گوشت گوسفند کیلویی ۷۲ هزار تومان شد؛ «گوشت رومانیایی» در راه ایران

گوشت قرمز هم لاکچری شد

گوشت گوسفند کیلویی ۷۲ هزار تومان شد؛ «گوشت رومانیایی» در راه ایران

گوشت قرمز خوردن در ایران هم بزودی از فهرست برنامه غذایی اکثر مردم حذف و به لیست بلند بالای لاکچری گردهای اینستاگرام و بچه پولدارهای بالانشین و خارج نشین ایرانی اضافه می شود که در کنار اوت کوتورهای شانل و دیور و ساعت  های امگا و ویلاهای دوبلکس و نوشیدنی‌های آنچنانی، سلفی با چلوکباب سلطانی بگیرند و فخر فروشی کیلویی مجازی خود را ادامه دهند.

این‌که گوشت قرمز به دلیل نوسانات ارزی نیمه اول سال به چند برابر قیمت مشابه پارسال رسیده است و اکنون خیلی از مردم ایران، امکان گوشت خوردن را ندارند، اظهر من الشمس بوده و بعید است مسئولی در کشورمان، حداقل درباره این موضوع، تردید داشته باشد. اگر چه خیلی‌ها مثل نگارنده این سطور، اساسا با گوشت سفیدو گوشت قرمز میانه ای ندارد و ده‌ها برابر شدن آن نیز تاثیری در رژیم غذایی و انتخاب او ندارد، اما به هر حال میلیون‌ها نفر، با گوشت قرمز، انواع و اقسام طعام خوشمزه ایرانی را طبخ می‌کنند که اکنون باید شاهد کوچک تر شدن سفره خود باشند.

چرا باید خوردن گوشت قرمز به قدری گران باشد که به فهرست آرزوهای میلیون‌ها نفر وارد شود؟ چرا باید سطح آرزوهای میلیون‌ها نفر این‌قدر کاهش یابد که به حداقل‌ها  (آرزوی هوای پاک، آرزوی تحصیل مجانی، آرزوی گوشت خوردن، آرزوی آب پاک و  . . .) برسد؟

علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی، دیروز اعلام کرد که مجددا قیمت گوشت گوسفندی افزایش یافته است. او گفت که قیمت گوشت گوسفندی امروز نیز مقداری افزایش داشته و نرخ هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف کنندگان به ۷۱ هزارتومان تا ۷۲ هزارتومان رسیده است.

وی افزود: همچنین قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای مغازه داران بین ۶۵ هزارتومان تا ۶۶ هزارتومان است که با ۱۰ درصد سود آن را به مصرف کننده عرضه می کنند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره اینکه برخی دلیل کمبود دام را ، قاچاق و برخی کاهش تولید عنوان می کنند، گفته بود که بحث قاچاق در این زمینه مطرح است، قاچاق دام با افزایش نرخ دلار بسیار افزایش داشته و در کمبود بازار تاثیرگذار بوده است.

گوشت
گوشت کیلویی چنده یکی از پر جست و جو ترین کلید واژه های ایرانیان در سالهای اخیر در گوگل است

ملکی درباره اینکه قرار است شرکت پشتیبانی امور دام، دام زنده از کشور رومانی وارد کند، گفت: این موضوع مطرح شده، باید راهکارها بررسی و رایزنی ها انجام شود، همچنین بودجه مورد نظر تامین گردد به عبارتی باید بستر لازم برای انجام این کار فراهم شود تا دام وارد کنند.

گرانی گوشت، زنگ خطری برای سال آینده است. سالی است که سخت ترین سال اقتصاد ایران خواهد بود و دولت این را با لایجه بودجه سخت گیرانه سال ۹۸ که دی ماه به مجلس تقدیم کرد تا حدی نشان داد. کاهش شدید بودجه بسیاری از وزارت خانه ها مثل وزارت دفاع که ۵۰ درصد کاهش یافته بود، نشان از عزم دولت برای مدیریت اقتصادی تر کشور در سال  تحریم و افت شدید قیمت نفت دارد. اما در فضای گرانی و رکود تورمی امروزی که قیمت هر لیتر شیر، ۴ برابر قیمت هر لیتر بنزین است و نیم میلیون تهرانی با یارانه ماهی ۴۵ هزار تومن زندگی می کنند و رانت و ژن خوب غوغا می‌کند، باید فکری اساسی برای دهک‌های پایین کرد.

جواد آزاد مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور، در رابطه با تاثیر منفی گرانی گوشت قرمز بر کاهش دام کشور به ایلنا گفته بود که گران شدن قیمت گوشت، زنگ خطری برای بهار سال آینده است. هرچه قدر قیمت گوشت بالاتر برود دامداران که مشکلات مالی دارند دام «داشتی» را به کشتارگاه می‌فرستند. دام داشتی باید آبستن شود و برای بهار بره‌آوری داشته باشد اما به کشتارگاه فرستاده می‌شود و باعث بروز یک فاجعه در بهار ۹۸ خواهد شد.

بالا بودن قیمت و خشکسالی باعث می‌‌شود دامداران بدون در نظر گرفتن شرایط بهار دام داشتی و پروار را با هم به کشتارگاه بفرستند و در مقابل خود را از فکر خشکی زمین در بهار رها کنند اما با این شرایط دامی در کشور باقی نخواهد ماند.دام مولد حکم ذخیره ژنتیکی را دارد و باعث افزایش دام در کشور می‌شود اما با این اوضاع به مشکل برمی‌خوریم.

البته قیمت دام داشتی از دام پرواری بسیار بیشتر است و اصلا به صورت کیلویی محاسبه نمی‌شود و روی خود دام قیمت‌گذاری می‌شود اما در حال حاضر با اتفاقی که افتاده قیمت گوشت بسیار بالاتر از قیمت میش یا دام داشتی شده است و اگر شرایط زندگی دامداران کمی بهتر از وضع موجود بود، این اتفاق نمی‌افتاد و این دام که ارزش بالایی دارد برای مصرف گوشتی به بازار نمی‌رفت.

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور معتقد است که ورود دام مولد به کشتارگاه باعث می‌شود دامی برای تولید مثل نباشد و با معضل گوشت در بهار مواجه خواهیم شد که به خاطر سوءمدیریت است. اگر دام کم داریم، باید آن را تامین کنیم و اگر کمبود گوشت وجود دارد، باید تامین شود نه اینکه با افزایش قیمت آن به منابع ژنتیکی و بومی کشور آسیب برسانیم.

حتما بخوانید: آموزش انواع غذاهای خوشمزه مخصوص گیاه خواران

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • dariush دی ۱۰, ۱۳۹۷

    ضرر و زیانی که از مسئولان جمهوری اسلامی در این ۴۰سال به کشور ایران وارد شده در طول تاریخ پیدایش زمین بی سابقه بوده، مردم خرافاتی و مسئولین خائن باعث بانی این مشکلات هستند. افسوس بر سرزمین کهن.