شمیمه بیگم ؛ عروس جهادی ۱۹ ساله و جنجالی داعش که می‌خواهد به بریتانیا بازگردد

شمیمه بیگم که شهروندی او لغو شده است و علیرغم دفاع از گردن زدن های داعش گفته که برای مردم بریتانیا خطری ندارد

شمیمه بیگم ؛ عروس جهادی ۱۹ ساله و جنجالی داعش که می‌خواهد به بریتانیا بازگردد

شمیمه بیگم یک شهروند بریتانیایی و عروس جهادی داعش که در روزهای اخیر خبرساز شده در آخرین صحبت های خود گفته که می خواهد به بریتانیا بازگردد و در صورتی که به وی و پسر تازه به دنیا آمده اش اجازه بازگشت داده شود برای رفتن به زندان آماده است. شمیمه چهار سال پیش و زمانی که تنها ۱۵ سال سن داشت برای ازدواج با یکی از جهادی های داعش به سوریه رفت اما اکنون بعد از فروپاشی حکومت موسوم به «خلافت اسلامی» داعش می خواهد به کشورش بازگردد هر چند وزیر کشور بریتانیا اعلام کرده که از وی سلب تابعیت خواهد شد. او در مصاحبه اخیر خود کشته شدن شهروندان بریتانیایی در حملات تروریستی داخل کشور از سوی افراد داعش را نوعی «انتقام» از جانب این گروه در مقابل بمباران های صورت گرفته توسط بریتانیا در سوریه و عراق دانسته است.

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش

شمیمه بیگم در مصاحبه با خبرنگار بی بی سی گفته که آماده رفتن به زندان است، در این مدت به عنوان «دختر پوستری» داعش در خدمت این گروه بوده و هنوز هم برای داعش «دل می سوزاند». کوئنتین سامروایل، خبرنگار بی بی سی در پیامی توئیتری درباره شمیمه بیگم چنین گفت: «شمیمه بیگم از حامیان دولت اسلامی در مصاحبه با بخش خبری بی بی سی تایید کرده است که او دختر پوستری گروه مذکور برای عضوگیر بوده، به خاطر پیوستن به داعش از بریتانیا عذرخواهی کرده و می گوید که در صورتی که اجازه بازگشت به او داده شود آماده رفتن به زندان است».

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش
شمیمه بیگم (سمت راست)، همراه با دو دوست دیگرش در حال ترک فرودگاه گتویک لندن در سال ۲۰۱۵ به مقصد ترکیه

دیگر توئیت های این خبرنگار ادعا دارد که شمیمه بیگم هنوز هم برای گروه داعش دل سوزانده و با آن ها احساس همدردی می کند و علیرغم این که هنگام ترک بریتانیا تنها ۱۵ سال سن داشته اما کاملاً می دانسته که مشغول انجام چه کاری است و توانایی تصمیم گیری در مورد آینده خود را داشته است. همچنین این مادر جوان گفته که می خواهد پسر کوچکش «بریتانیایی» باشد، اگر چه تصدیق کرده که اگر پسر اولش زنده می ماند نیز آرزو داشت که وی یکی از جنگجویان دولت اسلامی داعش باشد. وی در ادامه مصاحبه خود چنین گفته است: «من حقیقتاً از برخی ارزش های بریتانیایی حمایت می کنم و دوست دارم به بریتانیا برگردم، بار دیگر ساکن این کشور شوم، بازپروری شوم و بقیه ماجراها». وقتی که از وی در مورد حملات تروریستی الهام گرفته شده از داعش در خاک بریتانیا و قربانیان این حملات از وی پرسیده شد، شمیمه چنین گفت: «شوکه شده بودم اما… چیزی در مورد بچه ها [قربانیان حمله تروریستی در کنسرت آریانا گرانده سال گذشته] نمی دانستم اما… نمی دانم».

بیشتر بخوانید: هیولای وحشت در دام؛ قلمرو داعش در سوریه به ۷۰۰ متر مربع رسیده است

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش

وقتی که با اصرار خبرنگار مواجه شد، شمیمه بیگم حملات انتحاری منچستر در سال گذشته و دیگر حملات در بریتانیا را با جنگ بین دولت بشار اسد و شبه نظامیان داعش مقایسه کرد. این زن ۱۹ ساله در این باره چنین گفت: «احساس می کنم که کشته شدن افراد بیگناه خوب گناه است. کشتن یک سرباز چیز دیگری استف مشکلی ندارد، دفاع از خود است. اما کشتن افرادی مانند زنان و کودکان مانند زنان و کودکانی که اکنون به ناحق در باغوز با بمباران کشته می شوند- حقیقتاً این یک موضوع دوطرفه است زیرا همین الان در دولت اسلامی کشته می شوند. این نوعی انتقام است. توجیه آن ها این بود که این یک نوع تلافی کردن است، از این رو به خودم گفتم خب این توجیه عادلانه است».

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش

او در ادامه سخنانش گفت که درک نمی کند چرا مسئولان دولت بریتانیا او را یک تهدید می دانند: «من یک دختر ۱۹ ساله با یک نوزاد تازه به دنیا آمده هستم. منی هیچ سلاحی ندارم. حتی اگر سلاح یا چیزی داشتم نیز نمی خواهم به کسی آسیبی برسانم. آن ها هیچ مدرکی ندارند که من یک تهدید به شمار می آیم، به غیر از این که در داعش عضویت داشته ام. همین. نمی دانم چطور مرا یک تهدید می بینند. من نمی خواهم برگردم و مردم را برای پیوستن به داعش یا هر چیز دیگری ترغیب کنم. اگر بخواهم کاری بکنم این است که به آن ها بگویم این کار را نکنند زیرا اصلاً آنطوری نیست که در ویدیوهایشان دیده می شود. من پشیمانم زیرا وقتی که می رفتم فکر می کردم قرار است تشکیل خانواده دهم و نمی دانستم آن ها چیزهایی انجام می دهند که در ویدیوهای تبلیغاتیشان نشان نمی دهند و واقعاً از این بابت پشیمانم. برای هر کسی که زندگی اش در نتیجه کارهای داعش تحت تاثیر قرار گرفته متاسفم».

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش
مسیری که شمیمه بیگم از زمان ترک لندن تا به امروز طی کرده است

همچنین روز دوشنبه مشخص شد که شمیمه بیگم اسم پسرش را «جراح» گذاشته است که گفته می شود از اسم ابوعبیده ابن الجراح، از فرماندهان قدرتمند نظامی اسلام الهام گرفته شده است. اما شمیمه خود گفته است که اسم نوزادش را به یاد پسر اولش که در دوران زندگی در دولت اسلامی جانش را از دست داده «جراح» گذاشته است. وی در پایان سخنانش از بابت پیوستن به داعش عذرخواهی کرده اما گفته کسانی که تحت حکومت داعش زندگی می کنند نیز کشته می شوند. او پذیرفته که با پیوستن به داعش و تبدیل شدن به دختر پوستری آن ها برای تبلیغات به این گروه کمک کرده است اما گفت که او «برای گلوله هایشان چیزی پرداخت نکرده است». بخشی از گفتگوی خبرنگار بی بی سی و شمیمه بیگم بدین شرح است:

گزارشگر بی بی سی: تو گفتی که یکی از دلایل پیوستنت به دولت اسلام این بود که برخی از ویدیوهای سر بریدن آن ها را تماشا کرده بودی. این درسته؟

شمیمه بیگم: نه فقط ویدیوهای سر بریدن نبود. می دانید، فیلم هایی که آن ها از خانواده ها و دیگر چیزها در پارک نشان می دادند و زندگی خوبی که می توانستند برای شما بسازند [نیز تاثیر داشت].

گزارشگر بی بی سی: این موضوع که تو و دوستانت به عنوان دخترانی ۱۵ ساله به داعش پیوسته بوید یک نوع تایید برای آن ها بود، نوعی تبلیغ. تو به آن ها کمک کردی. تو به دشمن بریتانیا کمک کردی.

شمیمه بیگم: ابتدا نمی خواستم در خبرها باشم. شنیده بودم که بعد از رفتن من بسیاری از مردم ترغیب شده بودند که بیایند اما من کسی نبودم که خودم را در صدر خبرها قرار دهم. من نمی خواستم که در اخبار باشم.

گزارشگر بی بی سی: اما من فکر می کنم که تو اشتباه فکر می کنی. تو باعث آسیب دیدن مردمت شدی زیرا تو به این رژیم هولناک که مردم را به قتل می رساند و حملات تروریستی زیادی را انجام می داد کمک کردی.

شمیمه بیگم: من فقط به آنجا رفتم و یک زن خانه دار بودم که در خانه می نشستم و این که آن ها از من مراقبت می کردند به معنای کمک کردن به آن ها نیست. من برای گلوله های آن ها کمک مالی نکرده ام. من هزینه آموزش آن ها را نداده ام.

بیشتر بخوانید: آخرین دختر؛ تجربیات هولناک دوران اسارت «نادیا مراد» در دستان جنگجویان داعش

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش

خانواده بیگم در بریتانیا نیز کمپینی برای بازگرداندن دخترشان به کشور راه اندازی کرده و بدین منظور یک وکیل مشهور را استخدام کرده اند. شمیمه بیگم از یک خانواده بریتانیایی-بنگلادشی است که در یک بلوک ساختمانی ۴ طبقه در شرق لندن زندگی می کنند. در طول مصاحبه با خبرنگار بی بی سی، زن دیگری با نقاب در کنار شمیمه بیگم حضور داشت که فرزند او را در آغوش گرفته بود. او در یک کمپ آوارگان در شمال سوریه و ساعاتی پس از بدنیا آمدن فرزندش این مصاحبه را انجام می داد. او گفت که با گردن زدن های داعش مشکلی نداشته و گفته که بازپروری وی در صورت بازگشت به بریتانیا بسیار سخت خواهد بود. شمیمه بیگم یکی از ۳ دختر نوجوانی بود که در سال ۲۰۱۵ به داعش پیوستند.

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش
خدیجه سلطان (سمت چپ)، امیره عباس (وسط) و شمیمه سلطان (سمت راست) سه دختری بودند که در سال ۲۰۱۵ با هم به سوریه رفتند و به عقد جنگجویان داعشی درآمدند.

آن ها در فوریه ۲۰۱۵ از طریق فرودگاه گتویک لندن به ترکیه رفته و سپس به سوریه منتقل شدند.امیره عباس نیز همراه شمیمه به عنوان عروس جهادی به سوریه رفت اما شمیمه در مصاحبه اش گفته که از سرنوشت او اطلاعی ندارد. خدیجه سلطان نیز دختر سوم بود که گفته می شود در یک حمله هوایی در سال ۲۰۱۶ کشته شده است. شمیمه بیگم تنها یکی از زنان و مردان غربی است که در آخرین پناهگاه داعش در منطقه ای کوچک در شهر باغوز در استان شرقی دیرالزور بودند. آخرین جنگجویان داعش که اکثر آن ها از اعضای خارجی این گروه هستند اکنون در منطقه ای به مساحت کمتر از یک کیلومتر مربع در این شهر در محاصره نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارند و غیرنظامیان زیادی از جمله خانواده های خود را به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار می دهند.

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش
جنگجویان دستگیر شده داعش در باغوز، استان شرقی دیرالزور

از زمان آغاز آخرین حمله نیروهای عمدتاً کُرد دموکراتیک سوریه -که تحت حمایت ایالات متحده هستند- برای تصرف آخرین مواضع داعش در استان دیرالزور، بسیاری از این جنگجویان خارجی همراه با خانواده هایشان خود را تسلیم این نیروها کرده یا دستگیر شده اند. روز گذشته نیز دونالد ترامپ از کشورهای اروپایی خواست شهروندان دستگیر شده خود را که از نیروهای خارجی داعش بوده اند و اکنون نزدیک به هزار نفر از آن ها در اختیار نیروهای آمریکایی و نیورهای کُرد قرار دارند را پذیرفته و پس از انتقال به کشور محاکمه کنند. فال متنی و ویدیویی مصاحبه کامل شمیمه بیگم را در این لینک مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: کفاح بشیر حسین؛ پزشک متخصص روماتیسم عراقی که وزیر بهداشت داعش شد

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۹ نظر

ورود

  • abbasalifix بهمن ۳۰, ۱۳۹۷

    حاجی این که خیلی خوشکله الانم که توبه کرده من حاضرم باهاش ازدواج کنم 😀

    • تارک اسفند ۲, ۱۳۹۷

      داداش این کجاش خوشگله تازه داعشیا تاریخ مصرفشم تموم کردن.

  • محسنه اسفند ۱, ۱۳۹۷

    اون گردان ایرانی داعش چی شد؟ اونا رو ایران قبول کرده برگردن؟ یه پنجاه نفری بودن

  • محمد اسفند ۱, ۱۳۹۷

    همشونو به گلوله ببندند بره… بنازم به نیرو هوایی امریکا که همشونو تار و مار کرد.

  • d اسفند ۲, ۱۳۹۷

    کاری به چیزای دیگه ندارم. ینی چی جنگجویان داعش. انگار که ما تروریست بودیم و سر میبریدیم اونا با ما مقابله میکردن.

  • اریا اسفند ۲, ۱۳۹۷

    مسلمون های وحشی. باید همه شون رو فرستاد گوانتانامو . حیف که اوبامای بی عرضه گوانتانامو رو تعطیل کرد

  • ایرانی خرداد ۳, ۱۳۹۹

    اینم از مسلمین :)))

  • رویا تیر ۲۷, ۱۳۹۹

    اگه قاسم سلیمانی و مدافع های وطن نبودند عراق و سوریه ای نبود و الان ایرانی نبود از دست این وحوش داعشی??? این سه تا کشور انقراض داعش رو به دلیر مردان ایران زمین مدیونن.

  • سوگند اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۲

    جنگجویان کوهستان دیگه اینجوری بگین جنگ یان دلیر 🥴🥴🥴🥴🥴🥴والا از طالبان که حمایت کردین از داعش که دفاع کنید فقط کم مونده بگید همه مردم گمشید بری ما حکومت داعشی ها همیشه پرچممون بالاست