از نیویورک تا پکن؛ مدرن‌ترین ساختمان‌هایی که در سال ۲۰۱۹ تکمیل می‌شوند

از نیویورک تا پکن؛ مدرن‌ترین ساختمان‌هایی که در سال ۲۰۱۹ تکمیل می‌شوند

آیا شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که همه چیز این جهان تقریبا تکراری است و بیشتر حوزه‌های زندگی بشری روی خط تکرار حرکت می‌کنند؟ شاید همین حس است که بسیاری از مخترعان، طراحان، دانشمندان، هنرمندان و معماران را بر آن داشته تا خط بطلانی بر این روند بکشند و ایده‌های نو و منحصربه‌فردی که نمونه آن قبلا وجود نداشته را ارائه دهند.

یکی از این حوزه‌ها، معماری و طراحی ساختمان‌هاست. شاید به غلط تصور شود که طراحی نمای بیرونی و فضای داخلی یک بنا با محدودیت‌های زیادی همراه است. اما معماران عصر جدید خلاف این باور را ثابت کرده‌اند.

سال ۲۰۱۸ سالی قابل توجه و ارزشمند برای معماری بود؛ آسمان‌خراش‌های متعددی با طراحی‌های جدید از شهرهای مختلف کشور چین به آسمان سربرآوردند، یک معمار هندی برای اولین بار برنده جایزه  Pritzker Prize شد و یک مجموعه مسکونی نگهداری از سالمندان به عنوان «ساختمان برتر سال» انتخاب شد.

اما این همه ماجرا نبود؛ بدنبال این سیر صعودی به زودی در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز شاهد ساخته شدن ساختمان‌هایی در سراسر جهان خواهیم بود که طراحی‌های بی‌نظیر و بی‌مانند دارند.

پکن قرار است جدیدترین فرودگاه که طراحی زاها حدید است را افتتاح کند؛ ژوهانسبورگ میزبان بلندترین برخ آفریقا خواهد بود و بزرگ‌ترین رستوران زیر آبی دنیا نیز درهایش را به روی عموم مردم باز خواهد کرد.

از نیویورک تا پکن؛ ساختمان‌های بی‌نظیری که در زیر معرفی کرده‌ایم یا امسال مراحل ساختشان تمام می‌شود یا قرار است در سال جاری میلادی افتتاح شوند. همراهمان باشید.

۳۰ Hudson Yards – نیویورک

زیباترین ساختمان‌های جهان در سال 2019

ساختمان ۳۰ Hudson Yards با حدود ۴۰۰ متر بلندی پس از تکمیل شدن دومین ساختمان اداری بلند در شهر نیویورک خواهد بود. گفته می‌شود مراحل ساخت این بنا تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی تمام می‌شود. ۳۰ هادسون یاردز همچنین قرار است پرارتفاع‌ترین تراس شهر برای تماشای نیویورک سیتی را داشته باشد که حتی از ساختمان امپایر استیت هم بلندتر است.

طراح و معمار این ساختمان کان پدرسن فاکس است که این برج را به صورت زاویه‌دار و ناموزون با نمای تماما شیشه‌ای طراحی کرده است. گفته می‌شود کمپانی‌هایی همچون CNN، شبکه اچ‌بی‌او، Turner Broadcasting و برادران وارنر پس از تکمیل به این ساختمان نقل مکان خواهند کرد.

Under – نروژ

زیباترین ساختمان‌های جهان در سال 2019

ساختمان Under در عمق حدود ۵ متری از سطح دریای شمال واقع شده و قرار است نخستین رستوران زیر آبی اروپا و بزرگ‌ترین رستوران زیرآبی جهان باشد.

طراحی بنای این رستوران به عهده یک موسسه معماری نروژی به نام Snøhetta بوده. این بنا ۳۳.۵ متر وسعت دارد و گنجایش پذیرش ۱۰۰ مهمان در سه طبقه را داراست. جذابیت این رستوران زیر آبی این است که چشم‌انداز ۳۶۰ درجه‌ای از دریا در اختیار مهمان‌ها قرار می‌دهد.

برای ساخت این ساختمان از بتن تقویت‌شده و پنجره‌های آکریلیک استفاده شده است. تمامی شیشه‌ها توانایی تحمل فشار وارده از آب دریا را دارا هستند. به گفته مسئولین، درهای این رستوران در بهار سال ۲۰۱۹ به روی مهمان‌ها گشوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بزرگ‌ترین رستوران زیر آبی جهان به زودی گشایش خواهد یافت

The Leonardo، ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی

زیباترین ساختمان‌های جهان در سال 2019

لئوناردو، ساختمانی با ارتفاع حدود ۲۳۰ متری قرار است به زودی به عنوان بلندترین برج قاره آفریقا افتتاح شود. البته این لقب زیاد به طول نخواهد انجامید زیرا در سال ۲۰۲۰ میلادی بلندترین برج این قاره در کشور کنیا گشایش خواهد یافت. این برج با نام Pinnacle حدود ۳۲۰ متر ارتفاع دارد.

طراحی این ساختمان توسط موسسه بین‌المللی Co-Arc صورت گرفته و چندین کاربری متفاوت دارد. گفته می‌شود در بالاترین بخش این بنا،، تراسی در نظر گرفته شده تا چشم‌اندازی وسیع به تمام شهر ژوهانسبورگ داشته باشد.

بیشتر بخوانید: گشتی در «بقعه شیخ صفی»: شکوه معماری اردبیلی ها 

فرودگاه بین‌المللی Daxing ، پکن، چین

زیباترین ساختمان‌های جهان در سال 2019

فرودگان بین‌المللی جدید شهر پکن گویی از دنیایی دیگر در وسط این شهر افتاده است. این مجموعه قرار است در پاییز سال جاری میلادی گشایش یابد. پایانه ۷.۵ میلیون فوت مربعی این فرودگاه تا سال ۲۰۲۵ میلادی گنجایش ۷۲ میلیون نفر را خواهد داشت. طراحی ۶ ضلعی آن از معماری سنتی چینی الهام گرفته است که تمامی فضاهای اطراف ساختمان‌های مجموعه را به هم وصل می‌کند. همچنین، پیچ‌وتاب‌های سقف قوسی هم به گونه‌ای طراحی شده که فضای داخلی با نور طبیعی روشن شود.

موزه Bauhaus  ویمار، ویمار، آلمان

زیباترین ساختمان‌های جهان در سال 2019

موزه جدید Bauhaus به زودی در شهر ویمار گشایش خواهد یافت. طراحی بنای این موزه به عهده معمار آلمانی تباری موسوم به هایکه هانادا است که در همکاری با بندیکت تونون، یک طراح مینیمالیست ساخته شده است.

طراحی مکعبی آن اشاره‌ای دارد به سنت‌های مدرنیست مدرسه‌ای. این موزه در ماه آوریل (بهار سال آینده) گشایش خواهد یافت و قرار است حدود ۱۳ هزار اثر در آن به نمایش گذاشته شود.

بیشتر بخوانید: مدینه فاضله ای که شهر ارواح شد؛ نگاهی به معماری بی‌‎نظیر ساختمان های «اوردوز»

سالن تئاتر Wuxi Taihu، وکسی، چین

زیباترین ساختمان‌های جهان در سال 2019

یکی از شاهکارهای معماری استیون چیلتون که سالن تئاتری در شهر Wuxi  چین است از جنگل‌های بامبوی نزدیک به این منطقه الهام گرفته است. سقف سایبان مانند این سالن تئاتر همانند سایبانی طراحی و ساخته شده که برگ‌های طبیعی بامبو شکل می‌دهند. ستون‌های سفید باریک و بلند نیز دقیقا چوب‌های بامبو را در ذهن بیننده تداعی می‌کنند که دورتادور ساختمان را فرا گرفته‌اند.

این بنا در ماه گذشته در جشنواره معماری جهان برنده جایزه بهترین طراحی مربوط به آینده را از آن خود کرد.

این سالن تئاتر قرار است به محل دایمی نمایش آب به کارگردانی فرانکو دراگونه، هنرمند بلژیکی، تبدیل شود. گفته می‌شود این سالن تا آخر سال جاری میلادی گشایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: نگاهی به معماری برج های باستانی بولونیا در شمال ایتالیا که از قرون وسطی بر جا مانده اند

Norra Tornen، استکهلم، سوئد

زیباترین ساختمان‌های جهان در سال 2019

معماری به نام Reinier de Graaf  طراحی ساختمان Norra Tornen را انجام داده است. این بنا دو برج سورئال و پیکسلی در پایتخت سوئد را به نمایش گذاشته است. اولین برج  با نام خلاقیت، ۱۲۵ متر ارتفاع دارد که در پایان سال گذشته مراحل ساخت آن تمام شد. ساخت این مجموعه تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به پایان خواهد رسید و در همسایگی برج Helix گشایش خواهد یافت.

هر دو برج از بتن‌های پیش‌ساخته ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به شاهکارهای معماری الکس چینیک؛ سازه هایی که توهم بصری در ذهن بیننده ایجاد می کنند

موزه ملی قطر، دوحه، قطر

این موزه با وسعت ۴۳۰ هزار فوت مربع در پایتخت کشور قطر محلی برای نمایش آثار هنری و محصولات گرانبها و قیمتی همانند مروارید مشهور Carpet of Baroda خواهد بود. این اثر گرانقیمت از ۱.۵ میلیون مروارید که از خلیج فارس صید شده، ساخته شده است.

به گفته ژان نوول، برنده جایزه Pritzker Prize در پشت لوور ابوظبی، دیسک‌های روی هم افتاده موزه جدید که نماد راز و رمزهای بیابان است طرحی همانند گلبرگ‌های رز بیابانی را در ذهن بیننده تداعی می‌کنند. گفته می‌شود تا انتهای ماه مارس امسال این موزه گشایش یابد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به معماری مسجدی مدرن در کشور استرالیا که ۹۹ گنبد دارد

Humboldt Forum، برلین، آلمان

کاخ برلین در طول جنگ جهانی دوم تخریب شد اما مراحل بازسازی آن در حال تکمیل شده و پایان یافتن است. موزه مرکزی آن به اسم Humboldt Forum نیز تا پایان سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد. بیش از ۱۵ سال است که پارلمان آلمان به این پروژه بحث‌برانگیز چراغ سبز نشان داده و بیش از چندین دهه است که معماری موسوم به فرانکو استلا رقابت برای سرپرستی اجرای این طرح را برنده شده است.

گوشه‌هایی از نمای اصلی کاخ اصلی و گنبدهای آن بازسازی شده‌اند و همزمان المان‌های طراحی مدرنی زیادی هم به آنها افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: برترین معماری های سال ۲۰۱۸ به انتخاب ArchDaily

Leeza SOHO، پکن، چین

زیباترین ساختمان‌های جهان در سال 2019

برج پیچ‌درپیچ شیشه‌ای که طراحی زاها حدید (پیش از مرگ) است پس از تکمیل شدن، عنوان بلندترین برج جهان را بدست خواهد آورد. فضای مرکزی که به دور فضای داخلی ساختمان می‌چرخد، اجازه می‌دهد نور طبیعی از زوایای مختلفی وارد ساختمان شوند. این بنای تماما شیشه‌ای ۲۶۸۰ پارکینگ اختصاصی دوچرخه با سیستم قفل شدن دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با «زاها حدید»؛ ملکه منحنی ها و معماری ساختار شکن

منبع: cnn
مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • یحیی دی ۳۰, ۱۳۹۷

    Leeza SOHO فقط ۴۶ طبقه و ۲۰۷ متر ارتفاع داره چطور میشه بلندترین برج جهان؟

  • Masoud دی ۸, ۱۳۹۸

    کاش منبع مطلب رو درج میکردید
    leeza soho با ۲۰۷ متر ارتفاع چطور قراره بلندترین برج جهان بشه؟؟!!!!!!