روسیه به دومین تولید کننده بزرگ تسلیحات نظامی تبدیل شد؛ ایالات متحده همچنان در صدر

روسیه به دومین تولید کننده بزرگ تسلیحات نظامی تبدیل شد؛ ایالات متحده همچنان در صدر

بر اساس گزارش جدید موسسه تحقیقات صلح بین المللی در استکهلم، صنعت نظامی روسیه اکنون در رتبه دوم بزرگ ترین تولید کنندگان تسلیحات نظامی قرار گرفته و بریتانیا را به رتبه سوم فرستاده است. کمپانی های نظامی روسی که در میان ۱۰۰ رتبه اول بزرگ ترین تولید کنندگان و سرویس دهندگان نظامی در جهان قرار دارند در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹.۵ درصد از کل فروش تسلیحات نظامی را به خود اختصاص داده اند. ایالات متحده با رقم ۵۷ درصد از کل تسلیحات به فروش رفته در سطح جهان مقام اول را در اختیار دارد و بریتانیا نیز با ۹ درصد رتبه دوم را بعد از سال ها از دست داده و به رتبه سوم این فهرست تنزل کرده است.

تسلیحات نظامی

در میان ۱۰۰ کمپانی اول این فهرست ۱۰ کمپانی نظامی و تسلیحاتی روسی دیده می شود که در سال ۲۰۱۷ فروش خود را نسبت به سال قبل از آن ۸.۵ درصد افزایش داده و به ۳۷.۷ میلیارد دلار رسانده اند. سیمون ویزمن، محقق ارشد در موسسه تحقیقات صلح بین المللی در یک بیانیه خبری چنین گفت: «کمپانی های روسی رشد قابل توجهی را در فروش محصولات نظامی خود از سال ۲۰۱۱ تجربه کرده اند. این موضوع با افزایش هزینه روسیه در زمینه خرید و ساخت تسلیحات نظامی برای مدرنیزه کردن ارتش خود در ارتباط بوده است».

تسلیحات نظامی

این کمپانی های تسلیحاتی هیچ رقیبی در بازار داخلی روسیه نداشته و از افزایش قابل توجه بودجه نظامی کشور که با هدف نوسازی ارتش کشور توسط ولادیمیر پوتین صورت گرفته بیشترین سود را برده اند. اما این سیر افزایشی در سال ۲۰۱۷ متوقف شد، زمانی که مسکو ۳.۹ تریلیون روبل (۶۱ میلیارد دلار) صرف هزینه های دفاعی خود کرد که ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و بعد از سال ۱۹۹۸ اولین باری بود که در بودجه دفاعی کشور کاهش دیده می شد. این کاهش بودجه کاملاً برعکس سیاست های دولت روسیه در سال های اخیر بوده که قصد داشت با افزایش هر ساله بودجه نظامی کشور، تا سال ۲۰۲۵ تمامی سیستم های نظامی ارتش خود را که قدیمی شده بودند نوسازی نماید.

بیشتر بخوانید: قدرتمندترین ارتش های جهان در سال ۲۰۱۸؛ جایگاه ایران کجاست؟

با این وجود صادرات تسلیحات نظامی روسیه همچنان بالا بوده و چند کمپانی جدیداً توسعه یافته نیز توانسته اند در میان ۱۰۰ کمپانی فعال در عرصه تولید تسلیحات نظامی در سح جهان قرار بگیرند. میزان فروش تسلیحات نظامی در میان ۱۰۰ کمپانی برتر این فهرست نسبت به سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش یافته و به ۳۹۸.۲ میلیارد دلار رسیده است که این عدد در مقایسه با اولین گزارشی که در این زمینه در سال ۲۰۰۲ ارائه شد ۴۴ درصد افزایش نشان می دهد. البته در این گزارش نامی از کمپانی های تسلیحاتی چینی برده نشده زیرا داده های مربوط به این کمپانی ها به دلیل سیاست های دولت چین در دسترس نبوده است.

تسلیحات نظامی

یکی دیگر از نکات جالب این گزارش افزایش ۲۴ درصدی فروش تسلیحات نظامی از جانب کمپانی های ترکیه ای در سال گذشته بوده است. ویزمن در این باره می گوید: «این افزایش قابل توجه منعکس کننده جاه طلبی های ترکیه برای توسعه صنعت نظامی به منظور برآورده کردن تقاضای در حال افزایشش برای سلاح ها و کمتر وابسته بودن به فروشندگان خارجی تسلیحات نظامی است». در میان ۱۰۰ کمپانی اول این فهرست نام ۴۲ کمپانی تسلیحاتی آمریکایی دیده می شود که میزان فروش آن ها با ۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به عدد ۲۲۶.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

تسلیحات نظامی

این کمپانی ها به طور مستقیم از تقاضای بالا و رو به افزایش پنتاگون برای تسلیحات نظامی بیشتر و مدرن تر و همچنین افزایش بودجه نظامی ایالات متحده سود برده اند. لاکهید مارتین (Lockheed Martin) هنوز هم به عنوان بزرگ ترین تولید کننده تسلیحات نظامی در سطح جهان در صدر این فهرست قرار دارد که بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۴.۹ میلیارد دلار فروش تسلیحات نظامی را به خریداران داخلی و خارجی تجربه کرده است. اگر چه دونالد ترامپ بودجه ۷۱۶ میلیارد دلاری پیشنهادی جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده را «دیوانه وار» خطاب کرده بود اما در روزهای اخیر بودجه ۷۵۰ میلیون دلاری را برای وزارت دفاع کشورش تنظیم کرده است.

تسلیحات نظامی

برای مطالعه اطلاعات دقیق تر در مورد فروش تسلیحات نظامی در سطح بین المللی و کشورهای فروشنده و خریدار و بسیاری اطلاعات دیگر به این لینک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: با ۱۵ سلاح مخوف و فوق پیشرفته موجود در زرادخانه های تسلیحاتی روسیه آشنا شوید [قسمت اول]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود