۷ مشکل شایع در ناخن ها که خود نشانه مشکل مهمی در بدن هستند

۷ مشکل شایع در ناخن ها که خود نشانه مشکل مهمی در بدن هستند

ناخن ها شاید در وهله ی اول چندان به چشم نیایند و احتمالا بیشتر ما به تغییرات آن ها بی توجهیم. اما ناخن های ما آینه ی تمام نمای وضعیت درونی بدن ما هستند. اگر ناخن هایتان شکننده شده اند، رنگ آن ها زرد شده و بسیاری از مشکلات دیگر، نباید به این تغییرات بی توجه باشید چون ممکن است از وجود مشکل مهمی در بدن شما خبر بدهند. در ادامه به ۷ مورد از شایع ترین مشکلات ناخن ها می پردازیم و می خواهیم ببینینم این تغییرات نشانه ی چه چیزی هستند.

۱- شکنندگی ناخن ها

مشکلات ناخن ها

اگر ناخن هایتان به راحتی می شکنند، اصلاً نشانه ی خوبی نیست. گرچه محصولات مراقبتی زیادی در بازار وجود دارد که می توانید با کمک آن ها لایه ی بیرونی ناخن هایتان را محکم کنید، اما ممکن است در واقع بدن تان سعی داشته باشد از این طریق به شما بگوید که دچار کمبود مواد مغذی شده است.

شکنندگی ناخن ها در میان افراد مبتلا به کم خونی یا بیماری تیروئید و همینطور کسانی که رژیم غذایی متعادل و سالمی ندارند، مشکل شایعی است.

یگ گزینه ی دیگر هم این است که ناخن ها در اصل محکم رشد می کنند اما تماس با بعضی از مواد شیمیایی، آن ها را به تدریج تضعیف می کند. به مواد شیمیایی ای که با دستان ها و ناخن هایتان تماس دارند دقت کنید.

۲- شیارهای روی ناخن ها

شیارهای عمودی روی ناخن ها معمولاً مسأله ی نگران کننده ای نیستند، چون با بالا رفتن سن روی ناخن ها به وجود می آیند و می توان آن ها را چین و چروک های ناخن دانست. این شیارها گرچه ظاهر یکدست ناخن را تحت تأثیر قرار می دهند اما مشکل جدی ای نیستند.

با این حال، شیارهای افقی روی ناخن ها از نوعی فشار حکایت دارند. این فشار می تواند هر چیزی، از تب گرفته تا یک حادثه باشد. اما ظاهر شدن خطوط افقی روی ناخن حاکی از تداوم فشار طی یک دوره است.

اگر بدون اینکه فشاری به ناخن هایتان وارد شده باشد این مشکل ادامه پیدا کند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کارشناسان همچنین توصیه می کنند که از سوهان کشیدن شیارها خودداری کنید. گرچه این کار باعث صاف تر شدن سطح ناخن می شود، اما آن ها را به میزان قابل توجهی نازک می کند. به جای آن، از محصولات مراقبتی ای استفاده کنید که کار آن ها پر کردن شیارهای ناخن است و مانند لاک قابل استفاده هستند. این محصولات بدون آنکه به لایه های زیرین ناخن صدمه بزنند، ظاهری یکدست به آن می دهند.

۳- ضعیف شدن کوتیکول ها

اگر دائماً درگیر ریشه های گوشه ی ناخن هستید و پوست حساس دور ناخن هایتان عفونت می کند، خودتان عامل این مشکل هستید.

اگر از آن دست افرادی هستید که دائماً کوتیکول ناخن هایشان را دستکاری می کنند، همین کار شما را مستعد عفونت می کند. وجود کوتیکول دور ناخن الزامی است تا آن را به خوبی نگه دارد، بنابراین هرگز کوتیکول هایتان را نکنید.

بهترین روش این است که تا حد ممکن روی ناخن هایتان از وسایل تیز استفاده نکنید و فقط زمانی پوست اضافه ی ناخن هایتان را بکنید که قبل از آن دست هایتان را مدتی در آب گرم خیسانده باشید.

۴- خطوط قهوه ای رنگ روی ناخن ها

ظاهر شدن خطوط قهوه ای یا سیاه رنگ روی ناخن ها نشانه ای است که باید آن را جدی بگیرید. این مسأله در اغلب موارد نشانه ی ملانوم -یک از انواع سرطان پوست- است.

۵- رنگ پریدگی ناخن ها

رنگ پریدگی یا سفیدی ناخن ها معمولاً نشانه ی کم خونی، مشکلات قلبی، سوء تغذیه یا بیماری کبدی است.

در این صورت به پزشک مراجعه کنید و از خودتان مراقبت کنید، به ویژه اگر ناخن هایتان تا حدودی زرد شده اند. این مسأله نشانه ی واضحی از مشکلات شدید کبدی است.

۶- زردی ناخن ها

تغییر رنگ ناخن ها هرگز نشانه ی خوبی نیست، اما اگر ناخن هایتان شروع به زرد شدن کنند، به احتمال زیاد دچار عفونت ناخن شده اید.

۷- کبود شدن ناخن ها

اگر ناخن هایتان یک ته رنگ آبی پیدا کرده اند، احتمالاً بدن تان آنطور که باید اکسیژن دریافت نمی کند.

علت این مسأله احتمالا به ریه ها یا قلب شما بر می گردد، بنابراین برای انجام معاینه به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

با ۱۰ روش طبیعی و مؤثر برای درمان شکنندگی ناخن ها آشنا شوید

۱۲ عادت روزانه ای که به موها و ناخن ها صدمه می زند

شخصیت شناسی: شکل ناخن های دست چه رازهایی در مورد شما را برملا می کنند؟

۷ نکته ای که دست ها درباره سلامتی ما آشکار می کنند

منبع: shared
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • محمد بیژن دی ۲۱, ۱۳۹۷

    نـاخـن رنگ پریده، نشانه کم خونی است.

    – ناخن قرمز، نشانه بیماری قلبی است.

    – ناخن‌های سفـیدرنگ، نشانه بیماری کبدی است.

    – ناخن ضخیم و زرد رنگ، نشانه بیماری ریوی است.

    – سرخـی مختصر در ته ناخن، نشانه دیابت است.

    – ناخن‌های دو رنگ (نیمی سفید و نیمی صورتی)، نشانه بیماری کلیه است.