اگر خوردن قهوه را ترک کنیم چه اتفاقی در بدن مان می افتد؟

اگر خوردن قهوه را ترک کنیم چه اتفاقی در بدن مان می افتد؟

اول آنکه، هیچ کسی نمی گوید که باید قهوه را ترک کنید. این عادت فواید خودش را دارد. اما اگر فکر می کنید که در خوردن قهوه و مصرف کافئین زیاده روی می کنید و می خواهید که عادت قهوه خوردن را کنار بگذارید، خوب است که بدانید بعد از ترک قهوه چه اتفاقی در بدن تان خواهد افتاد.

۱- ممکن است وزن کم کنید

تغییرات بدن بعد از ترک قهوه

مصرف مداوم قهوه می تواند باعث بالا رفتن وزن شود. بنابراین با ترک قهوه نه فقط در هزینه هایتان صرفه جویی می شود، بلکه کالری کمتری هم دریافت خواهید کرد. تحقیقات نشان داده، مصرف روزانه ی کافئین موجود در قهوه، چای یا نوشیدنی های غیر الکلی، باعث افزایش دریافت روزانه ی قند در بدن می شود، که این مسأله خود منجر به بالا رفتن ریسک بیماری قلبی-عروقی و چاقی می شود. حتی اگر از چربی و قند فراوان قهوه های لاته دوری کنید، همان خامه و شکری که به قهوه ی خانگی تان اضافه می کنید، کالری دریافتی تان را به شدت افزایش می دهد. در مقابل، با حذف کامل نوشیدنی های کافئین دار و قندی می توانید کالری بسیار زیادی را از رژیم غذایی خود کم کنید.

۲- ممکن است وزن اضافه کنید

تا به حال برایتان پیش آمده در روزهایی که قهوه نخوردید، هوس های عجیبی کرده باشید؟ از آنجایی که قهوه می تواند اشتها را موقتاً سرکوب کند، ممکن است بعد از کنار گذاشتن قهوه، بیشتر از معمول هوس مواد غذایی قندی یا پرچرب کنید. این اتفاق به ویژه زمانی می افتد که بعد از کنار گذاشتن قهوه، حالت های ترک اعتیاد به کافئین را تجربه می کنید و بدن تان به دنبال یک جایگزین قندی می گردد تا فوراً قند خون را بالا بیاورد و همان میزان کالری همیشگی به بدن برسد.

۳- ممکن است خواب تان بهتر شود

گرچه به دلیل فقدان ماده ی محرکی که به شدت به آن عادت کرده بودید، احساس خستگی خواهید کرد، اما با در پیش گرفتن یک سبک زندگی بدون کافئین، خواب شبانه ی بهتری خواهید داشت، به ویژه اگر عادت داشتید عصرها و شب ها قهوه بخورید. تحقیقات نشان می دهد مصرف کافئین حتی شش ساعت پیش از خواب، می تواند چرخه ی خواب را مختل کند.

۴- ممکن است سردردهایتان بیشتر شود

اگر عادت به مصرف مداوم قهوه دارید، حتما تجربه ی سردردهایی را داشته اید که زمانی که قهوه نخورده باشید، به سراغ تان می آیند. وقتی خوردن قهوه را کنار می گذارید، بدن تان را از آدرنالین و دوپامین محروم می کنید، دو هورمونی که مانند محرک هایی طبیعی عمل می کنند و شما را بیدار نگه می دارند. در عوض، سیلی از آدنوزین در مغز تولید می شود، هورمونی که مسئول ایجاد احساس خستگی به شمار می رود. تولید این هورمون، شیمی مغز را تغییر می دهد و باعث سردرد می شود. برای کم کردن این سردردها، باید از ترک یکباره ی قهوه خودداری کنید. در عوض، مصرف قهوه را هر دو یا سه روز، اندکی کمتر کنید. نیم فنجان کم کردن مقدار از قهوه، جایگزین کردن چای با قهوه، یا حتی ترکیب کردن قهوه ی معمولی با قهوه ی بدون کافئین، می تواند به جلوگیری از نشانه های ترک اعتیاد کمک کرده و کنار گذاشتن کافئین را برایتان راحت تر کند.

۵- ممکن است احساس ناخوشی کنید

سردرد تنها پیامد دردناک ترک قهوه نیست. افسردگی، اضطراب، سرگیجه، علائم شبه آنفلوانزا، بی خوابی، زودرنج شدن، نوسانات خلقی و کسلی، دیگر مواردی هستند که ممکن است بعد از کنار گذاشتن قهوه تجربه کنید. اما خبر خوب آنکه این وضعیت ناخوشایند موقتی است. به گفته ی کارشناسان، بیشتر علائم فیزیکی ترک کافئین، بعد از دو روز ابتدایی از بین می روند و بقیه ی عوارض آن هم بیشتر از یک یا دو هفته ادامه پیدا نخواهند کرد.

۶- لبخند زیباتری خواهید داشت

قهوه ماده ای به شدت اسیدی است، یعنی مینای دندان ها را از بین می برد و با هر جرعه، دندان هایتان را لک می کند. با ترک قهوه، دندان های خود را از فرسایشی مادام العمر حفط خواهید کرد، بنابراین لبخند سفیدتر و زیباتری خواهید داشت.

۷- از مواد آنتی اکسیدان محروم می شوید

قهوه یکی از منابع غنی آنتی آکسیدان به شمار می رود. تحقیقات نشان داده است، نوشیدن بیشتر از سه فنجان قهوه در روز می تواند ریسک ابتلا به انواع بیماری ها، از سرطان سینه گرفته تا پارکینسون را کاهش و سلامت استخوان ها را افزایش دهد. بدیهی است که با کنار گذاشتن قهوه، از این مزایا محروم خواهید شد. با این حال، خوشبختانه می توانید برای برخوردار شدن از مواد آنتی اکسیدان، مواد غذایی دیگری مثل چای، میوه و سبزیجات را جایگزین قهوه کنید.

۸- ممکن است تمرکز کردن برایتان سخت شود

ترک قهوه باعث احساس خستگی در شما و زود رنج شدن تان می شود، مسأله ای که می تواند منجر به از دست دادن تمرکز شود. حالت ترک اعتیادی که به خاطر کنار گذاشتن کافئین تجربه می کنید، می تواند بازدهی شما را به شدت کاهش دهد. علت این مسأله فقدان ماده ی محرکی است که پیش از این، با مصرف قهوه دریافت می کردید و همینطور تولید شدن هورمون آدنوزین که به شما احساس خستگی می دهد. برای غلبه بر مشکل فقدان تمرکز، آدامس نعنایی بجوید تا مغزتان را هوشیار و فعال نگه دارید. تحقیقات نشان می دهد این کار باعث سریع تر شدن واکنش ها و بیشتر شدن دقت می شود. علاوه بر این، با گذشت یک هفته از ترک کافئین، متوجه خواهید شد که بازدهی تان بیشتر شده، چون دیگر صبح ها قهوه نمی خورید و در نتیجه دچار افت انرژی اجتناب ناپذیری که عصرها رخ می داد نمی شوید.

۹- ممکن است دچار یبوست شوید

کافئین فعالیت روده ها را تقویت و اجابت مزاج را تسهیل می کند، به همین دلیل ممکن است با ترک قهوه، دچار یبوست شوید. اما جای نگرانی نیست و راه های مختلفی برای بهبود اجابت مزاج تان وجود دارد: فیبر زیاد مصرف کنید (ماده ای که در غلات کامل، سبزیجات و انواع لوبیا یافت می شود)، آب زباد بخورید و به زور منظم ورزش کنید.

۱۰- آرامش بیشتری پیدا می کنید

اگر مصرف بیش از اندازه ی کافئین باعث بی قراری شما شده، وقتش رسیده که قهوه را کنار بگذارید. از آنجایی که کافئین یک ماده ی محرک است، به طور طبیعی سطح آدرنالین و هورمون های استرس در بدن را افزایش می دهد.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود