با معروف‌ترین پل‌ ها و درختان «قفل عشق» در جهان آشنا شوید

با معروف‌ترین پل‌ ها و درختان «قفل عشق» در جهان آشنا شوید

معملی به نام «نادا» عاشق افسری صرب به نام «رِلیا» می‌شود. این دو دلداده با هم نامزد می‌شوند و درست زمانی که از طعم شیرین عشقشان غرق در لذت بودند، رِلیا برای جنگ به یونان می‌رود و در شهر کُرفو (Corfu) در این کشور، عاشق زنی یونانی می‌شود.

بدنبال این قضیه نادا و رلیا نامزدی خود را بهم می‌زنند.

نادا هیچ‌وقت نمی‌تواند از این ضربه خردکننده بهبود بیابد و مدتی بعد به دلیل همین شکست عشقی، می‌میرد.

بعد از این جریان زنان جوان اهل شهر وِرنیاجکا بانیا برای حفظ عشق خود شروع به نوشتن نام خود و عاشق خود روی قفل‌ها می‌کنند و این قفل‌ها را به نرده‌های پلی وصل می‌کنند که نادا و رلیا همدیگر را روی آن پل ملاقات می‌کردند.

این داستان غم‌انگیز صربستانی که مربوط به جنگ جهانی اول است، مقدمه شکل‌گیری «قفل عشق» در تاریخ بشمار می‌رود.

اولین پل عشق، «مُست لوباوی» نام دارد و در شهر چشمه‌های آبگرم وِرنیاجکا بانیا واقع شده است.

اما در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی قفل‌های عشق در سایر بخش‌های اروپا نیز ظهور یافت. با اینکه دلیل گسترش سریع و وسیع این قفل‌ها مشخص نیست اما مراسم بستن قفل به پل میلویو که در رم برگزار می‌شود به کتابی که فدریکو موچیا در سال ۲۰۰۶ تحت عنوان «تورا می‌خواهم» نوشته بود، بازمی‌گردد.

در بخشی از این رمان، «استپ» و «بابی» دو شخصیت اصلی داستان به عنوان نمادی از عشق‌شان، یک قفل دوچرخه را دور یک تیر چراغ در خیابان حلقه می‌زنند و می‌بندند و کلید آن را در رودخانه «تیبر» می‌اندازند.

قفل عشق در واقع قفلی است که عشاق به نشانه عشق خود به پل، حصار، دروازه یا وسایل عمومی می‌بندند. زوج‌های عاشق نام یا حرف اول اسم خود را روی آن می‌نویسند.

همه عشاقی که قفل عشق خود را به پل می‌بندند، یک نقطه اشتراک دارند: بستن این قفل‌ها را نمادی از بستن عشق به یک‌دیگر می‌دانند و با انداختن کلید قفل‌شان در رودخانه می‌خواهند امکان کندن این قفل را از بین ببرند تا نکند از یک‌دیگر دل بکَنند.

این قفل‌ها امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری و بعضا برای جلب کمک‌های خیرخواهانه مورد توجه مردم جهان قرار دارند.

۱- پل‌ Pont des Arts – پاریس، فرانسه

معروف‌ترین پل‌ ها و درختان قفل عشق جهان

یکی از مشهورترین مکان‌های جهان برای قفل عشق پل پیاده‌رو در پاریس روی رود سن است.

البته، وزن قفل‌های وصل شده روی این پل به حدود ۹۳ هزار کیلوگرم رسید تا اینکه در ژانویه ۲۰۱۴ بخشی از پل زیر بار وزن بسیار زیاد قفل‌ها شکم داد و نرده‌های آن فروریخت. به همین خاطر در ژانویه ۲۰۱۵ میلادی شهر پاریس به جمع‌آوری صدها هزار قفل موجود روی این پل پرداخت. به این خاطر که بسیاری از حامیان محیط زیست و مردم محلی از اینکه عشاق کلیدهای قفل‌ها را در رود سن پرت می‌کنند شکایت داشتند. همچنین وزن قفل‌ها باعث شده بود که پل خم شود.

با معروف‌ترین پل‌های قفل عشق جهان آشنا شوید

در حال حاضر جای این قفل‌ها آثار هنری و نقاشی نصب شده که همچنان حالت رمانتیک خود را حفظ کند.

۲- پل Hohenzollern در کلن آلمان

با معروف‌ترین پل‌های قفل عشق جهان آشنا شوید

پل قفل عشق در شهر کلن آلمان در سال ۲۰۰۹ میلادی شکل گرفت. مردم روی این پل که بر روی رود راین واقع شده، قفل عشقشان را می‌زنند و کلید آن را درون رودخانه پرتاب می‌کنند.

۳- برج N Seoul، سئول، کره جنوبی

با معروف‌ترین پل‌های قفل عشق جهان آشنا شوید

در پشت بام برج سئول در شهر سئول کره جنوبی هفت درخت مصنوعی عشق قرار داده شده است. درخت‌های عشق به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند وزن زیادی از قفل‌های عشق را تحمل کنند. اصل طراحی این درختان بر اساس تحمل قفل‌های فلزی صورت گرفته. همچنین سطلی مخصوص به نام «سطل کلید» نیز در کنار این درختان قرار داده شده تا عشاق پس از قفل زدن، کلید آن را درون همین سطل‌ها بیندازند. همچنین حصارهای فلزی تراس این برج نیز با دیوارهای شیشه‌ای جایگزین شد تا مردم به فنس‌ها قفل آویزان نکنند و کلیدها را هم به پایین پرتاب نکنند.

۴- پل کانال Vodootvodny، مسکو، روسیه

با معروف‌ترین پل‌های قفل عشق جهان آشنا شوید

درختان عشق دیگری نیز در مسکو روسیه وجود دارد. این‌درخت‌های آهنی این بار روی پل کانال ودوتویدنی قرار گرفته‌اند.

۵- کوه هوانگ، چین

با معروف‌ترین پل‌های قفل عشق جهان آشنا شوید

حفاظ‌هایی که در مسیر‌ صعود کوه هوانگ چین قرار دارند، پر از قفل‌های عشق شده است. عشاق با بستن هر قفل، روح‌های یکدیگر را بهم قفل و کلید را به دره‌های پایین پرتاب می‌کنند.

۶- پل عشق، وِرنیاجکا بانیا، صربستان

با معروف‌ترین پل‌های قفل عشق جهان آشنا شوید

عبارت Most Ljubavi به زبان صربی یعنی پل عشق. این پل یکی از ۱۵ پل شهر وِرنیاجکا بانیا در صربستان است و مقصد اصلی گردشگران نیز بازدید از همین پل است.

۷- محله Malá Strana، پراگ، چک

با معروف‌ترین پل‌های قفل عشق جهان آشنا شوید

عاشقان پراگ برای بستن قفل‌های عشق خود به محله مالا استرانا می‌روند و قفل‌هایشان را به نرده‌ی پل‌ عشق آویزان می‌کنند. این یک پل پیاده رو است.

۸- پل Ponte Milvio، رم، ایتالیا

با معروف‌ترین پل‌های قفل عشق جهان آشنا شوید

قفل‌های عشق در ایتالیا، با شتاب زیادی رو به افزایش است. اولین مکانی که میزبان قفل‌های عشق بود، پل پونته ملیویو در رم است. دلیل اصلی محبوبیت قفل‌های عشق در ایتالیا کتاب «تو را می‌خواهم» اثر فردریکو موچا است.

۹- پل Butchers، لیوبلیانا، اسلوونی

با معروف‌ترین پل‌های قفل عشق جهان آشنا شوید

پل قصاب‌ها یک پل پیاده رو است که بر فراز رود لوبلیانیکا قرار دارد. این پل از سال ۲۰۱۰ به محلی برای آویزان کردن قفل‌های عشق اهالی لیوبلیانا تبدیل شده است.

۱۰- پل بروکلین، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

تعداد زیادی از قفل‌های عشق به نرده‌های پل بروکلین آویزان شده بود؛ اما مسئولان شهر نیویورک برای حفظ امنیت به تازگی شروع به پاکسازی این پل کرده‌اند.

منبع: 10mosttoday
بدون نظر

ورود