زنان چگونه می‌توانند جایگاه شغلی خود را ارتقا دهند؟

زنان چگونه می‌توانند جایگاه شغلی خود را ارتقا دهند؟

بر اساس یکی از مقالات وال استریت ژورنال به قلم جولی اشتاین‌برگ، یکی از دلایلی که باعث می شود تا خانم ها در موقعیت های بالای شرکت های بزرگ جهان قرار نداشته باشند، نداشتن مهارت های نامحسوس و غیرقابل لمسی است که برای جلب توجه مدیریت و بدست آوردن ارتقا شغلی بسیار مهم است.

حالا این سوال پیش می‌آید که زنان چگونه می توانند به جایگاه های بالا در شغل خود دست پیدا کنند؟ اشتاین‌برگ در پاسخ  ۹ فاکتور را مطرح کرده و گفته اگر زنان این مسایل را رعایت کنند، شانس رسیدن به مرتبه‌های شغلی بالا را بدست خواهند آورد.

قوانین یاد شده شامل موارد زیر هستند:

  1. سخت‌کوشی
  2. انجام کارهایی که کسی از آنها نخواسته است
  3. دوستی و بهبود روابط با مدیر یا سرپرست
  4. تعیین هدف و تلاش برای تحقق آن
  5. تبلیغ توانایی های خود به روشی صحیح
  6. دوستی و تشکیل گروه با همتایان خود
  7. راه‌اندازی شغل شخصی
  8. ترک کار به منظور پیشرفت
  9. خوب لباس پوشیدن و همیشه مرتب بودن

اشتاین‌برگ سابقا مدیر اجرایی شرکتی بزرگ با ارزش ۱۲ میلیارد دلاری بوده است و ارتباط خوبی در زمینه همکاری با زنان داشته. از میان ۹ قانون مذکور او، ۴ قانون آن بسیار قابل توجه هستند که در زیر به شرح آنها می‌پردازیم.

 ارتقا شغلی زنان

سخت کوشی

هیچ چیز به اندازه خوب انجام دادن کارها و رسیدن به نتایج عالی نمی تواند در رشد موقعیت افراد موثر باشد. آیا هیچ پروژه یا کاری در شرکت نیست که استعدادها و توان شما را به خوبی به مدیران نشان دهد؟ خودتان داوطلب شوید و کارهایی را به دست بگیرید که می تواند به ارتقا شغلی شما کمک کند.

تعیین هدف و تلاش برای تحقق آن

وقتی هنوز هدفی برای خود تعیین نکرده اید، چگونه می خواهید مسیر رسیدن به آن را پیدا کنید؟ کمی به خود فرصت فکر بدهید و اهداف مورد نظرتان را بنویسید.

سپس با تحقیق و مطالعه، مهارت های لازم برای به دست آوردن آن اهداف را مشخص کنید. با داشتن این اطلاعات می توانید برای خود برنامه های شغلی استراتژیک تعریف کنید. با داشتن برنامه شغلی هم می توانید مطمئن باشید که به اهداف خود دست خواهید یافت. این اطلاعات همچون نقشه راه است که مسافر را به مقصد درست هدایت می کند.

انسان‌های بی هدف مجبورند تمام عمر برای انسان‌های هدفمند کار کنند….! اهداف دقیقا مشخص می‌کنند که می‌خواهیم به کجا برویم و چه چیزی را باید به دست بیاوریم. همچنین اهداف به ما این امکان را می دهند تا برنامه‌هایی را طراحی کنیم که رویاهای‌مان را به واقعیت تبدیل کند.

تصمیم‌گیری یعنی انتخاب یک راه از میان راه‌های مختلف. همانطور که از این تعریف مشخص است شناسایی جنبه‌های مثبت و منفی، شناسایی راه‌های ممکن و نتایج ناشی از آن‌ها امری ضروری در فرایند تصمیم‌گیری است.

ترک کار به منظور پیشرفت

آیا در محلی کار می کنید که برای استعدادهای شما ارزش قائل نیستند و هیچ گونه پیشرفتی در آن نمی‌بینید؟ بهتر است آنجا را ترک و به سراغ شغل یا محل کار دیگری بروید.

کاری که آینده‌ای ندارد مناسب شما نیست. از تغییر شغل خود نترسید. شاید در محل کار بعدی بتوانید در مدت زمان کوتاهی به مدارج بالا دست پیدا کنید. باید توجه داشته باشید که روش کار کردن شما و اینکه با وفاداری و سخت‌کوشی وظایف خود را بدرستی انجام دهید از نتیجه کار مهم ‌تر است.

خوب لباس پوشیدن و همیشه مرتب بودن

نوع پوشش هرکس نشان دهنده شخصیت و طرز فکر او است. بنابراین، همیشه مناسب ترین و بهترین جامه را را محل کار انتخاب کنید. باید بدانید که استنباط دیگران بسیار مهم است و خانم ها باید در نوع پوشش و زیبایی خود نهایت دقت را داشته باشند.

منبع: forbes
بدون نظر

ورود