفر برسانند، حتما نسبت به ترک سیگار اقدام جدی و موثری داشته باشند.

درد دائمی در پاها را جدی بگیرید

در صورتی که فرد مبتلا با درد دائم در پاها یا علائمی همچون گرفتگی، رگ به رگ شدن، کوفتگی، خستگی مفرط در پاها، خارش، قرمزی، تورم یا التهاب ناشی از عفونت، لنگیدن موقع راه رفتن، تب و لرز، فرو رفتن ناخن در گوشت پا و عفونت ناشی از آن، بی‌حسی طولانی‌ مدت و خروج چرک از زخم پا مواجه شد، حتما به متخصص مراجعه کند

حتما بخوانید: هر انچه درباره کنترل قند خون باید بدانیم

 قند خون را جدی بگیرید
سایت انجمن دیابت ایران

برای حمایت از بیماران دیابتی و مبارزه با این بیماری، از انجمن حامیان بیماران مبتلا به دیابت حمایت کنیم.

حتما بخوانید: هر  آنچه درباره بیماری خاموش قرن باید بدانیم

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود