شروط عجیب برای نمایندگی مجلس: از «۱۰ هزار امضاء» تا «سپرده گذاری مالی»

شروط اختصاصی برای داوطلبان انتخابات مجلس و شورای شهر

شروط عجیب برای نمایندگی مجلس: از «۱۰ هزار امضاء» تا «سپرده گذاری مالی»

لایحه جامع انتخابات. در روزهای پایانی اسفند ۹۷، اتفاقات جالبی در حال  رقم خوردن است. مثل اتفاقاتی که در اوایلل این سال پر فراز و نشیب رقم خورد و به یک باره، دلار ۳ هزار تومانی را تا ۱۸ هزار تومان بالا آورد! سال ۹۸ سال انتخابات مجلس و سال ۱۴۰۰ سال انتخابات ریاست جمهوری است.

انتخابات در ایران، هنوز قانون جامعی ندارد و تلاش مجلس و دولت برای برون رفت از این چالش، قابل تقدیر است. فراموش نکرده ایم که در ایام ثبت نام برای  انتخابات ریاست جمهوری، برخی از والدین قهرمان، حتی فرزندان زیر ۱۵ سال خود را نیز که طبق قانون کار، حتی اجازه کار کردن ندارند چه برسد به کسب پست و مسئولیت سیاسی، به نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در می آورند! اگر این لایحه، این رفتارهای ناپسند را اصلاح کند، اقدامی ارزشمند خواهد بود.

سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور دیروز گفته بود که همه داوطلبانی که قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کنند باید از شرایط عمومی که در هفت بند تعریف شده است برخوردار باشند.

۷ بند چیست؟

  • تابعیت ایرانی
  • تدین به دین اسلام و عمل به احکام در حد انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات بر اساس خوداظهاری فردی
  • وفاداری به نظام جمهوری اسلامی ایران و پذیرش و تبعیت از قانون اساسی بر اساس خود اظهاری فردی
  • عدم محجوریت و داشتن سلامت جسمی در حد برخورداری از شنوایی و گویایی در انتخابات‌ها و بینایی در انتخابات ریاست جمهوری
  • داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی برای آقایان
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان و سابقه محکومیت موثر کیفری
  • نداشتن تابعیت اکتسابی ایرانی یا خارجی

این ها شروط هفتگانه عمومی داوطلبان در هر سه انتخابات است. اما شروط اختصاصی هم هست که کمی کار را برای داوطلبان سخت اما عجیب می کند و مسبوق به سابقه هم نبوده است:

۳ بند چیست؟

داوطلبان شرکت در این دو انتخابات علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی باید:

  • یا از طرف حزب دارای فعالیت معتبر معرفی شوند
  • یا اینکه امضای الکترونیکی قابل شناسایی ۱۰ هزار نفر یا یک درصد واجدین شرایط اخذ رای حوزه انتخابیه مربوطه خود را ارائه کنند.
  • یا مبلغی که میزان و شرایط آن در آیین‌نامه اجرایی این قانون تعیین می‌شود را سپرده گذاری کرده و مستندات آن را هنگام ثبت نام ارائه کنند.
لایحه جامع انتخابات
نامه حسن روحانی به رییس مجلس درباره لایحه جامع انتخابات با فید یک فوریت

فعلا باید منتظر ماند و دید که جریان این لاحیه چه می شود. سپرده گذاری مالی و کسب ۱۰ هزار امضاء به  هر  حال کمی عجیب به نظر می رسد و حتما بحث های داغی را در خانه ملت بین موافقان و مخالفان، به راه خواهد انداخت که شنیدنی خواهد بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود