۸ مشکل مهمی که عامل تعریق بیش از اندازه بدن هستند

۸ مشکل مهمی که عامل تعریق بیش از اندازه بدن هستند

تعریق، واکنش طبیعی بدن به گرما است. در واقع از این طریق، بدن خنک و سموم آن خارج می شود. با این حال، تعریق بیش از اندازه و بوی بد عرق، شخص را معذب می کند و ممکن است نشانه ی وجود مشکل مهمی باشد. علت آن هر چه که باشد، آگاهی از آن اهمیت زیادی دارد تا بتوانید جلوی بروز مشکلات جدی تر در آینده را بگیرید. در ادامه به ۸ مشکل مهمی می پردازیم که می توانند عامل تعریق بیش از اندازه ی بدن باشند.

۱- اضطراب

عوامل تعریق بیش از اندازه بدن

تعریق بیش از اندازه می تواند در اثر احساس اضطراب باشد. اضطراب و تشویش نه تنها روی بدن تأثیر منفی می گذارند بلکه خود را به شکل تعریق بروز می دهند. این نوع تعریق، بوی بسیار تندی دارد، چون حاوی چربی و پروتئینی است که با باکتری های پوست ترکیب شده اند.

۲- پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید نوعی بیماری است که در اثر آن غده ی تیروئید «پرکار» می شود و بیش از نیاز بدن، هورمون تیروئید تولید می کند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، سرعت تمامی فرآیندهای درون بدن بالا می رود. احساس اضطراب یا نگرانی، کاهش وزن و تعریق بیش از اندازه از نشانه های این بیماری هستند. اگر تعریق بدن تان زیاد است، می توانید برای معاینه ی وضعیت تیروئیدتان به پزشک مراجعه کنید.

۳- افت قند خون

یکی از دلایل احتمالی تعریق بیش از اندازه، افت قند خون است. چنین تعریقی فارغ از گرمای هوا رخ می دهد. علاوه بر این نشانه، فردی که دچار افت قند خون شده ممکن است علائم دیگری مثل گرسنگی شدید، اضطراب، سرگیجه، احساس گیجی و مشکلات بینایی را هم تجربه کند.

۴- هایپرهیدروز

هایپرهیدروز به تعریق بیش از اندازه در یک ناحیه ی خاص از بدن مثل گردن، زیر بغل، و یا کف دست ها یا پاها اطلاق می شود. متمرکز شدن غدد عرق در این نواحی، آن ها را بیشتر از دیگر قسمت های بدن، مستعد این مشکل ساخته است. هایپرهیدروز گاهی باعث حساس و دردناک شدن پوست و احساس اضطراب می شود. اگر متوجه شده اید که زیر بغل یا کف دست هایتان همیشه عرق می کنند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. خوشبختانه روش های درمانی مختلفی برای کم کردن نشانه های این بیماری وجود دارد.

۵- عوارض جانبی داروها

یک علت احتمالی دیگر تعریق بیش از اندازه ی بدن می تواند داروهای مصرفی تان باشد. البته جای نگرانی نیست و تعریق بدن یکی از عوارض رایج بسیاری از داروها مثل آنتی بیوتیک ها، داروهای کنترل فشار خون و داروهای روانپزشکی است. برای آگاهی از عوارض جانبی داروهایتان می توانید از پزشک خود در اینباره سؤال کنید یا با یک جستجوی مختصر در اینترنت به اطلاعات مورد نظرتان دست پیدا کنید. علاوه بر این، بعضی داروها در بسته بندی خود با یک توضیح همراه هستند که عوارض جانبی دارو در آن ذکر شده است.

۶- یائسگی

احساس گرگرفتگی در سینه که تا سر ادامه یابد و با تعریق بیش از اندازه همراه باشد، از نشانه های یائسگی یا دوران پیش از یائسگی هستند. تعریق بدن، اخلال در چرخه ی قاعدگی، میگرن، گرگرفتگی و لرز کردن، همگی به دلیل تغییر در سطح هورمون استروژن در بدن رخ می دهند.

۷- تب با منشأ ناشناخته

تب با منشأ ناشناخته، به تب بیش از ۳۸/۳ درجه ی سانتیگرادی اطلاق می شود که معمولاً بدون دلیل مشخصی رخ می دهد و مدت زیادی (حدود ۳ هفته) به طول می انجامد. تب با منشأ ناشناخته چهار نوع است: کلاسیک (که افراد سالم را تحت تأثیر قرار می دهد)، بیمارستانی (که در نتیجه ی بستری شدن در بیمارستان رخ می دهد)، نقص سیستم ایمنی (در افرادی به وجود می آید که سیستم ایمنی بدن شان تضعیف شده) و مرتبط با اچ آی وی. دمای زیاد بدن، تعریق، لرز کردن و سردرد، نشانه های معمول تب هستند. اگر این علائم را دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

۸- چاقی

چاقی در حقیقت نوعی بیماری است که نشانه ی آن زیاد بودن چربی بدن است. زنتیک، عدم تحرک، ناسالم بودن رژیم غذایی، عادت های غذایی، مصرف بعضی از داروها و کمبود خواب، همگی می توانند باعث چاقی و به دنبال آن مشکلات دیگری شوند. چاقی موجب بروز هایپرهیدروز ثانویه می شود (هایپرهیدروزی که علت اصلی نیست اما می تواند نشان دهنده ی مشکل پنهان دیگری باشد) و زندگی را برای فرد سخت می کند.

بیشتر بخوانید:

از بو و خارش تا درد و برآمدگی؛ ۶ علامت بیماری که در زیر بغل ظاهر می شود

۱۰ اشتباه رایج در استفاده از دئودورانت ها و ضدعرق ها

۹ پیام تعرق در مورد سلامتی

بوی بدن چه رازی در مورد سلامتی شما را برملا می‌کند؟

با مصرف این مواد غذایی بوی بد بدن را از بین ببرید

عرق‌سوز شدن کشاله ران را چگونه درمان کنیم؟

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود