۱۴ نشانه که می گویند سرماخوردگی تان در واقع مشکل جدی تری است

۱۴ نشانه که می گویند سرماخوردگی تان در واقع مشکل جدی تری است

گرچه سرماخوردگی را بیماری ساده ای می دانند اما حقیقت آن است که نشانه های این بیماری واقعاً عذاب آورند. آبریزش بینی، گلو درد، سردرد، احساس خستگی و عطسه، تنها بخشی از بلاهایی هستند که ویروس سرماخوردگی بر سر ما می آورد. سالانه افراد زیادی، به خصوص در فصل شیوع آن یعنی پاییز و زمستان، به سرماخوردگی مبتلا می شوند و حتی بعضی افراد سه تا چهار بار در یک سال گرفتار این بیماری می شوند. اما در بعضی از موارد، چیزی که یک سرماخوردگی ساده به نظر می رسد در واقع یک مشکل جدی تر است. در ادامه به نشانه هایی می پردازیم که می گویند سرماخوردگی تان یک بیماری ساده نیست. این نشانه ها کمک می کنند سرماخوردگی را از بیماری های مشابه تشخیص دهید.

۱- تمام بدن تان درد می کند

نشانه های جدی بودن سرماخوردگی

تشخیص سرماخوردگی از آنفلوانزا کمی دشوار است. ویروس سرماخوردگی سر یا سینه را درگیر می کند. اما اگر در سرتاسر بدن تان احساس درد می کنید، ممکن است به آنفلوانزا مبتلا شده باشید. شما می توانید ظرف دو روز بعد از مبتلا شدن، با مراجعه به پزشک، داروهای ضد ویروس دریافت کنید که به از بین رفتن ویروس کمک می کنند، اما تنها در صورتی که ریسک بروز مشکلات جدی تری را دارید، مثلا داروهای سرکوب کننده ی سیستم ایمنی مصرف می کنید، یا بسیار کم سن یا بسیار مسن هستید. به غیر از این موارد، بقیه ی افراد نیازی به داروهای ضد ویروس ندارید (به خاطر داشته باشید که آنفلوانزا یک ویروس است و مصرف آنتی بیوتیک که مخصوص باکتری است هیچ تأثیری روی آن ندارد).

۲- گلو دردتان خیلی شدید است

احساس سوزش و خارش در گلو در هنگام ابتلا به سرماخوردگی طبیعی است، اما اگر تب بالایی دارید، غده های لنفاوی تان متورم شده اند و گلو درد شدیدی دارید، ممکن است به بیماری گلو درد استرپتوکوکی مبتلا شده باشید. برای تشخیص دقیق این بیماری، باید از شما آزمایش گرفته شود. از آنجایی که عامل این بیماری باکتری است، در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، پزشک احتمالاً برایتان آنتی بیوتیک تجویز می کند.

۳- یکباره دچار گوش درد شده اید

تصور کنید دچار سرماخوردگی شده اید. رو به بهبودی هستید که یکباره در گوش تان درد ضربان داری احساس می کنید و شنیدن هم برایتان سخت می شود. ممکن است سرماخوردگی باعث عفونت گوش تان شده باشد. درون گوش ها، حلق و ریه های ما ماده ای مخاطی ای وجود دارد که محیط این اندام ها را به محل مناسبی برای جا به جایی و ساکن شدن باکتری ها تبدیل می کند. همی مسأله باعث ایجاد یک عفونت ثانویه، مثل عفونت گوش می شود.

۴- سرماخوردگی تان خوب نمی شود

سرماخوردگی در روزهای سوم و چهارم به اوج می رسد. تا روزهای پنجم تا هفتم، نشانه های آن باید شروع به فروکش کردن کند و تا روزهای هفتم تا دهم هم باید حال تان بهتر شود. اما اگر هر چه می گذرد تغییری در حال تان احساس نمی کنید یا حال تان بدتر می شود، ممکن است مشکل تان چیز دیگری مثل سینوزیت باشد. این بیماری ابتدا به شکل سرماخوردگی شروع می شود، اما بعداً تبدیل به یک عفونت باکتریایی می شود که سینوس های شما را عفونی می کند. دقت داشته باشید که بیماری شما زمانی سینوزیت محسوب می شود که بیشتر از ۱۴ روز درگیر نشانه های آن بوده باشید و از آن زمان است که پزشک می تواند برایتان آنتی بیوتیک تجویز کند.

۵- سرفه تان خوب نمی شود

اگر سرفه تان خوب نمی شود، ممکن است دچار برونشیت شده باشید، نوعی التهاب ریوی که می تواند ۵ تا ۶ هفته شما را درگیر سرفه کند. در اینصورت، استراحت و مصرف مایعات برای بهبودی ضروری است. در اغلب موارد، برونشیت عامل ویروسی دارد. در صورت ابتلا به این بیماری، احتیاجی به مصرف آنتی بیوتیک نیست و رفع عفونت نیاز به زمان دارد.

۶- استفراغ می کنید

سرماخوردگی هرگز باعث استفراغ (یا اسهال) نمی شود. در میان عوام این حالت به «آنفلوانزای معده» مشهور است، اما نام علمی آن «گاستروانتریت» یا همان بیماری التهاب معده ای روده ای است. این بیماری ربطی به آنفلوانزا ندارد چون ویروس آنفلوانزا هیچ تأثیری روی معده نمی گذارد. در این حالت، مهم ترین اقدام برای بهبودی، مصرف مایعات و حفظ آب بدن است. بعد از ۲۴ ساعت به مرور بهتر خواهید شد.

۷- دچار اسهال خونی شده اید

اگر بیماری تان با اسهال همراه شده، بررسی کنید که اسهال تان خونی است یا نه. چون این مسأله ممکن است نشانه ی مسمومیت غذایی باشد، نه عفونت ویروسی ای مثل گاستروانتریت. در اغلب موارد بدن می تواند به تنهایی از پس مسمومیت غذایی بربیاید اما گاهی هم به کمک پزشکی نیاز است، در اینصورت باید به پزشک مراجعه کنید.

۸- سینه تان خس خس می کند و تنگی نفس دارید

کسانی که دچار نوعی التهاب ریوی به نام بیماری مزمن انسدادی ریه هستند، باید در هنگام سرماخوردگی بیشتر مراقب باشند چون -به ویژه در افراد مسن- سرماخوردگی می تواند تبدیل به عفونت جدی تری در دستگاه تنفسی فوقانی شود. در واقع اگر کسی به این بیماری مبتلا باشد و دچار سرماخوردگی هم شود، ممکن است در بیمارستان بستری شود. در صورت ابتلا به سرماخوردگی، تماس خود را با افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه محدود کنید.

۹- سرماخوردگی تان بیش از حد طولانی می شود

بعضی افراد هر سال زمستان، دچار سرماخوردگی ای می شوند که دو تا سه ماه طول می کشد. این افراد در حقیقت به برونشیت مزمن دچار هستند که پیش درآمد بیماری مزمن انسدادی ریه است. اگر این نشانه ها را در خود می بینید یا ریسک فاکتورهای این بیماری (مثل سیگاری بودن) را دارید، به پزشک مراجعه کنید.

۱۰- مشکلات تنفسی دارید

اگر مبتلا به آسم باشید، سرماخوردگی می تواند باعث حمله های آسمی در شما شود. یکی از علائمی که نشان می دهد مشکلات تنفسی تان ناشی از آسم و نه سرماخوردگی است، این است که داروهای آسم تان کمکی به رفع این مشکلات نمی کنند. اگر قادر به کنترل علائم تان نیستید ، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسبی برای فصل سرماخوردگی تجویز کند.

۱۱- سرفه هایتان از عمق سینه هستند

سرماخوردگی ناحیه ی بینی و حلق را درگیر می کند، نه اعماق ریه ها را. اگر سرفه هایتان از عمق سینه هستند، احتمال دارد که به ذات الریه یا همان سینه پهلو مبتلا شده باشید. نشانه های این بیماری عبارتند از احساس درد در قفسه ی سینه هنگام نفس کشیدن یا سرفه کردن، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال. برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

۱۲- سرماخوردگی هایتان قابل پیش بینی هستند

اگر می دانید که معمولاً چه زمانی از سال سرما خواهید خورد، احتمالاً دچار آلرژی هستید. نشانه های آلرژی شباهت زیادی به سرماخوردگی دارند، مثل عطسه و آبریزش شدید بینی. مصرف آنتی هیستامین های بدون نسخه می تواند به تسکین علائم آلرژی کمک کند.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود