قیمت آجیل شب یلدا ۹۷؛ هر دانه پسته ۱۰۰۰ تومان؟

قیمت آجیل شب یلدا ۹۷؛ هر دانه پسته ۱۰۰۰ تومان؟

شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و بلندترین شب سال است. ما ایرانی‌ها این شب را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌دانیم و به این مناسبت جشن و مهمانی برپا می‌کنیم. فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند‌تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد.

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولا شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات هم با دیوان حافظ فال‌گیری می‌کنند. رایج‌ترین تنقلات، آجیل است که از مهم‌ترین خوراکی‌های سفره شب چله بشمار می‌رود.

آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو و فندق است و در بعضی مناطق کشور از میوه‌های خشک نیز به‌عنوان آجیل شب یلدا استفاده می‌شود.

اما مساله اینجاست که با  افزایش تقاضا قیمت‌ آجیل و خشکبار نیز افزایش می‌یابد و مردم را با محدودیت خرید مواجه می‌سازد. امسال نیز این روند طبق رسم رایج هر سال برای قشری از جامعه دردسرساز شده. به طوری که با مقایسه قیمت‌های فعلی آجیل و خشکبار در بازار تهران با زمان مشابه در سال گذشته باید گفت که تهرانی‌ها امسال شب یلدای داغی را پیش رو دارند و  مجبورند دست‌کم سه برابر سال قبل برای برپایی جشن شب یلدا هزینه کنند.

قیمت آجیل شب یلدا 97
قیمت امروز پسته و آجیل در فروشگاه های اینترنتی

نرخ مصوب آجیل شب یلدا در سال ۱۳۹۷ چقدر است؟

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشی اعلام کرد که قیمت متوسط هر کیلوگرم آجیل شب یلدا حدود ۶۰ هزار تومان است. مصطفی احمدی  اظهار کرد: نباید در شرایطی که همه قیمت‌ها از سال گذشته تاکنون در پی نوسانات نرخ ارز، روند افزایشی داشته است، بازار شب یلدا و قیمت آجیل و خشکبار ارزان باشد، اما برای این‌که همه مردم بتوانند این محصول را برای سفره‌های یلدای خود تامین کنند، قیمت کف و سقف نیز برای آجیل و خشکبار تعیین کرده‌ایم.

آجیل شب یلدا را براساس دو کیفیت قیمت‌گذاری کرده‌ایم تا مردم با هر قدرت خریدی بتوانند آن‌را تامین کنند. براین اساس قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با پوست بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدای مغز ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در عمده فروشی‌ها تعیین شده است و البته سود ۱۰ درصدی را برای خرده فروشی‌ها نیز در نظر گرفته‌ایم و مردم نهایتا آجیل شب یلدا را باید ۱۰ درصد بالاتر از این قیمت‌ها خریداری کنند.

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش با بیان این‌که ۱۲۵۰ فروشنده رسمی دارای پروانه کسب در سطح شهر تهران وجود دارد، گفت‌:

مردم می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت یا تماس با اتحادیه، فروشندگان مجاز را پیدا کنند و از آن‌ها آجیل شب یلدایشان را طلب کنند و اگر فروشنده‌ای که پروانه کسب داشت مرتکب تخلفی شد، با اتحادیه تماس بگیرند تا با او برخورد کنیم.

قیمت آجیل شب یلدا 97
رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشی گفته قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با پوست بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدای مغز ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در عمده فروشی‌ها تعیین شده است.

احمدی همچنین درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه قیمت هر عدد پسته به ١۵٠٠ تومان رسیده است، تصریح کرد: «این مسائل کذب است و منطقی نیست. مدتی است در فضای مجازی کمپین‌هایی ایجاد شده که ارقام چشمگیری را برای خشکبار اعلام می‌کنند، این ارقام به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست.»

وی بیان داشت: قیمت منطقی هرکیلوگرم پسته بسته به جنس، نوع، اونس و محل تولید آن از ١١٠ هزار تا ٢۴٠ هزارتومان متغیر است. او همچنین کاهش تولید را دلیل اصلی گرانی خشکبار در سال جاری عنوان و اضافه کرد: علاوه بر پسته، تولید بادام درختی، فندق و گردو نیز امسال آسیب دید. این مساله باعث افزایش تمایل تولیدکنندگان به صادرات محصولات خود شد، بنابراین تغییرات نرخ ارز و افزایش صادرات باعث گرانی شد که اگر تولید به اندازه کافی بود چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.

۲ نظر

ورود

  • A آذر ۲۷, ۱۳۹۷

    دیگه رسیدم به جایی که کلیه بفروشم با کار کردن همیشه صد قدم از زندگی عقبم در ضمن ۲۴ سالمه

    • ابی اسفند ۱۷, ۱۳۹۷

      خدا لعنت کنه بالا تا پایینشونو