۱۲ نشانه ای که ثابت می کند دچار اضطراب پنهان هستید اما خودتان خبر ندارید

۱۲ نشانه ای که ثابت می کند دچار اضطراب پنهان هستید اما خودتان خبر ندارید

عادت ها به ما کمک می کنند اتفاقات و کارهای روزانه را طبق نظم مخصوص خودمان پیش ببریم. این عادت های روزانه تا زمانی طبیعی هستند که از ترسی عمیق نشأت نگرفته باشند. تشخیص نشانه های اضطراب پنهان در نگاه اول دشوار است و همین مسأله است که آن را خطرناک می کند. در ادامه به ۱۲ عادتی می پردازیم که ممکن است در نتیجه ی اضطراب باشند. این فهرست به شما کمک می کند با نگاهی دقیق تر به خودتان متوجه شوید علت اصلی کارها و رفتارهایتان خواست شخصی شما است یا ترسی مزمن.

۱- هر روز صبح یک صبحانه ی تکراری می خورید

نشانه های اضطراب پنهان

تدارک دیدن انواع و اقسام مواد غذایی برای صبحانه می تواند روش بسیار خوبی برای شروع روز خود باشد. اما اگر همیشه خودتان را وادار کنید که یک صبحانه ی تکراری بخورید و فکر ایجاد تنوع و تغییری در آن شما را عصبی کند، چیزی که می خورید تبدیل به یک شکنجه ی واقعی می شود و دیگر یک چیز لذت بخش نیست.

سعی کنید به وعده های غذایی تان تنوع دهید و به تدریج مواد غذایی جدیدی به آن ها اضافه کنید.

۲- ناخن هایتان را می جوید

اضطراب حسی از فشار ایجاد می کند که باید تخلیه شود. این فشار باعث بروز رفتارهای اضطرابی زیادی می شود. رفتارهایی مثل جویدن ناخن، گاز گرفتن لب یا پیچاندن موها دور انگشتان، نشان دهنده اضطراب درونی ای هستند که ناخودآگاه ما سعی دارد از آن خلاص شود.

۳- برای هر کاری تشریفات خاصی دارید

داشتن روتین خاصی که به زندگی شما نظم ببخشد و کمک کند تمرکزتان را حفظ کنید، می تواندفایده ی زیادی داشته باشد. اما اگر مدت ها است که کارهای روزانه تان تبدیل به یک اجبار بی چون و چرا شده اند و احساس می کنید تحت هر شرایطی باید آن ها را انجام دهید، چنین روتین هایی در حقیقت مضر هستند. اگر هر گونه تغییری در روتین تان، شما را دچار حمله ی هراسی (پنیک اتک) می کند، نباید به این مسأله بی توجه باشید چون می تواند نشانه ای از اضطراب پنهان باشد.

۴- کارهایی که باید انجام دهید را فهرست می کنید

نوشتن لیست می تواند به ما کمک کند کارهایمان را فراموش نکنیم، اما اگر دائما کارهایی که باید انجام دهید را فهرست می کنید، آن هم فقط با این هدف که بعد از انجام شان آن ها را خط بزنید و بعد از آن دوباره کارهای دیگری را به فهرست اضافه می کنید، ممکن است این رفتار نشانه ای از اضطراب باشد. فهرست کارها به ما کمک می کند زندگی مان را کنترل کنیم و برای بسیاری از مردم این کار بخشی جدایی ناپذیر از روزهای آن ها است. اما این مسأله نباید تبدیل به چیزی شود که اگر نتوانستید یکی از کارها را انجام دهید، شما را وحشت زده کند.

۵- متوجه گذشت زمان نمی شوید

شما وقت خیلی زیادی را صرف انجام کارهایتان می کنید چون وسواس زیادی در مورد کارهایتان دارید، مثلا می خواهید مطمئن شوید که تخت تان را بی عیب و نقص مرتب کرده اید، موهایتان بد حالت نیستند، لباس هایتان بر اساس رنگ مرتب شده اند و چیزهایی از این قبیل. در صورتی هم که چیزی مرتب و درست نباشد زمان بیشتری را صرف درست کردن آن می کنید. تمرکز بیش از اندازه روی چنین مسائلی باعث می شود متوجه گذشت زمان نشوید و این نشان دهنده ی اضطراب زیاد شما است.

۶- تمام شب را بیدار می مانید

عوامل زیادی هستند که باعث بی خوابی می شوند، اما اضطراب به طور قطع یکی از عمده ترین آن ها است. کسانی که دائماً نگران چیزی هستند، کشمکش های درونی دارند و نمی توانند ذهن خود را آرام کنند، دچار اضطراب پنهان هستند.

۷- قبل از زنگ خوردن ساعت بیدار می شوید

وقتی کسی هر روز صبح خیلی زودتر از زمانی که باید بیدار می شود به این حالت بی خوابی ناشی از عدم تداوم خواب گفته می شود. این می تواند مسأله ی رایجی باشد چون بعضی از ما در واقع به خواب کمتری نیاز داریم. در عین حال، این مسأله می تواند نشان دهنده ی اضطراب روانی ای باشد که وقتی وقایع زندگی آزارمان می دهد به سراغ ما می آید.

۸- کارهایتان را پشت گوش می اندازید

همه ی ما گاهی به خاطر تنبلی بعضی از وظایف مان را پشت گوش می اندازیم، اما این کار برای کسانی که درگیر اضطراب هستند تبدیل به یک عادت می شود. این افراد با طفره رفتن از انجام کارهایشان خود را توجیه می کنند که با این کار همه چیز خود به خود می گذرد و تمام می شود، در حالی که دلیل اصلی این رفتار آن ها ترس از انجام اشتباه کارها یا حتی شکست خوردن در آن ها است.

۹- از دیگران راهنمایی می گیرید

همه ی ما وقتی نیاز به راهنمایی و درس زندگی داشته باشیم از خانواده و دوستان مان کمک می گیریم و این مسأله کاملا طبیعی است، اما به شرط اینکه برای هر اتفاق کوچکی که برایتان می افتد از همه ی اطرافیان تان سؤال نکنید. اگر دائماً احساس می کنید به کمک دیگران نیاز دارید، این مسأله احتمالا ً نشان می دهد دچار اضطراب پنهان هستید. از طرفی دیگر، این مسأله می تواند نشانه دهنده ی عزت نفس پایین و ترس از تنها تصمیم گرفتن هم باشد که این موارد هم از علائم اضطراب هستند.

۱۰- درباره ی همه چیز تحقیق می کنید

ضرری ندارد که درباره ی نشانه های یک بیماری آگاهی پیدا کنید یا نکات آموزنده ای درباره ی روابط عاطفی بخوانید، اما نه اینکه درباره ی هر چیزی که برایتان اتفاق می افتد با نگرانی در گوگل جستجو کنید. اگر تاریخچه ی مرورگر گوشی یا کامپیوترتان پر از کلمات و عباراتی است که در اینترنت جستجو کرده اید، از عامل لکه های کوچک و قرمز روی صورت تان گرفته تا توصیه های روانشناختی از افراد مختلف، این مسأله ممکن است نشان دهنده ی اضطراب شما باشد.

۱۱- نزدیک به در خروجی می نشینید

افراد مضطرب و نگران معمولا در هر مکانی در نزدیکی در خروجی می نشینند چون با این کار در عین حال که در میان مردم حضور دارند، احساس نمی کنند در تنگنا قرار گرفته اند. اما به این مسأله نباید بی توجه باشید چون نشانه ای از اضطراب است و می تواند به سادگی تبدیل به یک اختلال جدی به نام ترس از فضای بسته شود.

۱۲- به خانه برمی گردید تا دوباره همه چیز را چک کنید

این عادت مخرب ارتباط زیادی با اختلال وسواس فکری-عملی دارد چون ویژگی هایی از وسواس را هم دارد. اگر آدم فراموشکاری هستید ایرادی ندارد به خانه برگردید تا دوباره چک کنید که اتو در برق نمانده، چراغ ها خاموش هستند یا در یخچال باز نمانده. اما اگر در ذهن تان دائماً وقوع بدترین اتفاق ممکن را تصور می کنید، این مسأله می تواند نشانه ی وجود اضطراب در شما باشد.

بیشتر بخوانید:

با انواع اضطراب و راهکارهای مقابله با آن آشنا شوید

اضطراب بر کدام قسمت های بدن و به چه شکل تأثیر می گذارد؟

اضطراب دقیقا چه بلایی سر پوست می آورد؟

۸ نشانه خاموش استرس که باعث بیمار شدن تان خواهند شد

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ناشناس آذر ۲۲, ۱۳۹۷

    یکی از بهترین روش های غیرتهاجمی بهبودی برای انواع بیماری های روانی مانند اضطراب، ترس، افکار ناخواسته، وسواس فکری و عملی، افسردگی یا حتی شیزوفرنی استفاده از روش آر تی ام اس هست. تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای مغز. در این روش بخشی از مغز که مرتبط با نوع بیماری روانی هست با امواج مغناطیسی هدف گرفته میشه. با مسئولیت کامل خودتون و زیر نظر پزشک مخصوص میتونید از این روش درمانی استفاده کنید.
    در این درمان لازم هست حدود بیست جلسه طی یکماه پشت سر هم درمان را انجام بدید و بعد از اون هر ماه یا هر چند ماه یک تعداد جلسات درمان نگهدارنده هم انجام بدید مثلا پنج جلسه در ماه تا بیماری به طور کامل برطرف بشه. هر وقت هم دیدید بیماری داره برمیگرده سریعا باید درمان با این روش را ادامه بدید.
    بعدش تغییر سبک زندگی و حذف هر نوع عامل و زمینه های لازم برای بروز استرس و اضطراب در زندگی هم خیلی مهمه و در طول درمان باید انجام بشه که سوخت رسانی مجدد نکنه به بیماریتون.
    نکته دیگه اینه که در روش آر تی ام اس برای هر نوع بیماری روانی باید نقطه خاصی از مغز هدف گرفته بشه که اون زیر نظر روانپزشک مخصوص اینکار باید انجام بشه. مثلا برای اضطراب و وسواس فکری چند سانتیمتر بالای بخش گوش سمت چپ را هدف میگیرن.
    برای اینکه بفهمید این روش برای درمان بیماری روانی مد نظر شما کار میکنه یا نه کافیه تو گوگل اسم بیماری را به انگلیسی به همراه کلمه آر تی ام اس سرچ کنید. مثلا برای وسواس سرچ کنید:
    Rtms Ocd