سفره هفت سین ۹۸ چقدر تمام میشود؟ شب عید گران برای هموطنان

سفره هفت سین ۹۸ چقدر تمام میشود؟ شب عید گران برای هموطنان

زمان کمی تا لحظه تحویل سال نو در ۵ شنبه اول فروردین ماه ۱۳۹۸ (ساعت ۱:۲۸ دقیقه بامداد) مانده و ایرانیان، مشغول خانه تکانی و آماده کردن سفره هفت سین و لباس و اجیل مراسم نوروز باستانی هستند. نوروز امسال، نوروز لاکچری ها لقب گرفته است. از گوشت کیلویی ۱۴۰ هزار تومان تا آجیل مشتی ۳ هزار تومان! این‌که میلیون ها خانواده، شام شب عید خوبی ندارند، جای تردید ندارد و دولت تدبیر و امید هم درمانده از تدبیری برای رونق بخشیدن به سفره دهک های پایین درامدی کشور در عید ۹۸. داستان تعیین حقوق و دستمزد سال ۹۸ که بعید است امسال، به نتیجه برسد و همچنان بخشی از اقتصاد و تولید و بیمه و کارگر و کارفرما، بلاتکلیف است.

از همه این ها که بگذریم، فعلا، اولین دغدغه بسیاری از هموطنان، سفره هفت سین است. رسمی پسندیده که امسال، گران تمام می شود. هر خانواده ای بخواهد یک سفره هفت سین ساده و جمع و جور برای تحویل سال نو پهن کند، باید هزینه‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در نظر بگیرد. البته هنوز قیمت دقیق گل سنبل و سبزه در بازار مشخص نیست.

هفت سین ۹۸
هفت سین گران ایرانیان در عید نوروز ۱۳۹۸

در سال جاری قیمت تمام اقلام مصرفی و اساسی رشد قابل توجهی به خود گرفته و این موضوع نیز بر رشد قیمت اقلام سفره هفت سین تأثیرگذار بوده است. اگر چه ماهی قرمز و سمندر و لاک پشت و مار و افعی و این چیزها، رسم شب عید ایرانیان نیست و مثل نارنجک های چهارشنبه سوزی، نقض غرض های آشکار در  برگزاری آیین اهورایی ایرانیان است، اما دیگر اقلام شب عید، آن قدر گران شده است که عید را عزا میکند.

برای تهیه یک سفره هفت سین ساده باید مبلغ ۲۰۰۰ تومانی برای سیر، ۶۰۰۰ تومان برای ۱۰۰ گرم سنجد، ۵۰۰۰ تومان برای ۱۰۰ گرم سماق، ۲۰۰۰ تومان برای سیب، ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان برای سبزه، ۱۰۰۰ تومان تا ۳۰۰۰ تومان برای ماهی قرمز، ۷۵۰۰ تومان برای یک بسته ۶۰۰ گرمی سمنو و بیش از ۱۵ هزار تومان برای یگ شاخه گل سنبل هزینه کرد.

یک حساب سرانگشتی نشان از آن دارد که یک سفره هفت سین ساده در ارزان‌ترین حالت در حدود ۵۵ هزار تومان تمام می‌شود که اگر در گران‌ترین حالت، گل سنبل و سبزه را هر کدام ۳۵ هزار تومان در نظر بگیریم، این مبلغ به حدود ۱۰۰ هزار تومان می رسد.

هشتگ محبوب ایرانیان برای تگ کردن تصاویر سفره هفت سین خود در نوروز ۹۸

بررسی‌ها نشان از آن دارد که در سال گذشته هر شاخه گل سنبل برای وارد کننده و توزیع کننده عمده ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان تمام شده که از محدوده قیمت ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان در سطح شهر تهران عرضه می شد. در سال جاری قیمت تمام شده برای واردکننده و توزیع کننده عمده به ۹۵۰۰ تومان افزایش یافته است که احتمال داده می‌شود قیمت آن برای مصرف کننده بین ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان باشد.

از سوی دیگر اگر قرار بر آن باشد تا به رسم قدیم‌ها سبزه در خانه سبز کنیم، اگر نیم کیلو عدس برای سبزه در نظر گرفته شود، هزینه آن در حدود ۹۵۰۰ تومان می‌شود.

در سال‌های گذشته عموم خانواده‌ها سکه‌های طلا را در سفره هفت سین خود قرار می‌دادند اما در سال جاری با رشد قیمت سکه کمتر کسی از سکه‌های طلا برای سفره هفت سین استفاده می‌کند.

در کنار بازار و ساده‌ترین شیوه تهیه اقلام سفره هفت سین، برخی از صفحات مجازی در اینستاگرام و تلگرام به طراحی و اجرای سفره‌های هفت سین کوچک و قابل حمل روی آورده‌اند که با استفاده از ذوق و محصولات تزئینی سفره هفت سین‌های مختلفی را طراحی و عرضه می‌کنند. بررسی قیمت این دست سفره هفت سین‌ها نشان از آن دارد برای تهیه آنها باید بین ۲۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان هزینه کرد. سفره هفت سین ایرانیان، اول فروردین ۹۸ به جولان پز و پرسیتژ بخشی از هموطنان برای خودنمایی در هشتگ های اینستاگرام تبدیل خواهد شد که رسم نیکویی نیست.

حال با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید زمانی که در سطح شهر سبزه و سنبل برای شب عید عرضه شود، قیمت این دو محصول چقدر خواهد بود تا قیمت نهایی سفره هفت سین تعیین شود. قدیمی ها می گفتند:

سالی که نکوست، از بهارش پیداست!

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سهیل اسفند ۲۳, ۱۳۹۷

    اگه این سفره با حداقل قیمت ۵۰۰ هزارتومان هم روبرو بشه، باز مردم ایران اونو پهن میکنن!