کیفیت زن و مرد نمی‌شناسد؛ گفت‌وگو با «آزاده داننده» یکی از زنان موفق ایرانی

کیفیت زن و مرد نمی‌شناسد؛ گفت‌وگو با «آزاده داننده» یکی از زنان موفق ایرانی

زنان موفق در ایران کم نیستند و هر روز نیز بر شمار فعالیت‌های اثرگذار این قشر افزوده می‌شود. کارآفرینان زن موجب افتخار یک جامعه محسوب می‌شوند و هر چه بیشتر در اجتماع حضور داشته باشند به همان میزان از شدت مردسالاری کاسته می‌شود که در ایران نیز مسبوق به سابقه است.

یکی از زنان موفق کشورمان آزاده داننده است؛ زنی از جنس پایداری که توانست با پشت سر گذاشتن روال جاری زمانه‌ی خود به جرگه اولین زنانی بپیوندد که دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات را از حالت تک جنسیتی درآوردند و زنان را به مهره‌های قابل اتکا در این حوزه بدل کردند.

«آزاده داننده» با  بیش از ٢٠ سال تجربه در حوزه «آی تی»، در خانواده‌ای متولد شد که پدر بازاری او پیرو شیوه‌ه‌های نوین زندگی بود و مادرش زنی کاملا سنتی و خانه‌دار که در سن بسیار پایین ازدواج کرده. با اینکه شاید به نظر برسد مادری که رویه سنتی در زندگی دارد چندان با تحصیلات عالیه دختران و استقلال آنها موافق نیست، اما مادر خانم داننده برای تحصیل و تربیت دخترانش سنگ تمام گذاشت و مانع ازدواج آنها در سنین پایین شد.

گفت‌وگو با «آزاده داننده» یکی از زنان موفق ایرانی

آزاده داننده، مدیرعامل کنونی شرکت فن‌آوران اطلاعات بهاران، در دبستانِ مجموعه آموزشی سهیل، درس خواند؛ مجموعه‌ای که توسط ایتالیایی‌ها تاسیس شده بود و با متد آموزشی آن روز جهان سعی در تربیت دختران ایرانی داشت و کلاس‌های آن از کودکستان تا دبیرستان را شامل می‌شد. کلاس‌ها دوزبانه بودند و معلمان خارجی. البته خانواده آنها به خاطر نزدیک بودن به محل کار پدر، از محله پل رومی به خیابان پاستور و سپس به محله فرشته نقل مکان می‌کنند و این باعث می‌شود آزاده داننده این بار وارد دبیرستانی جدید بشود.

از همین جابه‌جایی، حس استقلال‌طلبی داننده جرقه می‌خورد و با اصرار، پدرش را راضی می‌کند تا راهی مدرسه مشهور مرجان در خیابان فلسطین شود. در نهایت هم با پافشاری زیاد، نه‌تنها مدرسه‌اش را عوض می‌کند بلکه به سراغ رشته ریاضی می‌رود.

اما این کار هم عطش او برای استقلال را از بین نبرد و به همین خاطر تصمیم گرفت تا همه انتخاب‌های اصلی‌ کنکورش را برای دانشگاه شیراز بزند تا بدین طریق زندگی در بیرون از خانه و محیط‌های تازه را تجربه کند. او با قانع کردن پدر و مادرش روانه دانشگاه شیراز شد تا تحصیل در رشته کامپیوتر را در محیطی جدا از خانواده آغاز کند.

آزاده داننده: توصیه من به زنان این است که در کار انتظار نداشته باشند که با آنها زنانه برخورد شود، بلکه انتظار داشته باشند که با آنها مثل یک آدم حرفه‌ای برخورد شود. به همین خاطر تلاش کنند و بی‌وقفه کار کنند تا بتوانند جایگاه خود را بدست بیاورند.

سال ۵۶ وارد دانشگاه شد اما تنها سه ترم توانست در شیراز درس بخواند زیرا وقوع انقلاب فضای دانشگاه‌ها را سیاسی کرده بود و به همین خاطر داننده در نیمه دوم ۵۷ به اجبار به تهران بازگشت. ابتدا به عنوان منشی در مطب یکی از آشنایان و سپس به عنوان معلم در مدارس دو شیفته تهران کار کرد. تا اینکه سرانجام از فروردین سال ۶۲ فضای دانشگاه‌ها باز شد و داننده و هم‌دوره‌ای‌هایش هم به شیراز بازگشتند.

آزاده داننده پس از فارغ التحصیلی در رشته کامپیوتر از دانشگاه شیراز در سال ١٣۶۴، در شرکت داده پردازی ایران مشغول به کار شد. پس از هشت سال کار در این شرکت و پیش از تاسیس شرکت فن‌آوران اطلاعات بهاران، به عنوان مشاور مستقل در سازمان‌های مختلف کار را ادامه داد.

حضور او در پروژه‌ای با مشارکت وزارت صنایع، شورای عالی انفورماتیک کشور و انجمن شرکت‌های انفورماتیک در سال ١٣٧٨ نقطه عطف فعالیت کاری او شد زیرا موضوع این پروژه طراحی و استقرار نظام مدیریت کیفیت در شرکت‌های نرم‌افزاری بود تا از این طریق شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنند و صادرات نرم افزار رونق بگیرد. در سال ١٣٨٠ و در پایان این پروژه، شش شرکت نرم‌افزاری موفق شدند برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه گواهینامه ISO ٩٠٠١/TickIT اخذ کنند.

گفت‌وگو با «آزاده داننده» یکی از زنان موفق ایرانی

آزاده داننده به عنوان یکی از زنان کارآفرین و مدیرعامل شرکت فن‌آوران اطلاعات بهاران می‌گوید:

به نظر من چالش اصلی برای زنان مدیر برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی است. مدیران جوان و موفق بسیاری هستند که ازدواج کرده‌اند ولی فرزندی ندارند. من همیشه توصیه کرده‌ام که بچه‌دار شوند تا موفقیت را توامان در خانه و کار داشته باشند. مسیر هر دوی این موفقیت‌ها در یک جهت است و از هم جدا نیست.

او همچنین در مورد نقش همسرش در رسیدن به موفقیت کنونی می‌گوید:

در تمامی این سال‌هایی که مجبور بودم به سبب مسوولیت دوگانه در خانه و بیرون از آن سخت‌تر کار کنم، همسرم بزرگ‌ترین پشتیبان و مشوق من بود و پابه‌پای من سختی کشید. هیچ وقت مرا از کار زیاد و آنچه در ذاتم هست، منع نکرد. می‌داند که من کار فراوان را دوست دارم و اگر تذکری هم داده، فقط برای حفظ سلامتی‌ام بوده. هر فرد کارکشته‌ای می‌داند که بدترین چیز بعد از یک روز کاری سخت این است که در خانه هم چالش و درگیری داشته باشید و خدا را شکر هیچ گاه من این مشکل را با همسرم نداشته‌ام.

برای آشنایی بیشتر با آزاده داننده، رئیس سابق هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و مدیر عامل شرکت فن‌آوران اطلاعات بهاران از شما دعوت می‌کنیم تا در ویدئوی ۶ دقیقه‌ای زیر پای صحبت‌های این بانوی موفق با موهای نقره‌ای بنشینید.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود